Stránka 1 z 9
VYMENA OLEJA
Napsal: 01 bře 2008, 16:26
od eraserko
Nazdar mam hyundai accent 1.5i 65kw r.v. 1996 kupoval som ho v bazare a potreboval by som vediet aky motorovy olej tam mozem dat ( viskozita ) .... kedze neviem aky tam predtym bol tak sa mozem spolahnut asi len na uplnu vymenu ? zatial dik
Napsal: 01 bře 2008, 16:45
od draceq
Já tam mám 10W40..... Taky netuším, co tam bylo před tím, tenhle mi tam dal před dvěma lety mechanik (po koupi z bazaru), a zatím to jezdí...
Napsal: 01 bře 2008, 16:59
od LongStar
hm koukam ze menis olej celkem casto po kolika letech??:DD
Napsal: 02 bře 2008, 08:38
od eraserko
no to je vsetko pekne ale stale neviem ci je to synteticky
olej alebo polosinteticky alebo mineral....
__________________________________________
Napsal: 02 bře 2008, 08:57
od Kamil
eraserko píše:no to je vsetko pekne ale stale neviem ci je to synteticky
olej alebo polosinteticky alebo mineral....
__________________________________________
Obecně platí,že 5W40 je syntetika,10W40 je polosyntetika a 15W40 je minerál.
Napsal: 02 bře 2008, 14:05
od molu
Ja dávam Valvoline Dura Blend 10W 40. Som s ním veľmi spokojný.
odpoved
Napsal: 02 bře 2008, 14:49
od mildo
daj len polosyntetiku 10w/40 triada api SG a lepší-inak ti začne žrať olej-ako mne ked dal lepší
Napsal: 02 bře 2008, 18:33
od Kámen_Dave
Esso 5w40
Napsal: 02 bře 2008, 18:35
od Tony
Já mám v motoru SAE 5W/40 (teď nevím od jaké firmy) a olej mi to nežere.
..
Napsal: 02 bře 2008, 20:28
od zhrado
ja mam 5w40 castrol txt a tiez nezere olej.
Napsal: 03 bře 2008, 05:52
od 21peter
Ja mám tiež 10W40 polosyntetický ten by sa mal dávať do motorv kt. nemajú nabehané ešte 200 000Km.Ak máš nad 200 tis. 5W40 syntetiku.
Tak mi povedali v Hyundai servise.
Pro Borka
Napsal: 03 bře 2008, 07:26
od rade622
Borku všimni si, nereaguji. To jsem otrlý co!?
A co ty, nevyměkneš?
Rade622
Napsal: 03 bře 2008, 07:36
od Vladislav Bureš
Olej by to chtělo volit jak podle doporučení výrobce tak podle způsobu ježdění tak podle stavu motoru. Když budete závodníci chce to volit olej s vyžší tepelnou odolností a to platí zejmména u turbomotorů. Volba podle stavu motoru je závislá na vyjetí válců a na usazených karbonech ka kterých bohužel (bohudík) drží motor komprese. Dá se říct že platí čím kvalitnější olej tím lépe rozpustí usazené karbony v pomotoru což v případě že vám právě ony karbony drží komprese tak po nalití kvalitního zejména syntetického oleje se karbony rozpustí a motor ztratí výkon zvíší spotřebu a projeví se veškeré ostatní vlivy které to způsobuje.
Fyzikální vlastnost viskozita (nezaměňovat s hustotou!) je jednou ze základních vlastností, kterou je třeba zvážit při výběru vhodného maziva. Viskozita je veličina udávající velikost vnitřního tření v kapalině. Nízko viskózní kapaliny jsou snadno tekuté (např. voda), vysoce viskózní kapaliny tečou obtížně (např. med). Viskozita maziva má zásadní vliv na kvalitu mazání. Pokud je viskozita příliš nízká (vysoká tekutost), mazivo je vytlačováno z mazacího prostoru, dochází ke ztenčení olejového filmu,což způsobí nedostatečné mazání a může dojít k poškození mazaných ploch. Pokud je viskozita maziva příliš vysoká (nízká tekutost), mazivo se obtížně dostává do mazacího prostoru a na mazaná místa což způsobí nedostatečné mazání a může dojít k poškození mazaných ploch.Navíc viskózní mazivo způsobuje velké pasivní odpory třecích ploch a tím ekonomické ztráty.
Viskozita olejů se mění se změnou teploty a se stářím oleje (s vyšší teplotou viskozita klesá). Proto se předepsaná viskozita oleje nestanovuje jako konkrétní hodnota, ale jako rozmezí hodnot, ve kterých se může viskozita pohybovat. Tato rozmezí se označují pojmem Viskózní třídy a jejich označení a vlastnosti jsou normovány. Viskozitní třídy olejů pro motorová vozidla jsou definovány normou SAE J300 (SAE - Society of Automotive Engineers), viskozitní třídy pro průmyslové oleje normou ISO VG (ISO - International Organization for Standardization - Viscosity Grade).
