No ja tusil, ze to bude nejaky blaf, ale nejsem dostatecny odbornik na to, abych to posoudil a vzhledem k tomu, ze ten motor podle vyrobce muze spalit par deci oleje za jeden vymenny interval, tak mi to neprislo jako uplne zcestne tvrzeni.shawt píše:No ja zalozil forum na olejich a vznesl jsem dotaz ohledne toho co tvrdil dealer a reakci si prectete sami.
https://www.oleje.cz/forum/hyundai-i30- ... 44-15.html
Výměna oleje u 1.6 GDI
Moderátoři: 89majlo96, Moderátoři
Re: Výměna oleje u 1.6 GDI
i30 WG 1.6 GDI, New weekend, Cool red, MY 2015
- Reklama
Re: Výměna oleje u 1.6 GDI
Dneska jsem narazil na zajimavy clanek http://www.autoforum.cz/technika/co-dal ... ilo-motor/. Pokud umite anglicky, doporucuju podivat se na to video - podstatne lepsi nez ten clanek.
Proc to davam do tematu o olejich? Mluvi se tam o jedne zajimave veci ohledne oleju v souvislosti se zabranenim zanaseni sacich ventilu. A to sice o hodnote odparnosti oleje (noack evaporation test). Cim mensi procento se odpari, tim mene se dostane do saciho potrubi, potazmo na ventily. Narychlo jsem nasel nejaky test par rad oleju ruznych vyrobcu.
Btw. nevite jestli nase GDi motory maji ten "separátor oleje" nebo jak to nazvat v odvetravani?
Proc to davam do tematu o olejich? Mluvi se tam o jedne zajimave veci ohledne oleju v souvislosti se zabranenim zanaseni sacich ventilu. A to sice o hodnote odparnosti oleje (noack evaporation test). Cim mensi procento se odpari, tim mene se dostane do saciho potrubi, potazmo na ventily. Narychlo jsem nasel nejaky test par rad oleju ruznych vyrobcu.
Btw. nevite jestli nase GDi motory maji ten "separátor oleje" nebo jak to nazvat v odvetravani?
i30 WG 1.6 GDI, New weekend, Cool red, MY 2015
Re: Výměna oleje u 1.6 GDI
NOACK je uveden u každého oleje v technických listech. Stejne jako třeba hodnoty : HTHS při 150 °, viskozita při 40 a 100 ° C, TBN, bod vzplanuti,bod tuhnutí, siranový popel,barva,hustota,atd.......
Ne vždy se ale tyto všechny udaje daji nalezt.
Ukazkovy priklad, jak by to mělo vypadat je třeba zde:
viz. tabulka http://www.ravenol.cz/katalog/51-ravenol-rcs-5w-40
Ne vždy se ale tyto všechny udaje daji nalezt.
Ukazkovy priklad, jak by to mělo vypadat je třeba zde:
viz. tabulka http://www.ravenol.cz/katalog/51-ravenol-rcs-5w-40
Hyundai ELANTRA 1,6 MPI STYLE 97 kw/132hp
Re: Výměna oleje u 1.6 GDI
Ahoj všem.
Stručně: reaguju na to, co tu už někdo psal: "Oleje A3 jsou to nejlepší pro motor. Nejsou postižené ekonesmysly..typu úspora paliva atd.. Stejně to v reálu nikdo nepozná. Motory pro A5 na to musí být konstruované, abys je mohl použít. Laicky řečeno horší olej A5 nesmíš pouzit do motoru, který je dělaný na normální olej A3."
Pro moje auto je v manuálu předeps. acea a5 nebo vyšší a API service SL, nebo SM. Koupil jsem olej splňující API (SL/CF), ale s acea a3/b4.
Vysledoval jsem tu, že pokud je předepsáno a5, můžu dát a3, ale ne obráceně. Nicméně důležitější a směroplatný je API? A pokud je A5 tak vyšší není např. A6, ale A3, tedy ne podle čísla vzestupně?
