Re: Zavady ceeda. edit: + i30
Moderátoři: 89majlo96, nulda, Moderátoři
Re: Spotřeba i30
Tuším už, že asi máte pravdu (príklad s tou gumou), ale stále nie som presvedčený Adhézia je predsa priľnavosť a tá je okrem druhu dotýkajúcich sa povrchov priamo závislá na tom tlaku a nie na ploche, na ktorej sa odohráva, či? Nemýlime si náhodou trenie s adhéziou? Mám v tom chaos trochu...
i30 1.4 CVVT, 80 kW (2010)
- Reklama
Re: Spotřeba i30
Drobná nápověda: http://cs.wikipedia.org/wiki/Adheze a http://cs.wikipedia.org/wiki/T%C5%99en%C3%AD.
Můj zjednodušený závěr (doufám, že se mne kolegové fyzici nejmou kamenovat): dokud se kolo nesmýká, máme tu adhezi, jakmile se smýká, je tu tření (konkrétně smykové). Ale možná jsem to taky nepochopil správně nebo jsem to příliš zjednodušil.
Můj zjednodušený závěr (doufám, že se mne kolegové fyzici nejmou kamenovat): dokud se kolo nesmýká, máme tu adhezi, jakmile se smýká, je tu tření (konkrétně smykové). Ale možná jsem to taky nepochopil správně nebo jsem to příliš zjednodušil.
- jose3
- **
- Příspěvky: 139
- Registrován: 14 zář 2010, 23:13
- Bydliště: Veselí nad Moravou
- Kontaktovat uživatele:
Re: Spotřeba i30
Ano, pokud budeme měřit adhezi na cm2, pak adheze závisí na tlaku a druhu povrchů se dotýkajících. Jenže větší vliv z těchto dvou veličin má právě ten druh materiálů. A protože guma a asfalt mají adhezi velkou, větší vliv má plocha než tlak. Zase jednoduchý příklad. Polož si žvýkačku na podllahu a aniž bude zatížená zkus s ní pohnout. Pak si vem třeba ocelovou matičku o stejné ploše, ale zatiž ji třeba menším závažím. Přesto, že na matičku bude působit mnohem vyšší tlak, pohneš s ní snadněji než s tou žvýkačkou. Proto i větší styčná plocha gumy s vozovkou má vyšší adhezi než úzká pneumatika pod vyšším tlakem.pietro32i píše:Adhézia je predsa priľnavosť a tá je okrem druhu dotýkajúcich sa povrchov priamo závislá na tom tlaku a nie na ploche
I30 1.4 Patriot White z Nošovic r.v. 2010
Felda 1.3 MPI, r.v. 1996
Velorex 250 r.v. 1960
Java 250 r.v. 1965
moto ČZ125 s ručním řazením r.v.1950
Felda 1.3 MPI, r.v. 1996
Velorex 250 r.v. 1960
Java 250 r.v. 1965
moto ČZ125 s ručním řazením r.v.1950
Re: Spotřeba i30
Škoda, že tu nie je nejaký fyzik, aby nám to dokumentoval nejak matematicko-fyzikálne, ale asi teda máte pravdu - na leto si kúpim širšie gumy, až zoderiem tie hankooky V zime by som to neriskoval, tam bude asi vhodnejšia predsa len užšia pneumatika, pretože ako sa píše na wikipedii: "Tam, kde je relativně nízký součinitel tření mezi kolem a jízdní dráhou, je důležitým parametrem adhezní hmotnost." Týka sa to síce hlavne železnice, ale ani ľad určite nemá vysoký koeficient trenia a vyššia adhézna hmotnosť získaná zmenšením styčnej plochy pneumatiky s ľadom bude asi užitočnejšia.
