Motorový olej Euro 4 vs. Euro 6 - 1,6 GDI
Moderátoři: 89majlo96, Moderátoři
Motorový olej Euro 4 vs. Euro 6 - 1,6 GDI
Ahoj, měl bych takovou otázku, snad ne o moc hloupější, než jsem já
Je nějaký rozdíl v motorovém oleji pro 1.6 GDI z roku 2012 s normou Euro 4 a pro 1.6 GDI z roku 2017 s normou Euro 6?
Na naší původní jsem měl specifikaci oleje: 5W30 Acea A5 Api SL/SM.
Teď jsme koupili stále 2. generaci ale z roku 2017 a manuál k autu je úplně stejný. Nevím jak na totožném motoru dosáhli najednou normy Euro 6 (předpokládám že přidali ještě filtr NoX). Na vozidle je vyměněný motor na záruku, má najeto aktuálně max 1000km (celé auto 198 000km), vyměněný katalyzátor apod.
Fakturu přikládám pro zajímavost.
Prý se tam propálil jeden píst vlivem špatného vstřikovače, původně chtěl servis vyměnit jen ten píst se vstřikem, ale Hyundai nařídila vyměnit celý polomotor.
Chtěl jsem se zeptat, zda mám do motoru lít ten samý olej jako jsem dával do Euro 4 nebo je něco jinak? Děkuju
Dále zda je lepší vyměnit první olej dříve po zajetí motoru? (jsem zvyklý měnit po 6000km u GDI, tak jestli to stačí i při první výměně).
Jinak ve faktuře o výměně motoru jsem identifikoval spoustu součástek jako polomotor, rozvody, ventily, vačky, čerpadlo chladící kapaliny, katalyzátor, sací olejový koš.... ale třeba vůbec netuším, co znamená ve faktuře "CVVT CLEN za 5219 Kč nebo CVVT MODUL, VYF za 5068 Kč", netuší někdo?
Je nějaký rozdíl v motorovém oleji pro 1.6 GDI z roku 2012 s normou Euro 4 a pro 1.6 GDI z roku 2017 s normou Euro 6?
Na naší původní jsem měl specifikaci oleje: 5W30 Acea A5 Api SL/SM.
Teď jsme koupili stále 2. generaci ale z roku 2017 a manuál k autu je úplně stejný. Nevím jak na totožném motoru dosáhli najednou normy Euro 6 (předpokládám že přidali ještě filtr NoX). Na vozidle je vyměněný motor na záruku, má najeto aktuálně max 1000km (celé auto 198 000km), vyměněný katalyzátor apod.
Fakturu přikládám pro zajímavost.
Prý se tam propálil jeden píst vlivem špatného vstřikovače, původně chtěl servis vyměnit jen ten píst se vstřikem, ale Hyundai nařídila vyměnit celý polomotor.
Chtěl jsem se zeptat, zda mám do motoru lít ten samý olej jako jsem dával do Euro 4 nebo je něco jinak? Děkuju
Dále zda je lepší vyměnit první olej dříve po zajetí motoru? (jsem zvyklý měnit po 6000km u GDI, tak jestli to stačí i při první výměně).
Jinak ve faktuře o výměně motoru jsem identifikoval spoustu součástek jako polomotor, rozvody, ventily, vačky, čerpadlo chladící kapaliny, katalyzátor, sací olejový koš.... ale třeba vůbec netuším, co znamená ve faktuře "CVVT CLEN za 5219 Kč nebo CVVT MODUL, VYF za 5068 Kč", netuší někdo?
Hyundai i30, 1.6 GDI 99kW, rok 2017
+ Octavia III 1.6 TDI, 66kW CR
Historie:
Octavia 1,9 TDI 77kW PD
Hyundai i30, 1.6 GDI 99kW, rok 2012 , výbava Style/paket Executive + navi
Mazda 3 BK, 1.6 77kW
Fiat Croma, 2.2mpi 108kW
Peugeot 405, 1.6, 1991
+ Octavia III 1.6 TDI, 66kW CR
Historie:
Octavia 1,9 TDI 77kW PD
Hyundai i30, 1.6 GDI 99kW, rok 2012 , výbava Style/paket Executive + navi
Mazda 3 BK, 1.6 77kW
Fiat Croma, 2.2mpi 108kW
Peugeot 405, 1.6, 1991
- Reklama
Re: Motorový olej Euro 4 vs. Euro 6 - 1,6 GDI
K emisnej norme - motor a jeho menežment zrejme mali rezervu na to aby sa dala emisná norma posunúť bez veľkých zmien v "železe" - napr. úpravou riadenia spaľovania popr. možno zmenili prevodové pomery prevodovky... a nakoniec kod motora môže ostať rovnaký ale v čase sa dejú drobné zmeny aj na tom "železe".