Stručně: reaguju na to, co tu už někdo psal: "Oleje A3 jsou to nejlepší pro motor. Nejsou postižené ekonesmysly..typu úspora paliva atd.. Stejně to v reálu nikdo nepozná. Motory pro A5 na to musí být konstruované, abys je mohl použít. Laicky řečeno horší olej A5 nesmíš pouzit do motoru, který je dělaný na normální olej A3."
Pro moje auto je v manuálu předeps. acea a5 nebo vyšší a API service SL, nebo SM. Koupil jsem olej splňující API (SL/CF), ale s acea a3/b4.
Vysledoval jsem tu, že pokud je předepsáno a5, můžu dát a3, ale ne obráceně. Nicméně důležitější a směroplatný je API? A pokud je A5 tak vyšší není např. A6, ale A3, tedy ne podle čísla vzestupně?
- Richard555
- ******
- Příspěvky: 2737
- Registrován: 03 bře 2010, 18:08
- Bydliště: Praha
Re: Výměna oleje u 1.6 GDI
To: m.newton úplně laicky řečeno A3 olej má silnější mazací film A5 tenčí. Oleje A5 by se měly používat do motorů pro které jsou předepsány a u kterých je už při výrobě počítáno s menšími vůlemi - proto ten tenčí mazací film.
Takže po nějakém opotřebení motoru vyžadující A5 (třeba 100000km) se vůle zvětší a silnější mazací film oleje A3 se už "vejde"
Když dáš A5 do motoru který má předepsáno A3 může být motor hlučnější protože slabší mazací film tak dobře nevyplní prostor v ložiscích a může se i poškodit.
Takže po nějakém opotřebení motoru vyžadující A5 (třeba 100000km) se vůle zvětší a silnější mazací film oleje A3 se už "vejde"
Když dáš A5 do motoru který má předepsáno A3 může být motor hlučnější protože slabší mazací film tak dobře nevyplní prostor v ložiscích a může se i poškodit.
Mazda CX3 2.0 6°man.,IX55 V6 CRDI 4x4,Santa Fe CRDI VGT 4X4 2005,YAMAHA 125 Majesty 2005,bejvávalo:Daewoo Nubira kombi 2.0 CDX LPG,Škoda Felicia Kombi 1,3MPI,Pontiac Le Mans,Mistubishi Space Wagon,Škoda Favorit,Moskvič 2140,Moskvič 403,skůtr ČZ175
Re: Výměna oleje u 1.6 GDI
No takže když dám A3 do motoru, který má "správně" mít A5 a výš, tak by to tedy mělo být v pohodě a nic tím nepokazím...(mám nalítáno teď asi 60 tis)...
Tedy se zeptám jinak...stačí, když je splněna jedna specifikace, tedy API, nebo ACEA? Nebo musí být splněny obě a tedy uvedené na oleji?
Tedy se zeptám jinak...stačí, když je splněna jedna specifikace, tedy API, nebo ACEA? Nebo musí být splněny obě a tedy uvedené na oleji?
- Richard555
- ******
- Příspěvky: 2737
- Registrován: 03 bře 2010, 18:08
- Bydliště: Praha
Re: Výměna oleje u 1.6 GDI
Právě, že si to vysvětluješ špatně když máš motor na ty "Light" oleje bez tuku A5 tak bys neměl používat plnotučný A3 jasné ?
Každý motor má jiné výrobní tolerance (vůle). Tam kde jsou větší - starší motory tak tam A3 , tam kde jsou tolerance menší - menší vůle je třeba olej řidší - tekutější - s tenčím mazacím filmem A5.
Ale já osobně si myslím, že se z toho dělá moc velká věda, důležité je olej měnit raději dřív než později a vyhnout se zcela intervalům 30000km. Měli jsme Mondeo a tam byl předepsán A1 jako ve všech Fordech a dávali do něj A3 a jak se mu jezdilo, ale měl 270000km a od výměny do výměny se nic nedolévalo.
Prostě ty "Light" A1, A5 se používají jen pro to, že by měly ušetřit nějakou decku paliva - to je celé.......
