Jak funguje vyrovnávací nádržka na chladící kapalinu?
Moderátoři: 89majlo96, Moderátoři
-
- *
- Příspěvky: 23
- Registrován: 11 pro 2023, 21:01
Jak funguje vyrovnávací nádržka na chladící kapalinu?
Ahoj, měnil jsem chladící kapalinu. Motor jsem ohřál aby byl otevřený termostat, pustil topení a stál nepatrně z kopce. Kohoutem na chladiči jsem vypustil něco přes tři litry a pak tam nalil do plna zhruba tři litry dírou, kterou kryje kovová čepička úplně nahoře na motoru. Udělal jsem to správně?
Auto je HYUNDAI / I30 combi (GD) / 1.6 GDI. a nádobka pravděpodobně 254312L000
Ale zdálo se mi málo vypuštěné kapaliny a všiml jsem si, že po vypuštění byla ve vyrovnávací nádržce stále stejná hladina jako před začátkem akce. Zjevně, hladina v nádobce neodpovídá hladině v motoru. To mě překvapilo, ale po průzkumu jsem objevil, že do ní asi vede jen jedna hadička, která končí pod víčkem na nalévání kapaliny. Víte někdo jak ta nádobka vlastně funguje, když má jen jednu hadičku? To asi z ní motor cucne když má v motoru málo?
Dík Pavel
Auto je HYUNDAI / I30 combi (GD) / 1.6 GDI. a nádobka pravděpodobně 254312L000
Ale zdálo se mi málo vypuštěné kapaliny a všiml jsem si, že po vypuštění byla ve vyrovnávací nádržce stále stejná hladina jako před začátkem akce. Zjevně, hladina v nádobce neodpovídá hladině v motoru. To mě překvapilo, ale po průzkumu jsem objevil, že do ní asi vede jen jedna hadička, která končí pod víčkem na nalévání kapaliny. Víte někdo jak ta nádobka vlastně funguje, když má jen jednu hadičku? To asi z ní motor cucne když má v motoru málo?
Dík Pavel
- Přílohy
-
- 20240715_195135 (Střední).jpg (128.42 KiB) Zobrazeno 1574 x
- Reklama
Re: Jak funguje vyrovnávací nádržka na chladící kapalinu?
Je to expanzní nádržka - kapalina se po zahřátí motoru roztáhne a část se jí z chladícího oběhu vytlačí (skrz to víčko, co je na fotce vidět) do nádržky. Po ochlazení si to motor zase podtlakem nacucne zpátky.
Pro zajímavost - třetí generace to má vyřešené úplně jinak - tam skrz nádržku vede chladící okruh a proto je na nádržce podobné víčko jako to na fotce. Při nárůstu tlaku v systému vlivem teploty se pak v nádržce stlačuje vzduch (proto se to nesmí nikdy otevřít za tepla) a z pod víčka vede jen "přepad" pro případ přetlaku (je tam hadička co má konec volně v motorovém prostoru).
Pro zajímavost - třetí generace to má vyřešené úplně jinak - tam skrz nádržku vede chladící okruh a proto je na nádržce podobné víčko jako to na fotce. Při nárůstu tlaku v systému vlivem teploty se pak v nádržce stlačuje vzduch (proto se to nesmí nikdy otevřít za tepla) a z pod víčka vede jen "přepad" pro případ přetlaku (je tam hadička co má konec volně v motorovém prostoru).
i30 kombi MY2022 1.0 T-GDI, Engine Red, Family Smart (od 16.3.2022)
Focus Mk.2 kombi MY2007 1.8, Rudá metalíza!, Ghia (16.3.2016 - 16.3.2022)
Focus Mk.2 kombi MY2007 1.8, Rudá metalíza!, Ghia (16.3.2016 - 16.3.2022)
-
- **
- Příspěvky: 205
- Registrován: 05 srp 2020, 09:03
Re: Jak funguje vyrovnávací nádržka na chladící kapalinu?
Ta nádobka co je na fotce (platí také u 1.4 cvvt a 1.5 dpi) nikdy pod tlakem asi není. Mezi ní a chladícím okruhem bude asi nějaký ventil a já se bojím že při výplachu bude potřeba i diagnostika.
U 1.0, 1.4 a 1.5 tgdi je klasická nádobka trvale zapojená k chladícímu okruhu a je pod tlakem když je motor zahřátý.
