Elektromobilita pokec komplexně...
Moderátoři: frawd, Moderátoři
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
no není vše tak ideálně tiché, např Ford Mustang Mach-E je při nabíjení docela hlučný https://www.autoforum.cz/predstaveni/no ... l-usetrit/ Snad nenapadne nějakého souseda si to koupit.
i30 kombi 2020- Style 1.4 t-gdi navi Olivine Grey
ex : Nissan Primera 2.0i
ex : Nissan Primera 2.0i
- Reklama
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Pozoruhodné: "...vzniká neskutečné teplo..." To by mě tedy zajímalo, kolik se toho tepla takhle pustí do luftu, protože to samozřejmě znamená neefektivní využití zdrojového média (elektřiny) a tím snížení efektivity celého provozu elektromobilu jako takového.
je: Hyundai i30 Combi 1,5 DPI Smart - Heduše (21-)
je2: KIA Ceed II 1.4 MPI (15-), Škoda Octavia I 1.9 TDI Combi (04-)
bylo: Opel CorsaB 1.0, BMW X1 1.8D F48, Šk. Fabia I 1.2 HTP
dávno: Šk. Fabia I 1.4 MPI, Šk. Forman LX, Šk. 105 L, VAZ 21011
je2: KIA Ceed II 1.4 MPI (15-), Škoda Octavia I 1.9 TDI Combi (04-)
bylo: Opel CorsaB 1.0, BMW X1 1.8D F48, Šk. Fabia I 1.2 HTP
dávno: Šk. Fabia I 1.4 MPI, Šk. Forman LX, Šk. 105 L, VAZ 21011
- Mexican
- *******
- Příspěvky: 8126
- Registrován: 05 srp 2007, 14:39
- Bydliště: Střelice (JmK)
- Kontaktovat uživatele:
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
ak nabijas v zime v garazi, mas 2v1 - nabity elektromobil a pekne vyhriatu garaz
2023 TUCSON NX4 HEV 2WD Style/Premium - hybridny mladoch od 04/2023
2007 Accent 1,5 CRDi VGT, Nemesis in Elegance & True Blue - legenda s 404 000km, ktora vzdy bude mat miesto v mojom srdci - 08/2007 do 04/2023
2007 Accent 1,5 CRDi VGT, Nemesis in Elegance & True Blue - legenda s 404 000km, ktora vzdy bude mat miesto v mojom srdci - 08/2007 do 04/2023
- stefanpilat
- **
- Příspěvky: 494
- Registrován: 11 úno 2020, 11:26
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Nevím, co má znamená to "neskutečné teplo", to si asi zas nějaký novinář pustil fantazii na špacír. Ztráty při AC nabíjení jsou v průměru kolem 16 %. Takže při nabíjení výkonem 11 kW se v teplo promění 1 760W, což tak zhruba odpovídá jednomu obyčejnému přímotopu. Na vytopení 1 m3 prostoru je potřeba výkon přibližně 40 W. Takže z těch teplotních ztrát vytopíte tak 44 m3 prostoru, což tak stačí na vytopení malé garáže o rozměrech 3 x 6 m a stropem 2,5 m.
Kdo by se toho chtěl děsit, tak ať si uvědomí, že teplotní ztráty u aut se spalovacím pohonem jsou tak kolem 75-84 %. Akorát neprobíhají při tankování, ale při jízdě. Elektromotor v autech na elektrický pohon má ztráty v průměru zase kolem 16 %, ale jsou i elekromotory s účinností nad 90 %. Celková účinnost elektroauta včetně rekuperace je tak kolem 77 až 82 %. O tom si spalovací auto nemůže nechat ani zdát.
https://www.garaz.cz/clanek/srovnani-en ... t-21000070
Kdo by se toho chtěl děsit, tak ať si uvědomí, že teplotní ztráty u aut se spalovacím pohonem jsou tak kolem 75-84 %. Akorát neprobíhají při tankování, ale při jízdě. Elektromotor v autech na elektrický pohon má ztráty v průměru zase kolem 16 %, ale jsou i elekromotory s účinností nad 90 %. Celková účinnost elektroauta včetně rekuperace je tak kolem 77 až 82 %. O tom si spalovací auto nemůže nechat ani zdát.
