Kontrola dotažení matic kol po výměně

Vše co se týká techniky, zapojení, ND

Moderátoři: Farrael, Moderátoři

Uživatelský avatar
Vysous
***
Příspěvky: 517
Registrován: 16 lis 2021, 14:27

Kontrola dotažení matic kol po výměně

Příspěvek od Vysous »

Zdar,
napadla mě taková anketní otázka - narazil jsem na nějaký článek o tom, že po ujetí 50k-100km by se měl člověk vždycky vrátit do pneuservisu, aby mu zkontrolovali dotažení kol. Což mi v životě v žádným pneuservisu nikdo ani slůvkem nenaznačil. Já osobně jsem to nikdy nedělal. Sem tam jsem si vzpomněl a obešel týden po výměně auto s klíčem. Nikdy nic povolený nebylo - ale správnej moment stejně tou ohlou trubkou co mám v autě ve výbavě prd poznám.

Což mě vede k otázce, jak to děláte vy? Vlastně mě ani nezajímají lidi, co si mění kola sami na dvorku, protože tam je nějaká kontrola celkem logická. 1) Kontrolujete utažení matic po výměně kol v profi pneuservisu?
2) Stalo se někdy někomu z vás, že byl nějakej šroub povolenej? A byli to lemplové, nebo se to prostě někdy může samo povolit?

Já svýmu (pneu)servisákovi celkem důveřuju, žádnej problém nikdy nebyl.
i30 kombi MY2022 1.0 T-GDI, Engine Red, Family Smart (od 16.3.2022)
Focus Mk.2 kombi MY2007 1.8, Rudá metalíza!, Ghia (16.3.2016 - 16.3.2022)
Reklama
 

Hugo11
**
Příspěvky: 254
Registrován: 09 srp 2022, 21:36

Re: Kontrola dotažení matic kol po výměně

Příspěvek od Hugo11 »

Kdyz se kolo spravne dotahne a je jinak vse ok (dosedaci plocha, srouby/matky atd.), jeste jsem nezazil, aby se samo povolilo. Naopak byva problem opacny, kdyz to dotahujou na fest bouchackou, nejde pak kolo na silnici k autu dodanou fajfkou povolit.
No a kdyz je nekdo lempl a nedotahne to poradne, povolit se to rozhodne umi :-) Kolo ale neupadne bez varovani, povolene dost boucha, takze je nejaky cas to vyresit.
slabostka
*****
Příspěvky: 1753
Registrován: 23 dub 2008, 21:00

Re: Kontrola dotažení matic kol po výměně

Příspěvek od slabostka »

každý slušný pneuservis ťa na to upozorní... a ja si to stále skontrolujem a samozrejme si to skontrolujem aj keď mením koleso sám.
Stane sa že niektorú skrutku po nejakom kilometri nutno o chlp dotiahnuť bez ohľadu na to že sa použil momentový kľúč.
Neviem - keď sa skontroluje olej po výmene prečo by som neskontroloval skrutky na kolesách.
Getz 1.4, 04-2006
Nissan Almera Tino 2.0 cvt lpg 2002
Fiat Punto 1.2 16v cvt 2000
Toyota Auris HSD 2012
Suzuki Vitara 1.4 boostrejet 2018
Toyota RAV4 AWD hybrid 2021
Uživatelský avatar
msifa
**
Příspěvky: 173
Registrován: 21 říj 2014, 09:03

Re: Kontrola dotažení matic kol po výměně

Příspěvek od msifa »

Pokaždé když si přehazuji kola sám nebo to dělá autoservis/pneuservis/někdo další, tak po ujetí pár desítek km (20 - 50 km) provedu kontrolu dotažení. A je jedno jestli to je na mém soukromém autě nebo na služebním.
A za posledních cca 10 let co si vzpomínám, tak byl problém 2x. Jednou na služebním autě, kde na jednom kole byly volnější všechny šrouby (auto po výměně kol v pneuservise) a jednou volná jedna matka (to jsem si dělal si dělal) a zjistil jsem, že je hodně žvejklý závit právě na matce (dával jsem pak novou).
Hyundai i30WG, 1,6 MPI, Trikolor + komfort, satin amber
Renault Grand Modus 1,2 TCE
Škoda Octavia IV 2.0 TDI DSG (pracovní stroj)
ex-auta
Renault Espace 2.0 16V
Toyota Corolla 1,4 XLI
Citroen BX 1,4 TGE
Fiat Ritmo 2.0 - Abarth
Škoda 1100 MB
Uživatelský avatar
oltcitak
*****
Příspěvky: 1564
Registrován: 31 led 2010, 22:54

