Trochu teórie nikomu neuškodí
Moderátoři: Farrael, Moderátoři
Trochu teórie nikomu neuškodí
Ak dovolíte, trocha teórie v týchto zimných mesiacoch. Možno to niekomu pomôže.
Asi každý už dostal šmyk. Možno ale nie každý vie, čo sa tam vlastne deje ,medzi pneumatikou a vozovkou. Volá sa to teória trecej kružnice, v skutočnosti je to trecia elipsa.
Znamená to, že pneumatika dokáže preniesť treciu silu na vozovku akýmkoľvek smerom. Táto trecia sila je ale výslednicou dvoch síl, ktoré pôsobia pri jazde.
Obr.A
Bežný jazdný stav – bezpečný - výslednica neprekročila kružnicu.
Prípad prejazdu zákrutou s plynom, alebo brzdením
Obr.B
Výslednica síl je na hranici fyzikálnych vlastností trecieho prenosu - auto začne plávať.
Prípad prejazdu zákrutou s plynom, alebo brzdením.
Vyplýva s toho, že ak sa auto ocitne v tomto stave, zákrutu nezmením, a teda nie som schopný ovplyvniť bočnú silu. Jediné, čo mi ostáva je,prestať brzdiť a modliť sa Dokážem využiť rezervu na bočné vedenie na maximum (obr.D)
Obr.C
Priama jazda- pneumatika prenesie maximálnu brzdnú silu.
Pri akomkoľvek dodatočnom natočení kolies je auto v šmyku
Obr.D
Jazda v zákrute bez brzdenia - maximálne bočné vedenie auta.
Pri pokuse o brzdenie auto opúšťa vozovku, pneumatika už nie je schopná preniesť ďaľšiu silu.
Asi každý už dostal šmyk. Možno ale nie každý vie, čo sa tam vlastne deje ,medzi pneumatikou a vozovkou. Volá sa to teória trecej kružnice, v skutočnosti je to trecia elipsa.
Znamená to, že pneumatika dokáže preniesť treciu silu na vozovku akýmkoľvek smerom. Táto trecia sila je ale výslednicou dvoch síl, ktoré pôsobia pri jazde.
Obr.A
Bežný jazdný stav – bezpečný - výslednica neprekročila kružnicu.
Prípad prejazdu zákrutou s plynom, alebo brzdením
Obr.B
Výslednica síl je na hranici fyzikálnych vlastností trecieho prenosu - auto začne plávať.
Prípad prejazdu zákrutou s plynom, alebo brzdením.
Vyplýva s toho, že ak sa auto ocitne v tomto stave, zákrutu nezmením, a teda nie som schopný ovplyvniť bočnú silu. Jediné, čo mi ostáva je,prestať brzdiť a modliť sa Dokážem využiť rezervu na bočné vedenie na maximum (obr.D)
Obr.C
Priama jazda- pneumatika prenesie maximálnu brzdnú silu.
Pri akomkoľvek dodatočnom natočení kolies je auto v šmyku
Obr.D
Jazda v zákrute bez brzdenia - maximálne bočné vedenie auta.
Pri pokuse o brzdenie auto opúšťa vozovku, pneumatika už nie je schopná preniesť ďaľšiu silu.
- Přílohy
-
- PNEU5.JPG (51.63 KiB) Zobrazeno 746 x
Accent 94 .... 1998-2003
Favorit 135 ,Favorit 136
Škoda 100, Škoda 100
i 30 COMFORT 1,4 continental silver 2007 (predaný)
Accent LC 2004
Suzuki Vitara 2WD
alarm.ba@gmail.com
Favorit 135 ,Favorit 136
Škoda 100, Škoda 100
i 30 COMFORT 1,4 continental silver 2007 (predaný)
Accent LC 2004
Suzuki Vitara 2WD
alarm.ba@gmail.com
- Reklama
- pepan
- *******
- Příspěvky: 8540
- Registrován: 07 úno 2009, 19:13
- Bydliště: LIHOF
- Kontaktovat uživatele:
Re: Trochu teórie nikomu neuškodí
cožpak voto...teorie neuškodí..ale během zlomku fteřiny ji převést do praxe
na sněhu jezdím prakticky tak dlouho jako v létě a i po nějakejch 15ti letech v horách je to pokaždý o něčem novým..základy si tam tak nějak nastínil,ale esli pojedeš jak prase-což spousta lidí na sněhu ráda dělá..nic nenaděláš....
já mám 4x4 džípa a jezdím max 50-60 ....a sem na sračky zvyklej,ale když vidím ty kretény co mě předjížděj a mastěj si to 80 a za kilák mě stopujou at je vytáhnu tak je posílám do řitě...