U 1.0, 1.4 a 1.5 tgdi je klasická nádobka trvale zapojená k chladícímu okruhu a je pod tlakem když je motor zahřátý.
i30 Kombi 2019 1.4 T-GDI 103kW Comfort "Clean Slate Blue"
Tucson NX4e FL 2024 1.6 T-GDI 118kW Style "Ecotronic Gray Pearl"
RIP Focus MK2 Kombi FL 2008 1.6 TDCi 66kW 33x xxx km
RIP Focus MK1 Kombi 2004 1.8 TDCi 74kW 414xxx km
Tucson NX4e FL 2024 1.6 T-GDI 118kW Style "Ecotronic Gray Pearl"
RIP Focus MK2 Kombi FL 2008 1.6 TDCi 66kW 33x xxx km
RIP Focus MK1 Kombi 2004 1.8 TDCi 74kW 414xxx km
Re: Jak funguje vyrovnávací nádržka na chladící kapalinu?
Aha, to mě nenapadlo, že se to liší podle motoru, ne podle generace . Podle toho seznamu bude ta volba souviset s turbem. Ale nic to nemění na tom, co jsem psal - že to na obrázku slouží jen jako nádobka na kapalinu, co se tím víčkem vytlačí přetlakem z okruhu (a není teda pod tlakem, ten drží to víčko).
Já totiž zase zrovna řeším, že u 1.0 T-GDI mi při jízdě trošku chladící kapaliny vykape skrz to přetlakový víčko na nádržce (tou přepadovou hadičkou) a nevím, jestli je to normální
Já totiž zase zrovna řeším, že u 1.0 T-GDI mi při jízdě trošku chladící kapaliny vykape skrz to přetlakový víčko na nádržce (tou přepadovou hadičkou) a nevím, jestli je to normální
i30 kombi MY2022 1.0 T-GDI, Engine Red, Family Smart (od 16.3.2022)
Focus Mk.2 kombi MY2007 1.8, Rudá metalíza!, Ghia (16.3.2016 - 16.3.2022)
Focus Mk.2 kombi MY2007 1.8, Rudá metalíza!, Ghia (16.3.2016 - 16.3.2022)
Re: Jak funguje vyrovnávací nádržka na chladící kapalinu?
Drobná technická: podle návodu je objem chladící kapaliny 6,4/6,5 l (manuál/automat)...themanfromearth píše: ↑15 črc 2024, 21:47 Ahoj, měnil jsem chladící kapalinu. Motor jsem ohřál aby byl otevřený termostat, pustil topení a stál nepatrně z kopce. Kohoutem na chladiči jsem vypustil něco přes tři litry a pak tam nalil do plna zhruba tři litry dírou, kterou kryje kovová čepička úplně nahoře na motoru. Udělal jsem to správně?
Auto je HYUNDAI / I30 combi (GD) / 1.6 GDI. a nádobka pravděpodobně 254312L000
...
Dík Pavel
-
- *
- Příspěvky: 23
- Registrován: 11 pro 2023, 21:01
Re: Jak funguje vyrovnávací nádržka na chladící kapalinu?
Co jsem koukal na internety, tak většina lidí vypustí právě kolem těch třech litrů a zatím jsem neviděl žádné vysvětlení, proč tak málo. Ví to tady někdo?
A co se týká nádobky, dnes jsem ještě jednou okoukl kovové víčko. Víčko funguje jako ventil. Je tam silná pružina která otevře při přetlaku v motoru cestu do nádobky. A pak slabá pružinka, která při podtlaku otevře cestu z nádobky do motoru. Ale jestli se kapalina z nádobky sama doplní do motoru nechápu. Po doplnění jsem měl kapalinu až k víčku a teď když víčko otevřu tak ji vidím jen když zmačknu hadici.
A co se týká nádobky, dnes jsem ještě jednou okoukl kovové víčko. Víčko funguje jako ventil. Je tam silná pružina která otevře při přetlaku v motoru cestu do nádobky. A pak slabá pružinka, která při podtlaku otevře cestu z nádobky do motoru. Ale jestli se kapalina z nádobky sama doplní do motoru nechápu. Po doplnění jsem měl kapalinu až k víčku a teď když víčko otevřu tak ji vidím jen když zmačknu hadici.
- Přílohy
-
- 20240716_202727 (Velké).jpg (217.76 KiB) Zobrazeno 1444 x
Re: Jak funguje vyrovnávací nádržka na chladící kapalinu?
Vypustis len cast pretoze vela ostane v motore... a okruhy su predelene ventilmi ci termostatmi a tie su za studena zatvorene... a nakoniec kanaliky su uzke vselijako vedene a samospadom to jednoducho tak lahko netecie... Samodomo je to lepsie robit castejsie aby sa objem vymenil cely.
