Motorový olej

Moderátoři: frawd, Moderátoři

Uživatelský avatar
enjoy
****
Příspěvky: 1272
Registrován: 19 srp 2011, 20:23
Bydliště: Praha 3

Re: olej motora

Příspěvek od enjoy »

Ehm... těch 10 stupňů,se rozumí mínus 10 stupňů.
Problém je ten,že motor nemá chuťový buňky,čili jemu je úplně jedno jestli tam bude někdo dávat 5W30 nebo 5W40.. rozdíl je v tom,že ty oleje 5W30 jsou v dnešní době převážně lehkoběžný a musí být přímo výrobcem doporučený.Pokud člověk neví,tak dá 5W40 A3/B4,to je naprosto blbovzdorná kombinace.
Hyundai Matrix 1.5 CRDi VGT 81kw
Reklama
 

rcc
**
Příspěvky: 144
Registrován: 13 úno 2012, 12:34

Re: olej motora

Příspěvek od rcc »

PetrUL píše:Vaial: Díky za radu.

Pořád mám z těch olejů v hlavě hokej ... Nechci zde opět začínat předešlou debatu, ale jako laik v tom nemám pořád jasno. ](*,)

Díval jsem se na oba oleje tzn. Shel Helix Ultra Extra 5W-30 4L (cena 679 Kč )

http://www.buyoil.cz/buyoil/eshop/5-1-S ... tion#anch1

a Shell Helix Ultra 5W-40 4L (cena 528 Kč)

http://www.buyoil.cz/buyoil/eshop/0/3/5 ... a-5W-40-4L

a pořád nevím, který je pro moje auto vhodnější. V :hyu: (kam pojedu na garančku) mi jasně řekli, že ta 5W-30 je v motoru z výroby a proto by nedávali nic jiného. Když jsem si dal vyhledat olej na stránkách http://www.oleje.cz/search/oils/?motor=83709 tak jsem opět došle jen k 5W-30 :?:

Chtěl bych pro auto zvolit to lepší, ale co je teda lepší? Shel Helix Ultra Extra 5W-30 je dražší než Shell Helix Ultra 5W-40 - znamená to, že je lepší ???
Zdravím, také jsem spoléhal na autorizovaný servis, že mi poradí s olejem. Jenže, když jsem jich pár obvolal a v každém mi řekli něco jiného tak jsem si to radši nastudoval.
1) odradila mě cena všude chtěli přes 300Kč/L (účtovat mi chtěli 3,6litru, byť v návodu mám 3,5litru, asi decku rozlejou)
2) v jednom servisu tvrdili že tam musí přijít SHELL 5w-30 ultra diesel (to mi bylo divný když mám benzínové auto) v dalším servisu zase tvrdili, že stačí 10w-40

Takže doporučuji všem co stále tápou, přečtěte si jakou výkonostní specifikaci doporučuje váš výrobce. Jsou dvě normy. API (Americká) a ACEA (Evropská).Tudíž stačí si najít jakou výkonostní specifikaci MINIMÁLNĚ doporučuje váš výrobce motoru a k němu hledat odpovídající výkonostní motorový olej (na každém oleji jsou tyto výkonnostní specifikace napsány). Každý olej splňuje více výkonostních specifikací. Vám stačí splnit tu minimální nebo vyšší jak se píše v manuálech. Označení 5w, 10w (zimní číslo) - 30,40 (letní číslo) je viskozita (tekutost při různých teplotách). Čísla s w(winter) označují tekutost v zimě. Pro naše podmínky bohatě postačuje 5w. Druhé číslo informuje o viskozitě oleje při přibližně provozní teplotě oleje. Čím nižší je viskozita oleje, tj. čím je olej řidší, tím kladou pohybující se součásti motoru menší odpor a tím je nižší spotřeba paliva. Nižší zimní viskozitní číslo (w) zabezpečí úsporu paliva se studeným motorem a nižší letní číslo pak úsporu paliva při provozní teplotě motoru.
Oleje s viskozitou 5w-30 jsou schopny splnit více či náročnější výkonnostní specifikace (jsou také dražší) než oleje s viskozitou 5w-40. Otázkou zůstává jestli toto plnění těchto náročnějších výkonostních specifikací vůbec potřebujete. Pokud použijete "výkonnější olej" nic s tím nezkazíte, ale jeho výkonostní specifikace nevyužijete. Samozřejmě záleží na motoru. Dieselový motor s turbem a filtrem pevných části bude určitě potřebovat olej s vyšší výkonostní specifikací než obyčejný benzínový atmosférický motor.