jináč v pohodě ..myšlenka dobrá
na sněhu jezdím prakticky tak dlouho jako v létě a i po nějakejch 15ti letech v horách je to pokaždý o něčem novým..základy si tam tak nějak nastínil,ale esli pojedeš jak prase-což spousta lidí na sněhu ráda dělá..nic nenaděláš....
já mám 4x4 džípa a jezdím max 50-60 ....a sem na sračky zvyklej,ale když vidím ty kretény co mě předjížděj a mastěj si to 80 a za kilák mě stopujou at je vytáhnu tak je posílám do řitě...
jináč v pohodě ..myšlenka dobrá
UMĚLECKÉ KOVÁŘSTVÍ
http://www.hyundaiclub.net/viewtopic.php?f=53&t=16258
777669782
PRÁCE NENÍ PINĎOUR, POSTOJÍ V POHODĚ I DVA DNY
uplně bez hju
http://www.hyundaiclub.net/viewtopic.php?f=53&t=16258
777669782
PRÁCE NENÍ PINĎOUR, POSTOJÍ V POHODĚ I DVA DNY
uplně bez hju
Re: Trochu teórie nikomu neuškodí
To je to, čo som tam nenapísal. A to je to, že priemer kružnice je premenlivý.
Môže byť približne 0,9 , ak je suchá vozovka, až 0,05 ak je lad a na ňom voda. V praxi ten horší prípad je , že pri záťaži 400 kg/koleso prenesie sa na vozovku len cca 20kg. A vtedy treba mať na aute krídla
Môže byť približne 0,9 , ak je suchá vozovka, až 0,05 ak je lad a na ňom voda. V praxi ten horší prípad je , že pri záťaži 400 kg/koleso prenesie sa na vozovku len cca 20kg. A vtedy treba mať na aute krídla
Accent 94 .... 1998-2003
Favorit 135 ,Favorit 136
Škoda 100, Škoda 100
i 30 COMFORT 1,4 continental silver 2007 (predaný)
Accent LC 2004
Suzuki Vitara 2WD
alarm.ba@gmail.com
Favorit 135 ,Favorit 136
Škoda 100, Škoda 100
i 30 COMFORT 1,4 continental silver 2007 (predaný)
Accent LC 2004
Suzuki Vitara 2WD
alarm.ba@gmail.com
Re: Trochu teórie nikomu neuškodí
Jde o Kammovu "kružnici" přilnavosti, viz http://cs.autolexicon.net/articles/kamm ... rilnavosti . Hele, jak by tuto teorii zpracovával ten kdo se na jistém webu ptá kam má dát na zadokolce sněhové řetězy? Nejlepší by bylo doporučit mu, aby si dal řetězy na volant
4) 2/2020: Mazda 6 Revolution 2,0i s manuálem
3) 9/2015: Toyota Corolla
2) Už nemám, ale byla a stále je dobrá, protože byla ještě z Ulsanu: I30 1,6 CVVT Comfort, Champaigne Silver na 16" Alu od 9/2007
1) Asi 6 aut...
3) 9/2015: Toyota Corolla
2) Už nemám, ale byla a stále je dobrá, protože byla ještě z Ulsanu: I30 1,6 CVVT Comfort, Champaigne Silver na 16" Alu od 9/2007
1) Asi 6 aut...
Re: Trochu teórie nikomu neuškodí
je to jak píše pepan, je to vždy jiný a s každým autem rozdílný, taky nechápu lidi, kteří na sněhu letí se 4x4 100 km/hod přičemž jim to na sněhu brzdí stejně blbě jako 4x2. Jinak já většinou vytáhnout pomůžu, když to teda není extra kokot, mám ještě v paměti jaké to je jezdit na sněhu s dvoukolkou a že ty lidi toho mají kolikrát plný brejle a nemusí to správně odhadnout. Za letošní zimu mám zatím na kontě výpomoc 3x tahání z příkopu a snad 7x vytáhnutí auta do kopce.
Audi A8 4.2Q
Saab 9-5 3.0 V6 Turbo kombi
+ Hyundai SantaFe 2.4-T r.2006 (nyní brázdí silnice na Slovensku)
tlumiče Monroe CZ - http://www.tlumice-monroe.cz
tlumiče Kayava - http://www.kayaba-tlumice.cz
Saab 9-5 3.0 V6 Turbo kombi
+ Hyundai SantaFe 2.4-T r.2006 (nyní brázdí silnice na Slovensku)
tlumiče Monroe CZ - http://www.tlumice-monroe.cz
tlumiče Kayava - http://www.kayaba-tlumice.cz
- 89majlo96
- Moderátor
- Příspěvky: 3545
- Registrován: 05 úno 2009, 07:58
- Bydliště: Topoľčany
- Kontaktovat uživatele:
Re: Trochu teórie nikomu neuškodí
ja ked som mal auto prvu zimu, tak som cuval a cesta bola ako zrkadlo. Cuval som vazne velmi opatrne a pomali, ale neviem akym zazrakom, po zabrzdeni sa auto posuvalo stale dalej a dalej. Az nakoniec som skoncil v priekope. A netahalo ma ziadne 4x4 ale hned dokonca 6x6 Stopol som si TATRU
1,4i CVVT občas nezaškodí pozdraviť obmedzovač...