Výkonnostní klasifikace
Výkonnostní klasifikace charakterizuje okamžité i dlouhodobé vlastnosti motorového oleje při různých formách provozního zatížení. Hodnoceny jsou vlastnosti jako např. ochrana proti otěru, oxidaci a korozi stěn válců a ložisek, ochrana proti tvorbě úsad za vysokých teplot, oxidační stabilita, pěnění oleje, úspora paliva atd. Pro označení výkonnostní kategorie motorových olejů se používají následující normy:
a) klasifikace API (American Petroleum Institute, USA)
b) klasifikace CCMC (Comité des Constructeurs d'Automobile du Marché Commun, EU)
c) klasifikace ACEA (Association des Constructeurs Européens d'Automobile, EU)
d) firemní normy výrobců motorů a vozidel (VW, MB, MAN atd.)
e) klasifikace MIL-L (normy americké armády)
f) jiné klasifikace (např. ILSAC)
V současné době mají pro určení výkonnosti oleje dominantní význam klasifikace API, ACEA a firemní normy předních výrobců automobilů. Klasifikace CCMC je zastaralá a její uvádění je pouze dočasné. Klasifikace MIL-L se uplatňují v kategorii užitkových vozidel.
Klasifikace API (s tou se setkáváme nejčastěji u nás)
Tato norma dělí motorové oleje podle typu motoru na zážehové (benzínové), označené písmenem "S" (= Service) a vznětové (naftové), označené písmenem "C" (= Commercial). Výkonnostní stupeň je vyjádřen pro daný typ motoru dalším písmenem (od "A" výše). V zásadě platí, že čím je toto písmeno dále v abecedě, tím kvalitnější je olej. Je-li jako první uvedena specifikace "S", je olej určen prioritně pro benzínové motory, pokud "C", pak je určen pro naftové motory.
Např.
SJ/CF - olej prioritně pro benzínové motory, použitelný i pro naftové motory
CE/SG - olej prioritně pro naftové motory, použitelný i pro benzínové motory
Název „polosyntetický“ neznamená od každého polovinu, ale označuje skupinu olejů, která už není minerálním, ale ještě není plnohodnotným olejem syntetickým. Vyrábí se zhruba takto: vezme se minerální základ, který je ale vyroben jakousi syntetickou cestou a do něj se přimíchává syntetický olej určitého složení. Obsah syntetické složky podle normy nesmí být menší než 20% objemu, špičkové polosyntetické oleje obsahují až 65% syntetického oleje. Poměr těchto složek dává výslednou cenu.
Velkou výhodou syntetických olejů je menší tvorba karbonu. Ne že by se netvořil, ale tvoří se ho méně a u syntetických olejů je možné použití aditiv, které udržují karbon neustále ve vznosu, takže se téměř neusazuje, při výměně olejové náplně se vypustí spolu s olejem. Oxidace těchto olejů je také pomalejší, protože olej neobsahuje složky, které jsou oxidačně méně odolné. Tvorba černých kalů je jev neznámý. Syntetický olej dobře snáší použití speciálních čistících aditiv, které na rozdíl od minerálních olejů fungují dlouhodobě a jejich účinnost klesá jen pozvolna
Napsal: 03 bře 2008, 08:37
od Burža
Předchozí příspěvek popisuje vše potřebné. Dalo by se polemizovat o některých drobnostech jako je např. syntetika vs mineral, ale to jsou nepodstatne detaily. Vetsina dnesnich oleju 10w-40 jsou mineraly. Dnesni rafinerske postupy dokazou separovat zakladove oleje mimorane kvality, takze neni potreba pridavat synteticke slozky, ale na vysledny vliv pro zakaznika je to nepodstatna informace.
Vratim se k otazce:
u tohoto motoru je predepsana vykonostni trida SG a lepsi, coz splnuje vetsina dnesnich oleju na trhu.
U viskozitni tridy zalezi v jakem prostredi automobil provozujes. Horske oblasti, kde parkujes venku a startujes v mrazech pod -20 stupnu se vyplati jit do 5W-XX. Pro vetsinu ostatnich lokalit ti vyhovi 10W-XX. Pokud garazujes, tj motor nestartujes vymrzly, tak ti postaci 15W-XX. To je co se tyka nizkych teplot. Pro horni teploty bude pro vetsinu dostacovat XW-40. Kdo ma rad sportovni jizdu a jeste k tomu treba jezdi do jiznich oblasti tak si da klidne XW-50.
Asi nejcasteji bude v nasi oblasti vyuzivan 10W-40. A co se znacky tyce, tak je to temer jedno. Neni zasadnich rozdilu mezi jednotlivymi oleji. Vetsina oleju ve stejne trideje ¨je stejne delana ze stejnych zakladovych oleju.
Obecne je znama cenova politika firmy Castrol - oleje nic moc a cena zavratna, tem se vyhni
Napsal: 03 bře 2008, 08:45
od LongStar
10W-40 SHELL PREMIUM