Walterovic i30 Combi 1.5 DPI Smart - “Heduše”
Napsal: 07 bře 2021, 20:15
Po 7 týdnech máme s naší i30 Heduší za sebou něco přes 1.500 km. Není to sice mnoho, ale i tak jsem se rozhodl přispět se svou troškou do mlýna podnětů (auto měla původně užívat hlavně žena, ale z důvodu její aktuální zdravotní indispozice jsem toho nakonec 95% odřídil já). Nechci zde opakovat informace, které jsou podrobně rozebírány v jiných vláknech (Motor 1.5 DPI, Chasníkova sága, Testy apod.), spíš se zaměřím na nějaké vlastní postřehy a taky já sám bych rád případně posbíral nějaké od ostatních.
Co se mi líbí
Co se mi naopak moc nelíbí
Ještě co se týče spotřeby: zatím jsem to počítal přes 2 čerpání “do plna” a vypadá to v pohodě. V tom prvním jsem se dostal dokonce pod 6 litrů, v tom druhém to šlo na 6 a půl (to úřadovaly mrazy, byly tam krátké jízdy a naopak také docela dost dálničního provozu), takže jsem někde na 6,3 litrech, což jsem očekával. Počítač ukazuje v podstatě totéž.
Co se mi líbí
- Skvělý motor - tak o tom už bylo napsáno hodně - výborně táhne, je pružný, perfektně reaguje na plynový pedál, je docela tichý, bez vibrací… Mám letité zkušenosti s motorem 1.4 MPI z KIA Ceed (hlavně I. a II., trochu i III.), se kterým jsem sice také spokojený, ale 1.5 je podle mého opravdu lepší. Zejména to je vnímám u bezprostřední reakce na plynový pedál a následnou ochotou zrychlovat.
- Výborný podvozek a celková tuhost karoserie
Tady opět jen chvála a to navzdory tomu, že moje motorizace má pouze tuhou zadní nápravu. Ceedy mají víceprvek, ale I. a II. výrazně ztrácejí (I. je tvrdá a uskákaná, II naopak moc gumová), III. je dobrá, ale i30 je podle mne ještě lepší.
- Kvalita zpracování interiéru - nic nevrže, ergonomie je skvělá (fyzické ovladače!!!), tvrdý plast čela palubní desky mi opravdu nevadí
- Solidní zvuk audia + fungování BT a AA - pro mne naprosto dostačující (navzdory některým nejasnostem sem tam v diskusích)
- Celkový designový dojem - k tomu není co dodat, to je víceméně individuální hledisko
- Ostatní méně podstatné věci, které udělají radost:
- Dobrá optika zadní kamery - překvapivě slušně snímá i v noci
- Dvouzónová klima/topení - asi by mi stačila jednozónová, ale je to příjemná věc
- Vyhřívaný volant: tak tomu jsem při nákupu nevěnoval vůbec žádnou pozornost, ale musím uznat, že to je super věc! Zmrzlé ruce to dokáže už po pár minutách pěkně potěšit (oproti tomu vyhřívané sedačky jsem si ještě ani nepustil)
- Výsuvná loketní opěrka - paráda (to byla jedna z nutností, co jsem chtěl - běžně se dělají hodně krátké a prakticky se o ně za jízdy opřít nedá)
- Bederní výztuha v sedadle řidiče - to se občas docela hodí
- Zatmavení skel za B sloupkem - to jsem asi získal jako nečekaný bonus, protože podle konfigurace by mělo být až u Style. Mám to i na staré Oktávce a je to taková pěkná maličkost.
Co se mi naopak moc nelíbí
- Krátké zpřevodování - je fajn, že na čtyřku můžu jet městem i do kopce a na šestku pak třeba přefrčet po D1 přes celou Vysočinu. Ale točit 3500 otáček při 130 km/h mi přijde zbytečně moc. Podle mne by tento motor zvládl převody delší. Když si budu chtít sáhnout po výkonu, tak si tam rád hodím o kvalt či dva méně - od toho posledního (6) ostatně nečekám žádné trhání asfaltu, spíš klídek při jízdě na pohodu. Takhle je tam třeba taková pětka de facto do počtu - v podstatě ji skoro neřadím. Kdyby bylo na každém kvaltu počítáno o 100 otáček míň, sedlo by mi to lépe. Ale oni to u těch atmosfér takto holt dělají - KIA 1.4 MPI to má zcela identické, zrovna tak to měl i poslední atmo FIAT 1.4i. Ale to byly motory o 10% - 15% výkonově slabší. Vnímá to někdo stejně, nebo jsem divný? Možná jsem až příliš zaměřený na pohodu, nevím.
