Trochu teórie nikomu neuškodí

Pokec o všem, co se jinam nehodí.

Moderátoři: Farrael, Moderátoři

Uživatelský avatar
alarm
******
Příspěvky: 3685
Registrován: 08 kvě 2009, 21:31
Bydliště: BLAVA

Trochu teórie nikomu neuškodí

Příspěvek od alarm »

Ak dovolíte, trocha teórie v týchto zimných mesiacoch. Možno to niekomu pomôže.
Asi každý už dostal šmyk. Možno ale nie každý vie, čo sa tam vlastne deje ,medzi pneumatikou a vozovkou. Volá sa to teória trecej kružnice, v skutočnosti je to trecia elipsa.
Znamená to, že pneumatika dokáže preniesť treciu silu na vozovku akýmkoľvek smerom. Táto trecia sila je ale výslednicou dvoch síl, ktoré pôsobia pri jazde.
Obr.A
Bežný jazdný stav – bezpečný - výslednica neprekročila kružnicu.
Prípad prejazdu zákrutou s plynom, alebo brzdením
Obr.B
Výslednica síl je na hranici fyzikálnych vlastností trecieho prenosu - auto začne plávať.
Prípad prejazdu zákrutou s plynom, alebo brzdením.
Vyplýva s toho, že ak sa auto ocitne v tomto stave, zákrutu nezmením, a teda nie som schopný ovplyvniť bočnú silu. Jediné, čo mi ostáva je,prestať brzdiť a modliť sa :mrgreen: Dokážem využiť rezervu na bočné vedenie na maximum (obr.D)

Obr.C
Priama jazda- pneumatika prenesie maximálnu brzdnú silu.
Pri akomkoľvek dodatočnom natočení kolies je auto v šmyku
Obr.D
Jazda v zákrute bez brzdenia - maximálne bočné vedenie auta.
Pri pokuse o brzdenie auto opúšťa vozovku, pneumatika už nie je schopná preniesť ďaľšiu silu.
Přílohy
PNEU5.JPG
PNEU5.JPG (51.63 KiB) Zobrazeno 754 x
Accent 94 .... 1998-2003
Favorit 135 ,Favorit 136
Škoda 100, Škoda 100
i 30 COMFORT 1,4 continental silver 2007 (predaný)

Accent LC 2004
Suzuki Vitara 2WD

alarm.ba@gmail.com
Reklama
 

Uživatelský avatar
pepan
*******
Příspěvky: 8540
Registrován: 07 úno 2009, 19:13
Bydliště: LIHOF
Kontaktovat uživatele:

Re: Trochu teórie nikomu neuškodí

Příspěvek od pepan »

cožpak voto...teorie neuškodí..ale během zlomku fteřiny ji převést do praxe
na sněhu jezdím prakticky tak dlouho jako v létě a i po nějakejch 15ti letech v horách je to pokaždý o něčem novým..základy si tam tak nějak nastínil,ale esli pojedeš jak prase-což spousta lidí na sněhu ráda dělá..nic nenaděláš....
já mám 4x4 džípa a jezdím max 50-60 ....a sem na sračky zvyklej,ale když vidím ty kretény co mě předjížděj a mastěj si to 80 a za kilák mě stopujou at je vytáhnu tak je posílám do řitě...

jináč v pohodě ..myšlenka dobrá =D>
UMĚLECKÉ KOVÁŘSTVÍ
http://www.hyundaiclub.net/viewtopic.php?f=53&t=16258
777669782
PRÁCE NENÍ PINĎOUR, POSTOJÍ V POHODĚ I DVA DNY

uplně bez hju
Uživatelský avatar
alarm
******
Příspěvky: 3685
Registrován: 08 kvě 2009, 21:31
Bydliště: BLAVA

Re: Trochu teórie nikomu neuškodí

Příspěvek od alarm »

To je to, čo som tam nenapísal. A to je to, že priemer kružnice je premenlivý.
Môže byť približne 0,9 , ak je suchá vozovka, až 0,05 ak je lad a na ňom voda. V praxi ten horší prípad je , že pri záťaži 400 kg/koleso prenesie sa na vozovku len cca 20kg. A vtedy treba mať na aute krídla :mrgreen:
Accent 94 .... 1998-2003
Favorit 135 ,Favorit 136
Škoda 100, Škoda 100
i 30 COMFORT 1,4 continental silver 2007 (predaný)

Accent LC 2004
Suzuki Vitara 2WD

alarm.ba@gmail.com
Uživatelský avatar
mechoun
**
Příspěvky: 460
Registrován: 14 bře 2009, 19:47

Re: Trochu teórie nikomu neuškodí

Příspěvek od mechoun »