Getz 1.4, 04-2006
Nissan Almera Tino 2.0 cvt lpg 2002
Fiat Punto 1.2 16v cvt 2000
Toyota Auris HSD 2012
Suzuki Vitara 1.4 boostrejet 2018
Toyota RAV4 AWD hybrid 2021
Nissan Almera Tino 2.0 cvt lpg 2002
Fiat Punto 1.2 16v cvt 2000
Toyota Auris HSD 2012
Suzuki Vitara 1.4 boostrejet 2018
Toyota RAV4 AWD hybrid 2021
-
- *
- Příspěvky: 23
- Registrován: 11 pro 2023, 21:01
Re: Jak funguje vyrovnávací nádržka na chladící kapalinu?
Psal jsem, že jsem motor schválně ohřál a čekal, až se termostat otevře.
Re: Jak funguje vyrovnávací nádržka na chladící kapalinu?
Tak ked menis chladiacku pri teplote cca 60st a viac gratulujem ti objem ktory vypustis naraz je taky aky je. Musis to.urobit na viackrat. To je rovnake aj pri inych znackach. Niekde je na bloku extra ventil ale ani jeho otvorenie vela muziky nenarobi.
Getz 1.4, 04-2006
Nissan Almera Tino 2.0 cvt lpg 2002
Fiat Punto 1.2 16v cvt 2000
Toyota Auris HSD 2012
Suzuki Vitara 1.4 boostrejet 2018
Toyota RAV4 AWD hybrid 2021
Nissan Almera Tino 2.0 cvt lpg 2002
Fiat Punto 1.2 16v cvt 2000
Toyota Auris HSD 2012
Suzuki Vitara 1.4 boostrejet 2018
Toyota RAV4 AWD hybrid 2021
-
- *
- Příspěvky: 23
- Registrován: 11 pro 2023, 21:01
Re: Jak funguje vyrovnávací nádržka na chladící kapalinu?
Rozumin textu, ale vubec nevim co vlastne rikas. Jakych 60 stupnu a k cemu gratulujes? Jak chces kapalinu vypostet navickrat?
Re: Jak funguje vyrovnávací nádržka na chladící kapalinu?
Ahoj všem, kolega "slabostka" to asi myslí ve srandě , protože pokud má voda 60 a vic, tak bys musel mít azbestové ruce, aby jsi tu teplotu vydržel a na víckrát vypouštět asi né, ale udělat tu výměnu, aby se to co nejvíc pro míchalo, asi...
Tebe bych se rád zeptal jestli jsi doléval stejnou hodnotu co jsi vypustil nebo si se řídil značkami na vyrovnávací nádržce? Musí se to potom celý systém odvzdušnit nebo se to odvzdušní automaticky? Děkuji
Tebe bych se rád zeptal jestli jsi doléval stejnou hodnotu co jsi vypustil nebo si se řídil značkami na vyrovnávací nádržce? Musí se to potom celý systém odvzdušnit nebo se to odvzdušní automaticky? Děkuji
Re: Jak funguje vyrovnávací nádržka na chladící kapalinu?
S tou teplotou přesně. Já měl vždy takovou pomůcku při "měření" teploty (většinou ložisek) že na 50 °C již neudržím ruku.
Re: Jak funguje vyrovnávací nádržka na chladící kapalinu?
- ze 60st. je uz na popaleninu a ak na jednu vymenu obmenim tretinu tak to zopakujem v kratkom casovom intervale.themanfromearth píše: ↑17 črc 2024, 15:21 Rozumin textu, ale vubec nevim co vlastne rikas. Jakych 60 stupnu a k cemu gratulujes? Jak chces kapalinu vypostet navickrat?
Getz 1.4, 04-2006
Nissan Almera Tino 2.0 cvt lpg 2002
Fiat Punto 1.2 16v cvt 2000
Toyota Auris HSD 2012
Suzuki Vitara 1.4 boostrejet 2018
Toyota RAV4 AWD hybrid 2021
Nissan Almera Tino 2.0 cvt lpg 2002
Fiat Punto 1.2 16v cvt 2000
Toyota Auris HSD 2012
Suzuki Vitara 1.4 boostrejet 2018
Toyota RAV4 AWD hybrid 2021
Re: Jak funguje vyrovnávací nádržka na chladící kapalinu?
Chapi, jak je to s tím odvzdušněním, je to automaticky nebo je někde odvzdušňovák?
-
- *
- Příspěvky: 23
- Registrován: 11 pro 2023, 21:01
Re: Jak funguje vyrovnávací nádržka na chladící kapalinu?
Automaticky, právě tím obousměrným ventilem ve víčku ...