i když jsem puvodně nechtěl to rozepsa ale udělám to
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
zaroven říkám jak sladká je neznalost člověk má hned min starostí
takže začnemen zahřívani auta :
1: auto stoji den dva na zimně venku je minus -5c takže motor a vše má teplotu -5c čili materily z kterých je motor vyrobený jsou "zimou stahnuté" pak nastartujete a třeba nezahřívate nebo jen velmi kratce , tak u žažehového motoru je tepota v okamžiku "vubuchu" cca 2000 až 2800c zaleží na smněsi paliva atd takže na stěny valcu pusobí teplota +- 2200c a stějny jsou studené -5c takže dochazi k prudkému povrchovému pnutí což vubec neni pro valce zdravé a snižuje to životnost materialu ! ale taky neříkam že vlalce motoru by to nesnesly
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
mněly by na to být stavěné
to samé se týká i další komponent motoru ale na ty pusobí menší teploty
zahřivaní motoru
2: motor jede třeba 100 km takže je zahřaty na provozni teplotu na 100pro , motoru více méně tohle nevadí i když je lepší dochlazovat i neturbo motor , ale pokud jedete a máte turbo motor , tak turbo je hodně rozpalené a je fuk jestli jedte 60kmh nebo 150kmh ! u většiny aut turbo dostavá nejvíce zabrat při 2 až 3 převodovém stupni (a vycházim z plnících tlaku které jsou nejviši při 2 nebo 3 převod stupen ) jako bonus čim menší turbo tím více točí všeobecně u všech turb od 200000, ot do 850000 ot ! (ano nuly jsou spravně čim) čim menší turbo tím více otaček ! teploty jsem na turbech nemněřil ale budu ralativně vysoké ! a tedka se dostanu k hlavnímu problemu pokud jedete a vypnete motor tak se zastaví i oběh oleje v turbu ! a co se děje , olej se začně na ložisku turba vařit ! a nasleně připalovat ! po najké čase to končí vydřnou osou ložiska turba a nebo rovnou zadřením turba ! což neni levna zaležitost
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
takže pokud nechate motor aspon 1 až 2 min běžet tak se má šanci turbo zchladit na přijatelnou teplotu a tim padem nedojde v varu oleje a nebo připálení oleje atd
a to se týka i další komponent motoru ale už ne v takové míře jako u turba
něco jiného jsou auto co maji doběh chlazeni turba tam více méně není třeba dochlazovat řj to udělá za vas
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
co jsem tak pozoroval tak vymněny turb do 30tkm od novoty jsou postižené převažně firmy neberu tím vyrobní vady ! a proč protože zamněstnanci jezdí jako hovada auto neni jejich ! šlapou motor na krk a nedochlazují a pak turbu uděl papa po +- 30 až 35 tkm zažil jsem u jedny firmy kde jeden jedninec mně za rok spotřebu 4 turba na jednom autě
výmněna oleje
3: tady se na jedno zapominá že vyrobce bude dicky uvadět ten maximalní možný najezd na olej napln ! proč ? protože by auto u kterého by výrobce uvaděl vymněnu po 10tkm nebo min nikdo nekoupil !
navíc kdo četl manual k autu tak je tam jasně napsano kdy mněnit vysoka zatěž 6000 km a pro rusko uvadí dokonce vymněnu po 5000km oleje
někomu se to muže zdat přehnané možná je možná není
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
prostě pokud mněním olej častěji nic neskazím , daleko horší je mněnit později a nejhorší jsou intervaly longlive
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
protože olej filtr na to "kapacitně nestačí " tak prvních 15tkm filtruje a další 15 tkm oleje teče přez obtok který má každy olejový filtr !
snad jsem to napsal k pochopení za češtin se omlouvám
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
ja nikomu nic nevnucují at si každy dělá z svojim autem co chce