Pohon 4x4 - ako overit funkcnost?
Moderátor: Moderátoři
Pohon 4x4 - ako overit funkcnost?
Ahojte,
chcem sa spytat na spravne fungovanie pohonu 4x4.
Docital som sa, ze ked zatlacim tlacitko 4x4 LOCK, je trvalo prenasana hnacia sila v pomere 50:50 na obe napravy, a pri rychlosti nad 40 km/h sa automaticky pohon zadnej napravy vypina. Toto by malo byt sprevadzane miernym "cuknutim" kedze sa vsetka pohonna sila premiestni na prednu napravu.
Ja takyto jav nepozorujem. Ked mam zapnute 4x4 LOCK, tak mi to na palubovke svieti aj pri rychlostiach nad 40 km/h.
Ked som na snehu skusal prehrabavat, symbol 4x4 sa mi nerozsvietil....
Ako to funguje u vas, resp. ako overit funkcnost pohonu 4x4? (Par mesiacov do skoncenia zaruky tak pre istotu hladam nedostatky aby som ich stihol odstranit v ramci zaruky)
Dakujem za kazdu odpoved.
chcem sa spytat na spravne fungovanie pohonu 4x4.
Docital som sa, ze ked zatlacim tlacitko 4x4 LOCK, je trvalo prenasana hnacia sila v pomere 50:50 na obe napravy, a pri rychlosti nad 40 km/h sa automaticky pohon zadnej napravy vypina. Toto by malo byt sprevadzane miernym "cuknutim" kedze sa vsetka pohonna sila premiestni na prednu napravu.
Ja takyto jav nepozorujem. Ked mam zapnute 4x4 LOCK, tak mi to na palubovke svieti aj pri rychlostiach nad 40 km/h.
Ked som na snehu skusal prehrabavat, symbol 4x4 sa mi nerozsvietil....
Ako to funguje u vas, resp. ako overit funkcnost pohonu 4x4? (Par mesiacov do skoncenia zaruky tak pre istotu hladam nedostatky aby som ich stihol odstranit v ramci zaruky)
Dakujem za kazdu odpoved.
ix35 2.0i 120 kW DOHC D-CVVT 4x4 MT 2010
- Reklama
Re: Pohon 4x4 - ako overit funkcnost?
Najlepšie to overíš takto:
http://tv.sme.sk/v/31625/nove-sorento-s ... vpred.html
a
http://tv.sme.sk/v/31569/ako-funguje-po ... -cx-3.html
http://tv.sme.sk/v/31625/nove-sorento-s ... vpred.html
a
http://tv.sme.sk/v/31569/ako-funguje-po ... -cx-3.html
Santa Fe 2,2 CRDi 143kW TM
ex
H1 Tour 2,5 CRDi 125kW TQ
i30 1,4 cvvt 80kW LPG FDh
Santa Fe 2,2 CRDi 147kW DM
ex
H1 Tour 2,5 CRDi 125kW TQ
i30 1,4 cvvt 80kW LPG FDh
Santa Fe 2,2 CRDi 147kW DM
- Richard555
- ******
- Příspěvky: 2737
- Registrován: 03 bře 2010, 18:08
- Bydliště: Praha
Re: Pohon 4x4 - ako overit funkcnost?
No mě v Santě při automatickém připínání zadní napravy taky kontrolka 4x4 nesvítí, ta svítí jen pokud je 4x4 uzamčený LOOK, pak svítí pořád. Pokud jezdím na sněhu (na trávě, v blátě) zapínám LOOK vždy, mám Santu z r.2005 a tam to automatické připojení zadku po prokluzu předku na kluzké silnici způsobí silné nakopnutí a téměř mžikovou změnu chování auta z nedotáčivého do silně přetáčivého a byl jsem z toho docela vyplesklej proto to zapínám předem a je to pak jiný kafe na blbnutí ...
Mazda CX3 2.0 6°man.,IX55 V6 CRDI 4x4,Santa Fe CRDI VGT 4X4 2005,YAMAHA 125 Majesty 2005,bejvávalo:Daewoo Nubira kombi 2.0 CDX LPG,Škoda Felicia Kombi 1,3MPI,Pontiac Le Mans,Mistubishi Space Wagon,Škoda Favorit,Moskvič 2140,Moskvič 403,skůtr ČZ175
Re: Pohon 4x4 - ako overit funkcnost?
,,smajly píše:Ahojte,
Docital som sa, ze ked zatlacim tlacitko 4x4 LOCK, je trvalo prenasana hnacia sila v pomere 50:50 na obe napravy, a pri rychlosti nad 40 km/h sa automaticky pohon zadnej napravy vypina.
