Zima - zahrivani motoru / karton pred chladic

Vše co se týká techniky, zapojení, ND

Moderátoři: Farrael, Moderátoři

Odpovědět
Uživatelský avatar
vipe
Moderátor
Příspěvky: 993
Registrován: 17 lis 2007, 17:24
Bydliště: MOST
Kontaktovat uživatele:

Re: Zima - zahrivani motoru / karton pred chladic

Příspěvek od vipe »

Také se hlásím ke skupině "zbytečnost" :wink:
Pravdou ale je, že se náporem dosti chladí i samotný motor, nemyslím tím voda v chladiči (tam je to fuk), ale samotný blok motoru, který je ofukován náporovým vánkem :lol:
Z toho plyne, že někteří chtějí zabránit tomuto efektu a tudíž dávají před chladič a potažmo před motor kartón, koberec a bůch ví co ještě. :-k
Přiznejme si že je to zvyk ze škodověnek a zvyk je železná košile.

Z jiného soudku -> my máme před chladičem namontované žaluzie, které jsou ovládané termostatem na spodní větvi chladícího okruhu a dokud teplota v té zpátečce nestoupne plácnu na 50° tak se neotevřou a když dosáhne 70° tak se sepne větrák a když ani to nepomůže tak jde motor v výkonu. :mrgreen:
[-X na Getzíku ale v práci na mašinkách. :wink:
Hyundai I30 MY14 White Creamy 1.6 CVVT 88kW + Parking, 16" Alu
Hyundai Getz 1,3 2005 G4E-A Hiphop Red HL
Zázraky na počkání, nemožné do tří dnů.
Reklama
 

Uživatelský avatar
Hardcam
*******
Příspěvky: 22823
Registrován: 12 dub 2005, 20:04
Bydliště: Slaný

Re: Zima - zahrivani motoru / karton pred chladic

Příspěvek od Hardcam »

Takze to Baworaci maj uplne zbytecne.. :mrgreen: :mrgreen: ..toho casu ted stridave jezdim v E46 320d a ma zaluzie taky....ja jsem si uz overil, ze to zbytecnost neni, ale at si tam kazdej dava nebo nedava co chce....
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Style 7DCT 4x4
Škoda Scala 1.6 TDI Style 7DSG
Škoda Octavia IIIFL 1.6 TDI Style DSG

Hyundai i20 1.4 16V Premium Plus - Panorama, FullLeather, Bi-xenon, Android Auto
Kia Cee´d SW 1.6 GDI TOP
Hyundai i40CW 2.0 GDI Style 6AT
Uživatelský avatar
alarm
******
Příspěvky: 3685
Registrován: 08 kvě 2009, 21:31
Bydliště: BLAVA

Re: Zima - zahrivani motoru / karton pred chladic

Příspěvek od alarm »

Skúsim trochu poopraviť skeptikou.
Žaluzia má opodstatnenie, pokial akceptujete zákony termodynamiky a prúdenia.
Ako funguje termostat? Malý a velký okruh.
Malý okruh=vodné čerpadlo, motor,kúrenie.
Veľký okruh= vodné čerpadlo,motor, kúrenie, chladič.
Termostat po dosiahnutí teploty otvorí, a do malého okruhu vpustí určité množstvo studenej vody :arrow: klesne teplota tejto vody :arrow: termostat zavrie :arrow: voda sa znovu zohrieva.Takže viac-menej je to skoková regulácia.Pri tom otvorení sa ale časť už zohriatej vody dostane do veľkého okruhu, kde je následne chladená náporovým vzduchom.A toto sa opakuje až do vyrovnania teplôt vo velkom a malom okruhu.
Takže kto dosiahne prevádzkovú teplotu skôr?
Ten, kto nechá zohriatu vodu vychladnúť pri náporovom chladení ?
Alebo "kartoňák" :mrgreen: , ktorý zabezpečí, aby vyprodukované teplo ostalo v systéme?

Ruku na srdce:
kto z vás si nechladí ráno horúci čaj miešaním lyžicou? (okrem mňa, hovoria že mám azbestovu papulu :mrgreen: )- je to obdoba nášho kartónu, alebo neprelieva z pohára do pohára?