Takže v mém případě potřebuji specifikaci ACEA A3 nebo vyšší tzn. nejlevnější olej který to splňuje je Shell helix ultra 5w-40 za Kč 498Kč za 4 litry tj. Kč 125/litr. Už ho mám doma. Takže paráda. Pokud jsem to dobře pochopil, tak autorizované servisy prodávající většinou kolem 3-5 značek automobilů koupí za hubičku 200 litrový sud s nejvýkonějším olejem, který pak lejou úplně do všech aut. To samozřejmě přeháním, žádný olej není schopen splnit všechny specifikace, ale minimálně u některých značek ho lze dávat do benzínů i dieselů. Zákazník to zaplatí, tak je to jedno, že takovou výkonost nepotřebuje.
Škoda Fabia 1.0 Junior
Hyundai i20 1,2i/57kw Inclusive Plus New 10/2011 sold 12/2013
pietro32i
***
Příspěvky: 750
Registrován: 19 zář 2010, 02:01

Re: olej motora

Příspěvek od pietro32i »

rcc píše:Oleje s viskozitou 5w-30 jsou schopny splnit více či náročnější výkonnostní specifikace (jsou také dražší) než oleje s viskozitou 5w-40.
S tým by som trochu polemizoval. Ako to chápem ja, tak platí, že čím vyššie je číslo letnej triedy, tým vyššia môže byť teplota okolia pri zabezpečení dostatočného mazania motora, t.j. olej nie je príliš „riedky“. Ide teda o to, že letné označenie garantuje dostatočnú viskozitu oleja pri vysokých letných teplotách. Navyše, ak často jazdíš vyššími rýchlosťami na diaľnici, tak je podľa mňa lepšia voľba 5W-40 ako 5W-30. Je však pravda ako píšeš, že podstatnejšia je špecifikácia ACEA, príp. API, ako SAE.
i30 1.4 CVVT, 80 kW (2010) Obrázek
Uživatelský avatar
Mexican
*******
Příspěvky: 8135
Registrován: 05 srp 2007, 14:39
Bydliště: Střelice (JmK)
Kontaktovat uživatele:

Re: Motorový olej

Příspěvek od Mexican »

rcc:
oleje s viskozitou 5w-30 jsou schopny splnit více či náročnější výkonnostní specifikace (jsou také dražší) než oleje s viskozitou 5w-40. Otázkou zůstává jestli toto plnění těchto náročnějších výkonostních specifikací vůbec potřebujete. Pokud použijete "výkonnější olej" nic s tím nezkazíte, ale jeho výkonostní specifikace nevyužijete. Samozřejmě záleží na motoru. Dieselový motor s turbem a filtrem pevných části bude určitě potřebovat olej s vyšší výkonostní specifikací než obyčejný benzínový atmosférický motor.
nie som olejar, nie som chemiok ale to tvrdenie je hlupost. Jednak ze 5w30 / 5W40 nehovori nic o vykonnosti (to sa urcuje API / ACEA a) a ak by to malo byt podane vo forme ktory olej je sirokosprektralnejsi, tak je to jednoznacne 5W40 (vacsi rozsah teplot)
2023 TUCSON NX4 HEV 2WD Style/Premium - hybridny mladoch od 04/2023
2007 Accent 1,5 CRDi VGT, Nemesis in Elegance & True Blue - legenda s 404 000km, ktora vzdy bude mat miesto v mojom srdci - 08/2007 do 04/2023
Uživatelský avatar
Richard555
******
Příspěvky: 2737
Registrován: 03 bře 2010, 18:08
Bydliště: Praha

Re: Motorový olej

Příspěvek od Richard555 »

no mě vysvětloval kamarád, kterýmu věřím, že např. u CRDI a hlavně u turba s VGT není dobré dávat 5W 40, ale jen předepsaný 5W 30 zdůvodňoval to dle mě celkem logicky, ta 40 je při provozní teplotě hustší a tudíž ji proteče motorem a hlavně turbem méně, protože turbo není chlazené vodou, ale jen a jen olejem a otáčky v něm se pohybují při zatížení v řádech desetitisíců, menší průtok oleje turbem může způsobit lokální přehřátí oleje a jeho "připálení" v ložiskách turba, což samozřejmě se projeví na životnosti turba..... takže asi tak..... jinak u neoturbených benzínů je to asi jedno jestli 5W30 a 5W40 u nových motorů bych dal 5W30 a tak od 100k km klidně 5W40
Mazda CX3 2.0 6°man.,IX55 V6 CRDI 4x4,Santa Fe CRDI VGT 4X4 2005,YAMAHA 125 Majesty 2005,bejvávalo:Daewoo Nubira kombi 2.0 CDX LPG,Škoda Felicia Kombi 1,3MPI,Pontiac Le Mans,Mistubishi Space Wagon,Škoda Favorit,Moskvič 2140,Moskvič 403,skůtr ČZ175
Uživatelský avatar
enjoy
****
Příspěvky: 1272
Registrován: 19 srp 2011, 20:23
Bydliště: Praha 3

