Obě auta i motory jsou si hodně podobné. Mám rozepsaný delší text, který je srovnává, protože je na tom vidět, kam se auta za 20 let posunuly. Text bude bůhvíkdy, tak sem tedy dám alespoň pasáž o motoru:
Motor
Obě auta mají hodně podobné motory – 4 válcové atmosférické benzíny s takřka stejným objemem (1,6 v 1,5l) a výkonem (74 vs. 81 kW). Krouťák u obou je stejný (144 Nm).
Rozdíl je v tom, že u forda šlo o nejběžnější motor dané kategorie vozu (nižší střední třída), u i30 jde už prakticky o „posledního Mohykána“ a jen těžko se dnes v nabídce aut na EU trhu hledá nový vůz s atmosférickým 4válcem. To vše díky emisním pokutám EU.
Motor 1,5 DPi byl jedním z důvodů, proč jsem i30 zvolil. Auto chci mít déle a nechci řešit do budoucna problémy s turbem (když turbo, tak ale k 4válci, ať to alespoň pěkně jede, ne k 3válci jako doping malého motoru), natož filtrem pevných částic, kterýžto díl jako uživatel fakt naprosto nepotřebuji. Očekávám, že se motor nebude nějak zásadně kazit. To ale ukáže čas.
Oba motory se chovají podobně. Zpočátku se mi dokonce zdálo, že ford táhne o něco lépe. Dnes bych řekl, že je to naopak a že mi to spíš přišlo jako takový dojem s ohledem na hluk, který u toho ford dělá
a také, že fordu se už nebojím hodně šlapat na krk, kdežto i30 je pořád přece jen v záběhu resp. nové, aby ho nějak více rasil. Ale rozdíl velký není, ani asi být nemůže.
Vliv má také zpřevodování. Ford má ještě 5tikvalt a vždy mi tam na dálnice chyběla 6ka. i30 ji už sice má, ale není to ta jedna dálniční rychlost navíc. Celé zpřevodování je logicky rovnoměrně rozděleno a na vyšší rychlosti na dálnice (nad 140 km/h) tam o mnoho více proti fordu nedali, čímžto sen o tiché jízdě při 150 km/h zůstal nenaplněn.
Doménou i30 s 1,5 DPi je město a okrsky. Není to auto na komfortní hltání stovek km po dálnici týdně. Pokud tedy nejezdíte 120kou (rychlostí
. Současně se nedají čekat nějaké raketové starty a turbo efekt. Kde je auto dobré, je dynamické zrychlení v rozsahu cca 40-100 km/h. To pobere trojka (asi nic pro auto příjemného, ale třeba pro bezpečný výjezd od dálniční benzínky se to hodí). Ale i to je samozřejmě nutno chápat v kontextu motoru bez turba. I když, jak píšu, je 6ka spíš do počtu, je zase naopak fakt, že 5ka a 6ka jsou „regulérně využitelné“, v praxi 5ka běžně i ve městě (na obchvatech - na 80tce) a do kopců na dálnicích, kdy i v rychlostech nad 100 km/h celkem zrychluje, ale i 6ka má určitý dynamický potenciál (v rámci možností, pochopitelně).
Co se týče hluku, i30 je dobře odhlučněné (myslím motor), na volnoběh prakticky není v kabině slyšet, člověk musí hodně napínat uši. Za jízdy pochopitelně slyšet je a je to něco, co mi na i30 pořád trochu vadí, takže docela zkoumám, jak jezdit tiše – a je to trochu divné. Někdy je mi protivná trojka při nějakých 3500 ot./min., jindy, když jsem teď zkoušel tempomat na 170 km/h se mi auto zdálo výrazně tišší. Tj. nejde jen o otáčky, ale jak moc je motor „pod zátěží“. Celkově nejde jen o hluk, ale že mi prostě tenhle zvuk motoru sedne méně než u forda, ale to je individuální.