Elektromobilita pokec komplexně...

Moderátoři: frawd, Moderátoři

Odpovědět
Boryš
****
Příspěvky: 1131
Registrován: 30 bře 2019, 12:18

Re: Elektromobilita pokec komplexně...

Příspěvek od Boryš »

rlexus píše: 26 črc 2021, 12:23 Na seznamu v diskuzích pod článkem o nastartovaných spalovacích autech kvůli puštěné klimatizaci jsem opět četl starou písničku
nějakého jantara : Až bude mít EV dojezd 1000 km a nabití do plné trvat 5 minut, tak potom bude mít EV smysl.
Opravdu 99 % lidí jede 1000 km po dálnici v tahu, aby zastavili na 5 minut a pak zase 1000 km valili po dálnici dál.
U mě tyhle důvody nemají žádnou hodnotu - je to jen hledání hole pro bití psa (EV)
Normální člověk je max. 3 hodinách jízdy unavený a potřebuje si odpočinout a protáhnout s nějakými potřebami.
A v tomto čase je EV napojený k nabíječce a také se "občerstvuje" :D
No když bude nabíječka zrovna volná, tak možná jo... Když před stojany na benzín a naftu stojí u každého ve frontě tak 3, 4 auta, tak si živě představuji, jak to bude u nabíječek, až lidi donutí (ti co na to budou mít), si koupit elektro auto...

Já jel nyní do Karlových Varů a pak zpět (vždy 450 km), s jednou zastávkou na oběd U rybiček. Bylo tam narváno, na cestě tam jsem zrovna chytil místo na parkovišti, zpět jsem parkoval mimo oficiální parkoviště. Tak nevím jak bych tam nabíjel té zhruba půl až 3/4 hodiny, co jsme tam strávili... Benzín jsem bral jen cestou tam v Krupé. A ještě v nádrži něco je.
Reklama
 

Uživatelský avatar
stefanpilat
**
Příspěvky: 494
Registrován: 11 úno 2020, 11:26

Re: Elektromobilita pokec komplexně...

Příspěvek od stefanpilat »

Nemusí to být nakonec až tak hrozné. Benzín nebo naftu si nikdo běžně doma nenatankuje. Ale minimálně 50 % populace (časem asi i víc) bude elektromobil primárně nabíjet doma nebo v práci a veřejné DC dobíjecí stanice budou používat jen výjimečně při hodně dlouhých cestách. A ti, co nemohou doma nebo v práci nabíjet, si pravděpodobně elektromobil nebudou pořizovat, dokud budou mít jinou možnost a dokud dobíjecí infrasturkura a technické možnosti nebudou zase někde úplně jinde. Jestliže se poslední auta se spalovacími motory oficiálně prodají do konce roku 2034, budou jezdit minimálně ještě dalších patnáct let. To už se bavíme o roku 2050 a to už budu stejně starý dědek a bude mi už všechno fuk. :)
Naposledy upravil(a) stefanpilat dne 26 črc 2021, 12:55, celkem upraveno 1 x.
Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI WhiteSand Style+Nav (2020-)
Kia Rio II Hatchback 1.4 16V (2008-2020)
Uživatelský avatar
stefanpilat
**
Příspěvky: 494
Registrován: 11 úno 2020, 11:26

Re: Elektromobilita pokec komplexně...

Příspěvek od stefanpilat »

Jinak řidičák mám přes dvacet a snad nikdy za tu dobu jsem nejel bez zastavení delší trasu než nějakých cca. 350 km. Co bych z toho taky měl. Jedině snad otlačeniny, zkroucené kosti a prasklý močový měchýř. Nejsem řidičský masochista. :) Jízdu si užívám, když jsem odpočatý, protažený a v pohodě. I na trase Lysá n. L. - Uherský Brod, což je cca. 300 km, kterou pravidelně jezdíme, si většinou uděláme jednu pauzu na žrádlo. Je to tak prostě příjemnější. A ta se většinou stejně tak protáhne, že by se při ní úplně v pohodě elektromobil stačil dobít.
Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI WhiteSand Style+Nav (2020-)
Kia Rio II Hatchback 1.4 16V (2008-2020)
willy50
****
Příspěvky: 1135
Registrován: 16 lis 2009, 13:11

Re: Elektromobilita pokec komplexně...