i30 1.4 CVVT, 80 kW (2010)
Re: Spotřeba i30
Tak se musím pochlubit po skoro ročním ježdění slušnou spotřebou, mám najeto skoro 7,5tis. V sobotu sem si vynuloval PP (měl sem tam za poslední 3 měsíce 7,9L/100km), jezdil sem převážně krátké trasy po městě. Cesta Ustí n.L - Česká Kamenice cca 39 km. jel sem normálně poklidnou jízdu a snažil se motor nevytáčet víc jak nějakých 2500 ot. a průměrka 6,4L. Dneska sem jel zpátky a opět vynuloval PP....cesta je nazpátek víc z kopce (kdo to zná) a doma my ukazoval Palubák průměr 5,6L... což si myslím je na tenhle motor výborný ( skoro dííízláááček)
i30U CW 1,6 CVVT (93kw) Moonlight blue 6/2010
AUDI 80, 1,9D r.v. 1991 (pořád dobře slouží manželce)
http://www.stavmato.cz/ levné stavební materiály
AUDI 80, 1,9D r.v. 1991 (pořád dobře slouží manželce)
http://www.stavmato.cz/ levné stavební materiály
Re: Spotřeba i30
tak neco informaci z dalnicniho cestovani Brno - Praha, Praha - Brno, +- 400km, prum. rychlost 108 km/h, prum. spotreba 8,3 l/100km dle PP (v realu tedy o neco malo pravdepodobne vyssi) takovej malej cervenej tank, na cestovani po dalnici bych mel ten benzin zacist krast
halo, halo piste k te prum. spotrebe i prumer. rychlost
halo, halo piste k te prum. spotrebe i prumer. rychlost
i30 1.6 CVVT/92,7kW - shine red solid - Nošovice - 2009
Re: Spotřeba i30
Průměrná rychlost 108 km.h-1 není zase tak málo,ovšem pokud jsi za celou dobu nepřibrzdil a i po Praze jsi jezdil touto rychlostí,pak to zas tak moc není.
i30cw 1,6 CRDi VGT comfort,85kW,Vivid blue, 12/2008 bývávalo
Kia Cee´d SW 1,6 GDi,Exclusive,Sand Track,10/2014 bývávalo
Hyundai Tucson 1,6 T-GDi 110 kW, Smart, SUNSET RED Pearl, 06/2021
Kia Cee´d SW 1,6 GDi,Exclusive,Sand Track,10/2014 bývávalo
Hyundai Tucson 1,6 T-GDi 110 kW, Smart, SUNSET RED Pearl, 06/2021
Re: Spotřeba i30
jj, vsak ja uz to neberu nejak negativne, k benzinovy 1,6 to patri proto apeluju na psani prum. rychlosti - hned to rekne vicematysekul píše:Průměrná rychlost 108 km.h-1 není zase tak málo,ovšem pokud jsi za celou dobu nepřibrzdil a i po Praze jsi jezdil touto rychlostí,pak to zas tak moc není.
i30 1.6 CVVT/92,7kW - shine red solid - Nošovice - 2009
Re: Spotřeba i30
Já měl největší spotřebu 7,5.A to jsem měl průměrnou rychlost 130km.h-1.Jenže to jsem jel na otočku na moravu v sobotu odpoledne a po prázdné dálnici.A cestovní rychlost od 130 do 190.A těch 130 bylo minimálně,proto průměrnou rychlost neberu moc v potaz.
i30cw 1,6 CRDi VGT comfort,85kW,Vivid blue, 12/2008 bývávalo
Kia Cee´d SW 1,6 GDi,Exclusive,Sand Track,10/2014 bývávalo
Hyundai Tucson 1,6 T-GDi 110 kW, Smart, SUNSET RED Pearl, 06/2021
Kia Cee´d SW 1,6 GDi,Exclusive,Sand Track,10/2014 bývávalo
Hyundai Tucson 1,6 T-GDi 110 kW, Smart, SUNSET RED Pearl, 06/2021
Re: Spotřeba i30
nechapu...no to prave musis brat v potaz, protoze ta vypovida aspon priblizne o stylu jizdy - urcite jsi totiz celou dobu nehledel jen na tachec a nezkoumal kolik jedes a taky ses urcite nekde rozjizdel, popojel ci otacel...takze proc bys nemohl mit prum. rychlost 130...ja se snazil na dalnici jet mezi kolem 130 (samozrejme to kolisalo treba od 100 do 150 pri nejakym predjizdeni a taky aspon kousky jizdy ve meste 40-50) a prumerna je 108. No a prum. rychlost je v nasich autech zjistitelna tak je to urcite jeden z udaju, kterej doplnuje predstavu o spotrebe auta, stejne jako delka trasy. Kdybys napr napsal, ze jsi jel treba 200km, spotreba 7,5, rychlost 130 tak je jasny proc tolik tvuj naftak zral, pokud bys na stejne trase mel stejnou spotrebu a prumernou 70 tak je s tvym autem nebo tebou asi neco v neporadku ...myslim ze ted uz to musi byt pochopitelny... ja vim, ze k uplnymu obrazu by bylo treba jeste vic info (relief trasy, vitr, teplota, pouzite pneu, naklad, stav silnice...blablabla), ale aspon treba ta delka trasy a prum rychlost je v tom nasem primitivnim PP jasna stejne jako spotreba tak proc to nenapsat ne?matysekul píše:Já měl největší spotřebu 7,5.A to jsem měl průměrnou rychlost 130km.h-1.Jenže to jsem jel na otočku na moravu v sobotu odpoledne a po prázdné dálnici.A cestovní rychlost od 130 do 190.A těch 130 bylo minimálně,proto průměrnou rychlost neberu moc v potaz.