Každý motor má jiné výrobní tolerance (vůle). Tam kde jsou větší - starší motory tak tam A3 , tam kde jsou tolerance menší - menší vůle je třeba olej řidší - tekutější - s tenčím mazacím filmem A5.
Ale já osobně si myslím, že se z toho dělá moc velká věda, důležité je olej měnit raději dřív než později a vyhnout se zcela intervalům 30000km. Měli jsme Mondeo a tam byl předepsán A1 jako ve všech Fordech a dávali do něj A3 a jak se mu jezdilo, ale měl 270000km a od výměny do výměny se nic nedolévalo.
Prostě ty "Light" A1, A5 se používají jen pro to, že by měly ušetřit nějakou decku paliva - to je celé.......
Mazda CX3 2.0 6°man.,IX55 V6 CRDI 4x4,Santa Fe CRDI VGT 4X4 2005,YAMAHA 125 Majesty 2005,bejvávalo:Daewoo Nubira kombi 2.0 CDX LPG,Škoda Felicia Kombi 1,3MPI,Pontiac Le Mans,Mistubishi Space Wagon,Škoda Favorit,Moskvič 2140,Moskvič 403,skůtr ČZ175
Re: Výměna oleje u 1.6 GDI
No ok, objednám teda A5... Ale stejně jsem už měl v košíku a3
Re: Výměna oleje u 1.6 GDI
Oleje A5 nesmí přijít do motoru schválené na A3. Nejsou na to konstruované. Norma API SL je lepší než SM...Ta už je poplatna dobe ve které vznikla.. Ekologie. API SN je už zase OK. Ale pokud měnis do 10 tkm, tak je to vesměs jedno
Hyundai ELANTRA 1,6 MPI STYLE 97 kw/132hp
Re: Výměna oleje u 1.6 GDI
No tam vyššie je blud.... do motora kde výrobca doporučuje "ľahkobežný" olej ACEA A1,5 Môžeš použiť olej ACEA A3 - bez problému. Naopak NIE. Ja mám pre hybrida predpis ako prvú voľbu 0W20 - bežne dávam na leto plnotučnú 10W40... viem prečo ale nemusí to sedieť každému a vždy - na zimu mám iný typ a tiež viem prečo. Treba len podumať a zvoliť pre svoj motor a svoju prevádzku to vhodné.
Prečo bol vymyslený ľahkobežný olej? Lebo je celkom lacné znížiť spotrebu a emisie salámovou metodou teda použiť iný olej, znížiť hmotnosť auta, prefúknuť tlak pneumatík, nahodiť dezén s nízkym valivým odporom... ako vymýšľať drahé novinky v konštrukcii motora.
A ešte k sacím ventilom - problém priameho vstreku je len ten že benzín neobmýva ventily a tie sa zanášajú nie kvôli oleju ale kvôli recirkulácii spalín - tu ale bežný olej nehraje najdôležitejšiu úlohu - EGR beží pri istom zaťažení motora a ten bordel sa tam nanesie.
Prečo bol vymyslený ľahkobežný olej? Lebo je celkom lacné znížiť spotrebu a emisie salámovou metodou teda použiť iný olej, znížiť hmotnosť auta, prefúknuť tlak pneumatík, nahodiť dezén s nízkym valivým odporom... ako vymýšľať drahé novinky v konštrukcii motora.
A ešte k sacím ventilom - problém priameho vstreku je len ten že benzín neobmýva ventily a tie sa zanášajú nie kvôli oleju ale kvôli recirkulácii spalín - tu ale bežný olej nehraje najdôležitejšiu úlohu - EGR beží pri istom zaťažení motora a ten bordel sa tam nanesie.
Getz 1.4, 04-2006
Nissan Almera Tino 2.0 cvt lpg 2002
Fiat Punto 1.2 16v cvt 2000
Toyota Auris HSD 2012
Suzuki Vitara 1.4 boostrejet 2018
Toyota RAV4 AWD hybrid 2021
Nissan Almera Tino 2.0 cvt lpg 2002
Fiat Punto 1.2 16v cvt 2000
Toyota Auris HSD 2012
Suzuki Vitara 1.4 boostrejet 2018
Toyota RAV4 AWD hybrid 2021
- Richard555
- ******
- Příspěvky: 2737
- Registrován: 03 bře 2010, 18:08
- Bydliště: Praha
Re: Výměna oleje u 1.6 GDI
Slabostka: Asi máš trochu pravdu, už jsem se jednou zařekl, že do diskuzích o olejích se nebudu zapojovat, jsou jich tady mraky a kdo chce si to najde, nebo si to najde např. na www.oleje.cz atd.