Příspěvek od willy50 »

Tak nějak :?
Anebo to budeš mít jako já - každých 100km pro nesnesitelné bolesti zad! :oops:
lumix
****
Příspěvky: 1427
Registrován: 03 říj 2016, 21:58

Re: Elektromobilita pokec komplexně...

Příspěvek od lumix »

Tak rychlost nabíjení a kapacita se celkem slusne zvyšuje. Jenže mě nebaví ani často tankovat natož dobíjet. Na běžné ježdění (práce, obchod apod.) je EV Ok, jako služební při 50.000km ročně by mě to asi obtěžovalo. A než jet s EV na dovolenou to radeji zatím asi poletim. Nemám problém jet 300-400 km vkuse a i tech 900-1200 km zvládnu s 5 minutovými zastávkami. 400-500 km pri rychlosti 150-160 a nabití za 20 - 30 minut s EV považuji za slusne, cena je pro mě porad neakceptovatelná.
Boryš
****
Příspěvky: 1131
Registrován: 30 bře 2019, 12:18

Re: Elektromobilita pokec komplexně...

Příspěvek od Boryš »

stefanpilat píše: 26 črc 2021, 12:46 Nemusí to být nakonec až tak hrozné. Benzín nebo naftu si nikdo běžně doma nenatankuje. Ale minimálně 50 % populace (časem asi i víc) bude elektromobil primárně nabíjet doma nebo v práci a veřejné DC dobíjecí stanice budou používat jen výjimečně při hodně dlouhých cestách. A ti, co nemohou doma nebo v práci nabíjet, si pravděpodobně elektromobil nebudou pořizovat, dokud budou mít jinou možnost a dokud dobíjecí infrasturkura a technické možnosti nebudou zase někde úplně jinde. Jestliže se poslední auta se spalovacími motory oficiálně prodají do konce roku 2034, budou jezdit minimálně ještě dalších patnáct let. To už se bavíme o roku 2050 a to už budu stejně starý dědek a bude mi už všechno fuk. :)
Tak to nevím jak budu nabíjet z 5. patra v činžáku, Nebo jiní ze 7., 12. patra,... A ještě mi auto stojí kolikrát 100, 200 m od baráku, někdy i 500 m. To budu muset mít echt prodlužku, a ty ztráty také nebudou zanedbatelné. No a jestli mi ta prodlužka vydrží celou noc natažená přes silnici nebo přes potok... Ale asi budou pak lidi uznalí.
Boryš
****
Příspěvky: 1131
Registrován: 30 bře 2019, 12:18

Re: Elektromobilita pokec komplexně...

Příspěvek od Boryš »

stefanpilat píše: 26 črc 2021, 12:55 Jinak řidičák mám přes dvacet a snad nikdy za tu dobu jsem nejel bez zastavení delší trasu než nějakých cca. 350 km. Co bych z toho taky měl. Jedině snad otlačeniny, zkroucené kosti a prasklý močový měchýř. Nejsem řidičský masochista. :) Jízdu si užívám, když jsem odpočatý, protažený a v pohodě. I na trase Lysá n. L. - Uherský Brod, což je cca. 300 km, kterou pravidelně jezdíme, si většinou uděláme jednu pauzu na žrádlo. Je to tak prostě příjemnější. A ta se většinou stejně tak protáhne, že by se při ní úplně v pohodě elektromobil stačil dobít.
Jo tak když bude všude tolik dobíječek, aby se všichni co přijedou na oběd napojili. A utáhne to infrastruktura, když všichni budou chtít mít dobito za 30 minut max. A to v případě, že se stavili na oběd, jinak za kratší dobu.
Boryš
****
Příspěvky: 1131
Registrován: 30 bře 2019, 12:18

Re: Elektromobilita pokec komplexně...