- Sedačka - velké překvapení Opěrák je dobrý, ten mi vyhovuje, ale sedák mi přijde nějaký úzký. Všiml jsem si toho už při testovacích jízdách, ale moc jsem tomu nevěnoval pozornost ( sedačky přece každý chválí!). Na krátké jízdy mi to nevadí, ale při těch delších mi to furt nějak nepasuje. A to nejsem žádný pořez - při 180 cm nemám ani 80 kg. Z hlediska sedáku tedy zatím jednoznačně vede Ceed (II a III určitě, I možná). No nic, snad si zvyknu, případně to budu řešit nějakou dilatací.
- Ostatní méně podstatné, které ale moc nepotěší:
- “Kufr 54 cm” - kvůli občasné přepravě kol v autě sice hlubší variantu oceňuju (ona i tak ta hloubka zejména vzadu u pátých dveří není nic moc), ale na druhé straně mě štve absence úskladných prostor (pominu-li tedy ten truhlík pod podlahou u rezervy). Hodlám to proto řešit domácí výrobou a instalací mobilní podlahy, aby bylo možné podlahu zvednout do roviny a současně získat prostor pro příčníky, řetězy nebo nějaké ty drobné ptákoviny, co člověk v autě tahá.
- Barva Silky Bronze - se ženou jsme se shodli, že na fotkách nebo pod světly reflektorů v autosalonu vypadá lépe než ve skutečnosti na silnici. V reálu dělá dojem jakési nevýrazné myšoidní hnědošedé. Za slunečního svitu to působí ještě fajn, ale jakmile se zatáhne… nic moc. Původně jsme měli vyhlédnutou předFL White Sand, ta by byla lepší. Naštěstí to v rámci Smart výbavy oživuje aspoň chromování okolo oken. Příště bychom asi šli do něčeho výraznějšího.
- Hybridní disky 16” - zvolil jsem je k zimním gumám za zvýhodněnou cenu (1.500 Kč/ks vč. přezutí a montáže). No, žádná velká paráda to tedy není. Pohledově ty disky vypadají minimálně o palec menší a vůbec působí tak nějak “zapadle”. Příště bych volil buď klasické plecháče a na ně nějaké opravdu pěkné kryty (což by vyšlo v podstatě na stejné peníze), nebo bych si připlatil za druhé ALU disky (už by to takový rozdíl nebyl). Takhle jsem udělal alespoň jakousi drobnou úpravu, kterou jsem se pokusil dojem vylepšit. Na fotce je to trochu vidět (otvory v disku jsem opticky zvětšil - nalepil jsem tmavou lepenku směrem k obvodu). Mám připravenu ještě výraznější optickou úpravu, ale do toho se dám, až budou kola po zimě dole.
- Parkovací senzory (ty přední byly mj. taky jeden z důvodů pro volbu Smart výbavy) - byl jsem překvapen, že samy se při přiblížení k překážce nespustí - je nutné je nějak aktivovat (buď zařazením zpátečky nebo stisknutím tlačítka). V případě zadních je to asi OK (tu zpátečku při couvání člověk většinou opravdu potřebuje, i když někdy tak ne), ale když chci jet rovnou dopředu a spolehnout se na ty přední, pak to bez tlačítka nejde. Navíc mám dojem, že ne vždy se chytnou úplně správně - to budu ještě testovat.
- Průvlak do kufru za zadní loketní opěrkou - Otvorem 13 x 18 cm se toho moc protáhnou nedá. Chápu, že to souvisí s konstrukcí opěráku, ale Boleslav má tohle lepší.
- Nedělený a neodklopitelný sedák zadní sedačky - je velká škoda, že to už se dnes nedělá prakticky v žádném autě tohoto typu na trhu (např. Ceed s tím ve II. taky skončil, III. už to nemá, Škodovka myslím také ne).
Ještě co se týče spotřeby: zatím jsem to počítal přes 2 čerpání “do plna” a vypadá to v pohodě. V tom prvním jsem se dostal dokonce pod 6 litrů, v tom druhém to šlo na 6 a půl (to úřadovaly mrazy, byly tam krátké jízdy a naopak také docela dost dálničního provozu), takže jsem někde na 6,3 litrech, což jsem očekával. Počítač ukazuje v podstatě totéž.