Stránka 69 z 162
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 10 úno 2022, 18:39
od Školník
Boriš: uvědom si, že EV si na topení vezme 0,5-1 kWh/hod. nominální hodnota baterie třeba u IONIQ 5 je buď 58 nebo 72 kWh, takže i kdyby jsi na té dálnici zůstal s 30% baterie, tak furt se bavíme o cca 20 hodinách tepelného komfortu. Mnohem hůř na tom bude ten se spalovákem...páč ja bych ho určitě nenechal celou dobu klapat, kdežto tomu EV je to celkem šumák
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 10 úno 2022, 18:46
od Mexican
na garaztv bol test Eniaqu, roadtrip na tour de france. na streche rakev, na guli bicykle (takze bezny setup dovolenka). nabijali radsej co 200km pac si to teda cuclo. A popisuju aj 4 hodiny marneho suboja s dobijanim v turine. nie, fakt to zatial nedava ako "auto" zmysel. A pokojne to nabijanie moze byt aj zadarmo
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 10 úno 2022, 18:49
od lumix
Mě by jenom zajímalo proč 99% EV jezdi výrazně pod limit a tím brzdí provoz, je zcela běžné ze na 90 jedou obvykle max 80 a jeste co nejvíc uprostřed a to nemluvím o pomalých opatrnych rozjezdech na křižovatkách.
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 10 úno 2022, 18:53
od Mr. HYUNDAI
Protože šetří kWh, aby prodloužili dojezd
...
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 10 úno 2022, 19:17
od cernymotyl
lumix píše: ↑10 úno 2022, 18:49
Mě by jenom zajímalo proč 99% EV jezdi výrazně pod limit a tím brzdí provoz, je zcela běžné ze na 90 jedou obvykle max 80 a jeste co nejvíc uprostřed a to nemluvím o pomalých opatrnych rozjezdech na křižovatkách.
90 km/h neznamená, že musím jet maximální rychlostí. Jezdím s BEV stejně jako dřív se spalovákem podle počasí, stavu vozovky a provozu kolem. Myslím, že nejsem brzda provozu. To mě vadí spíš opačná věc jako dnes ráno. Jedu jako třetí v obci cca padesátkou a najednou světla za mnou. Bez blinkrů nás všechny tři na plné čáře hodně svižně předjede borec v černém Golfu. K vůli protijedoucímu autu to stihnul jen proto, že mu první v naší koloně přibrzdil.
Rozjezdy jsou s EV plynulejší než kdybych kvedlal klackem. U elektrických předokolek může být ale problém s vysokým kroutícím momentem a lehkým předkem. Na mokru s těžkou nohou si rády prohrábnou. I kdyby byl rozjezd pomalejší, tak pořád je lepší si raději vteřinku počkat, než se dusit za jedničkovou oktávkou v ropě. Nebo ano?
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 10 úno 2022, 19:21
od Boryš
Školník píše: ↑10 úno 2022, 18:39
Boriš: uvědom si, že EV si na topení vezme 0,5-1 kWh/hod. nominální hodnota baterie třeba u IONIQ 5 je buď 58 nebo 72 kWh, takže i kdyby jsi na té dálnici zůstal s 30% baterie, tak furt se bavíme o cca 20 hodinách tepelného komfortu. Mnohem hůř na tom bude ten se spalovákem...páč ja bych ho určitě nenechal celou dobu klapat, kdežto tomu EV je to celkem šumák
A když se zadaří, že nadšenec zrovna vyhlížel nabíječku, tak si tam zajde s powerbankou 10 Ah na dobytí. Tak jako klasik s kanystříkem, třeba. Co jsem viděl nějaké video, tak nadšenci s Teslou jezdili od nabíječky k nabíječce celkem naknap, aby nemuseli dlouho nabíjet na 100 %.
Ale nic, já prostě nevidím v elektromobilitě za současného stavu techniky a infrastruktury budoucnost lidstva. A v příjmových možnostech velkého procenta lidí. I když automobilky to mají nalajnované - čím dražší auto, tím větší vývar. I když jich prodají málo, tak si přijdou na své.
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 10 úno 2022, 19:29
od Mr. HYUNDAI
To cernynotyl: Myslel jsi borec v černým Golfu nebo blbec?!
Tohle by měli rovnou střílet!
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 10 úno 2022, 21:33
od stefanpilat
Že výrobci udávají taková čísla o spotřebě, která pro ně vypadají příznivě, není nic nového. To dělají i u spalovacích aut. O udávané spotřebě 5,5 l / 100 km se mi u 1.4 T-GDI taky může nechat jen zdát. To bych musel jezdit jen po okreskách jak důchodce a jen za dobrého počasí. Na dálnici za horších povětrnostních podmínek si to klidně vezme i 8,5 l, aniž bych to nějak hnal přes rychlostní limit. Takže realita je taky klidně i o cca. třetinu horší, to rámcově odpovídá i udávaným číslům u dojezdu elektromobilů. Kdo není úplně naivní, tak ví, že se na to čísla musí dívat s velkou rezervou a skutečnost si ověřovat podle testů za reálných podmínek.