Hardcam:nevzdávaj to , som s tebou :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Accent 94 .... 1998-2003
Favorit 135 ,Favorit 136
Škoda 100, Škoda 100
i 30 COMFORT 1,4 continental silver 2007 (predaný)

Accent LC 2004
Suzuki Vitara 2WD

alarm.ba@gmail.com
Uživatelský avatar
Hardcam
*******
Příspěvky: 22823
Registrován: 12 dub 2005, 20:04
Bydliště: Slaný

Re: Zima - zahrivani motoru / karton pred chladic

Příspěvek od Hardcam »

Jen doplnim, ze jsem koberec vyrazne zkratil, nyni pokryva prostor masky, nicmene vzdalenost mezi maskou a chladicem, ne kterem je koberec, je cca 20cm, tedy vzduch vnikne pod kapotu a tam ma moznost se k chladici jeste dobre dostat. Stejne tak zespodu, mrizkami v narazniku. Na provozni teplotu se bezesporu dostavam rychleji v kdyz na teplomeru je 1 stupen a to o nekolik km. Kdyz se motor tak tak ohreje a jedu z kopce, motor mene vychlada nez drive. AA teplota se celkove dobre drtzi. Opravdu hodne jsem toho uz za ten mesic a neco naskakal v prazskych a lovosickych kolonach, vcera jsem dokonce hodne dlouho stal na miste. A teplota se nehne. Jelikoz mam rychloupinani, v pripade potreby mohu ihned demontovat.
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Style 7DCT 4x4
Škoda Scala 1.6 TDI Style 7DSG
Škoda Octavia IIIFL 1.6 TDI Style DSG

Hyundai i20 1.4 16V Premium Plus - Panorama, FullLeather, Bi-xenon, Android Auto
Kia Cee´d SW 1.6 GDI TOP
Hyundai i40CW 2.0 GDI Style 6AT
Uživatelský avatar
pepan
*******
Příspěvky: 8540
Registrován: 07 úno 2009, 19:13
Bydliště: LIHOF
Kontaktovat uživatele:

Re: Zima - zahrivani motoru / karton pred chladic

Příspěvek od pepan »

hlavně,že je spokojenost..taky teda hlásím jako zbytečnost,ale esli to to funguje aspon trocha tak houno zle...já teda dávám auto raděj do stodli a ráno mám v autě o 7-8 stupnů víc než když je venku a je to znát...koberec nebo tak je u mě utopije vzhledem k tomu ,že jenom chladič od mas´ky je tak 35 možná víc dál a ještě před chladičem mám sharu...a taky mže tou maskou proudí voda a bahno :lol:
UMĚLECKÉ KOVÁŘSTVÍ
http://www.hyundaiclub.net/viewtopic.php?f=53&t=16258
777669782
PRÁCE NENÍ PINĎOUR, POSTOJÍ V POHODĚ I DVA DNY

uplně bez hju
Uživatelský avatar
alarm
******
Příspěvky: 3685
Registrován: 08 kvě 2009, 21:31
Bydliště: BLAVA

Re: Zima - zahrivani motoru / karton pred chladic

Příspěvek od alarm »

Pepan:
vieš si predstaviť v Petržalke-300 000 sídlisku stodolu :mrgreen:
Raz išiel malý chlapec cez Petržalku z kozou. Dopravný kolaps.Autá zastávali, a rodičia deťom ukazovali:
pozri toto je kozička :mrgreen:
Accent 94 .... 1998-2003
Favorit 135 ,Favorit 136
Škoda 100, Škoda 100
i 30 COMFORT 1,4 continental silver 2007 (predaný)

Accent LC 2004
Suzuki Vitara 2WD

alarm.ba@gmail.com
Uživatelský avatar
XMira
*****
Příspěvky: 1724
Registrován: 23 lis 2005, 10:11
Bydliště: CB

Re: Zima - zahrivani motoru / karton pred chladic

Příspěvek od XMira »

Teď to neberte tak, že se chci hádat. Jenom bych rád přidal pár informací:
Podle Hyundaie je motor ohřátý na teplotu, při které už nepoškodím motor přibližně 60 stupňů.
Termostat se začáná otevírat při cca. 80 stupních. Navíc při prvním otevření pustí do motoru stejně studenou vodu jak u normálního auta, tak u papundekl-tuning.
Jako jediný moment, kdy by mohl kartón o pár chvil zrychlit ohřívání je případ, že se studeným motorem vyjedu a pojedu rovnou devadesát. Pak začne vítr, který obtéká motor ochlazovat blok. Ale to se stane stejnak až ve chvíli, kdy se motor trochu zahřeje a začne vydávat nějaké teplo. Takže v prvních, kritických, momentech je to stejně jedno.
Navíc plno lidí se ráno stejnak na první křižovatce postaví do kolony :wink:
Kia Xceed GTline 1.5 T-GDI DCT
ex Opel Astra 1.4 110kW AT
ex i30 1.6 CVVT Tricolor Exclusive
ex Getz 1.4
ex Opel Vectra B 1.6
Uživatelský avatar
alarm
******
Příspěvky: 3685
Registrován: 08 kvě 2009, 21:31
Bydliště: BLAVA