K oleju - jednoducho dodrž špecifikáciu a možno by som sa posunul k novšej API - SN alebo rovno SP a rozhodne po zábehu olej vymeniť. Mám pocit že s GDI sú nejaké problémy takže posun intervalu ku kratšiemu nebude od veci ak si tak robil tak si robil dobre.
K oleju - jednoducho dodrž špecifikáciu a možno by som sa posunul k novšej API - SN alebo rovno SP a rozhodne po zábehu olej vymeniť. Mám pocit že s GDI sú nejaké problémy takže posun intervalu ku kratšiemu nebude od veci ak si tak robil tak si robil dobre.
Getz 1.4, 04-2006
Nissan Almera Tino 2.0 cvt lpg 2002
Fiat Punto 1.2 16v cvt 2000
Toyota Auris HSD 2012
Suzuki Vitara 1.4 boostrejet 2018
Toyota RAV4 AWD hybrid 2021
Nissan Almera Tino 2.0 cvt lpg 2002
Fiat Punto 1.2 16v cvt 2000
Toyota Auris HSD 2012
Suzuki Vitara 1.4 boostrejet 2018
Toyota RAV4 AWD hybrid 2021
-
- **
- Příspěvky: 127
- Registrován: 09 kvě 2022, 12:33
Re: Motorový olej Euro 4 vs. Euro 6 - 1,6 GDI
Já osobně dávám vždy tu nejvyšší specifikaci API SN+ / API SP a ještě navíc každých 50000km Ceratec.
Čím méně sulfátového popela, fosforu a síry, tím pomaleji se zanáší katalyzátor, EGR, DPF... U benzinového motoru je vyšší specifikace o to důležitější aby nedocházelo k LSPI (detonačnímu spalování) - dá se tomu zamezit buď mo2S / keramickým aditivem do oleje a nebo použitím API SN+ nebo API SP
Proto 1.0 TSI vydrží déle když se točí než když se s ní jezdí "kadla kadla"
https://www.mpmoil.cz/blog/nove-specifi ... jete-vedet
https://www.oleje.cz/clanek/Vykonnostni ... vych-oleju
Ve zkratce: je lepší použít nejlevnější API SN+ Mannol / Fanfaro a zkrátit interval, než použít originální olej nižší specifikace s předepsaným intervalem
PS: tím CVVT členem bude myšleno tohle, cena odpovídá https://www.autodoc.co.uk/et-engineteam/14090053
Čím méně sulfátového popela, fosforu a síry, tím pomaleji se zanáší katalyzátor, EGR, DPF... U benzinového motoru je vyšší specifikace o to důležitější aby nedocházelo k LSPI (detonačnímu spalování) - dá se tomu zamezit buď mo2S / keramickým aditivem do oleje a nebo použitím API SN+ nebo API SP
Proto 1.0 TSI vydrží déle když se točí než když se s ní jezdí "kadla kadla"
https://www.mpmoil.cz/blog/nove-specifi ... jete-vedet
https://www.oleje.cz/clanek/Vykonnostni ... vych-oleju
Ve zkratce: je lepší použít nejlevnější API SN+ Mannol / Fanfaro a zkrátit interval, než použít originální olej nižší specifikace s předepsaným intervalem
PS: tím CVVT členem bude myšleno tohle, cena odpovídá https://www.autodoc.co.uk/et-engineteam/14090053
Naposledy upravil(a) vojta.merta dne 08 čer 2022, 08:46, celkem upraveno 1 x.
