Vprvom rade by som reagoval na názor niektorých mechanikov, ktorí tvrdia, že vykonať prestavbu motora na LPG sa nevypláca. Zväčša sú to tvrdenia mechanikov, ktorí vozidlo s LPG neservisovali vôbec, resp. ak už servis vykonávali jednalo sa o neodbornú prestavbu. Pri spaľovaní LPG vznikajú vyššie teploty ako pri benzíne, ktorý má výrazne nižšie oktánové číslo ako LPG. Vplyvom týchto vyšších teplôt dochádza k intenzívnejšiemu spotrebovávaniu oleja zo sediel ventilov, čo môže spôsobiť podpálenie týchto sediel. Z tohto dôvodu sa montuje zariadenie, ktoré slúži na dodatočné primazávanie. Odporúča sa toto primazávanie u všetkých ázijských výrobcov, keďže používajú iné materiály ako napr. v mojom prípade VW, kde som toto primazávanie nepotreboval. Čo sa týka problému so vstrekovačmi benzínu odporúča sa v určitých intervaloch po jazde na LPG zopár kilometrov odjazdiť na benzín, avšak nemusí to byť každá tretia nádrž ako tu bolo spomínané. Ja som napr. každých 3000 - 4000 km na LPG odjazdil 200 km na benzín. Treba si uvedomiť, že vstrekovače benzínu sa používajú pri každom štartovaní a taktiež kým sa chladiaca kvapalina nezohreje na cca. 40 C motor stále beží na benzín. Takže pri normálnom jazdení, ak sa použije to primazávanie a motor sa nebude neustále vytáčať k max. otáčkam netreba sa podpálenia sediel ventilov obávať.
Čo sa týka samotnej prestavby na LPG ja som mal holandský systém AG Teleflex (je najdrahší, ale zrejme aj jeden z najkvalitnejších), k najlepším na našom trhu patrí BRC a Teleflex. Tieto systémy sú zrejme aj najdrahšie, existujú aj poľský výrobcovia avšak ako sú na tom s kvalitou to už netuším. LPG som montoval do auta keď malo cca. 11.000 km, ako to je so zárukou v Hyundai netuším, vo VW som strácal záruku na všetky komponenty, ktoré súviseli s prestavbou na LPG. Nádrž som mal toroidnú 42 L, avšak do každej nádrže sa natankuje max. 80 % objemu. Keďže i20ka má ln dojazdovku zvýši sa podlaha batožinového priestoru. Ja som v kufri vozil rezervu naďalej, nie je to povinné ak je vozdlo vybavené sadou na opravu defektu. Po prestavbe na LPG treba rátať so znížením celkovej hmotnosti vozidla, celé LPG zariadenie váži aj s nádržou cca. 50 - 60 kg podľa verzie. V súčastnosti sa montuje už len systémy so sekvenčným vstrekovaním, prípadne v zahraničí už aj s priamym vstrekovaním. V minulosti vo Favoritoch, Feliciach to boli podtlakové systémy. Prepínanie medzi LPG a benzínom je nepostrehnuteľné, výkon klesne minimálne je to cítiť len pri jazde s plne naloženým autom, resp. pri jazde v kopcoch. Rozdiel v spotrebe je cca. 20 -25 % podľa pomeru propánu a butánu, v zime je to navýšenie nižšie. Servis som vykonával každých 15.000 km alebo po roku, kontroluje sa tam netesnosť systému a podľa potreby sa mení filter. Nádrž má životnosť 10 rokov, u Teleflexu sa mali robiť repasy membrán po 100.000 km ale to tiež závisí od kvality tankovaného paliva. Čo sa týka kvality LPG, tak je to podobné asi ako s naftou na Slovensku. Taký priemer je Slovnaft, najlepší je Tomegas, ktorý vozia z Nemecka.
LPG v maloobjemových motoroch by som sa neobával, stačí si len všimnúť množstvo motorov 1,2 HTP, ktoré jazdia na LPG. Dokonca samotná Kia teraz predstavila Picanto 1,0, ktoré je priamo z výroby prestavané na LPG.
Tak dúfam, že aspoň trochu som poradil. Pri prestavbe na LPG si treba spočítať návratnosť a predovšetkým nájsť kvalitnú dielňu.
