Manuální klimatizace - princip funkce
Moderátoři: Farrael, Moderátoři
- Melkor
- **
- Příspěvky: 282
- Registrován: 26 led 2007, 16:45
- Bydliště: Velké Popovice
- Kontaktovat uživatele:
Manuální klimatizace - princip funkce
Zdravím,
odpoví mi někdo, jak funguje spínání manuální klimatizace? Řekněme třeba v novém Accentu.
Zmáčknu tlačítko A/C,spojka mi připne kompresor k motoru a kompresor mi ochladí výparník studeného okruhu. Co se ale děje dál? když v autě chladím naplno, tak samozřejmě z výparníku odebírám studený vzduch a tím ho ohřívám. Kompresor běží a dochlazuje výparník. Tomu celkem rozumím (jen to možná špatně popisuju)
Co se ale děje pokud mám tlačítko A/C zapnuté, kompresor mi ochladí výparník a já si v autě chladím jen z lehýnka? v tom případě se mi buď
a) kompresor po dosažení určité hodnoty teploty na výparníku odpojí, a jen co teplota vzroste se zase připojí. (hystereze jako u domácí ledničky)
b) kompresor beží pořád stejným výkonem, tudíž mi výparník přechlazuje.
c) další možnosti mě nenapadají, ale třeba se tam děje i něco víc
Díky za hodnotné odpovědi.
BTW: nepište sem blbosti jako neřešto, nebo nevím ale myslím si a pod. Jen kdo ví o čem mluví a je sti tím jistý.
odpoví mi někdo, jak funguje spínání manuální klimatizace? Řekněme třeba v novém Accentu.
Zmáčknu tlačítko A/C,spojka mi připne kompresor k motoru a kompresor mi ochladí výparník studeného okruhu. Co se ale děje dál? když v autě chladím naplno, tak samozřejmě z výparníku odebírám studený vzduch a tím ho ohřívám. Kompresor běží a dochlazuje výparník. Tomu celkem rozumím (jen to možná špatně popisuju)
Co se ale děje pokud mám tlačítko A/C zapnuté, kompresor mi ochladí výparník a já si v autě chladím jen z lehýnka? v tom případě se mi buď
a) kompresor po dosažení určité hodnoty teploty na výparníku odpojí, a jen co teplota vzroste se zase připojí. (hystereze jako u domácí ledničky)
b) kompresor beží pořád stejným výkonem, tudíž mi výparník přechlazuje.
c) další možnosti mě nenapadají, ale třeba se tam děje i něco víc
Díky za hodnotné odpovědi.
BTW: nepište sem blbosti jako neřešto, nebo nevím ale myslím si a pod. Jen kdo ví o čem mluví a je sti tím jistý.
Lantra Combi 1.8 16V 94KW rv.1996
Accent 1.3 12V 61KW rv.2003 - LPG MAGIC3 - (mám interface i SW pro nastavení ŘJ)
-prodáno: Accent 1.3 62Kw rv.95 5dvéř
Accent 1.3 12V 61KW rv.2003 - LPG MAGIC3 - (mám interface i SW pro nastavení ŘJ)
-prodáno: Accent 1.3 62Kw rv.95 5dvéř
- Reklama
Re: Manuální klimatizace - princip funkce
"a" je spravne. To je prave to cvakani v motoru. A je i slyset (na volnobeh), ze neco klade motoru odpor. Na vyparniku je termostat, ktery hlida, aby se nezacal namrazovat.
Kia Xceed GTline 1.5 T-GDI DCT
ex Opel Astra 1.4 110kW AT
ex i30 1.6 CVVT Tricolor Exclusive
ex Getz 1.4
ex Opel Vectra B 1.6
ex Opel Astra 1.4 110kW AT
ex i30 1.6 CVVT Tricolor Exclusive
ex Getz 1.4
ex Opel Vectra B 1.6
- Dr Meduza
- ****
- Příspěvky: 1105
- Registrován: 14 kvě 2008, 08:34
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Manuální klimatizace - princip funkce
2 XMira:
+ bejva v okruhu este tlakomer pro nizkotlakou a vysokotlakou cast (aspon treba v Lantre/Kupecku to tak je)
+ bejva v okruhu este tlakomer pro nizkotlakou a vysokotlakou cast (aspon treba v Lantre/Kupecku to tak je)
Coupe 2.0 LPG rv 96 barva Fialova -> rosekano -> uz je zase skoro opraveno
Opel Omega B 2.0 Combi LPG - luxusni kara, ma sedacky Recaro :D
Opel Omega B 2.0 Combi LPG - luxusni kara, ma sedacky Recaro :D
- zahyx
- Moderátor
- Příspěvky: 2129
- Registrován: 12 črc 2005, 12:51
- Bydliště: City Pce
- Kontaktovat uživatele:
Re: Manuální klimatizace - princip funkce
urcite je to stejen u vsech manualnich klim odpina vzroste teplota uvnitr tak sepne
jeto tak ty ti hlidaji spravny tlak a chladici mediu kdyz by tam nebyl tak znicis kompresorDr Meduza píše:2 XMira:
+ bejva v okruhu este tlakomer pro nizkotlakou a vysokotlakou cast (aspon treba v Lantre/Kupecku to tak je)
Hyundai Sonata GLS 2,7 V6 127kW r.v.2003 LPG- sekvenční vstřikování
předchozí
Hyundai Elantra GLS 1,6DOHC 16V 79kW r.v.2002 LPG- sekvenční vstřikování konečně
věrný značce :hyu: :!:
předchozí
Hyundai Elantra GLS 1,6DOHC 16V 79kW r.v.2002 LPG- sekvenční vstřikování konečně
věrný značce :hyu: :!:
Re: Manuální klimatizace - princip funkce
Jelikož pracuji ve firmě vyrábějící jedny z důležitých komponent klimatizací, tak se to pokusím vysvětlit: O správnou teplotu se stará také tato součástka:
http://auto-moto.veletrh.com/obrazky_zb ... 123802.jpg
Termostatický expanzní ventil
Viz. obrázek:
http://mtw.fordclubs.org/nahledy/dir_20 ... res/11.JPG
Kapalné (stlačené) chladivo přichází otvorem "1", teče přes kuličkový ventil "9" a otvorem "8" pokračuje do výparníku. Z výparníku putuje zpět přes otvory "7" a "3" zpět do kondenzátoru a kompresoru. V závislosti na množství přijatého tepla (teplota vzduchu který proudí výparníkem do interieru) a tlaku chladiva je pomocí "elementu" (součást č."5" - ve svařené kapsli se nachází plyn, který mění svůj objem v závislosti na teplotě) tlačeno na tyčku "4, 2", která silou působící na kuličku ventilu řídí průtok chladícího média. Výchozí průtok je nastaven továrně pomocí hloubky zašroubování pružiny "10". Čili pokud se teplota v interiéru snižuje, klima chladí méně.