Re: Motorový olej

Příspěvek od enjoy »

Rcc:v podstate sis to nastudoval dost poctive,akorat teda co se tyce benzinovych aut,tak zadna vyssi specifikace nez A3 neni,takze staci vedet,jestli vyrobce nepozaduje lehkobezny olej(A1 nebo A5) a pak muzes do motoru nalit prakticky cokoliv.
A co se tyce spolehani se na to,ze v servisu dobre vedi co tam maji nalit,tak s tim opatrne,dost casto nemaji paru,oni vsude liji 5W40 A3/B4
Hyundai Matrix 1.5 CRDi VGT 81kw
Uživatelský avatar
enjoy
****
Příspěvky: 1272
Registrován: 19 srp 2011, 20:23
Bydliště: Praha 3

Re: Motorový olej

Příspěvek od enjoy »

Richard555:tak to si dovolim oponovat,delal jsem nejakou dobu v autodilech a pri tom jsem se potkal s peknou radkou automechaniku a nejen ze k memu autu se doporucuje 5W40,ale primo na otazku jestli neni lepsi 5W30 mi bylo receno,ze takovy olej pri tak vysokych otackach nemaze.takze na to bacha,neridil bych se nazorem jednoho cloveka.
A abych svoje tvrzeni nejak oprel o fakta,tak proc myslis,ze se do vysokootackovych aut dava treba 10W60?proc tam neni treba 0W20?
Hyundai Matrix 1.5 CRDi VGT 81kw
Uživatelský avatar
Mexican
*******
Příspěvky: 8135
Registrován: 05 srp 2007, 14:39
Bydliště: Střelice (JmK)
Kontaktovat uživatele:

Re: Motorový olej

Příspěvek od Mexican »

Richard555 to su zase myty. Zober si technicky list vyrobcu oleja a porovnaj si viskozitu

priklad Total Quartz 9000 5W40 - pri 100C - 14 mm2/s, viskozny index 170
priklad OMV BIXXOL special C3 pri 100C - 11,70 mm2/s, viskozny index 166

informacia od znalca motorovych olejov m.cerneho - "Čím méně se mění viskozita s teplotou,tím vyšší je viskozitní index" co znamena ze pri vyssom zatazeni (horna hranica viskoznej triedy) je konkretne tento olej stabilnejsi.

U vyberu olejov sa treba riadit doporucenim vyrobcu motora. okrem klasickych vzdy specifikuje aj stazene podmienky, v nasom teplotnom pasme si treba urcit v akych podmienkach jazdime. Na 5W40 mam odjazdenych >150 000km (u accenta), bez spotreby oleja a subjektivne je motor vo vybornom stave
2023 TUCSON NX4 HEV 2WD Style/Premium - hybridny mladoch od 04/2023
2007 Accent 1,5 CRDi VGT, Nemesis in Elegance & True Blue - legenda s 404 000km, ktora vzdy bude mat miesto v mojom srdci - 08/2007 do 04/2023
Uživatelský avatar
enjoy
****
Příspěvky: 1272
Registrován: 19 srp 2011, 20:23
Bydliště: Praha 3

Re: Motorový olej

Příspěvek od enjoy »

"Na 5W40 mam odjazdenych >150 000km (u accenta), bez spotreby oleja a subjektivne je motor vo vybornom stave"
Pod to se bezvýhradně podepisuju :D
Hyundai Matrix 1.5 CRDi VGT 81kw
rcc
**
Příspěvky: 144
Registrován: 13 úno 2012, 12:34

Re: Motorový olej

Příspěvek od rcc »