E60 525D 145kW 2007
2x Accent 1.4 MCIII 74kW 2007
i30 GDi 99kW 2015
2x Accent 1.4 MCIII 74kW 2007
i30 GDi 99kW 2015
Re: Motorový olej Euro 4 vs. Euro 6 - 1,6 GDI
Keď už si to spomenul - osobne som proti prísadám dolievaných do oleja, naopak do benzínu aditívum patrí.
Mannol by som vyradil vzhľadom na biedne výsledky v testoch - ale to je môj osobný názor, ak vyslovene idem po pomere kvalita/cena je pre mňa top napr. Total hlavne pri týchto obyčajných špecifikáciách.
Mannol by som vyradil vzhľadom na biedne výsledky v testoch - ale to je môj osobný názor, ak vyslovene idem po pomere kvalita/cena je pre mňa top napr. Total hlavne pri týchto obyčajných špecifikáciách.
Getz 1.4, 04-2006
Nissan Almera Tino 2.0 cvt lpg 2002
Fiat Punto 1.2 16v cvt 2000
Toyota Auris HSD 2012
Suzuki Vitara 1.4 boostrejet 2018
Toyota RAV4 AWD hybrid 2021
Nissan Almera Tino 2.0 cvt lpg 2002
Fiat Punto 1.2 16v cvt 2000
Toyota Auris HSD 2012
Suzuki Vitara 1.4 boostrejet 2018
Toyota RAV4 AWD hybrid 2021
-
- **
- Příspěvky: 127
- Registrován: 09 kvě 2022, 12:33
Re: Motorový olej Euro 4 vs. Euro 6 - 1,6 GDI
já dávám výhradně oleje Mobil, kvůli vstřikovačům dávám ještě v létě jednou za čas před tankováním deci 2T oleje do nafty (pouze Jaso FD), u minulého vozu to byla nutnost kvůli rotačnímu čerpadlu, teď to dělám spíš preventivně. Proti olejům Total nemám žádný výhrady, jsou dobrý
E60 525D 145kW 2007
2x Accent 1.4 MCIII 74kW 2007
i30 GDi 99kW 2015
2x Accent 1.4 MCIII 74kW 2007
i30 GDi 99kW 2015
Re: Motorový olej Euro 4 vs. Euro 6 - 1,6 GDI
první výměnu oleje bych zkrátil, např mezi 3-6 tis km.
Olej dávej takový jaký je předepsaný výrobcem a obecně je lepší ACEA A3 než ACEA C3, protože má více sulfátového popela, který velmi dobře maže a nedochází k obroušení zdvihátek ventilů. Pokud máš GPF tak bohužel musíš používat C3 ale jinak bych to nedělal. Ono C3 bude fungovat taky dobře jen se jeho vlastnosti zhorší dříve než u A3. Moje doporučení : stačí koupit normální olej dle požadavku (nemusí to být úplně ten nejlepší a nejdražší) a měnit ho každých 10 tis nebo 1 rok.
Olej dávej takový jaký je předepsaný výrobcem a obecně je lepší ACEA A3 než ACEA C3, protože má více sulfátového popela, který velmi dobře maže a nedochází k obroušení zdvihátek ventilů. Pokud máš GPF tak bohužel musíš používat C3 ale jinak bych to nedělal. Ono C3 bude fungovat taky dobře jen se jeho vlastnosti zhorší dříve než u A3. Moje doporučení : stačí koupit normální olej dle požadavku (nemusí to být úplně ten nejlepší a nejdražší) a měnit ho každých 10 tis nebo 1 rok.
i30 kombi 2020- Style 1.4 t-gdi navi Olivine Grey
ex : Nissan Primera 2.0i
ex : Nissan Primera 2.0i
-
- **
- Příspěvky: 127
- Registrován: 09 kvě 2022, 12:33
Re: Motorový olej Euro 4 vs. Euro 6 - 1,6 GDI
do Accentů dávám tento, měl by plně dostačovat i pro i30
https://oleje-pema.cz/zbozi/motorovy-ol ... -4l_256038
https://oleje-pema.cz/zbozi/motorovy-ol ... -4l_256038
E60 525D 145kW 2007
2x Accent 1.4 MCIII 74kW 2007
i30 GDi 99kW 2015
2x Accent 1.4 MCIII 74kW 2007
i30 GDi 99kW 2015
- Mr. HYUNDAI
- *******
- Příspěvky: 11625
- Registrován: 07 kvě 2008, 12:51
- Bydliště: Lázně Toušeň
Re: Motorový olej Euro 4 vs. Euro 6 - 1,6 GDI
GPF bych tady nečekal. Ani následující generace i30 (PD) je v začátku výrobního cyklu neměla a přišel až po dvou letech její výroby .