Re: Trochu teórie nikomu neuškodí
V škole nám docent prednášal systémom "škola hrou", aj keď major Majsner ešte nebol na svete
Doniesol bicykel (ukrajina), jeden si sadol, štyria ho držali a posúvali.Vytočil volant stlačil brzdu a tí štyria ho tlačili priamym smerom. Akonáhle pustil brzdu na krátko, bicykel začal zatáčať. Keď opäť stlačil brzdu, znovu išiel rovno. Takto nám demonštroval bočné vedenie auta , ako aj brzdné sily.
majlo:
sila, potrebná na uvedenie auta do šmyku je väčšia ako sila potrebná na udržanie auta v šmyku.
Doniesol bicykel (ukrajina), jeden si sadol, štyria ho držali a posúvali.Vytočil volant stlačil brzdu a tí štyria ho tlačili priamym smerom. Akonáhle pustil brzdu na krátko, bicykel začal zatáčať. Keď opäť stlačil brzdu, znovu išiel rovno. Takto nám demonštroval bočné vedenie auta , ako aj brzdné sily.
majlo:
sila, potrebná na uvedenie auta do šmyku je väčšia ako sila potrebná na udržanie auta v šmyku.
Accent 94 .... 1998-2003
Favorit 135 ,Favorit 136
Škoda 100, Škoda 100
i 30 COMFORT 1,4 continental silver 2007 (predaný)
Accent LC 2004
Suzuki Vitara 2WD
alarm.ba@gmail.com
Favorit 135 ,Favorit 136
Škoda 100, Škoda 100
i 30 COMFORT 1,4 continental silver 2007 (predaný)
Accent LC 2004
Suzuki Vitara 2WD
alarm.ba@gmail.com
Re: Trochu teórie nikomu neuškodí
melouch.
určite na všetky štyri.
Darmo sa pohneš, keď nevieš riadil smer pohybu
určite na všetky štyri.
Darmo sa pohneš, keď nevieš riadil smer pohybu
Accent 94 .... 1998-2003
Favorit 135 ,Favorit 136
Škoda 100, Škoda 100
i 30 COMFORT 1,4 continental silver 2007 (predaný)
Accent LC 2004
Suzuki Vitara 2WD
alarm.ba@gmail.com
Favorit 135 ,Favorit 136
Škoda 100, Škoda 100
i 30 COMFORT 1,4 continental silver 2007 (predaný)
Accent LC 2004
Suzuki Vitara 2WD
alarm.ba@gmail.com
- 89majlo96
- Moderátor
- Příspěvky: 3545
- Registrován: 05 úno 2009, 07:58
- Bydliště: Topoľčany
- Kontaktovat uživatele:
Re: Trochu teórie nikomu neuškodí
mam taky pocit ze tu je vidiet vsetky teorie v praxi
http://www.youtube.com/watch?v=XGnOHg8K ... r_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=XGnOHg8K ... r_embedded
1,4i CVVT občas nezaškodí pozdraviť obmedzovač...
Re: Trochu teórie nikomu neuškodí
Nee, na zadokolku dozadu. Vepředu by byly platné asi jako na volantu...
4) 2/2020: Mazda 6 Revolution 2,0i s manuálem
3) 9/2015: Toyota Corolla
2) Už nemám, ale byla a stále je dobrá, protože byla ještě z Ulsanu: I30 1,6 CVVT Comfort, Champaigne Silver na 16" Alu od 9/2007
1) Asi 6 aut...
3) 9/2015: Toyota Corolla
2) Už nemám, ale byla a stále je dobrá, protože byla ještě z Ulsanu: I30 1,6 CVVT Comfort, Champaigne Silver na 16" Alu od 9/2007
1) Asi 6 aut...
