Kameník píše:To pilotzz: Pán není lingvista, pouze má technické vzdělání a tak ví, že počet otaček např. zážehových motorů je od ČR až po Aljašku prakticky stejný a je dán především rychlostí hoření paliva a tedy následně trváním cyklu sání/komprese/expanze/výfuk. Nepatrně je pak v řádu procent ovlivněn kvalitou paliva a technickým řešením smísení paliva se vzduchem, tedy homogenizací směsi. Středoškolská látka, jak prosté. Rozhodně ale počet otáček zážehového motoru není dán dojmy a pocity diskutérů na hyundaiclub.net. Nicméně Vaše definice volnoběžných otáček je OK, ta má byla neobratná.
No shrnul bych to asi tak, že existují různé (různě kvalitní a smyslupné) definice.
definice1: běh motoru bez zatížení - a kde jsou otáčky? 800? nebo 1800?
definice2: běh motoru bez zatížení v tak nízkých otáčkách kdy se neprojevuje nepravidelnost chodu (jak velká nepravidelnost?), nebo je motor schopen se točit?
definice3: běh motoru bez odvedené užitečné práce, třeba i ze zařazeným kvaltem (jízda z kopce, kdy gravitace = odpor vozidla v pohybu , čili ani záběr, ani brzdění)
..a další kombinace si každej vymyslí s ohledem na aktuální zatížení alternátoru a bůhví...
Pán s technickým vzděláním by mohl být trochu nad věcí a nemusel by startovat kvůli domnělému rozporu s nevyslovenou definicí
Kdybych byl u otce, vytáhl bych z jeho knihovničky třeba Teorii motorů od J.Jerie, ale tam bude zase jenom jeho definice, a až napíše knihu nebo skripta jiný technik za xy let v době hybridních turbem dopovaných a všemi možnými a dnes neznámými elektroperiferiemi ověšených motorů, tak tam bude volnoběh definovaný zase trochu jinak.