Pokud si dobře pamatuji, tak druhá generace i30 (GD) GPF vůbec nepoznala .
Pokud si dobře pamatuji, tak druhá generace i30 (GD) GPF vůbec nepoznala .
25. (OPEL 2.) Astra PHEV GS line
24. (OPEL 1.) Mokka-e Ultimate
24. (OPEL 1.) Mokka-e Ultimate
Re: Motorový olej Euro 4 vs. Euro 6 - 1,6 GDI
a ja by som dal Total quartz FGC 5W30 .
Getz 1.4, 04-2006
Nissan Almera Tino 2.0 cvt lpg 2002
Fiat Punto 1.2 16v cvt 2000
Toyota Auris HSD 2012
Suzuki Vitara 1.4 boostrejet 2018
Toyota RAV4 AWD hybrid 2021
Nissan Almera Tino 2.0 cvt lpg 2002
Fiat Punto 1.2 16v cvt 2000
Toyota Auris HSD 2012
Suzuki Vitara 1.4 boostrejet 2018
Toyota RAV4 AWD hybrid 2021
Re: Motorový olej Euro 4 vs. Euro 6 - 1,6 GDI
Dnes jsme se schválně ptali přímo v autorizáku kam to auto celou dobu jezdilo, co do něj dávají.
Řekli nám že to byl olej Acea A5/B5. A jelikož je ve faktuře napsán olej original ultra 5w30 a jelikož je v tom komplexu pohromadě Hyundai a Mazda tak soudím, že podle názvu a odpovídající specifikace by to mohlo být tohle:
https://www.autodily-pema.cz/motorovy-o ... gIFzPD_BwE
co na něj říkáte?
Řekli nám že to byl olej Acea A5/B5. A jelikož je ve faktuře napsán olej original ultra 5w30 a jelikož je v tom komplexu pohromadě Hyundai a Mazda tak soudím, že podle názvu a odpovídající specifikace by to mohlo být tohle:
https://www.autodily-pema.cz/motorovy-o ... gIFzPD_BwE
co na něj říkáte?
Hyundai i30, 1.6 GDI 99kW, rok 2017
+ Octavia III 1.6 TDI, 66kW CR
Historie:
Octavia 1,9 TDI 77kW PD
Hyundai i30, 1.6 GDI 99kW, rok 2012 , výbava Style/paket Executive + navi
Mazda 3 BK, 1.6 77kW
Fiat Croma, 2.2mpi 108kW
Peugeot 405, 1.6, 1991
+ Octavia III 1.6 TDI, 66kW CR
Historie:
Octavia 1,9 TDI 77kW PD
Hyundai i30, 1.6 GDI 99kW, rok 2012 , výbava Style/paket Executive + navi
Mazda 3 BK, 1.6 77kW
Fiat Croma, 2.2mpi 108kW
Peugeot 405, 1.6, 1991
Re: Motorový olej Euro 4 vs. Euro 6 - 1,6 GDI
že by som šiel do oleja s novšou špecifikáciou....
Getz 1.4, 04-2006
Nissan Almera Tino 2.0 cvt lpg 2002
Fiat Punto 1.2 16v cvt 2000
Toyota Auris HSD 2012
Suzuki Vitara 1.4 boostrejet 2018
Toyota RAV4 AWD hybrid 2021
Nissan Almera Tino 2.0 cvt lpg 2002
Fiat Punto 1.2 16v cvt 2000
Toyota Auris HSD 2012
Suzuki Vitara 1.4 boostrejet 2018
Toyota RAV4 AWD hybrid 2021
Re: Motorový olej Euro 4 vs. Euro 6 - 1,6 GDI
Takže to shrnu, zda jsem vše dobře pochopil.
5w30 = ok
ACEA A3 je lepší než A5, protože má "tlustší" (velmi laicky řečeno bez detailů) olejový film, lépe zatižitelný
API SN je lepší než API SM/SL protože ??
