Východonemecké autá sú aj podľa mňa najlepšie z toho čo jazdilo po našich cestách za éry socíka,dodnes nedám na ne dopustiť. Nepatrili síce medzi priekopníkov v úspornosti,ale tento svoj neduh,daný konštrukciou motora vykúpili zas svojou nenáročnosťou a spoľahlivosťou. Wartburg bol skutočný nezmar,vesdechodka,vedel by som spomínať všelijaké historky,čo som s ním zažil,jeho jediný azda neduh bol trošku malý výkon motora vzhľadom na jeho rozmery,cítilo sa to hlavne v kopcoch,vyžadoval časté radenie,ale inak to bol nenáročny pracant k neuťahaniu,spoľahlivý,len vyžadoval ľahkú nohu na plyne. Vo svojej triede bol jediný naozaj 5-miestny voz (nemal v strede podlahový tunel). Vôbec toto je moja téma,ktorej by som sa vedel venovať celé hodiny,aj tak by sa mi ju možno nepodarilo vyčerpať,riešil som to aj na iných fórach,či FB,tam som aj založil komunitu
http://www.facebook.com/groups/129700920385852/
ten náš nám verne slúžil 24 rokov,sám som na ňom najazdil okolo 100 000 km,než skončil v automobilovom nebíčku
![9-1981.jpg](./download/file.php?id=18306&sid=35a9055e1599cb3e2aaff7a37298c5cd)
- 9-1981.jpg (66.66 KiB) Zobrazeno 2175 x
V čase svojho vzniku ako 311-ka ,tak 353-ka predbehli o pár rokov svoju dobu,mali navrch pred konkurenciou,ale žiaľ,najmä tá 353-ka zaspala dobu. Na vine,však nebol vývoj,ten nespal na vavrínoch,ale byrokracia SED,tá brzdila každý vývoj,štvortaktný motor bol pre wartburg už vyvíjaný v r.1962,al súdruhovia z SED povedali rázne STOP !,takisto pochovali spoločný projekt z našou škodou,Wartburg 610,
![Obrázek](http://auta5p.eu/katalog/wartburg/wartburg_610_01.jpg)
či projekty omladiť 353-ku v 70. rokoch,použitím 4-taktného motora,uvažovalo sa o motoroch,Morris,FIAT,či Renault,ten posledný padol v r.1978 na nie príliš priaznivých jazdných vlastnostiach 353.ky s preťaženou prednou nápravou,nasledkom ťažšieho motora.
toto by bola tiež téma na dlhé debaty,tak sa radšej povenujem reálnej historii,teda pár nádhernym kúskom,ktoré uzreli svetlo sveta nielen ako nerealizované prototypy
![Obrázek](http://auta5p.eu/srazy/chomutov2001/cv_49.jpg)
P 70- predchodca trabanta,prevé sériove vyrabane vozidlo s karosériou z plastov
![Obrázek](http://auta5p.eu/katalog/trabant/p70_3.jpg)
na jeseň 1957 predstavila automobillka v Zwickau nový model ľudového vozidla s označením P50,motoristická tlač vyhlasila "referendum" o pomenovanie tohto ľudového auta a vyhral nemecký názov pre práve vypustený prvý sputnik ,bratmi Rusmi
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
, po nemecky Trabant,tak uzrel svetlo sveta prvý z Trabantov,typ 500
![Obrázek](http://auta5p.eu/muzea/horch_2010/horch_41.jpg)
zo 601-tiek u nás málo známa vojenská verzia,ktorá sa vyrábala od r.1965,ale civilnej výroby,pod názvom tramp sa dočkala až v r.1978
![Obrázek](http://auta5p.eu/srazy/roztoky_2003/roztoky_223.jpg)
z ich naklaďákov brázdiacich naše cesty spomenie prý so značku IFA,ešte predchodca Robura, Garant,ktorý síce neoslnil designom,ale výnimočnou spoľahlivosťou
![Obrázek](http://www.lkw-infos.eu/images/oldtimer/veranstaltungen/deutschland/bis-2008/woernitz-2005/teil-1/Oldtimertreffen%20Woernitz%202005%20Teil%201/slides/IFA-Garant-Eischer-020905-01.jpg)
DACIA Sandero 1,0 SCe Arctica, ex-HUNYADI GETZ 1,1i/2004 ,zvaný Veľrybák, 132 000 Km,kupovaný ako fungláč-nedám naň dopustiť,len zub času
predtym 2x Daewoo, 2x OPEL ASTRA,SEAT Ibiza, 2x Škoda,