Je těžký něco říct jednoduše, když je to složitý
Ale za vším stojí ekologie :
- řídké oleje = úspora paliva ale opotřebení motoru se už neřeší
- pneumatiky s nižším valivým odporem = úspora paliva, ale jejich "handling" či jinak chování na silnici nikdo neřeší, to že mají menší valivý odpor musí mít i menší přilnavost a i menší brzdný účinek..... raději dám 0,2l paliva víc a budu mít pneumatiky na které se mohu spolehnout, nebo koupím ty úsporné a budu auto honit po silnici jak husy na pastvu
Je těžký něco říct jednoduše, když je to složitý
Ale za vším stojí ekologie :
- řídké oleje = úspora paliva ale opotřebení motoru se už neřeší
- pneumatiky s nižším valivým odporem = úspora paliva, ale jejich "handling" či jinak chování na silnici nikdo neřeší, to že mají menší valivý odpor musí mít i menší přilnavost a i menší brzdný účinek..... raději dám 0,2l paliva víc a budu mít pneumatiky na které se mohu spolehnout, nebo koupím ty úsporné a budu auto honit po silnici jak husy na pastvu
Mazda CX3 2.0 6°man.,IX55 V6 CRDI 4x4,Santa Fe CRDI VGT 4X4 2005,YAMAHA 125 Majesty 2005,bejvávalo:Daewoo Nubira kombi 2.0 CDX LPG,Škoda Felicia Kombi 1,3MPI,Pontiac Le Mans,Mistubishi Space Wagon,Škoda Favorit,Moskvič 2140,Moskvič 403,skůtr ČZ175
Re: Výměna oleje u 1.6 GDI
Richarde, ja ti nevim, ale ja myslim, ikdyz je motor delany na A5, tak by mu ani ted nemel vadit A3, ikdyz mam najeto 18tis a ne 100tis, jak pises. Dokonce mam A3, jako jednu variantu v knizce. Na oleje.cz mi nikdo nepsal, ne nedavej tam ted A3, protoze tvuj motor je delany na A5, spise naopak, vseci radi dat A3.
VW Passat Variant B8 2020 110kW TDI EVO
Hyundai i30 kombi 1.6 GDI Czech Edition Festival (08/2016 - 4/2023) :(
Ford Mondeo 2004 2.0 TDCI Ghia 5dv (UK)
Fiat Stilo 1.6 16V 5dv / 1.9 JTD 3dv (UK) / MW 1.6 16V (ČR)
Fiat Punto 1.2 8V 3dv (UK)
Hyundai i30 kombi 1.6 GDI Czech Edition Festival (08/2016 - 4/2023) :(
Ford Mondeo 2004 2.0 TDCI Ghia 5dv (UK)
Fiat Stilo 1.6 16V 5dv / 1.9 JTD 3dv (UK) / MW 1.6 16V (ČR)
Fiat Punto 1.2 8V 3dv (UK)
Re: Výměna oleje u 1.6 GDI
Naozaj sú tie debaty nekonečné.
Mne v servise dali A3 aj keď mám predpísané A5.Keď som sa pýtal aký olej mi tam dali,tak som dostal odpoveď: "najlepší pre motor".
V podstate kupujem bežný olej ,no mením každých 10.000km
Moc ma to nestojí a verím,že zle nerobím.Nevidím dôvod kupovať špičkové oleje pre bežný život.
Mne v servise dali A3 aj keď mám predpísané A5.Keď som sa pýtal aký olej mi tam dali,tak som dostal odpoveď: "najlepší pre motor".