Re: Zima - zahrivani motoru / karton pred chladic

Příspěvek od alarm »

Ani ja sa nechcem hádať, ale ... to čo som napísal s tým chladením zohriatej prepustenej vody do chladiča je realita.
Systém sa najlepšie overuje v limitných prípadoch.Náš limitný prípad je stav, keď je vonkajšia teplota taka v kombinácii s rýchlosťou jazdy, že teplá voda, ktorú termostat prepustí do chladiča pri otvorení, sa ochladí vplyvom náporového chladenia na pôvodnú teplotu. Je to rovnica medzi Teplo dodané =Teplo odvedené. Ja viem, že je to extrém, možno len teoretický. ale na vysvetlenie.. Možno pri - 130st C a rýchlosti 90km.... :mrgreen:
Naposledy upravil(a) alarm dne 07 pro 2009, 19:58, celkem upraveno 1 x.
Accent 94 .... 1998-2003
Favorit 135 ,Favorit 136
Škoda 100, Škoda 100
i 30 COMFORT 1,4 continental silver 2007 (predaný)

Accent LC 2004
Suzuki Vitara 2WD

alarm.ba@gmail.com
Uživatelský avatar
XMira
*****
Příspěvky: 1724
Registrován: 23 lis 2005, 10:11
Bydliště: CB

Re: Zima - zahrivani motoru / karton pred chladic

Příspěvek od XMira »

alarm píše:Ani ja sa nechcem hádať, ale ... to čo som napísal s tým chladením zohriatej prepustenej vody do chladiča je realita.
No ale vždyť si neprotiřečíme. To, co jsem napsal Tvoji informaci nijak nevyvrací. Jen jde o to, kdy a za jaké teploty se tak děje...
Kia Xceed GTline 1.5 T-GDI DCT
ex Opel Astra 1.4 110kW AT
ex i30 1.6 CVVT Tricolor Exclusive
ex Getz 1.4
ex Opel Vectra B 1.6
Uživatelský avatar
alarm
******
Příspěvky: 3685
Registrován: 08 kvě 2009, 21:31
Bydliště: BLAVA

Re: Zima - zahrivani motoru / karton pred chladic

Příspěvek od alarm »

Doplnil som, a s tými kolónami musím súhlasiť. Tu sa skôr jedná o princíp riešenia. Ja napríklad som na dialnici do 1-2 minút od naštartovania (samozrejme, ak tam nie je kolóna :mrgreen: )- na ičku kartón nemám, ale pred pár rokmi tu bachlo na dva týždne -20, a vtedy som na Accenta zvonku pridrôtoval škaredý kartón. A bolo to hneď poznať. Auto začalo aj skôr kúriť :D/ - asi v polovici cesty oproti bezkartóňaku.
Accent 94 .... 1998-2003
Favorit 135 ,Favorit 136
Škoda 100, Škoda 100
i 30 COMFORT 1,4 continental silver 2007 (predaný)

Accent LC 2004
Suzuki Vitara 2WD

alarm.ba@gmail.com
Uživatelský avatar
XMira
*****
Příspěvky: 1724
Registrován: 23 lis 2005, 10:11
Bydliště: CB

Re: Zima - zahrivani motoru / karton pred chladic

Příspěvek od XMira »

alarm: Tak to já mám z praxe zas opačnou zkušenost. Kdysi jsem to zkoušel na R19 a žádný rozdíl jsem nezpozoroval.
PS: ale díky za konstruktivní diskuzi! Kéž by takových bylo tady na fóru víc!
Kia Xceed GTline 1.5 T-GDI DCT
ex Opel Astra 1.4 110kW AT
ex i30 1.6 CVVT Tricolor Exclusive
ex Getz 1.4
ex Opel Vectra B 1.6
matysekul
Moderátor
Příspěvky: 3020
Registrován: 04 říj 2008, 17:50
Bydliště: Česko

Re: Zima - zahrivani motoru / karton pred chladic

Příspěvek od matysekul »