Jde o Kammovu "kružnici" přilnavosti, viz http://cs.autolexicon.net/articles/kamm ... rilnavosti . Hele, jak by tuto teorii zpracovával ten kdo se na jistém webu ptá kam má dát na zadokolce sněhové řetězy? Nejlepší by bylo doporučit mu, aby si dal řetězy na volant :-)
4) 2/2020: Mazda 6 Revolution 2,0i s manuálem
3) 9/2015: Toyota Corolla
2) Už nemám, ale byla a stále je dobrá, protože byla ještě z Ulsanu: I30 1,6 CVVT Comfort, Champaigne Silver na 16" Alu od 9/2007
1) Asi 6 aut...
zdenek76
******
Příspěvky: 3297
Registrován: 27 led 2006, 19:12

Re: Trochu teórie nikomu neuškodí

Příspěvek od zdenek76 »

je to jak píše pepan, je to vždy jiný a s každým autem rozdílný, taky nechápu lidi, kteří na sněhu letí se 4x4 100 km/hod přičemž jim to na sněhu brzdí stejně blbě jako 4x2. Jinak já většinou vytáhnout pomůžu, když to teda není extra kokot, mám ještě v paměti jaké to je jezdit na sněhu s dvoukolkou a že ty lidi toho mají kolikrát plný brejle a nemusí to správně odhadnout. Za letošní zimu mám zatím na kontě výpomoc 3x tahání z příkopu a snad 7x vytáhnutí auta do kopce.
Audi A8 4.2Q
Saab 9-5 3.0 V6 Turbo kombi

+ Hyundai SantaFe 2.4-T r.2006 (nyní brázdí silnice na Slovensku)
tlumiče Monroe CZ - http://www.tlumice-monroe.cz
tlumiče Kayava - http://www.kayaba-tlumice.cz
Uživatelský avatar
89majlo96
Moderátor
Příspěvky: 3545
Registrován: 05 úno 2009, 07:58
Bydliště: Topoľčany
Kontaktovat uživatele:

Re: Trochu teórie nikomu neuškodí

Příspěvek od 89majlo96 »

ja ked som mal auto prvu zimu, tak som cuval a cesta bola ako zrkadlo. Cuval som vazne velmi opatrne a pomali, ale neviem akym zazrakom, po zabrzdeni sa auto posuvalo stale dalej a dalej. Az nakoniec som skoncil v priekope. A netahalo ma ziadne 4x4 ale hned dokonca 6x6 8) Stopol som si TATRU :mrgreen:
1,4i CVVT občas nezaškodí pozdraviť obmedzovač...
Uživatelský avatar
alarm
******
Příspěvky: 3685
Registrován: 08 kvě 2009, 21:31
Bydliště: BLAVA

Re: Trochu teórie nikomu neuškodí

Příspěvek od alarm »

V škole nám docent prednášal systémom "škola hrou", aj keď major Majsner ešte nebol na svete :mrgreen:
Doniesol bicykel (ukrajina), jeden si sadol, štyria ho držali a posúvali.Vytočil volant stlačil brzdu a tí štyria ho tlačili priamym smerom. Akonáhle pustil brzdu na krátko, bicykel začal zatáčať. Keď opäť stlačil brzdu, znovu išiel rovno. Takto nám demonštroval bočné vedenie auta , ako aj brzdné sily.
majlo:
sila, potrebná na uvedenie auta do šmyku je väčšia ako sila potrebná na udržanie auta v šmyku.
Accent 94 .... 1998-2003
Favorit 135 ,Favorit 136
Škoda 100, Škoda 100
i 30 COMFORT 1,4 continental silver 2007 (predaný)

Accent LC 2004
Suzuki Vitara 2WD

alarm.ba@gmail.com
Uživatelský avatar
alarm
******
Příspěvky: 3685
Registrován: 08 kvě 2009, 21:31
Bydliště: BLAVA

Re: Trochu teórie nikomu neuškodí

Příspěvek od alarm »

melouch.
určite na všetky štyri.
Darmo sa pohneš, keď nevieš riadil smer pohybu :lol:
Accent 94 .... 1998-2003
Favorit 135 ,Favorit 136
Škoda 100, Škoda 100
i 30 COMFORT 1,4 continental silver 2007 (predaný)

Accent LC 2004
Suzuki Vitara 2WD

alarm.ba@gmail.com
Uživatelský avatar
89majlo96
Moderátor
Příspěvky: 3545
Registrován: 05 úno 2009, 07:58
Bydliště: Topoľčany
Kontaktovat uživatele:

Re: Trochu teórie nikomu neuškodí

Příspěvek od 89majlo96 »

mam taky pocit ze tu je vidiet vsetky teorie v praxi :mrgreen:
http://www.youtube.com/watch?v=XGnOHg8K ... r_embedded
1,4i CVVT občas nezaškodí pozdraviť obmedzovač...
Uživatelský avatar
mechoun
**
Příspěvky: 460
Registrován: 14 bře 2009, 19:47

Re: Trochu teórie nikomu neuškodí

Příspěvek od mechoun »

