Ja si zase myslim, ze pravdu mam
(i kdyz nejsem pravnik) ... Vychazim z toho, ze se jedna o obchodni vztah na zaklade obcanskeho zakoniku. Novy OZ jsem jeste necetl, ale co vim, tak v techto oblastech se nic moc nezmenilo, jenom se zavedl tady spomenuty princip "dobre vule". Kdyz koupim auto od dealera, kupni smlouvu uzaviram s nim, s dovozcem a vyrobcem nemam zadny pravni vztah. Neberu do uvahy moznost, ze dealer neni prodejce, ale zprostredkovatel prodeje mezi mnou a dovozcem/vyrobcem (to potom se uzavira jina smlouva, ne kupni).
Mr. HYUNDAI píše:Za záruku, její dodržování a provádění záručních oprav je jediným odpovědným subjektem na území ČR pouze a jenom společnost Hyundai ... To, že tyto činnosti zajišťuje prostřednictvím autorizovaných partnerů je poněkud podružná záležitost.
Podle Obc. zakona zaruku kupujicimu poskytuje prodejce, ktery
muze, ale nemusi umoznit delegovani plneni zaruky jim urcenym jinym subjektum (v tomto pripade autorizovanym servisum Hyundai). Ale ciste obchodne by temto subjektum mel proplatit provedene ukony prodejce - a on to potom podle sve smlouvy resi s dovozcem/vyrobcem. To nevylucuje moznost, ze tyto subjekty maji s dov./prodejcem smlouvy, ze jim bude hradit ukony primo. TO mne ale nezajima, to jde mimo mne a nemohu to ovlivnit. Ale kdybych chtel resit shodu s kupni smlouvou nebo vymenu nebo zruseni kupni smlouvy (napriklad kvuli nedodrzeni 30-tidenni lhuty pro opravu v ramci zaruky jinym autorizovanym servisem), musim to VZDY resit s prodejcem! Dovozce/vyrobce do toho nema zadne pravo primo vstupovat, veskere pravni ukony jsou mezi prodejcem a kupujicim. (absolvoval jsem to s jinym autem).
Mr. HYUNDAI píše:Velmi podobné je to s prodejem. Ano, já jsme uzavřel kupní smlouvu s prodejcem a prodejci jsem zaplatil. ... Jenže součástí vozidla, které prodejci dodává dovozce, je i TP. Není mým problémem, jak je smluvně ošetřeno vydání či nevydání TP ze strany dovozce prodejci, protože mně musí být dodáno zboží kompletní. A dovozce prodejci ... kompletní zboží nedodal. A proč není můj problém. Takže já mám právo požadovat po dovozci dodání kompletního zboží, když prodejce mezitím padnul.
Spravne jsi podotknul, ze neni Tvym problemem, ze prodejce neobdrzel kompletni zbozi. Ale znovu plati, ze kupni smlouvu jsi uzavrel s prodejcem a on je povinny Tobe dodat kompletni zbozi (auto) odpovidajici vsem platnim pravnim predpisum. Ze to neudelal, je POUZE A JENOM JEHO pravni zodpovednost a jeho problem. Proste on NESMI Tobe prodat nevyhovujici zbozi, aniz by Te na to vyslovne upozornil (vcetne pravdive informace o tom, co pro tebe z toho plyne) a Tys s tim vyslovne souhlasil. (Uz neinformovani o tom, ze na provoznou znacku nesmis s autem bezne jezdit, je na postih, stejne tak, kdyby Ti prodal auto bez upozorneni bez povinne vybavy, napr. bez lekarnicky.) Ze proc nema kompletni zbozi, Te nemusi zajimat, Ty to musis resit s nim. S dovozcem/prodejcem si to musi vyresit on sam, Ty do toho nesmis byt pravne zatahnuty. Do smluvnich vztahu prodejce a dovozce/vyrobce a jejich vzajemne spory Ti nic neni. Ale z toho taky plyne, ze dovozce/prodejce NENI POVINNY TOBE neco dodat neco udelat - on je povinny neco udelat a dodat pouze a jenom prodejci.
Mr. HYUNDAI píše:A když nedodá, tak mám právo požádat stát, prostřednictvím orgánů činných v trestním řízení, o hájení mých práv. ... Ať se to panu Vošickému líbí nebo ne, i on nese odpovědnost za výběr svých obchodních partnerů, autorizovaných prodejců. Takže prostě a jednoduše tu máme poškozené jméno značky
už nejen nejkvalitnější kvalitou, která ve skutečnosti jde do hnoje, ale už tu máme i ostudu s nevydanými TP, která, jestli těm lidem TP import rychle nevydá, bude pokračovat právními důsledky. Jestli budou tito lidé volit cestu trestně právní nebo občansko právní je otázkou jejich primární volby.
R.B. ma plnou pravdu, ze soud bude zajimat pouze pravni stranka veci mezi kupujicim a prodejcem. Pokud se chce prodejce soudit d dovozcem/vyrobcem, to bude uplne jiny proces, ktery nebude mit primy dopad na proces kupujiciho s prodejcem. Takze nikdo z Hyundai nenese (pravni) zodpovednost za uvedeny stav. To auto do zaplaceni prodejcem dovozci/vyrobci doopravdy neni ve vlastnictvi prodejce a tudiz nemuze jej prodat nekomu jinemu - a tudiz je to podvod prodejce. Kupujici nastesti ted uz - prave proto, ze mu nic neni do vzajemnych pravnich vztahu prodejce s dovozcem/vyrobcem - muze doufat v uplatneni te "dobre vule"...
Poskozeni jmena znacky vyberem prodejcu je vec jina, bohuzel ani sebelepsi vyber nemusi zarucit, ze se takove problemy neobjevi. Stava se to i u jinych (a i u hodne prestiznejsich) znacek automobilu. Tam akurat se nestava, ze dostanes auto bez TP, ale to jenom proto, ze se casto vyrabi/dodelava na zakazku nebo se doveze az ze zahranici a je tam docela bezne platit predem, takze auto uz dodaji i s TP, bo uz je to zaplaceno nebo ma prodejce u dovozce/prodejce nejakou docela vysokouo vinkulovanou castku, z ktere se kryjou pripadne problemy s placenim. A ze se prodavaji auta u dealera, ktere deaker u dovozce nema zaplaceno, jsou u nej pouze na zapujcku, stejne tak i dodani velkeho TP dodatecne je stav uplne bezny skoro u kazde znacky aut a to nejenom v CR.