U benzínu si myslím,že to moc k čemu není.Ten začne topit po pár stovkách metrů.Ale u dieselu ,který má o dost vyšší účinnost a začne ovlažovat tak po 3. až 5.km,to myslím smysl trochu má.Už kvůli tomu,že se náporově neochlazuje blok motoru.A přehřívání bych se moc nebál,když já jsem v létě i v zácpě dosáhl maximum 90°C na chladící vodě.A to jsem se plácal ve 30°C pomalu hodinu na 2km úseku.Crdi má jednu velkou nevýhodu,stojíš na volnoběh,auto se neohřívá(nebo neohřívá tolik),takže aby se auto ohřálo,musíš jej držet v otáčkách,ale ne moc,páč je studený.S benzínem jsem nastartoval a za pár minut jsem odjížděl s odmraženým autem.
i30cw 1,6 CRDi VGT comfort,85kW,Vivid blue, 12/2008 bývávalo
Kia Cee´d SW 1,6 GDi,Exclusive,Sand Track,10/2014 bývávalo
Hyundai Tucson 1,6 T-GDi 110 kW, Smart, SUNSET RED Pearl, 06/2021
DusMi
**
Příspěvky: 111
Registrován: 01 dub 2008, 15:49

Re: Zima - zahrivani motoru / karton pred chladic

Příspěvek od DusMi »

XMira píše:DusMi: a čo si predstavujetě pod takým pojmom širokorozsahový...
To, ze musi pracovat v sirokom rozsahu vonkajsich teplot ;) (tak ako ten olej co si spominal :))...
Je zrejme, ze jeho otvaracia charakteristika nemoze byt optimalna pre cely rozsah okolitych teplot.
Bude spravat rovnako ci bude okolna teplota -40 alebo +50 ale napr jeho zotrvacnost
by mala byt pri nizsich vonkajsich teplotach nastavena inac (do niektorych rovnakych modelov aut sa montuju ine termostaty v zavislosti od krajiny kde su auta urcene na predaj).
Toz tak kefalin :)...

Neviem sice kde kto byvate, ale ked budete mat -20 stupnov, skuste si jeden den na tom istom useku odmerat
za ako dlho sa motor zohreje, ked tam ten "karton" bude a potom zasa ked tam nebude.
O toto ide, potom mozme dalej diskutovat...

Tiez si skuste ked je -20 dat do auta nemrznucu zmes namiesanu na -20 a ist dat 100 - 120 km/h bez zaluzie - voda zacne v chladici namrzat.
Ked tam ta zaluzia je tak nenamrza.

A toto cele kriticke u prave u malych motorov, ktore nemaju dostatok odpadoveho tepla, nie u tych, ktore ho maju prebytok.
Preco asi tak napr. 1.1 Saxo, co ma cosi okolo 40 KW nedokaze pri -20 vykurit poriadne kabinu :) (ani nove, ani stare)? Jednoducho uz ten vzduch z fukarov nejde dostatocne horuci (a termostat je zavrety), ked tam je ten karton, tak je to hned lepsie :)...
Uživatelský avatar
alarm
******
Příspěvky: 3685
Registrován: 08 kvě 2009, 21:31
Bydliště: BLAVA

Re: Zima - zahrivani motoru / karton pred chladic

Příspěvek od alarm »

XMira:detto k diskusii- vo vo vo tom to je. :mrgreen:
Ja napríklad nevidím rozdiel zo starou škodokou, ktorú tu dával niekto za príklad. Pretože princíp je ten istý. Samozrejme, výkonové prvky v dnešných autách sú presnejšie a spoľahlivejšie.
Fyzika je fyzika.Ja stále tvrdím , že platí zákon neprestupnosti hmoty. Dosť sa mi osvedčilo pri roznych tvrdeniach hnať veci do extrému, pretože ak nejaká závislosť platí, mala by platiť limitne od "0" do nekonečna. A príklad na ochladzovanie vody v chladiči ( pri -130 stupňov :mrgreen: ) by mal svedčiť o fungovaní kartónu.
Accent 94 .... 1998-2003
Favorit 135 ,Favorit 136
Škoda 100, Škoda 100
i 30 COMFORT 1,4 continental silver 2007 (predaný)

Accent LC 2004
Suzuki Vitara 2WD

alarm.ba@gmail.com
Uživatelský avatar
alarm
******
Příspěvky: 3685
Registrován: 08 kvě 2009, 21:31
Bydliště: BLAVA

Re: Zima - zahrivani motoru / karton pred chladic

Příspěvek od alarm »

DusMi:
Jazdíš s hadraplánom?
Accent 94 .... 1998-2003
Favorit 135 ,Favorit 136
Škoda 100, Škoda 100
i 30 COMFORT 1,4 continental silver 2007 (predaný)

Accent LC 2004
Suzuki Vitara 2WD

alarm.ba@gmail.com
Odpovědět

Zpět na „Technická Sekce“