Nee, na zadokolku dozadu. Vepředu by byly platné asi jako na volantu...
4) 2/2020: Mazda 6 Revolution 2,0i s manuálem
3) 9/2015: Toyota Corolla
2) Už nemám, ale byla a stále je dobrá, protože byla ještě z Ulsanu: I30 1,6 CVVT Comfort, Champaigne Silver na 16" Alu od 9/2007
1) Asi 6 aut...
Uživatelský avatar
alarm
******
Příspěvky: 3685
Registrován: 08 kvě 2009, 21:31
Bydliště: BLAVA

Re: Trochu teórie nikomu neuškodí

Příspěvek od alarm »

Vidíš, všetci brzdili, a tak ich šmýkalo :lol:
Ale keby som bol na ich mieste, tiež asi pretlačím podlahu :mrgreen:
Accent 94 .... 1998-2003
Favorit 135 ,Favorit 136
Škoda 100, Škoda 100
i 30 COMFORT 1,4 continental silver 2007 (predaný)

Accent LC 2004
Suzuki Vitara 2WD

alarm.ba@gmail.com
Uživatelský avatar
pepan
*******
Příspěvky: 8540
Registrován: 07 úno 2009, 19:13
Bydliště: LIHOF
Kontaktovat uživatele:

Re: Trochu teórie nikomu neuškodí

Příspěvek od pepan »

zdenek76 píše:je to jak píše pepan, je to vždy jiný a s každým autem rozdílný, taky nechápu lidi, kteří na sněhu letí se 4x4 100 km/hod přičemž jim to na sněhu brzdí stejně blbě jako 4x2. Jinak já většinou vytáhnout pomůžu, když to teda není extra kokot, mám ještě v paměti jaké to je jezdit na sněhu s dvoukolkou a že ty lidi toho mají kolikrát plný brejle a nemusí to správně odhadnout. Za letošní zimu mám zatím na kontě výpomoc 3x tahání z příkopu a snad 7x vytáhnutí auta do kopce.
jj máš recht..já teda občas s lantrou vyjedu...ale po chvilce jedu 30..raděj..a nechápu ty blby na náledí kteří jedo 80 :roll:
těm pak vztyčuju prostředník...
89majlo96 píše:mam taky pocit ze tu je vidiet vsetky teorie v praxi :mrgreen:
http://www.youtube.com/watch?v=XGnOHg8K ... r_embedded
:lol: ...
UMĚLECKÉ KOVÁŘSTVÍ
http://www.hyundaiclub.net/viewtopic.php?f=53&t=16258
777669782
PRÁCE NENÍ PINĎOUR, POSTOJÍ V POHODĚ I DVA DNY

uplně bez hju
Uživatelský avatar
alarm
******
Příspěvky: 3685
Registrován: 08 kvě 2009, 21:31
Bydliště: BLAVA

Re: Trochu teórie nikomu neuškodí

Příspěvek od alarm »

melouch:
prečo?
reťaze vpredu by mali tiež pomôcť udržať vozidlo na ceste, samozrejme, pokial sa budú otáčať.

aj keď pravdupovediac nie som o tom presvedčený a reťaze na škodovke som mal len vzadu
Naposledy upravil(a) alarm dne 10 led 2010, 19:57, celkem upraveno 1 x.
Accent 94 .... 1998-2003
Favorit 135 ,Favorit 136
Škoda 100, Škoda 100
i 30 COMFORT 1,4 continental silver 2007 (predaný)

Accent LC 2004
Suzuki Vitara 2WD

alarm.ba@gmail.com
Uživatelský avatar
alarm
******
Příspěvky: 3685
Registrován: 08 kvě 2009, 21:31
Bydliště: BLAVA

Re: Trochu teórie nikomu neuškodí

Příspěvek od alarm »

pepan:
tým treba za chvílu vztýčiť pomník :mrgreen:
Accent 94 .... 1998-2003
Favorit 135 ,Favorit 136
Škoda 100, Škoda 100
i 30 COMFORT 1,4 continental silver 2007 (predaný)

Accent LC 2004
Suzuki Vitara 2WD

alarm.ba@gmail.com
Uživatelský avatar
pepan
*******
Příspěvky: 8540
Registrován: 07 úno 2009, 19:13
Bydliště: LIHOF
Kontaktovat uživatele:

Re: Trochu teórie nikomu neuškodí

Příspěvek od pepan »

alarm píše:melouch:
prečo?
reťaze vpredu by mali tiež pomôcť udržať vozidlo na ceste, samozrejme, pokial sa budú otáčať.

aj keď pravdupovediac nie som o tom presvedčený a reťaze na škodovke som mal len vzadu
pokud máš náhon na prdel ,tak otáčkama se ti auto ukluzuje...v předu sou ti řetězy nachuje když hrabe zadek ..ale maximálně ti pomůžou udržet směr když ostřejc točíš...teda když se rozjedeš se zadokolkou s řetězama na předních kolech :lol:
UMĚLECKÉ KOVÁŘSTVÍ
http://www.hyundaiclub.net/viewtopic.php?f=53&t=16258
777669782
PRÁCE NENÍ PINĎOUR, POSTOJÍ V POHODĚ I DVA DNY

uplně bez hju
Odpovědět

Zpět na „Pokec“