Tomu nerozumím asi úplně přesně. Ty popisuješ, že když je tlačítko LOCK zapnuté, je 4x4 trvale zapnuté a když jedeš nad 40km v hodině, tak se zadní náprava vypíná?
Já teda pochopil 4x4 jinak a to že auto jezdí běžně s pohonem na přední kola a elektronika zapíná zadní nápravu sama, když začnou kola prokluzovat a nebo mohu zapnout čtyřkolku trvale a to právě zamknutím po stalčením tlačítka LOCK.
Špatně to chápu?
Re: Pohon 4x4 - ako overit funkcnost?
OT: Kdyz jsem si doma prezouval ix35, a uvidel poloosy zadnich kol tak radeji at se ten zadek moc casto nezapina ta poloosa ma snad jen 3cm prumer az me bylo do breku co jsem to koupil radeji ani nechci patrat jestli je plna nebo trubka.
ix35 2,0 crdi 100Kw 2014 4x4 automat ve stajlu :-) -Prodáno
Grand Santa Fe 147Kw 10/2016 4x4 automat v Executive výbavě a paketem Technology - Prodáno
Santa Fe IV 2023 1,6T-GDI HEV 230 HP 4x4 Luxury
Grand Santa Fe 147Kw 10/2016 4x4 automat v Executive výbavě a paketem Technology - Prodáno
Santa Fe IV 2023 1,6T-GDI HEV 230 HP 4x4 Luxury
Pohon 4x4 - ako overit funkcnost?
Tlacito trvala 4kolka je vzdy u techto radoby terenaku vzdy omezena rychlosti zpravidla 40 km/h.
Trvale 4kolky musis hledat jinde a priplatit si. Treba Subaru moc povedene v tomto smeru.
Trvale 4kolky musis hledat jinde a priplatit si. Treba Subaru moc povedene v tomto smeru.
i30 kombi; MY 2014; 1,6 CVVT; Aqua blue; Parking; 16" ALU
Škoda Octavia II@1,6mpi@75kw@Green Islanad@Ambiente - prodáno
Ford Escort@1,6@66kw@Dark blue - prodáno
Škoda 120L&1,2@37kw@Basic red - prodáno
Škoda Octavia II@1,6mpi@75kw@Green Islanad@Ambiente - prodáno
Ford Escort@1,6@66kw@Dark blue - prodáno
Škoda 120L&1,2@37kw@Basic red - prodáno
Re: Pohon 4x4 - ako overit funkcnost?
No já do terénu nejezdím, takže trvalá čtyřkolka je mi k ničemu. Předpokládal jsem ale, že je to nastavení dle mého popisu výše, tedy že jezdím stále s náhonem na přední a zadní náprava se zapíná jen v případě potřeby, když to vyhodnotí elektronika (tedy rozjíždím se na sněhu, kola začnou prokluzovat, tak elektronika zapne i zadní náhon, nebo třeba stejná situace při jízdě, když dostanu smyk).
Jestli je to ale jinak a já si tlačítkem mohu tu čtyřkolku vypnout, tak jak popisuje Smajly, tak si to při standardní letní jízdě vypnu a budu raději šetřit palivo, takže zjišťuji, tak to u Hyunday je
Jestli je to ale jinak a já si tlačítkem mohu tu čtyřkolku vypnout, tak jak popisuje Smajly, tak si to při standardní letní jízdě vypnu a budu raději šetřit palivo, takže zjišťuji, tak to u Hyunday je
Re: Pohon 4x4 - ako overit funkcnost?
Je to tak ako pises. Zadna naprava sa pripaja automaticky v pripade potreby. Ked niekde zapadnes, napr. na snehu, zapnes lock. Teoreticky by si mal mat lepsiu trakciu, lebo elektronika necaka na signal z preklzu prednych kolies a sila motora je rozdelena rovnomerne na prednu a zadnu napravu.
Santa Fe 2,2 CRDi 143kW TM
ex
H1 Tour 2,5 CRDi 125kW TQ
i30 1,4 cvvt 80kW LPG FDh
Santa Fe 2,2 CRDi 147kW DM
ex
H1 Tour 2,5 CRDi 125kW TQ
i30 1,4 cvvt 80kW LPG FDh
Santa Fe 2,2 CRDi 147kW DM
Re: Pohon 4x4 - ako overit funkcnost?