https://www.garaz.cz/clanek/srovnani-en ... t-21000070
Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI WhiteSand Style+Nav (2020-)
Kia Rio II Hatchback 1.4 16V (2008-2020)
Kia Rio II Hatchback 1.4 16V (2008-2020)
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
No vida, takže Mexican má pravdu - na vytopení garáže je to akorát (až na ten rambajs, teda)
je: Hyundai i30 Combi 1,5 DPI Smart - Heduše (21-)
je2: KIA Ceed II 1.4 MPI (15-), Škoda Octavia I 1.9 TDI Combi (04-)
bylo: Opel CorsaB 1.0, BMW X1 1.8D F48, Šk. Fabia I 1.2 HTP
dávno: Šk. Fabia I 1.4 MPI, Šk. Forman LX, Šk. 105 L, VAZ 21011
je2: KIA Ceed II 1.4 MPI (15-), Škoda Octavia I 1.9 TDI Combi (04-)
bylo: Opel CorsaB 1.0, BMW X1 1.8D F48, Šk. Fabia I 1.2 HTP
dávno: Šk. Fabia I 1.4 MPI, Šk. Forman LX, Šk. 105 L, VAZ 21011
- stefanpilat
- **
- Příspěvky: 494
- Registrován: 11 úno 2020, 11:26
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Ano, ale jen za podmínky, že by v zimě nabíjel tímto výkonem nepřetržitě. Což nikdo nebude. Ioniq 5 s 72 kWh se při tomto nabíjecím výkonu z 0 na 100 % dobije za 7 h 45 m. Což by udělalo tak akorát pěkné teplíčko na ranní nasednutí do auta. Ale nějaké každodenní popojíždění do 100 km se dobije tak za 2 hodiny. A pak zase klendra.
A na ten rambajz je jednoduché řešení: nepořizovat si Ford Mustang Mach-E.
A na ten rambajz je jednoduché řešení: nepořizovat si Ford Mustang Mach-E.
Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI WhiteSand Style+Nav (2020-)
Kia Rio II Hatchback 1.4 16V (2008-2020)
Kia Rio II Hatchback 1.4 16V (2008-2020)
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
úplne súhlasím, mám pocit že poslednú dobu sú pneu najhlučnejším komponentom v aute Len tak ma napadá, nemôže to byť v dôsledku ekologizácie gúm? (tvrdšie zmesy pre dlhšiu životnosť)?
Dacia Duster TCe 100 LPG Arizona Orange Journey + country pack 01/2024-
Hyundai i20 1.2 62kw CHIC Phantom black + winter pack 8/2017
ex Škoda Fabia 7/2019 - 1/2024
ex Kia cee´d_SW 02/2015 - 08/2017
Hyundai i20 1.2 62kw CHIC Phantom black + winter pack 8/2017
ex Škoda Fabia 7/2019 - 1/2024
ex Kia cee´d_SW 02/2015 - 08/2017
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Je to možné.Pred časom som čítal článok o tom ,že z pneu sa uvolňujú tony drobných častíc a vytvárajú obrovské množstvo prachu.
Hyundai i20 Chic 1,25 (2017-) biela
Opel Insignia GS 1,5 T Innovation(2018-) Satin Grey
Hyundai Elantra AD 1,6 Style Sparkling metal
Hyundai i40cw 1,6 GDI, Blue spirit
Ford Cmax 1,6
Ford Mondeo 1,8
Mazda 626 V6, Renault 21 , Citroen BX16...
Opel Insignia GS 1,5 T Innovation(2018-) Satin Grey
Hyundai Elantra AD 1,6 Style Sparkling metal
Hyundai i40cw 1,6 GDI, Blue spirit
Ford Cmax 1,6
Ford Mondeo 1,8
Mazda 626 V6, Renault 21 , Citroen BX16...
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
jedno celkem dlouhý ale zajímavý video o elektromobilech a jejich trakčních pohonech https://www.auto.cz/martin-vaculik-s-ex ... ech-140599
Co mě zaujalo ve zkratce :
- elektromotory s permanentními magnety se musí chladit na max 70-80°C pak už se mohou zničit
- elektromobil má provozní účinnost 61% a benziňák 24%, náklaďák víc
- při -10°C je příkon čelního skla pro udržení teploty 1kW (což musí elektromobil vycucnout z baterie)
Co mě zaujalo ve zkratce :
- elektromotory s permanentními magnety se musí chladit na max 70-80°C pak už se mohou zničit
- elektromobil má provozní účinnost 61% a benziňák 24%, náklaďák víc
- při -10°C je příkon čelního skla pro udržení teploty 1kW (což musí elektromobil vycucnout z baterie)
i30 kombi 2020- Style 1.4 t-gdi navi Olivine Grey
ex : Nissan Primera 2.0i
ex : Nissan Primera 2.0i
- stefanpilat
- **
- Příspěvky: 494
- Registrován: 11 úno 2020, 11:26
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Provozní účinnost 60 - 65 % je bez rekuperace. Tu dnes podporuje prakticky každý elektromobil. S ní se celková provozní účinnost zvyšuje o dalších 15 - 20 %, ale samozřejmě pak záleží na způsobu užití. Ve městě to bude více, na dálnici při jízdě ustálenou rychlostí méně. Pro hybridy to platí samozřejmě také v závislosti na způsobu propojení obou pohonů a způsobu užití.
Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI WhiteSand Style+Nav (2020-)
Kia Rio II Hatchback 1.4 16V (2008-2020)
Kia Rio II Hatchback 1.4 16V (2008-2020)
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Celkom zaujímavé:
https://www.autoforum.cz/predstaveni/si ... d=13312008
Pýtam sa : komu tým prospěl?
https://www.autoforum.cz/predstaveni/si ... d=13312008
Pýtam sa : komu tým prospěl?
Hyundai i20 Chic 1,25 (2017-) biela
Opel Insignia GS 1,5 T Innovation(2018-) Satin Grey
Hyundai Elantra AD 1,6 Style Sparkling metal
Hyundai i40cw 1,6 GDI, Blue spirit
Ford Cmax 1,6
Ford Mondeo 1,8
Mazda 626 V6, Renault 21 , Citroen BX16...
Opel Insignia GS 1,5 T Innovation(2018-) Satin Grey
Hyundai Elantra AD 1,6 Style Sparkling metal
Hyundai i40cw 1,6 GDI, Blue spirit
Ford Cmax 1,6
Ford Mondeo 1,8
Mazda 626 V6, Renault 21 , Citroen BX16...
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Na článku mne asi nejvíce zaujal roztomilý překlep: ".....prodalo v Norsku 71,9 nových aut s elektrickým pohonem."
Teď si budou někteří myslet, že v Norsku se prodávají auta po částech
Teď si budou někteří myslet, že v Norsku se prodávají auta po částech
- stefanpilat
- **
- Příspěvky: 494
- Registrován: 11 úno 2020, 11:26
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Mně na tom asi nejvíc pobavilo to, jak si tenhle desinformační fekál-web dokáže sám protiřečit. V jedněch článcích vykresluje katastrofické scénáře, jak nastane snad kolaps veškeré civilizace, když se elektromobily jen ještě trochu víc rozšíří, a v tomhle článku otevřeně přiznává, že i v zemi s nejvyšším podílem elektromobilů na světě, jako je Norsko, se nic až tak moc dramaticky nemění a bude i tam trvat ještě spousty let, než dojde k úplné obměně vozového parku. Ale každopádně nevynechá žádnou příležitost si do elektromobility kopnout.
Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI WhiteSand Style+Nav (2020-)
Kia Rio II Hatchback 1.4 16V (2008-2020)
Kia Rio II Hatchback 1.4 16V (2008-2020)
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
U EV aut vidím jeden drobný problém a to je velký výkyv spotřeby, který reauguje na kdejakou drobnost. Třeba můj Tucson v naftě. Pokud pojedu piánko, dostanu se na nějakých 6l/100. Pojedu plně obsazený, bude to 7l/100, pojedu navíc svižně, bude to 7,5l/100. V dešti se spotřeba zvýší třeba o desetinu, v zimě nebo v létě skoro identická. Takže se tu pohybujeme kolem 7l/100 +- 0,5 litru. U EV aut je ale udávaná spotřeba za ideálních podmínek. Cokoli nad tyto ideální podmínky spotřebu hrozně rozhodí. Jízda v dešti hned +20%, jízda na dálnici ve 110 ještě OK, při 130 a víc najednou spotřeba raketově letí. Jízda v zimě +10%, včera jsem četl článek EV Enyaq jel s károu s 600 kg nákladu, spotřeba +40%. Prostě u EV jetřeba dávat hrozně pozor a je třeba počítat už jen s tím, zda pojedu sám nebo plně obsazený, jestli v dešti nebo v zimě, pustím klima nebo ne apod. Prostě pořád nějaká omezení. To není krok kupředu, ale stále ve spoustě věcech kroky zpět.
Hyundai Tucson 2.0 CRDi 136KW, A/T, Style Premium, barva Ara Blue +
Hyundai i30 Fastback, 1.4 T-GDI, Style, barva červená
Hyundai Elantra Style Premium, 2011, světle modrá
Renault Scenic 1.9 dCi r.v. 2002
Peugeot 306 r.v. 1996
VW Golf I r.v. 1979
Hyundai i30 Fastback, 1.4 T-GDI, Style, barva červená
Hyundai Elantra Style Premium, 2011, světle modrá
Renault Scenic 1.9 dCi r.v. 2002
Peugeot 306 r.v. 1996
VW Golf I r.v. 1979
- stefanpilat
- **
- Příspěvky: 494
- Registrován: 11 úno 2020, 11:26
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Jo, to je prostě provozní vlastnost EV a musí se s tím počítat. Je to jakási zdánlivá daň za vysokou efektivitu elektropohonu, protože tam už nezbývá žádná jakoby výkonností rezerva. Ve skutečnosti ten elektromotor i v nepříznivých podmínkách a při vyšší zátěži pracuje pořád s prakticky stejnou efektivitou, ale ty jouly energie navíc musí prostě vytáhnout z baterie, protože odjinud ji vzít nemůže. To pak samozřejmě zkracuje dojezd.