http://auto-moto.veletrh.com/obrazky_zb ... 123802.jpg
Termostatický expanzní ventil
Viz. obrázek:
http://mtw.fordclubs.org/nahledy/dir_20 ... res/11.JPG
Kapalné (stlačené) chladivo přichází otvorem "1", teče přes kuličkový ventil "9" a otvorem "8" pokračuje do výparníku. Z výparníku putuje zpět přes otvory "7" a "3" zpět do kondenzátoru a kompresoru. V závislosti na množství přijatého tepla (teplota vzduchu který proudí výparníkem do interieru) a tlaku chladiva je pomocí "elementu" (součást č."5" - ve svařené kapsli se nachází plyn, který mění svůj objem v závislosti na teplotě) tlačeno na tyčku "4, 2", která silou působící na kuličku ventilu řídí průtok chladícího média. Výchozí průtok je nastaven továrně pomocí hloubky zašroubování pružiny "10". Čili pokud se teplota v interiéru snižuje, klima chladí méně.
Hyundai Coupé 2.0 FX r.v.2001
Re: Manuální klimatizace - princip funkce
jen drobný detail. Z výparníku putuje přes otvory "7" a "3" zpět pouze do kompresoru jako plyn, tedy po té, co medium prošlo výparníkem, odebralo teplo prudícímu vzduchu, čímž změnil skupenství z kapalného na plynný a ochladilo tak vzduch proudící do kabiny. Tedy narážím jen na to, že kondenzátor je až za kompresorem.
Opel Omega 2.2 16V Caravan, 2001 Elegance
ex: Hyundai Coupe 2.0, 1997
ex: Hyundai Coupe 2.0, 1997
- Dr Meduza
- ****
- Příspěvky: 1105
- Registrován: 14 kvě 2008, 08:34
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Manuální klimatizace - princip funkce
a jak jinak by to melo bejt?mirpie píše:... Tedy narážím jen na to, že kondenzátor je až za kompresorem.
stejny jako u kazdy lednice i cehokoliv jinyho
Coupe 2.0 LPG rv 96 barva Fialova -> rosekano -> uz je zase skoro opraveno
Opel Omega B 2.0 Combi LPG - luxusni kara, ma sedacky Recaro :D
Opel Omega B 2.0 Combi LPG - luxusni kara, ma sedacky Recaro :D
Re: Manuální klimatizace - princip funkce
jen že jarda psal, že medium z expanz.ventilu jde do kondenzátoru a kompresoru, což není pravda. Jde jen o pořádek slov, že to má přehozený.
Opel Omega 2.2 16V Caravan, 2001 Elegance
ex: Hyundai Coupe 2.0, 1997
ex: Hyundai Coupe 2.0, 1997
- black_sheep
- Moderátor
- Příspěvky: 6616
- Registrován: 17 čer 2007, 18:39
Re: Manuální klimatizace - princip funkce
chladici okruh je vzdy stejny ty jo pripomina mi to casy na strojarne
I ❤ cars
Driving a Mazda MX-5 and a BMW M3 E46 convertible.
History: Mondeo ST 220, Focus ST 170, Lancia Prisma Integrale, Hyundai Scoupe LS
Driving a Mazda MX-5 and a BMW M3 E46 convertible.
History: Mondeo ST 220, Focus ST 170, Lancia Prisma Integrale, Hyundai Scoupe LS
- Dr Meduza
- ****
- Příspěvky: 1105
- Registrován: 14 kvě 2008, 08:34
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Manuální klimatizace - princip funkce
no moh by bejt bez kompresoru s tepelnym pohonem (z vejfuku se da brat spousta vykonu), pak by to vypadalo jinak, ale nevim jestli by se vesel do auta s takovym vykonem, aby to bylo pouzitelny na klimatizaci, ale jako lednicka na piti by to sloblack_sheep píše:chladici okruh je vzdy stejny ty jo pripomina mi to casy na strojarne
Coupe 2.0 LPG rv 96 barva Fialova -> rosekano -> uz je zase skoro opraveno
Opel Omega B 2.0 Combi LPG - luxusni kara, ma sedacky Recaro :D
Opel Omega B 2.0 Combi LPG - luxusni kara, ma sedacky Recaro :D