Svicky
Moderátoři: Farrael, Moderátoři
Svicky
Zdarec lidi,
po trosku delsi dobe tu rozsirim toto forum o dalsi otazku ..Jen jsem se chtel zeptat,proc maji napr na www.tuning-centrum.cz svicky bud na 1.3 55kw nebo na 1.3 62kw,kdyz v tom preci prakticky neni rozdil,co to udela s tim,kdyz tam soupnu svicku na 62kw a mam 55kw?Jen orientacni otazka
po trosku delsi dobe tu rozsirim toto forum o dalsi otazku ..Jen jsem se chtel zeptat,proc maji napr na www.tuning-centrum.cz svicky bud na 1.3 55kw nebo na 1.3 62kw,kdyz v tom preci prakticky neni rozdil,co to udela s tim,kdyz tam soupnu svicku na 62kw a mam 55kw?Jen orientacni otazka
- Reklama
-
- *
- Příspěvky: 72
- Registrován: 29 čer 2007, 23:12
- Bydliště: Hradec Králové
- Kontaktovat uživatele:
Re: Svicky
mannice píše:Zdarec lidi,
po trosku delsi dobe tu rozsirim toto forum o dalsi otazku ..Jen jsem se chtel zeptat,proc maji napr na www.tuning-centrum.cz svicky bud na 1.3 55kw nebo na 1.3 62kw,kdyz v tom preci prakticky neni rozdil,co to udela s tim,kdyz tam soupnu svicku na 62kw a mam 55kw?Jen orientacni otazka
Zapalovací svíčka je velmi namáhanou součástí, pracuje ve velmi náročných podmínkách při rychlém střídání teplot od 60 do 2 500 oC a tlacích až 6 MPa. Materiály použité pro výrobu zapalovacích svíček musí snést velké teplotní spády, odolávat chemicky agresivnímu prostředí a izolátor svíčky musí snášet bez poškození a bez velkých energetických ztrát napěťové rázy až 30 kV.
Zapalovací svíčky prošly vývojem, který přinesl podstatné změny v jejich konstrukci. Typická zapalovací svíčka se skládá z následujících částí: střední elektroda, keramický izolátor, kovové pouzdro se šroubením a boční elektrodou, koncovka pro připojení vysokonapěťového kabelu.
Elektrody a poloha jiskřiště mohou být různě uspořádány. Nejčastější uspořádání je střední elektroda s jednou boční elektrodou. Je výrobně nejjednodušší a snadno se nastavuje vzdálenost mezi elektrodami.
Existují i zvláštní konstrukce zapalovacích svíček pro motory, kde je vyžadována vysoká spolehlivost bez časté údržby. Například firma Bosch vyrábí zapalovací svíčky s platinovými elektrodami, které se málo opalují. Ke zvláštním konstrukcím zapalovací svíčky patří také svíčky s částečným povrchovým výbojem. Vyrábějí se také zapalovací svíčky s vyšším počtem bočních elektrod (2 - 4), které se doporučují zejména pro motory s katalyzátorem, kde by nespálené palivo ve výfuku snižovalo značně životnost katalyzátoru.
Nový typ zapalovacích svíček české výroby pod označením BRISK PREMIUM je doporučován pro běžné použití v automobilech. Svíčka je na obr. 1. Konstrukční provedení těchto svíček je vícejiskrové s klouzavým povrchovým výbojem. Špička izolátoru zapalovací svíčky BRISK PREMIUM je oproti klasické zapalovací svíčce výrazně vysunuta do spalovacího prostoru motoru. Bod, ve kterém může dojít k elektrickému výboji není přesně fixován, výboj může nastat v kterémkoli místě na obvodu špičky izolátoru. Svíčka má tři sériově řazená jiskřiště. Každá jiskra vznikne v místě s právě nejvyšší koncentrací palivové směsi, protože bohatější směs je vodivější a také snáze zapálitelná. Předností je, že jednotlivé jiskry jsou od sebe relativně velmi vzdáleny ve srovnání s rozměry spalovacího prostoru.
Životnostní zkouška
Měření opalu elektrod bylo provedeno na svíčkách Champion RC 89 PYC, které byly namontovány do motoru Škoda 1,3 MPI, zatíženého výkonovou brzdou. Z časových důvodů bylo měření ukončeno po 250 hodinách provozu motoru. Měření bylo provedeno v souladu s normou ČSN 300506. Základní elektrodová vzdálenost byla 0,85 mm.