V podstate kupujem bežný olej ,no mením každých 10.000km
Moc ma to nestojí a verím,že zle nerobím.Nevidím dôvod kupovať špičkové oleje pre bežný život.
Hyundai i20 Chic 1,25 (2017-) biela
Opel Insignia GS 1,5 T Innovation(2018-) Satin Grey
Hyundai Elantra AD 1,6 Style Sparkling metal
Hyundai i40cw 1,6 GDI, Blue spirit
Ford Cmax 1,6
Ford Mondeo 1,8
Mazda 626 V6, Renault 21 , Citroen BX16...
Opel Insignia GS 1,5 T Innovation(2018-) Satin Grey
Hyundai Elantra AD 1,6 Style Sparkling metal
Hyundai i40cw 1,6 GDI, Blue spirit
Ford Cmax 1,6
Ford Mondeo 1,8
Mazda 626 V6, Renault 21 , Citroen BX16...
- Richard555
- ******
- Příspěvky: 2737
- Registrován: 03 bře 2010, 18:08
- Bydliště: Praha
Re: Výměna oleje u 1.6 GDI
Už fakt naposledy a diskuze o olejích vynechám
Když jsem se ptal kamaráda co dělá mechanika (ne výměňáře) u korejců dlouhá léta a už pár motorů rozebral a opravil, jestli mám do Santy dávat 5W30 nebo 5W40 řekl mi, že pokud to nebude žrát olej ať dávám 5W30 že jde hlavně o turbo, to nemá žádné chlazení a chladí se jen tím olejem. 5W30 je řidší a tudíž turbem proteče oleje víc , rychleji se obměňuje tedy i víc chladí oproti 5W40 který je v provozu hustší tedy ho proteče méně a při velkém zatížení a vysokých otáčkách turba se může v ložiscích přehřívat a napalovat se. O vlastní motor ani moc nejde. Držím se jeho radou a Santa funguje, stejně jako má IX55. Ale mám předepsané oleje A3/B4
Když jsem se ptal kamaráda co dělá mechanika (ne výměňáře) u korejců dlouhá léta a už pár motorů rozebral a opravil, jestli mám do Santy dávat 5W30 nebo 5W40 řekl mi, že pokud to nebude žrát olej ať dávám 5W30 že jde hlavně o turbo, to nemá žádné chlazení a chladí se jen tím olejem. 5W30 je řidší a tudíž turbem proteče oleje víc , rychleji se obměňuje tedy i víc chladí oproti 5W40 který je v provozu hustší tedy ho proteče méně a při velkém zatížení a vysokých otáčkách turba se může v ložiscích přehřívat a napalovat se. O vlastní motor ani moc nejde. Držím se jeho radou a Santa funguje, stejně jako má IX55. Ale mám předepsané oleje A3/B4
Mazda CX3 2.0 6°man.,IX55 V6 CRDI 4x4,Santa Fe CRDI VGT 4X4 2005,YAMAHA 125 Majesty 2005,bejvávalo:Daewoo Nubira kombi 2.0 CDX LPG,Škoda Felicia Kombi 1,3MPI,Pontiac Le Mans,Mistubishi Space Wagon,Škoda Favorit,Moskvič 2140,Moskvič 403,skůtr ČZ175
Re: Výměna oleje u 1.6 GDI
No tady resime olej do motoru bez turba
VW Passat Variant B8 2020 110kW TDI EVO
Hyundai i30 kombi 1.6 GDI Czech Edition Festival (08/2016 - 4/2023) :(
Ford Mondeo 2004 2.0 TDCI Ghia 5dv (UK)
Fiat Stilo 1.6 16V 5dv / 1.9 JTD 3dv (UK) / MW 1.6 16V (ČR)
Fiat Punto 1.2 8V 3dv (UK)
Hyundai i30 kombi 1.6 GDI Czech Edition Festival (08/2016 - 4/2023) :(
Ford Mondeo 2004 2.0 TDCI Ghia 5dv (UK)
Fiat Stilo 1.6 16V 5dv / 1.9 JTD 3dv (UK) / MW 1.6 16V (ČR)
Fiat Punto 1.2 8V 3dv (UK)