Stránka 1 z 11
Automaticka klimatizace a spotreba
Napsal: 24 dub 2009, 20:24
od ipreferqwerty
Zdravim,
vlastnim i30 1.4 asi 2 tydny a dve veci mi stale "nedaji spat"... Me predchozi auto byla felicie takze zmena to je pomerne velika
Auto mam ve verci comfort a klimatizaci jsem nikdy predtim nemel. Cekal jsem ze pod slovem
automaticka se skryva to, ze mi automaticky navoli teplotu podle venkovni teploty ovsem tak to asi nechodi ze? Pokazde kdyz zapnu automatiku tak se mi automaticky zapne klimatizace a ikdyz si rucne navolim teplotu treba 22 stupnu tak ten vzduch co na me pousti je tak na nachlazeni... Takze mohl by mi tady prosim nekdo vysvetlit princip automaticke klimatizace? Taky by me zajimalo do jakych situaci je dobra zapnuta vnitrni cirkulace a jestli se ma klimatizace zapinat az pozdeji po rozjeti nebo klidne uz pri startu.... proste nejakych par zakladnich rad
Dale bych se chtel zeptat jestli je normlani mit pri najetych 700km spotrebu kolem 7.5l/100km ... prijel jsem ted z brna do olomouce a na dalnici se vysplhala az na 8l. Prvnich 500km jsem auto celkem setril... tak jak pisou v navodu ale mit i30 v me motorizaci a nevytahovat to do vyssich otacek je myslim nesmysl... pri jizde citim ze si ten motor o to proste rika
Ovsem nejezdim takto porad.....snazil jsem se jet opravdu s lehkou nohou a spotrebu jsem stahl maximalne lehce pod 7l a to se opravdu snazim jezdit "kultivovane". Trosku mi chybi ukazatel aktualni spotreby, z felicie jsem byl na nej zvykly. Taky rozjizdeni je pro me poradna zmena....u i30 musim toho plynu dat trosku vic abych se rozjel. Tak s tim ty prvni tydny bojuju....
Diky za kazdou radu a pripominku....
Re: Automaticka klimatizace a spotreba
Napsal: 24 dub 2009, 20:45
od matysekul
Vítám Tě zde na fóru.A gratuluji ke koupi.
Pro začátek mám pár upozornění.Zkus si změnit podpis,abys tam měl uvedený typ auta a motorizaci.Pak se všem bude lépe odpovídat.
V jednom dotazu se ptáš na několik různých věcí.Zkus své dotazy rozdělovat a směrovat do sekcí,které tu už jsou založené.
Co se týče Tvého dotazu na automatickou klimu,zkusím ti odpovědět.
Klima nenastavuje teplotu podle venkovní teploty,ale ty si nastavuješ žádanou teplotu.
Když dáš klimu do aut režimu a vadí ti,že fouká moc studeně,zvyš žádanou teplotu.Pokud máš nastavenou nižší teplotu,začne foukat tak,aby se vnitřní prostor ochladil co nejdříve.Jakmile dosáhne požadovanou teplotu,ubírá.
Vnitřní okruh je dobrá věc,když projíždíš nějakým smradem,nebo prachem.Uzavře přívod vzduchu zvenku a honí vzduch dokola.Ale po nějaké době se ti začnou mlžit okna,páč není odváděná vlhkost.
Co se týče dotazu na spotřebu směřuj jej do sekce k tomu určené.
Re: Automaticka klimatizace a spotreba
Napsal: 25 dub 2009, 11:42
od mechoun
ipreferqwerty píše:Zdravim,
vlastnim i30 1.4 asi 2 tydny a dve veci mi stale "nedaji spat"...
Koukni na
http://cs.autolexicon.net/articles/klim ... rcondition ,tam se dozvíš dost a je tam i mnoho dalších věcí o autech obecně
Klima - manuál , nebo automatiku ?
Napsal: 06 kvě 2009, 21:44
od Bohuš
Jako budoucí vlastník i30 , bych chtěl poradit , jestli při výběru vozu , upřednostit klimu atomatickou , anebo klidně sáhnout po obyčejné manuální ? Je to velká nevýhoda , mít manuál ? Nebo se dá na té manuální - na ovladači časem vyhledat místo , které např. odpovídá 22 st. a pak jen lehce , podle pocitu přidávat či ubírat ?
Totiž ve svém dosavadním autě klimu nemám , s klimou jako takovou také nemám zkušenosti a tak do nového auta chci pořídit raději takovou klimu , které nebudu časem litovat . Tak dejte radu ze zkušenosti .
Re: Klima - manuál , nebo automatiku ?
Napsal: 06 kvě 2009, 21:51
od Hardcam
Limitovat Te nebude ani jedna, automatika se mi zda lepsi jene v tom, ze si nastavis teplotu a zapnes AUTO - neustale teplotu udrzuje (pridava nebo ubira na intenzite foukani a meni smer foukani - dolni nebo horni vydechy) nebo proste nechas vetrak urcitou rychlosti tuto teplotu foukat, coz u manualni nastavis hejbatkm od modryho do cervenyho pole, ale nepoznas teplotu. Automatika ma rozpeti tusim od 17 do 31,5 stupne, u manualu jsem dokazal i 14 stupnu (venku 40), coz je prakticky na infarkt. Funkci AUTO jsem pouzil asi 2x, prakticky se da rict, ze vyuzivam manual - sam si nastavuju intenzitu i smer foukani. Muj otec zase v 99% ma zaplou AUTO.
