Napadla mě zajímavá teorie.
Mám víceméně 2 možnosti cesty z práce. Jedna měří 8,67 km a druhá 9,25 km. Časově vychází nastejno, ale ta kratší má výrazně víc rozjezdů.
Dal jsem si tu práci a udělal malou statistiku, u kratší absolvuju v rozdílovém úseku cca 4 zrychlení z malé rychlosti (u dej přednost v jízdě, případně třeba přechody / retardéry) a 10 rozjezdů z nuly.
U delší sice absolvuju taky cca 4 zrychlení z malé rychlosti, ale rozjezdy z nuly jen asi 4 (dnes dokonce jen 1).
No a teď je otázka, jaký ty rozjezdy mají vliv na spotřebu.
Akcelerace 0-50 km/h zabere 10 sekund a ujedu při ní 100 metrů (zjištěno ze záznamu autokamery). Pokud bych bral, že v průměru po tuto dobu auto žere 20 l / 100 km (dost možná i víc, protože obvykle na jedničku i dvojku ukazuje PP 30 l), zatímco při ostatní jízdě mi to žere 6 l / 100 km, vychází mi následující:
Kratší (13 rozjezdů):
7,37 km * 6 l / 100 km = 0,4422 litru
1,3 km * 20 l / 100 km = 0,26 litru
celkem = 0,7022 litru (8,10 l / 100 km)
Delší (8 rozjezdů):
8,45 km * 6 l / 100 km = 0,507 litru
0,8 km * 20 l / 100 km = 0,16 litru
celkem = 0,667 litru (7,21 l / 100 km)
Dle této mé teorie se zhruba 3 rozjezdy navíc rovnají 1 km navíc. Respektive, využíváním delší trasy ušetřím ročně skoro 300 Kč (a to počítám jen jednosměrně)...
EDIT: Ano, jsem vystudovaný inženýr účetní.
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)