Může použitý olej nějak ovlivnit emise? Nerad bych za 2 roky skončil na STK s nefunkčním katalyzátorem
Ještě jednou všem moc díky za ochotu a čas
5w30 = ok
ACEA A3 je lepší než A5, protože má "tlustší" (velmi laicky řečeno bez detailů) olejový film, lépe zatižitelný
API SN je lepší než API SM/SL protože ??
Může použitý olej nějak ovlivnit emise? Nerad bych za 2 roky skončil na STK s nefunkčním katalyzátorem
Ještě jednou všem moc díky za ochotu a čas
Hyundai i30, 1.6 GDI 99kW, rok 2017
+ Octavia III 1.6 TDI, 66kW CR
Historie:
Octavia 1,9 TDI 77kW PD
Hyundai i30, 1.6 GDI 99kW, rok 2012 , výbava Style/paket Executive + navi
Mazda 3 BK, 1.6 77kW
Fiat Croma, 2.2mpi 108kW
Peugeot 405, 1.6, 1991
+ Octavia III 1.6 TDI, 66kW CR
Historie:
Octavia 1,9 TDI 77kW PD
Hyundai i30, 1.6 GDI 99kW, rok 2012 , výbava Style/paket Executive + navi
Mazda 3 BK, 1.6 77kW
Fiat Croma, 2.2mpi 108kW
Peugeot 405, 1.6, 1991
-
- **
- Příspěvky: 127
- Registrován: 09 kvě 2022, 12:33
Re: Motorový olej Euro 4 vs. Euro 6 - 1,6 GDI
To by dost možná vysvetlovalo ten podpalený píst
E60 525D 145kW 2007
2x Accent 1.4 MCIII 74kW 2007
i30 GDi 99kW 2015
2x Accent 1.4 MCIII 74kW 2007
i30 GDi 99kW 2015
Re: Motorový olej Euro 4 vs. Euro 6 - 1,6 GDI
podpálený piest bol asi následkom chyby vstrekovača ktorý "lial" palivo do valca... ale treba to brať s rezervou nie všetko čo sa povie je aj pravda. Možno bola deštrukcia motora spôsobená niečím iným - je tu dosť gdi s problémom.
Olej - osobne nevidím problém v A1-5 ak je motor na to prispôsobený ale kľudne si vyber A3 nech máš dobrý pocit. Jazdím na autách s 0W20 a 0W16 a tie motory to neriešia...
API SN-SP nie je "lepšia" norma len novšia, hlavne SP ochrana pred LSPI - ak máš povolené SL tak si vyber SL a vyššie.
Olej a katalyzátor je vzťah preceňovaný pokiaľ motor olej vyslovene nežerie. Ak nedolievaš problém nie je.
Pointa je beztak vo včasnej výmene a rešpektovaní pravidla že motor drtím až je olej zahriaty. Aditívuj palivo - to by som bral ako rovnako dôležité.
Olej - osobne nevidím problém v A1-5 ak je motor na to prispôsobený ale kľudne si vyber A3 nech máš dobrý pocit. Jazdím na autách s 0W20 a 0W16 a tie motory to neriešia...
API SN-SP nie je "lepšia" norma len novšia, hlavne SP ochrana pred LSPI - ak máš povolené SL tak si vyber SL a vyššie.
Olej a katalyzátor je vzťah preceňovaný pokiaľ motor olej vyslovene nežerie. Ak nedolievaš problém nie je.
Pointa je beztak vo včasnej výmene a rešpektovaní pravidla že motor drtím až je olej zahriaty. Aditívuj palivo - to by som bral ako rovnako dôležité.
Getz 1.4, 04-2006
Nissan Almera Tino 2.0 cvt lpg 2002
Fiat Punto 1.2 16v cvt 2000
Toyota Auris HSD 2012
Suzuki Vitara 1.4 boostrejet 2018
Toyota RAV4 AWD hybrid 2021
Nissan Almera Tino 2.0 cvt lpg 2002
Fiat Punto 1.2 16v cvt 2000
Toyota Auris HSD 2012
Suzuki Vitara 1.4 boostrejet 2018
Toyota RAV4 AWD hybrid 2021