Mexican píše:rcc:
oleje s viskozitou 5w-30 jsou schopny splnit více či náročnější výkonnostní specifikace (jsou také dražší) než oleje s viskozitou 5w-40. Otázkou zůstává jestli toto plnění těchto náročnějších výkonostních specifikací vůbec potřebujete. Pokud použijete "výkonnější olej" nic s tím nezkazíte, ale jeho výkonostní specifikace nevyužijete. Samozřejmě záleží na motoru. Dieselový motor s turbem a filtrem pevných části bude určitě potřebovat olej s vyšší výkonostní specifikací než obyčejný benzínový atmosférický motor.
nie som olejar, nie som chemiok ale to tvrdenie je hlupost. Jednak ze 5w30 / 5W40 nehovori nic o vykonnosti (to sa urcuje API / ACEA a) a ak by to malo byt podane vo forme ktory olej je sirokosprektralnejsi, tak je to jednoznacne 5W40 (vacsi rozsah teplot)
Tak abych to upřesnil, pokud jsem to pochopil správně, tak oleje při viskozite 5w-30 jsou schopny splnit v " náročnější výkonostní specifikace, tzn. oleje pro nejmodernější dieselové turbomotory s filtry pevných částic, nebo možná i jako olej long life. Proto, jak jsem vypozoroval jsou také dražší. Spousta uživatelů se také domnívá, že 40 je schopna zajistit mazání při vyšších provozních teplotách (rychlá jízda na dálnici v létě dejme tomu) a tím pádem je lepší než 30. Určitě je to pravda. Někde jsem se však dočetl, že i 30 poskytuje dostatečný mazací film ve válci, tzn. při viskozitě 30 při vysokých teplotách nestéká. Ano pak jsou vysokootáčkové motory které mají viskozitu i 60, aby bylo zajištěno mazání v extrémních teplotách.
Takže v mém případě, najedu 10tis. km za rok, jezdím 99% času jen po městě tudíž mi bohatě stačí nejlevnější olej který jsem sehnal splňující ACEA A3 (Shell helix ultra 5w-40)
Škoda Fabia 1.0 Junior
Hyundai i20 1,2i/57kw Inclusive Plus New 10/2011 sold 12/2013
rcc
**
Příspěvky: 144
Registrován: 13 úno 2012, 12:34

Re: Motorový olej

Příspěvek od rcc »

enjoy píše:A co se tyce spolehani se na to,ze v servisu dobre vedi co tam maji nalit,tak s tim opatrne,dost casto nemaji paru,oni vsude liji 5W40 A3/B4
No já na ně taky už vůbec nespoléhám. Máš pravdu, ty opravdu ani neví co tam lijou. Mě do mého bezníňáka chtěli dát v autorizovaném servisu Shell Helix Diesel ULTRA 5W-30. Netvrdím, že nesplňuje mou specifikaci, to jsem nestudoval. Ale cena pomalu 3x vyšší než SHELL Helix ultra 5w-40, který splňuje mou specifikaci mě odradila.
Škoda Fabia 1.0 Junior
Hyundai i20 1,2i/57kw Inclusive Plus New 10/2011 sold 12/2013
pepe pedro
**
Příspěvky: 426
Registrován: 13 dub 2011, 14:08
Bydliště: Mladá Boleslav

Re: Motorový olej

Příspěvek od pepe pedro »

a keď dám svatenú vodu a požehnanie??Bude fajne mazať??: =P~
Hyundai IX 20 1.6. 1.4 crystal white-Šemík/+Š Felicia,Š Rapid,Š1203,VAZ2105,VAZ2102,Š100
nok33
*
Příspěvky: 22
Registrován: 25 led 2012, 17:51
Bydliště: SVK

Re: Motorový olej

Příspěvek od nok33 »

Caka ma 1 garacka poprosim Vas aky olej mam kupit a kolko? mam 1.4 CVVT – 66 kW
Hyundai ix20,1.4 CVVT
pepe pedro
**
Příspěvky: 426
Registrován: 13 dub 2011, 14:08
Bydliště: Mladá Boleslav

Re: Motorový olej

Příspěvek od pepe pedro »

príčítaj si čo napísal hore PetrUl,všetko je tam
Hyundai IX 20 1.6. 1.4 crystal white-Šemík/+Š Felicia,Š Rapid,Š1203,VAZ2105,VAZ2102,Š100
Uživatelský avatar
airwaves
****
Příspěvky: 1053
Registrován: 30 pro 2010, 08:21
Bydliště: Vysočina

Re: Motorový olej

Příspěvek od airwaves »

No kup A5 a 5W-30 4 litry :D . Používám zatím ke spokojenosti Sunoco. Konkrétně Crystal C2 http://www.sunoco.cz/sunoco-produkty/au ... icke-oleje Já už si připadám jako jejich dealer. Důležité pro mě je, že je v regionu velké obchodní zastoupení této značky se sklady a tak mám větší jistotu že je v kanistru to co na etiketě. U nejprodávanějších olejů na webech typu Drak :D si nejsem jist. Jak je vidět český člověk je v pančování mistr světa. Cena oleje je celkem v pohodě tak si mohu dovolit výměnu provádět po 15 tisících. Jen mám teď trošku problém s garančkou protože minule mě moji výměnu oleje uznali, ale tentokráte musím jak jsem slíbil zaplatit výměnu jejich :roll: .
ix20 1,6 LPG a i30 1,6 LPG
Odpovědět

Zpět na „ix20“