Příspěvek od Boryš »

lumix píše: 26 črc 2021, 15:05 Tak rychlost nabíjení a kapacita se celkem slusne zvyšuje. Jenže mě nebaví ani často tankovat natož dobíjet. Na běžné ježdění (práce, obchod apod.) je EV Ok, jako služební při 50.000km ročně by mě to asi obtěžovalo. A než jet s EV na dovolenou to radeji zatím asi poletim. Nemám problém jet 300-400 km vkuse a i tech 900-1200 km zvládnu s 5 minutovými zastávkami. 400-500 km pri rychlosti 150-160 a nabití za 20 - 30 minut s EV považuji za slusne, cena je pro mě porad neakceptovatelná.
Nějak se mi nechce věřit že kapacita nabíječek bude někdy vyšší jako kapacita stojanů na naftu a benzín.
Uživatelský avatar
stefanpilat
**
Příspěvky: 494
Registrován: 11 úno 2020, 11:26

Re: Elektromobilita pokec komplexně...

Příspěvek od stefanpilat »

Udělat AC nabíjecí body u parkovacích míst na sídlištích není zásadní technický problém. Problém je v tom, že když se sídliště budovala, soudruzi vůbec nepočítali s možností, že by v reálném socialismu mohla mít každá domácnost auto, natož pak dvě. :) Problém vyřešit nabíjení na sídlištích je ve skutečnosti problém, jak vyřešit samotné parkování na sídlištích. Je na to cca. 30 let.

Jinak dnes je v ČR cca. 4 000 veřejných čerpacích stanic a 734 veřejných nabíjecích stanic (k 31.12.2020). Na nich jsou v průměru dva dobíjecí body. Průměrný počet stojanů na benzínkách neznám, ale odhadem to bude možná mezi 4-8 (je i hodně malých benzínek jen třeba se dvěma stojany). Ty nabíječky ale vyrostly jen za pár posledních let. Je velice pravděpodobné, že do několika málo let počet dobíjecích bodů překoná počet čerpacích stojanů. Postavit nabíjecí stanici je nakonec prostorově, techniky i finančně podstatně méně náročné než postavit benzínku.
Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI WhiteSand Style+Nav (2020-)
Kia Rio II Hatchback 1.4 16V (2008-2020)
willy50
****
Příspěvky: 1135
Registrován: 16 lis 2009, 13:11

Re: Elektromobilita pokec komplexně...

Příspěvek od willy50 »

Po přechodu na komplet EV provoz asi zmizí "čerpačky" v dnešním pojetí. Nabíječky budou asi v drtivé většině bez obsluhy! Takže káva, oběd či jiné občerstvení se přesune do nákupních center, čímž se tato stanou ještě centrovatější. Jak to bude na dálnicích? Asi nějaká hospoda s přidruženou nabíječkou? Nebo bude osádka vozu žmoulat bagetu kterou si přivezla s sebou?
Trochu jsem si pustil fantazii na špacír :D
V této souvislosti bych citoval klasika: "a pumpaři nebudou mít co žrát!" :mrgreen:
P.S.
Jsem rád že se toho nedožiju.
Uživatelský avatar
stanKon
***
Příspěvky: 585
Registrován: 04 říj 2019, 13:28
Bydliště: Plzeň

Re: Elektromobilita pokec komplexně...

Příspěvek od stanKon »