Quasi akcelerační výkonový test na výkonové brzdě
Ovládací jednotka výkonové brzdy byla nastavena do akceleračního režimu. Jednotka ovládá brzdu tak, aby se otáčky zvyšovaly o 100 ot/min za sekundu. V celém rozsahu se snímá výkon motoru, kroutící moment a měrná spotřeba paliva. Každý test byl proveden 4 krát.
Krokový výkonový test
Škrtící klapka v sání motoru je po celou dobu testu otevřena na 100 %. Otáčky reguluje řídící jednotka výkonové brzdy. Při dosažení nastaveného maxima otáček je motor automaticky přetížen do nastaveného minima otáček. Po celou dobu testu se snímá výkon, točivý moment a měrná spotřeba paliva.
Měření emisí
Při jednotlivých testech na výkonové zkušebně brzd byl na výfukovou soustavu napojen analyzátor výfukových plynů. Měření emisí bylo prováděno při volnoběžných otáčkách a při zvýšených otáčkách motoru v zatíženém stavu.
Výsledky měření
Životnost byla ověřena pouze u zapalovacích svíček Champion RC 89 PYC, měřením opalu elektrod, viz tabulka 1. Přípustná změna elektrodové vzdálenosti je za 100 h provozu max. 0,075 mm.
Tab. 1 Výsledky životnostní zkoušky svíček Champion RC 89 PYC na motoru ŠKODA 1,3 MPI
Doba provozu (hod)
0
50
100
150
200
250
Elektrodová vzdálenost (mm)
0,85
0,87
0,89
0,90
0,90
0,95
Výsledky quasi akceleračního výkonového testu na výkonové brzdě jsou v tabulkách 2 a 3.
Tabulka 2 Moment, výkon, spotřeba. Quasi akcelerační metoda, motor Škoda 1,3 MPI
Typ zapalovací svíčky
Mtmax
Nm ot/min
Pmax
kW ot/min
Q
g/kWh ot/min
Champion RC 89 PYC
104,6 2610
50,4 5220
329 5220
BRISK PREMIUM DR 15 TXS
105,1 2610
51,3 5220
317 5220
rozdíl parametrů (%)
+ 0,5
+ 1,8
- 3,6
Tabulka 3 Moment, výkon, spotřeba. Quasi akcelerační metoda, motor Škoda 1,6 MPI
Typ zapalovací svíčky
Mtmax
Nm ot/min
Pmax
kW ot/min
Q
g/kWh ot/min
Bosch W 7 LTCR
134 3000
57,6 4500
295 4500
BRISK PREMIUM DR 15 TXS
134,4 3000
57,5 4500
295 4500
rozdíl parametrů (%)
+ 0,3
- 0,2
0
Výsledky krokového výkonového testu na výkonové brzdě jsou v tabulkách 4 a 5.
Tabulka 4 Moment, výkon, spotřeba. Quasi akcelerační metoda, motor Škoda 1,3 MPI
Typ zapalovací svíčky
Mtmax
Nm ot/min
Pmax
kW ot/min
Q
g/kWh ot/min
Champion RC 89 PYC
101,5 2600
49,2 5220
337 5220
BRISK PREMIUM DR 15 TXS
102,2 2600
49,7 5220
330 5220
rozdíl parametrů (%)
+ 0,7
+ 1,0
- 2,0
Tabulka 5 Moment, výkon, spotřeba. Quasi akcelerační metoda, motor Škoda 1,6 MPI
Typ zapalovací svíčky
Mtmax
Nm ot/min
Pmax
kW ot/min
Q
g/kWh ot/min
Bosch W 7 LTCR
132,5 3210
57,3 5030
325 5030
BRISK PREMIUM DR 15 TXS
134,6 3320
58,5 4830
313 4830
rozdíl parametrů (%)
+ 1,6
+ 2,1
- 3,7
Výsledky měření emisí.
U motoru 1,3 MPI při použití svíček BRISK PREMIUM došlo k mírnému snížení obsahu nespálených uhlovodíků. Vzhledem k tomu, že hodnoty povolené normou jsou řádově 100 krát vyšší, je tento výsledek nepodstatný. Použitím svíček BRISK PREMIUM u motoru 1,6 MPI se žádné zlepšení neprojevilo, což může být způsobeno dokonalejším tvarem spalovacího prostoru.