Re: Klima - manuál , nebo automatiku ?
Napsal: 06 kvě 2009, 22:09
od štaflík
Podle mě je to dnes (v dobách regulace kompresoru) relativně jedno. Drtivá většina dnešních kompresorů (Denso apod.) má regulaci výkonu. U automatiky znáš teplotu (přesněji řečeno znáš teplotu v místě čidla/čidel), nicméně předpokládám, že většina lidí si volí teplotu podle toho jestli jim je zima či teplo a ne, že si řeknou sakryš, chtělo by to 22.3°. Takže automat Ti drží teplotu v místě čidla, to ale nemusí nijak souviset s Tvým pocitem tepla či zimi, který se navíc během jízdy může měnit. Pocit tepla či zimi je POCIT, proto to nastavuješ pocitově. Velký rozdíl je podle mě u vyspělých klimatizací luxusních aut s velkou řadou senzorů (v oblasti hlavy, trupu, zohledňujících oslunění auta), které umí regulovat teplotu pro každou malou část auta zvlášť. To ale není případ i30 (pokud vím). Takže automatiku u i30 vidím jako mírnou výhodu, ale moc bych to neprožíval. Prostě máš pocit, že Ti teplo či zima a tím pádem potřebuješ z kabiny odebrat X kilojoulů tepla.
Re: Klima - manuál , nebo automatiku ?
Napsal: 06 kvě 2009, 22:14
od zello
Hlavny rozdiel je asi v spotrebe paliva po komforte ovladania samozrejme. Pri automatickej v rezime auto funguje chladenie len do momentu kym nedosiahne pozadovanu teplotu. V tomto momente je spotreba zhruba ako pri manualnej. No ked sa dosiahne pozadovana spotreba predpokladam ze sa vypne kompresor aby to uz nechladilo co automaticky znizuje spotrebu zatial co manualna stale zhavi kompresor fici a zatazuje motor z coho plyie zvysena spotreba.
Re: Klima - manuál , nebo automatiku ?
Napsal: 06 kvě 2009, 22:19
od Bohuš
Ještě dotázka , jsou v i30 výdechy pro zadní sedadla , nebo jak to napsat , jestli se do některého typu výbavy montuje foukání i dozadu , pro lidi na zadních sedadlech ?
Re: Klima - manuál , nebo automatiku ?
Napsal: 06 kvě 2009, 22:23
od štaflík
zello píše:Hlavny rozdiel je asi v spotrebe paliva po komforte ovladania samozrejme. Pri automatickej v rezime auto funguje chladenie len do momentu kym nedosiahne pozadovanu teplotu. V tomto momente je spotreba zhruba ako pri manualnej. No ked sa dosiahne pozadovana spotreba predpokladam ze sa vypne kompresor aby to uz nechladilo co automaticky znizuje spotrebu zatial co manualna stale zhavi kompresor fici a zatazuje motor z coho plyie zvysena spotreba.
Tvůj předpoklad by byl správný za předpokladu, že by v autě nikdo neseděl. Hodně zapnutá manuálka by za zvýšené spotřeby stále snižovala teplotu interiéru, až někam k limitu. V praxi, ale sedíš v autě a ve chvíli, kdy to klesne pod teplotu, která je Ti příjemné (a je jedno, že nevíš, kolik stůpňů to je) si
klimačku stáhneš či vypneš. Tvůj pocit, kdy je Ti vedro či zima není závislý na tom, zda je to automaika či ne. Rozdíl je v něčem jiném - pokud jde o kompresor s regulací (jeho výkon a tedy energie odebíraná motoru se mění), nebo kompresor bez regulace (běží-li
klima, žere stále, teplota se řeší mícháním s teplým vzduchem venku. První typ kompresoru se dnes už moc nevysytuje, předpokládám, že i i30 má v obou případech reegulovaný kompresor.
Re: Klima - manuál , nebo automatiku ?
Napsal: 06 kvě 2009, 22:23
od Hardcam
To jsem v i30 jeste nevidel.
Re: Klima - manuál , nebo automatiku ?
Napsal: 06 kvě 2009, 22:40
od zello
štaflík píše:zello píše:Hlavny rozdiel je asi v spotrebe paliva po komforte ovladania samozrejme. Pri automatickej v rezime auto funguje chladenie len do momentu kym nedosiahne pozadovanu teplotu. V tomto momente je spotreba zhruba ako pri manualnej. No ked sa dosiahne pozadovana spotreba predpokladam ze sa vypne kompresor aby to uz nechladilo co automaticky znizuje spotrebu zatial co manualna stale zhavi kompresor fici a zatazuje motor z coho plyie zvysena spotreba.