i30 1.6 CVVT/92,7kW - shine red solid - Nošovice - 2009
Re: Spotřeba i30
to ano ale u spotřeby jde především o tření a valivý odpor, pokud vím. A to by mělo vzrůstat s plochou co se dotýká silnice.pietro32i píše:Tuším už, že asi máte pravdu (príklad s tou gumou), ale stále nie som presvedčený Adhézia je predsa priľnavosť a tá je okrem druhu dotýkajúcich sa povrchov priamo závislá na tom tlaku a nie na ploche, na ktorej sa odohráva, či? Nemýlime si náhodou trenie s adhéziou? Mám v tom chaos trochu...
Hyundai i30 BLUE DRIVE 1.4 CVVT 2010 80kW
Re: Spotřeba i30
Myslím si že průměrná rychlost sama o sobě toho taky moc nevypoví. Záleží hlavně myslím na profilu tý cesty co se jede. Pokud máte průměr rychlosti 70 km/h a jedete krajinou do kopce a zas z kopce, přes vesnice atd., tak ta spotřeba bude určitě jiná než když se těch průměrnejch 70km/h jede po dálnici nebo rovný okresce. Hlavně je to myslím na řidiči jak chce jezdit ( ale motor v žádném případě nepodtáčím) snažím se jezdit minimálně cca 2000 - 2500 ot.... a občas ho proženu když jedu trochu delší trasu a je zahřátej
i30U CW 1,6 CVVT (93kw) Moonlight blue 6/2010
AUDI 80, 1,9D r.v. 1991 (pořád dobře slouží manželce)
http://www.stavmato.cz/ levné stavební materiály
AUDI 80, 1,9D r.v. 1991 (pořád dobře slouží manželce)
http://www.stavmato.cz/ levné stavební materiály
Re: Spotřeba i30
Ono není podtáčení jako podtáčení. Myslím, že není problém jet na dvojku 1500-2000ot. I s trojkou se občas dostanu pod 2000ot.
1.6cwcvvt
1.6cwcvvt
Re: Spotřeba i30
Pavkt: No myslel sem samozřejmě 4 a 5 rychl. stupeň. Na 4 se dá už v pohodě jezdit od 2000 a na 5 se snažím držet min kolem 2500
i30U CW 1,6 CVVT (93kw) Moonlight blue 6/2010
AUDI 80, 1,9D r.v. 1991 (pořád dobře slouží manželce)
http://www.stavmato.cz/ levné stavební materiály
AUDI 80, 1,9D r.v. 1991 (pořád dobře slouží manželce)
http://www.stavmato.cz/ levné stavební materiály
Re: Spotřeba i30
Klidně jezdím po městě po rovině ustálených 60 km/h na pětku (spotřeba je cca 4 l). Otáčky jsou tak 1800. Za podtáčení to nepovažuji. Když chci zrychlit, podřadím.
Luboshak
---------------------------------------
Hyundai i30cw 1.4 CVVT Comfort 2010 LPG BRC
Fiat Tempra 1,6 SX, r.v. 1991 - sešrotováno
Hyundai Lantra 1,5 GLSi, r.v.1992 - sešrotováno
---------------------------------------
Hyundai i30cw 1.4 CVVT Comfort 2010 LPG BRC
Fiat Tempra 1,6 SX, r.v. 1991 - sešrotováno
Hyundai Lantra 1,5 GLSi, r.v.1992 - sešrotováno