Závěry
Z výsledků porovnávacích zkoušek vyplývá, že při použití zapalovacích svíček BRISK PREMIUM se mírně zlepší provozní parametry motorů ŠKODA 1,3 MPI i ŠKODA 1,6 MPI. Dosažená zlepšení byla zjištěna nižší než udává výrobce svíček. Je však třeba připomenout, že podle údajů výrobce svíček je k dosažení maximálního účinku nutné přeprogramování řídící jednotky motoru. To nebylo při zkouškách provedeno. Výrobce nedoporučuje používání zkoušených svíček u motorů starších konstrukcí, u vozidel určených k jízdě na kratší vzdálenosti a u motorů, které nejsou vytáčeny do vyšších otáček.
Lze konstatovat, že zapalovací svíčky BRISK PREMIUM přispívají k částečnému zlepšení provozu uvedených motorů. Zároveň mají poněkud vyšší životnost. Avšak vzhledem k tomu, že jejich cena je oproti klasickým zapalovacím svíčkám asi o 50 % vyšší, nejsou tyto svíčky pro běžného uživatele výhodné. Dobré uplatnění mohou najít v motoristickém sportu.
Hyundai.........I love it
1,3i 12V r.v.1998
1,3i 12V r.v.1998
No ja jsem treba koukal na to,ze skoro ve vetsine katalogu dilu do moturu je accent 1.3,12V uveden jako 62(resp. 63kW),ale nikdo mi nedokazal rict,jak je to mozne..omlouvam se ze to neni primo k tematu,ale celkem by me to zajimalo.jinak jsem svicky daval 3 elektrodove a nekdo mi rikal,ze to nedoporucujou jinde,ze zase jo..pak jsem vyndaval puvodni a byli dokonce 4 elektrodove,takze bych se toho jinak nebal
Hyundai TUCSON r.v. 2021, 1.6T-GDI HEV 169Kw
http://www.tuning-centrum.cz/index.php? ... ected=4625
TAkze tyhle svicky by teda meli stacit ne ..Ja si myslim ze jo:-)..Co vy na to!!
TAkze tyhle svicky by teda meli stacit ne ..Ja si myslim ze jo:-)..Co vy na to!!
myslím, že bohatě.... já mám tyhle a naprostá spokojenost.
Jen dávej bacha na různé "EXTRA HI POWER TUNING" svíčky, kdesi jsem četl, že se komusi v motoru rozpadla v oblasti elektrody nebo izolátoru a co to udělá s motorem, resp. s ventily a hlavou pístu, je jasné...
Pro Háčka se doporučují NGK nebo Denso, v Brisk a Champion nevím proč nemám moc důvěru (asi po pročtených ohlasech - ne že by ty Beru byly něco extra, ale nikde jsem zatím nečetl, že by s nima měl někdo špatné zkušenosti)
Ovšem ve své podstatě pokud dáš svíčku odpovídající danému motoru, tak je v běžném provozu celkem jedno jakou - jen se nesmí rozpadnout
Jen dávej bacha na různé "EXTRA HI POWER TUNING" svíčky, kdesi jsem četl, že se komusi v motoru rozpadla v oblasti elektrody nebo izolátoru a co to udělá s motorem, resp. s ventily a hlavou pístu, je jasné...
Pro Háčka se doporučují NGK nebo Denso, v Brisk a Champion nevím proč nemám moc důvěru (asi po pročtených ohlasech - ne že by ty Beru byly něco extra, ale nikde jsem zatím nečetl, že by s nima měl někdo špatné zkušenosti)
Ovšem ve své podstatě pokud dáš svíčku odpovídající danému motoru, tak je v běžném provozu celkem jedno jakou - jen se nesmí rozpadnout
Dříve: Accent 1.3i 12 V, 1998, 3dv., green metal, sem tam lehce něco jinak, než jak to bylo originál
Nyní: Citroën C5 II generace, 1.6 HDI
Nyní: Citroën C5 II generace, 1.6 HDI
- tatulda
- **
- Příspěvky: 357
- Registrován: 22 úno 2008, 22:13
- Bydliště: Bystřice n.Pernšt.
- Kontaktovat uživatele:
V Lanře 1,6 jsem měl svíčky BRISK tuning(tenká elektroda jako u Denso),zůstali tam i po prodeji a i současný majitel je s nima spokojenej.Zato brácha měl v autě Champion a to byl největší pr....,co jsem kdy poznal-od prodejce vychvalované svíčky a po pár km se rozpustila střední elektroda.Na Ele mám origo NGK,používám benzín+LPG a nemám problém.
H.Elantra 2,0i/104kW/02,dříve Lantra 1,6 a Pony 1,5
No a jak píšeš jen se nesmí rozpadnout což se mi u těch co máš stalo ještě na Formanovi.draceq píše:myslím, že bohatě.... já mám tyhle a naprostá spokojenost.