Tvůj předpoklad by byl správný za předpokladu, že by v autě nikdo neseděl. Hodně zapnutá manuálka by za zvýšené spotřeby stále snižovala teplotu interiéru, až někam k limitu. V praxi, ale sedíš v autě a ve chvíli, kdy to klesne pod teplotu, která je Ti příjemné (a je jedno, že nevíš, kolik stůpňů to je) si
klimačku stáhneš či vypneš. Tvůj pocit, kdy je Ti vedro či zima není závislý na tom, zda je to automaika či ne. Rozdíl je v něčem jiném - pokud jde o kompresor s regulací (jeho výkon a tedy energie odebíraná motoru se mění), nebo kompresor bez regulace (běží-li
klima, žere stále, teplota se řeší mícháním s teplým vzduchem venku. První typ kompresoru se dnes už moc nevysytuje, předpokládám, že i i30 má v obou případech reegulovaný kompresor.
Tak som nasiel nieco z odbornej tlace aby som tu neplacal nezmysly.
O klimatizácii je verejne známe, že zvyšuje spotrebu paliva v priemere o 0,5 až 2,5 litra na sto kilometrov. Čím je motor slabší, tým je nárast v pomere k celkovej spotrebe vyšší. Najvyššia spotreba je pri štarte klimatizácie a počiatočnom vychladení auta. Preto je vhodné na začiatku prehriate auto vyvetrať dverami a oknami a potom pustiť klimatizáciu na vnútorný okruh. Podľa testov nemeckého automotoklubu ADAC, krátko po štarte klimatizácie v prehriatom aute môže spotreba stúpnuť až o 2,47 - 4,15 litra na sto kilometrov. Chladenie na teplotu interiéru 22 stupňov nás najviac stojí v meste, kde je teplejšie a motor beží na nižší výkon. Podľa ADAC-u udržiavanie teploty zvýši spotrebu auta so silným motorom iba o 0,76 litra. Majitelia malých automobilov s motorom výkonu okolo 60 kW môžu čakať zvýšenie spotreby až 2,11 litra na sto kilometrov. Na diaľnici je vonkajšia teplota nižšia a auto chladí aj nápor vzduchu, takže väčšina áut spáli sotva o pol litra viac. K spotrebe motora je šetrnejšia automatická klimatizácia, ktorá prechladí iba aktuálne potrebné množstvo vzduchu a jej kompresor nebeží vždy na plný výkon.
Re: Klima - manuál , nebo automatiku ?
Napsal: 06 kvě 2009, 22:50
od štaflík
zello píše: K spotrebe motora je šetrnejšia automatická klimatizácia, ktorá prechladí iba aktuálne potrebné množstvo vzduchu a jej kompresor nebeží vždy na plný výkon.
To je to, co jsem psal - platí to za předpokladu, že manuální klimatizace má kompresor bez regulace (dříve skoro všechny, dnes spíše vzácnost) a automatika regulovaný (dnes všechny, dříve také ne všechny). Nevím jak Hyundai, ale třeba VW Group už první typ kompresoru u svých aut už několik let nepoužívá. Takže pokud u i30 je v manuálu použit kompresor bez regulace a s automatikou s regulací, pak teoreticky automatika žere trochu méně. U malých motorů se to dalo poznat někdy na otáčkách. Na volnoběh když se s regulovaným kompresorem radikálně změnil výkon chladící soustavy, bylo to někdy na otáčkách na chvilku nepatrně poznat (na druhou stranu tomu tak při velmi promtní regulaci motoru nemusí být - elektonika stihne na změnu zátěže kompresoru zareagovat). Každopádně u i30 s manuálem mi s otáčkami nic neudělá ani zapnutí/vypnutí klimatizace, takže změna zátěže v případě regulovaného kompresoru by se asi nepoznala.
Re: Klima - manuál , nebo automatiku ?
Napsal: 06 kvě 2009, 22:57
od matysekul
U mně se sepnutí projeví. Je to fakt cítit a to mám automatiku a diesel. Takže by se to nemělo tak výrazně projevovat. Ale projevuje. Není to znát na nějakém výrazném poklesu otáček,ale lehké zaváhání tam je.
Re: Klima - manuál , nebo automatiku ?
Napsal: 06 kvě 2009, 22:58
od Hardcam
mates: u Ely to citim taky, pomerne podstatne, u Sonaty vubec (rozdil 0,4 obsah a 37kW).
Re: Klima - manuál , nebo automatiku ?
Napsal: 06 kvě 2009, 23:03
od štaflík
matysekul píše:U mně se sepnutí projeví. Je to fakt cítit a to mám automatiku a diesel. Takže by se to nemělo tak výrazně projevovat. Ale projevuje. Není to znát na nějakém výrazném poklesu otáček,ale lehké zaváhání tam je.
Napadá mě, že jsem to zkoušel jen na studeném autě se zvýšenými volnoběžnými otáčkami, kde to motor možná utáhne bez záchvěvu. Možná po zahřátí s nízkým volnoběhem to poznat půjde.