Re: Trochu teórie nikomu neuškodí
Vidíš, všetci brzdili, a tak ich šmýkalo
Ale keby som bol na ich mieste, tiež asi pretlačím podlahu
Ale keby som bol na ich mieste, tiež asi pretlačím podlahu
Accent 94 .... 1998-2003
Favorit 135 ,Favorit 136
Škoda 100, Škoda 100
i 30 COMFORT 1,4 continental silver 2007 (predaný)
Accent LC 2004
Suzuki Vitara 2WD
alarm.ba@gmail.com
Favorit 135 ,Favorit 136
Škoda 100, Škoda 100
i 30 COMFORT 1,4 continental silver 2007 (predaný)
Accent LC 2004
Suzuki Vitara 2WD
alarm.ba@gmail.com
- pepan
- *******
- Příspěvky: 8540
- Registrován: 07 úno 2009, 19:13
- Bydliště: LIHOF
- Kontaktovat uživatele:
Re: Trochu teórie nikomu neuškodí
jj máš recht..já teda občas s lantrou vyjedu...ale po chvilce jedu 30..raděj..a nechápu ty blby na náledí kteří jedo 80zdenek76 píše:je to jak píše pepan, je to vždy jiný a s každým autem rozdílný, taky nechápu lidi, kteří na sněhu letí se 4x4 100 km/hod přičemž jim to na sněhu brzdí stejně blbě jako 4x2. Jinak já většinou vytáhnout pomůžu, když to teda není extra kokot, mám ještě v paměti jaké to je jezdit na sněhu s dvoukolkou a že ty lidi toho mají kolikrát plný brejle a nemusí to správně odhadnout. Za letošní zimu mám zatím na kontě výpomoc 3x tahání z příkopu a snad 7x vytáhnutí auta do kopce.
těm pak vztyčuju prostředník...
...89majlo96 píše:mam taky pocit ze tu je vidiet vsetky teorie v praxi
http://www.youtube.com/watch?v=XGnOHg8K ... r_embedded
UMĚLECKÉ KOVÁŘSTVÍ
http://www.hyundaiclub.net/viewtopic.php?f=53&t=16258
777669782
PRÁCE NENÍ PINĎOUR, POSTOJÍ V POHODĚ I DVA DNY
uplně bez hju
http://www.hyundaiclub.net/viewtopic.php?f=53&t=16258
777669782
PRÁCE NENÍ PINĎOUR, POSTOJÍ V POHODĚ I DVA DNY
uplně bez hju
Re: Trochu teórie nikomu neuškodí
melouch:
prečo?
reťaze vpredu by mali tiež pomôcť udržať vozidlo na ceste, samozrejme, pokial sa budú otáčať.
aj keď pravdupovediac nie som o tom presvedčený a reťaze na škodovke som mal len vzadu
prečo?
reťaze vpredu by mali tiež pomôcť udržať vozidlo na ceste, samozrejme, pokial sa budú otáčať.
aj keď pravdupovediac nie som o tom presvedčený a reťaze na škodovke som mal len vzadu
Naposledy upravil(a) alarm dne 10 led 2010, 19:57, celkem upraveno 1 x.
Accent 94 .... 1998-2003
Favorit 135 ,Favorit 136
Škoda 100, Škoda 100
i 30 COMFORT 1,4 continental silver 2007 (predaný)
Accent LC 2004
Suzuki Vitara 2WD
alarm.ba@gmail.com
Favorit 135 ,Favorit 136
Škoda 100, Škoda 100
i 30 COMFORT 1,4 continental silver 2007 (predaný)
Accent LC 2004
Suzuki Vitara 2WD
alarm.ba@gmail.com
Re: Trochu teórie nikomu neuškodí
pepan:
tým treba za chvílu vztýčiť pomník
tým treba za chvílu vztýčiť pomník
Accent 94 .... 1998-2003
Favorit 135 ,Favorit 136
Škoda 100, Škoda 100
i 30 COMFORT 1,4 continental silver 2007 (predaný)
Accent LC 2004
Suzuki Vitara 2WD
alarm.ba@gmail.com
Favorit 135 ,Favorit 136
Škoda 100, Škoda 100
i 30 COMFORT 1,4 continental silver 2007 (predaný)
Accent LC 2004
Suzuki Vitara 2WD
alarm.ba@gmail.com
- pepan
- *******
- Příspěvky: 8540
- Registrován: 07 úno 2009, 19:13
- Bydliště: LIHOF
- Kontaktovat uživatele:
Re: Trochu teórie nikomu neuškodí
pokud máš náhon na prdel ,tak otáčkama se ti auto ukluzuje...v předu sou ti řetězy nachuje když hrabe zadek ..ale maximálně ti pomůžou udržet směr když ostřejc točíš...teda když se rozjedeš se zadokolkou s řetězama na předních kolechalarm píše:melouch:
prečo?
reťaze vpredu by mali tiež pomôcť udržať vozidlo na ceste, samozrejme, pokial sa budú otáčať.
aj keď pravdupovediac nie som o tom presvedčený a reťaze na škodovke som mal len vzadu
UMĚLECKÉ KOVÁŘSTVÍ
http://www.hyundaiclub.net/viewtopic.php?f=53&t=16258
777669782
PRÁCE NENÍ PINĎOUR, POSTOJÍ V POHODĚ I DVA DNY
uplně bez hju
http://www.hyundaiclub.net/viewtopic.php?f=53&t=16258
777669782
PRÁCE NENÍ PINĎOUR, POSTOJÍ V POHODĚ I DVA DNY
uplně bez hju