Jen dávej bacha na různé "EXTRA HI POWER TUNING" svíčky, kdesi jsem četl, že se komusi v motoru rozpadla v oblasti elektrody nebo izolátoru a co to udělá s motorem, resp. s ventily a hlavou pístu, je jasné...
Pro Háčka se doporučují NGK nebo Denso, v Brisk a Champion nevím proč nemám moc důvěru (asi po pročtených ohlasech - ne že by ty Beru byly něco extra, ale nikde jsem zatím nečetl, že by s nima měl někdo špatné zkušenosti)
Ovšem ve své podstatě pokud dáš svíčku odpovídající danému motoru, tak je v běžném provozu celkem jedno jakou - jen se nesmí rozpadnout
Hyundai Accent LC 1.3 12V,3dvéřák,prodán
Hyundai Sonata EF 2.0 16V 2003
Hyundai Sonata EF 2.0 16V 2003
- Vladislav Bureš
- *****
- Příspěvky: 1569
- Registrován: 29 led 2007, 07:36
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Svicky
tady je to trochu přehlednějš zobrazenétvist píše:
Zapalovací svíčka ........
http://sweb.cz/Josef.Posta/publik/Pub_109.html
Scoupe LS
Scoupe GT
Nissan 200SX S13 1992
Nissan 200SX S13 1989
E36 318TDS T
Scoupe GT
E36 325Ci
E36 325Ci
AUDI A6
BMW E39 530d T
Audi S4 2,7 BiTurbo quattro
Ford Fiesta 1,4 TDCI 2005
Scoupe GT
Nissan 200SX S13 1992
Nissan 200SX S13 1989
E36 318TDS T
Scoupe GT
E36 325Ci
E36 325Ci
AUDI A6
BMW E39 530d T
Audi S4 2,7 BiTurbo quattro
Ford Fiesta 1,4 TDCI 2005
Nestraším opravdu se mi to stalo prostě se rozlomil ten keramickej izolátor hned tam co začíná ten kov a svíčka byla zašroubovaná v motoru a já byl asi tak cca 400 km od domova.Stalo se mi to na slovensku.
Naštěstí šla vyšroubovat ven.
Naštěstí šla vyšroubovat ven.
Hyundai Accent LC 1.3 12V,3dvéřák,prodán
Hyundai Sonata EF 2.0 16V 2003
Hyundai Sonata EF 2.0 16V 2003
-
- *
- Příspěvky: 72
- Registrován: 29 čer 2007, 23:12
- Bydliště: Hradec Králové
- Kontaktovat uživatele:
Re: Svicky
Jojo přesně odtud jsem to čerpal,ale nechtělo se mi házet odkazVladislav Bureš píše:tady je to trochu přehlednějš zobrazenétvist píše:
Zapalovací svíčka ........
http://sweb.cz/Josef.Posta/publik/Pub_109.html
Hyundai.........I love it
1,3i 12V r.v.1998
1,3i 12V r.v.1998
- Vladislav Bureš
- *****
- Příspěvky: 1569
- Registrován: 29 led 2007, 07:36
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Svicky
Vímtvist píše:Jojo přesně odtud jsem to čerpal,ale nechtělo se mi házet odkazVladislav Bureš píše:tady je to trochu přehlednějš zobrazenétvist píše:
Zapalovací svíčka ........
http://sweb.cz/Josef.Posta/publik/Pub_109.html
Scoupe LS
Scoupe GT
Nissan 200SX S13 1992
Nissan 200SX S13 1989
E36 318TDS T
Scoupe GT
E36 325Ci
E36 325Ci
AUDI A6
BMW E39 530d T
Audi S4 2,7 BiTurbo quattro
Ford Fiesta 1,4 TDCI 2005
Scoupe GT
Nissan 200SX S13 1992
Nissan 200SX S13 1989
E36 318TDS T
Scoupe GT
E36 325Ci
E36 325Ci
AUDI A6
BMW E39 530d T
Audi S4 2,7 BiTurbo quattro
Ford Fiesta 1,4 TDCI 2005
svíčky
Tak teď dotaz od naprostého laika v oboru zapalovacích svíček. Jsou lepší (mající alespoň nepatrný vliv na akceleraci, zrychlení, spotřebu, režim spalování směsi, atd) pro Accenta 1,3 12V svíčky předepsané výrobcem, tedy NGK: BKR5ES, nebo Champion : RC10YC, nebo má význam zkusit třeba BOSCH Super 4 s vícebodovým jiskřištěm ?