Boryš píše: 26 črc 2021, 23:35
Tak to nevím jak budu nabíjet z 5. patra v činžáku, Nebo jiní ze 7., 12. patra,... A ještě mi auto stojí kolikrát 100, 200 m od baráku, někdy i 500 m. To budu muset mít echt prodlužku, a ty ztráty také nebudou zanedbatelné. No a jestli mi ta prodlužka vydrží celou noc natažená přes silnici nebo přes potok... Ale asi budou pak lidi uznalí.
Neboj z bytu se na sídlištích určitě nabíjet nebude. S největší pravděpodobností se využije infrastruktura rozvodů veřejného osvětlení a stanice budou u parkovacích stání.
Nehledě na to, že tady pořád někteří počítají s dobou nabíjení z dneška. To je samozřejmě nesmysl. Nabíjení bude v řádu max desítek minut a bude se běžně dobíjet průběžně na většině míst, kde v průběhu dne zaparkuješ-zaměstnání, obchody, wellnes,hospoda, ...aco já vím kde se ještě trávíš čas :mrgreen: .
Hyu Kona 1.6 T-GDI, DCT, 2WD, Style, 7/2019, Pulse Red,...aka Dáša
Š Oct I 1.9. TDI nezmar Barča
ex AUDI 5000 2.5, AUDI 80 2.2
OPEL Kadet combi 1.6, Opel Kadet 1.3
Georges
**
Příspěvky: 346
Registrován: 05 bře 2009, 15:16

Re: Elektromobilita pokec komplexně...

Příspěvek od Georges »

Infrastruktura veřejného osvětlení pro nabíjení ? Pochybuji už vzhledem k tomu, že rozvody jsou dimenzovány právě jen pro veřejné osvětlení.
Navíc, aby byly kandelábry pod napětím trvale, musely by svítit i ve dne ...
Uživatelský avatar
stanKon
***
Příspěvky: 585
Registrován: 04 říj 2019, 13:28
Bydliště: Plzeň

Re: Elektromobilita pokec komplexně...

Příspěvek od stanKon »

No nebude to přímo z každé lampy, budou k tomu třeba stanice, rozvod bude taky třeba nový, ale je myšleno trasování sítě a umístění. Taky to nebude všude, je to jedna z možností. Každopádně stanice na sídlištích řešitelné jsou.
Hyu Kona 1.6 T-GDI, DCT, 2WD, Style, 7/2019, Pulse Red,...aka Dáša
Š Oct I 1.9. TDI nezmar Barča
ex AUDI 5000 2.5, AUDI 80 2.2
OPEL Kadet combi 1.6, Opel Kadet 1.3
Uživatelský avatar
stefanpilat
**
Příspěvky: 494
Registrován: 11 úno 2020, 11:26

Re: Elektromobilita pokec komplexně...

Příspěvek od stefanpilat »

Hlavně to nebude hned lusknutím prstu. Rozvody a nabíjecí body se budou budovat postupně během rekonstrukcí, které by se časem musely konat tak nebo tak. Bude to proces na mnoho let.

Co se týče současné sítě čerpacích stanic, tak ty určitě nazaniknou, aspoň ne z většiny. Postupně na nich budou přibývat nabíjecí stojany (to už se děje teď) a až se sníží poptávka, bude se postupně snižovat počet stojanů čerpacích. Zázemí s nabídkou občerstvení tam zůstane, to není důvod rušit, když tam budou chodit lidi. Ba právě naopak se spíš podle mě rozšíří, protože narozdíl od čerpání pohonných hmot člověk nemusí u nabíjení u auta stát. Rozdíl bude v tom, že se výrazně navýší konkurence, protože narozdíl od benzínek se dá nabíjecí stanice poměrně snadno vybudovat a provozovat i na mnoha dalších místech - u restaurací, obchodních a zábavních center atd. To bude ale pro zákazníka jen dobře.
Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI WhiteSand Style+Nav (2020-)
Kia Rio II Hatchback 1.4 16V (2008-2020)
motorol
***
Příspěvky: 776
Registrován: 20 srp 2016, 20:37

Re: Elektromobilita pokec komplexně...

Příspěvek od motorol »

Trošku bereš lidem tu slast tankovat po cestě. Ono nově se bude dobíjet spis v cili, aneb jak tu někdo psal jedu někam a zpět, tak se nabaštím klidně bez nabíjení, ale nabiju v cili v době, když tam řeším to proč jsem tam jel (nákup/návštěva/jednání). Něco jiného je, když jsem kuryr, ale ti na el auta asi hned tak nepřesednou.
Aktuálně: Hyundai i30 2014 new weekend 1,6 MPI
Dříve: Renault megane II sedan 1,6
Felicia 1,3
š105
Odpovědět

Zpět na „IONIQ“