Re: Kontrola dotažení matic kol po výměně

Příspěvek od oltcitak »

Na kamióne po každom zdemontovaní kolesa v servise prisla do kabíny cedulka o prevedenej praci a veľké upozornenie, ze treba skontrolovať utiahnutie matiek. K tomu sme nafasovali momenťák. Po jazde sa vratil do officu. Takže áno, význam to má. Ten kto to navali pneumatickou utahovackou na to serie, prachy zhrabne a viac ho nezaujima. Ja nosím sice elektricku utahovacku v aute, ale zásadne dotahujem uz len rukou a "trhakom". Momenťák mám za tie roky v rukách. :lol:
"Rexik" 4WD,2,5l CRDi 103kW

Kód: Vybrat vše

http://oltcitak.rajce.idnes.cz/
hudyss77
**
Příspěvky: 114
Registrován: 07 dub 2023, 06:11
Bydliště: Liberec

Re: Kontrola dotažení matic kol po výměně

Příspěvek od hudyss77 »

Tak jaké bývají u :hyu: utahovací momenty na kolech?
Tucson 1,6 T-GDi Smart - 07/2021
Uživatelský avatar
Mexican
*******
Příspěvky: 8159
Registrován: 05 srp 2007, 14:39
Bydliště: Střelice (JmK)
Kontaktovat uživatele:

Re: Kontrola dotažení matic kol po výměně

Příspěvek od Mexican »

ja mam vacsinou opacny problem - servis to dorve tak, ze sa to naradim z auta neda povolit. Takze si doma po dojazde zo servisu kolesa povolim a dotiahnem tak aby som pri defekte nemusel pouzit tyc dopravnej znacky ako paku
2023 TUCSON NX4 HEV 2WD Style/Premium - hybridny mladoch od 04/2023
2007 Accent 1,5 CRDi VGT, Nemesis in Elegance & True Blue - legenda s 404 000km, ktora vzdy bude mat miesto v mojom srdci - 08/2007 do 04/2023
Uživatelský avatar
sarin007
*****
Příspěvky: 2089
Registrován: 26 říj 2012, 11:32
Bydliště: Písek

Re: Kontrola dotažení matic kol po výměně

Příspěvek od sarin007 »

Osobně to kontroluji vždy a jak píšou kluci, je jedno, jestli měním kola sám nebo v servise. A ano, už se mi za těch 20 let párkrát stalo, že po ujetí 100-200 km jsem ještě kola trochu dotáhl a to i přesto, že jsem si byl jist, že byla prvně dotažena dostatečně (vždy ještě znovu obejdu auto pro kontrolu).
Hyundai Tucson 2.0 CRDi 136KW, A/T, Style Premium, barva Ara Blue +
Hyundai i30 Fastback, 1.4 T-GDI, Style, barva červená

Hyundai Elantra Style Premium, 2011, světle modrá
Renault Scenic 1.9 dCi r.v. 2002
Peugeot 306 r.v. 1996
VW Golf I r.v. 1979
slabostka
*****
Příspěvky: 1753
Registrován: 23 dub 2008, 21:00

Re: Kontrola dotažení matic kol po výměně

Příspěvek od slabostka »

hudyss77 píše: 21 čer 2023, 12:33 Tak jaké bývají u :hyu: utahovací momenty na kolech?
- to budeš iste mať v príručke k autu - pri téme o výmene kolesa v prípade defektu. Od oka strelim niečo okolo 100Nm . Ak nemáš šlabikár stačí hodiť do guglu Torque moment wheels .
Getz 1.4, 04-2006
Nissan Almera Tino 2.0 cvt lpg 2002
Fiat Punto 1.2 16v cvt 2000
Toyota Auris HSD 2012
Suzuki Vitara 1.4 boostrejet 2018
Toyota RAV4 AWD hybrid 2021
hudyss77
**
Příspěvky: 114
Registrován: 07 dub 2023, 06:11
Bydliště: Liberec