Ta spotřeba by mne zajímala, jaký bude rozdíl mezi "trvale" vs "netrvale" 4x4 sepnutém "lock" tlačítku. Teoretiky by se neměla nějak výrazně zvýšit, ale to je čistě můj teoretický názor (výkon motoru stejný, kardan se točí vždy, dojde k rozložení pohonu).
Obecně už jen přítomost kardanu (trvale poháněn) a spojky s převodem na zadní nápravě (cca 50-60 kg navíc ?) generuje vyšší spotřebu celoročně 0,7-1L na 100 km, viz. spotřeby výrobců.
Obecně už jen přítomost kardanu (trvale poháněn) a spojky s převodem na zadní nápravě (cca 50-60 kg navíc ?) generuje vyšší spotřebu celoročně 0,7-1L na 100 km, viz. spotřeby výrobců.
i30 kombi; MY 2014; 1,6 CVVT; Aqua blue; Parking; 16" ALU
Škoda Octavia II@1,6mpi@75kw@Green Islanad@Ambiente - prodáno
Ford Escort@1,6@66kw@Dark blue - prodáno
Škoda 120L&1,2@37kw@Basic red - prodáno
Škoda Octavia II@1,6mpi@75kw@Green Islanad@Ambiente - prodáno
Ford Escort@1,6@66kw@Dark blue - prodáno
Škoda 120L&1,2@37kw@Basic red - prodáno
- FISHkaa
- Moderátor
- Příspěvky: 3367
- Registrován: 28 dub 2010, 14:48
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pohon 4x4 - ako overit funkcnost?
nezapínej zbytečně LOCK na asfaltu - proto je tam limit cca 40km/h - systému to nedělá dobře
Člen Hyundaiclub.cz
Hyundai i30 kombi 1.6i Weekend+
Hyundai Ix35 2.0i Style LPG 2010 = prodáno
Mazda 6 Sport MZR-CD 2003 = out
Audi A4 Avant 2002 TDi = out
Škoda Fabia 1.4 MPi = out
Škoda Favorit 135LS = out
Hyundai i30 kombi 1.6i Weekend+
Hyundai Ix35 2.0i Style LPG 2010 = prodáno
Mazda 6 Sport MZR-CD 2003 = out
Audi A4 Avant 2002 TDi = out
Škoda Fabia 1.4 MPi = out
Škoda Favorit 135LS = out
- Richard555
- ******
- Příspěvky: 2737
- Registrován: 03 bře 2010, 18:08
- Bydliště: Praha
Re: Pohon 4x4 - ako overit funkcnost?
přesně tak, pseudo 4x4 nemají 3 diferenciály, chybí mezinápravový (supluje ho ta el.mag. spojka), tedy při spojení "natvrdo" 50/50 musí v zatáčce některé kolo (tedy to s nejmenší adhesí) proklouznout a tím vyrovnat rozdíl otáček mezi přední a zadní nápravou....... pokud jedeš s LOOK 4x4 po suchém asfaltu celý systém je v zatáčkách nadměrně namáhán a hrozí poškození...... něco se může překroutit, či urvat .......
Nemám pocit, že by se u mého Santy ve 40 km zadek automaticky odpojoval, často jezdím na sněhu rychleji se zapnutým 4WD LOOK a připojování zadku celkem bezpečně poznám, ale já ještě nemám ESP a tuším ani ASR, tak to možná funguje do vyšší rychlosti, i když na sněhu v zatáčkách málokdy překročím těch 40 ale když ho protáhnu zatáčkou smykem všech kol myslím, že bych připojení a odpojení zadku těžko rozdejchal, v režimu AUTO se svižněji na kluzkém povrchu opravdu jezdit nedá.... je to o "hubu"
Jo to pořádný čtyřkolky (Subaru, Suzuki, Kia Sorento-starší, Pajero a další) to je jiný kafe
Nemám pocit, že by se u mého Santy ve 40 km zadek automaticky odpojoval, často jezdím na sněhu rychleji se zapnutým 4WD LOOK a připojování zadku celkem bezpečně poznám, ale já ještě nemám ESP a tuším ani ASR, tak to možná funguje do vyšší rychlosti, i když na sněhu v zatáčkách málokdy překročím těch 40 ale když ho protáhnu zatáčkou smykem všech kol myslím, že bych připojení a odpojení zadku těžko rozdejchal, v režimu AUTO se svižněji na kluzkém povrchu opravdu jezdit nedá.... je to o "hubu"
Jo to pořádný čtyřkolky (Subaru, Suzuki, Kia Sorento-starší, Pajero a další) to je jiný kafe
Mazda CX3 2.0 6°man.,IX55 V6 CRDI 4x4,Santa Fe CRDI VGT 4X4 2005,YAMAHA 125 Majesty 2005,bejvávalo:Daewoo Nubira kombi 2.0 CDX LPG,Škoda Felicia Kombi 1,3MPI,Pontiac Le Mans,Mistubishi Space Wagon,Škoda Favorit,Moskvič 2140,Moskvič 403,skůtr ČZ175
Re: Pohon 4x4 - ako overit funkcnost?