V případě spalováků je to trochu složitější. Ty jouly energie navíc potřebuje při stížených podmínkách úplně stejné, ale když u spalováku chceme jet stejnou rychlostí i při vyšší zátěži, tak prostě motor pošleme do vyšších otáček. To samozřejmě zvýší spotřebu paliva, ale při vyšších otáčkách probíhá spalování efektivněji, takže navýšení výkonu je vyšší než navýšení spotřeby (do určité hranice). Takže se to jakoby tolik na spotřebě neprojeví. Ve skutečnosti ale u spalováku při zátěži zvýšíme efektivitu třeba z 25 % na 30 %, ale elektromobil bude mít pořád svou provozní efektivitu kolem 80 %. Elektropohon je i při zátěži nesrovnatelně výhodnější řešení, proto se používá u lokomotiv (i u těch dieselových), ale u BEV to prostě nějakou energie navíc z baterie ukrojí, tak to prostě je a nemůže být jinak. Až bude běžný dojezd na baterii kolem kolem 1000 km, tak už asi nikdo tolik nebude řešit.
U topení je to podobné. Spalováky vyprodukují kvůli nízké efektivitě velké množství odpadního tepla, které se pak dá zdánlivě zadarmo v zimě využít k vytápění kabiny. Je to ale zase jen iluze, protože když si spočítáme, že se asi tři čtvrtiny energie obsažené v palivu posíláme v podobě tepla nadarmo pánu bohu do oken, tak to topení vyjde vlastně náramně draho. Však si to zkuste spočítat. Elektromotor kvůli své účinnosti odpadního tepla produkuje málo, takže zase, když si chceme zatopit, musí se energie na to vytáhnout přímo z baterky. Ta se využije ale prakticky bez plýtvání, takže v přepočtu na vynaloženou energii to vyjde nesrovnatelně laciněji. Ale bohužel to zase ukrojí z baterie kus dojezdu. To se dá do značné míry zmírnit tepelným čerpadlem, v našich klimatických podmínkách je to pro BEV nutnost.
V případě spalováků je to trochu složitější. Ty jouly energie navíc potřebuje při stížených podmínkách úplně stejné, ale když u spalováku chceme jet stejnou rychlostí i při vyšší zátěži, tak prostě motor pošleme do vyšších otáček. To samozřejmě zvýší spotřebu paliva, ale při vyšších otáčkách probíhá spalování efektivněji, takže navýšení výkonu je vyšší než navýšení spotřeby (do určité hranice). Takže se to jakoby tolik na spotřebě neprojeví. Ve skutečnosti ale u spalováku při zátěži zvýšíme efektivitu třeba z 25 % na 30 %, ale elektromobil bude mít pořád svou provozní efektivitu kolem 80 %. Elektropohon je i při zátěži nesrovnatelně výhodnější řešení, proto se používá u lokomotiv (i u těch dieselových), ale u BEV to prostě nějakou energie navíc z baterie ukrojí, tak to prostě je a nemůže být jinak. Až bude běžný dojezd na baterii kolem kolem 1000 km, tak už asi nikdo tolik nebude řešit.
U topení je to podobné. Spalováky vyprodukují kvůli nízké efektivitě velké množství odpadního tepla, které se pak dá zdánlivě zadarmo v zimě využít k vytápění kabiny. Je to ale zase jen iluze, protože když si spočítáme, že se asi tři čtvrtiny energie obsažené v palivu posíláme v podobě tepla nadarmo pánu bohu do oken, tak to topení vyjde vlastně náramně draho. Však si to zkuste spočítat. Elektromotor kvůli své účinnosti odpadního tepla produkuje málo, takže zase, když si chceme zatopit, musí se energie na to vytáhnout přímo z baterky. Ta se využije ale prakticky bez plýtvání, takže v přepočtu na vynaloženou energii to vyjde nesrovnatelně laciněji. Ale bohužel to zase ukrojí z baterie kus dojezdu. To se dá do značné míry zmírnit tepelným čerpadlem, v našich klimatických podmínkách je to pro BEV nutnost.
Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI WhiteSand Style+Nav (2020-)
Kia Rio II Hatchback 1.4 16V (2008-2020)
Kia Rio II Hatchback 1.4 16V (2008-2020)