Re: Kontrola dotažení matic kol po výměně

Příspěvek od hudyss77 »

jj díky, již jsem koukal a většinou se uvádí těch 100.
Já pro jistotu, momenťák vozím v autě.
Tucson 1,6 T-GDi Smart - 07/2021
slabostka
*****
Příspěvky: 1753
Registrován: 23 dub 2008, 21:00

Re: Kontrola dotažení matic kol po výměně

Příspěvek od slabostka »

ja nie, rezervu dotiahnem "by očko" a tieto "nastavovacie" zariadenia mám radšej v šuflíku pri izbovej teplote.
Getz 1.4, 04-2006
Nissan Almera Tino 2.0 cvt lpg 2002
Fiat Punto 1.2 16v cvt 2000
Toyota Auris HSD 2012
Suzuki Vitara 1.4 boostrejet 2018
Toyota RAV4 AWD hybrid 2021
Uživatelský avatar
Richard555
******
Příspěvky: 2737
Registrován: 03 bře 2010, 18:08
Bydliště: Praha

Re: Kontrola dotažení matic kol po výměně

Příspěvek od Richard555 »

No používám momenťák, ale nastavuji na něm 140NM - 100 mi přijde dost málo, většinou píší tšch 120-140 NM a po ujetí nějaké kratší vzdálenosti - tak kolem 100km zkontoluji.
Ale jsem už starej dědek a tak závity a dosedací plochy mažu gtafitem... nebo teď i měděnou pastou Dnes je trend dávat to suchý a zrezlý a proto mi těch 100NM přijde dost málo
Mazda CX3 2.0 6°man.,IX55 V6 CRDI 4x4,Santa Fe CRDI VGT 4X4 2005,YAMAHA 125 Majesty 2005,bejvávalo:Daewoo Nubira kombi 2.0 CDX LPG,Škoda Felicia Kombi 1,3MPI,Pontiac Le Mans,Mistubishi Space Wagon,Škoda Favorit,Moskvič 2140,Moskvič 403,skůtr ČZ175
slabostka
*****
Příspěvky: 1753
Registrován: 23 dub 2008, 21:00

Re: Kontrola dotažení matic kol po výměně

Příspěvek od slabostka »

ja sa držím návodu k autu, autá nižšej strednej to majú 100Nm plus minus... a mazanie závitov na kolesách to je ďalšia "téma" - ja to nemažem - mazivo posúva moment dotiahnutia čo sa mi nepáči, medená vazelína zhoršuje koroziu skrz tie elektro-chemicko deje - tá patrí tam kde je veľké teplo... čo sa mi osvedčilo na závity všeobecne kvapka vosku napr. resistin ml a na kolesá buď nič alebo maličké množstvo resistin car.
Nemám problém s uvolnením skrutiek-matíc skôr koleso následne nechce "odpadnúť". ďalšia "téma" by mohla byť či a čím mazať dosadacie plochy kolesa - diskov...
Getz 1.4, 04-2006
Nissan Almera Tino 2.0 cvt lpg 2002
Fiat Punto 1.2 16v cvt 2000
Toyota Auris HSD 2012
Suzuki Vitara 1.4 boostrejet 2018
Toyota RAV4 AWD hybrid 2021
Uživatelský avatar
Bazim
*
Příspěvky: 28
Registrován: 19 úno 2023, 10:31
Kontaktovat uživatele:

Re: Kontrola dotažení matic kol po výměně

Příspěvek od Bazim »

Kola si měním zásadně sám. Přijde mi to jako vyhazování peněz do servisu. Dotahuji na 120 Nm a po cca. 100 km opět dotáhnu na 120 Nm.
Aktuální: Hyundai i20 - 2019 @ 1.2 55kW
EX: Ford Mondeo MK5 - 2018 @ 2.0TDCi 142kW (2021 - 2/2023)
EX: VW Passat B5 - 1998 @ 1.8T 110kW (2011 - 2020)
slabostka
*****
Příspěvky: 1753
Registrován: 23 dub 2008, 21:00

Re: Kontrola dotažení matic kol po výměně

Příspěvek od slabostka »

koleso vymeniť je jedna vec ale raz za x tisic km ho nutno aj vyvážiť.
Getz 1.4, 04-2006
Nissan Almera Tino 2.0 cvt lpg 2002
Fiat Punto 1.2 16v cvt 2000
Toyota Auris HSD 2012
Suzuki Vitara 1.4 boostrejet 2018
Toyota RAV4 AWD hybrid 2021
Odpovědět

Zpět na „Technická Sekce“