Pri tom trvalom zapnuti 4x4 nebudu tahat všetky 4 kolesa. V tej zatačke lahšia strana napravy nebude preklzavat ale diferencial vyrovna obvodovu rychlost samozrejme bez zaberu. Zaber obidvoch kolies na jednej naprave by sa docielil len uzaverom diferencialu,ktory tam nie je ani vpredu ani vzadu.
Hyundai Accent LC 1,3í 12V 63kw r. v. 2005
suzuki sx4 1,6 GS 4x4 SE-SNOW Outdoor Line r.v.2011
suzuki sx4 1,6 GS 4x4 SE-SNOW Outdoor Line r.v.2011
Re: Pohon 4x4 - ako overit funkcnost?
Musim sa poopravit vo vete. V zakrute nebude TAžšIA strana a nie lahšia strana preklzovat......Lebo taka je funkcia diferencialu, vždy taha odlahčena strana.
Hyundai Accent LC 1,3í 12V 63kw r. v. 2005
suzuki sx4 1,6 GS 4x4 SE-SNOW Outdoor Line r.v.2011
suzuki sx4 1,6 GS 4x4 SE-SNOW Outdoor Line r.v.2011
- Richard555
- ******
- Příspěvky: 2737
- Registrován: 03 bře 2010, 18:08
- Bydliště: Praha
Re: Pohon 4x4 - ako overit funkcnost?
Ano diferenciály vpředu a vzadu vyrovnají rozdíly v otáčení kol mezi vnitřním a vnějším kolem příslušné nápravy, ale nic nemůže vyrovnat rozdíl mezi otáčením přední a zadní nápravy, hlavně proto že tam nic na to vyrovnání rozdílu tedy mezinápravový diferenciál není....... v režimu AUTO funkci diferenciálu supluje ta el.mag. spojka co je u zadního diferenciálu....... její řízení způsobuje prokluz a tím i vyrovnání otáček mezi nápravami...... ostatně po 99,9% jízdy je stejně rozpojená, ale když ji vlastně v režimu 4WD LOOK sepneš už neprokluzuje a musí tedy logicky proklouznout něco jiného...... proto se např. při otáčení na suchém asfaltu se zapnutým 4WD LOOK z podvozku ozývají různé pazvuky, auto poskakuje, tahá za volant atd. atd. a určitě mu to nedělá nijak dobře !
I když máš "čtyřkolku" většinou pokud vyvěsíš jedno kolo, rozjedeš se jen s obtížema, nebo vůbec.... vpředu by měl zasáhnout protiprokluz, vzadu by měl pomoci diferenciál se zvýšenou svorností..... protiprokluz na předek v Santovi nemám a ten diferenciál se zvýšenou svorností vzadu moc točivého momentu z prokluzujícího kola na stojící nepřenese, když s vyheverovaným kolem sice s obtížemi, ale bez problému protočím kolo ručně..... Takže velké terénní schopnosti podobný systém nemá......
I když máš "čtyřkolku" většinou pokud vyvěsíš jedno kolo, rozjedeš se jen s obtížema, nebo vůbec.... vpředu by měl zasáhnout protiprokluz, vzadu by měl pomoci diferenciál se zvýšenou svorností..... protiprokluz na předek v Santovi nemám a ten diferenciál se zvýšenou svorností vzadu moc točivého momentu z prokluzujícího kola na stojící nepřenese, když s vyheverovaným kolem sice s obtížemi, ale bez problému protočím kolo ručně..... Takže velké terénní schopnosti podobný systém nemá......
Mazda CX3 2.0 6°man.,IX55 V6 CRDI 4x4,Santa Fe CRDI VGT 4X4 2005,YAMAHA 125 Majesty 2005,bejvávalo:Daewoo Nubira kombi 2.0 CDX LPG,Škoda Felicia Kombi 1,3MPI,Pontiac Le Mans,Mistubishi Space Wagon,Škoda Favorit,Moskvič 2140,Moskvič 403,skůtr ČZ175