Že elektromobily hůř zvládají vyšší zátěž (při vyšších rychlostech nebo při zatížení např. přívěsem), je tak trochu optický klam. Ve skutečnosti ten elektromotor pracuje se zhruba stále stejnou velmi vysokou účinností. Proto se elektromotory nasazují tam, kde jsou potřeba velmi vysoké stabilní výkony, třeba u lokomotiv včetně těch dieselových (i to jsou ve skutečnosti elektromobily, nafta se do nich lije jen pro výroby elektřiny). Jsou to prostě jen základy fyziky. Ta energie na překonání vyšší hmotnosti nebo vyššího aerodynamického a valivého odporu se musí někde vzít. Ze vzduchu se nezhmotní, takže se musí cucnout z baterie. To logicky sníží dojezd. U spalovacích pohonů je to úplně stejné. Rozdíl je tam ale v tom, že u nich účinnost spalování roste s otáčkami (do určité hranice). Při nízké zátěži jsou ve skutečnosti velmi neefektivní, přestože se zdá, že je spotřeba nízká, ale poměř spotřeby vůči vytvářenému výkonu je velmi nepříznivý. To platí obzvláště pro diesely, které jsou nejefektivnější při vyšší konstantní zátěži. Takže po zapřažení karavanu se u nich spotřeba tolik nezvýší, protože díky tomu motor teprve dosáhne vyšší účinnosti. Ale ta bude pořád ani ne poloviční oproti účinnosti elektromotoru při stejné zátěži.
Problém u elektromobilů je ten, že je kapacita baterií stále příliš nízká pro větší dojezdy při vysoké zátěži. Ale počkal bych ještě pár let, až budou dostupné baterie o kapacitách aspoň 200 kWh. To pak nebude problém jezdit ani s karavanem po dálnici. Vlastně se to pak začne teprve pořádně vyplácet, protože elektromobil s karavanem pak dokáže projet Evropou s méně než poloviční spotřebou energie, než to dokáže diesel. A jestliže bude poměr ceny elektřina : palivo stále aspoň 1:2, tak to znamená zhruba čtvrtinové náklady na cestu oproti spalováku. A o tom už může začít mít smysl uvažovat i přes vyšší pořizovací náklady. Ale prozatím, dokud ještě taková auta dostupná nejsou, bych lidem se specifickou potřebou cestovat do dálek s karavanem radši stále doporučil pořídit si diesel.
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 10 úno 2022, 21:33
od Srandista
Mexican píše: ↑10 úno 2022, 18:46
na garaztv bol test Eniaqu, roadtrip na tour de france. na streche rakev, na guli bicykle (takze bezny setup dovolenka). nabijali radsej co 200km pac si to teda cuclo.
Myslim ze v tom teste bola uplne vsevypovedajuca 44. minuta videa, kde sumarizovali. Usli 4000 km, nabijali 19x a len na nabijaniach stravili 13,5 hodiny (s tym, ze po dialniciach nechodili ani tych 130). Cena nabijania vonku mi je jedno, platit treba aj za benal, takze s cenou nemam problem. Ale stravit v priemere 42 minut pri kazdom (!) "tankovani", ktore navyse nasleduje v cca 200 km sledoch, to fakt nie je nieco, co by som pokladal za akceptovatelne. Ak v buducnosti stiahnu nabijanie na tu pol hodku, 20 minut a dostanem z neho tych 500 km, tak nepoviem ani popel. Zatial to ale necham dobrodruhom, ktori nam ostatnym preslapu tu cesticku k tej lepsej buducnosti.
stefanpilat píše: ↑10 úno 2022, 21:33
Že výrobci udávají taková čísla o spotřebě, která pro ně vypadají příznivě, není nic nového. To dělají i u spalovacích aut. O udávané spotřebě 5,5 l / 100 km se mi u 1.4 T-GDI taky může nechat jen zdát. To bych musel jezdit jen po okreskách jak důchodce a jen za dobrého počasí. Na dálnici za horších povětrnostních podmínek si to klidně vezme i 8,5 l, aniž bych to nějak hnal přes rychlostní limit. Takže realita je taky klidně i o cca. třetinu horší, to rámcově odpovídá i udávaným číslům u dojezdu elektromobilů.
Ok, beriem, lenze u toho spalovaku ani taka spotreba neznamena katastrofalny dojazd. Aj pri tych 8,5l/100km ti to robi dojazd skoro 600 km. Dokonca aj ja so svojou ~10l spotrebou s prehladom zvladnem 500 km, a to aj na dialnici (a to nie pri 120km/h). A nie len to, ten dojazd potom na pumpe "obnovis" za 5 minut. A o tom to je. Keby vyrobcovia kecali, a mal by si z 600 km 500, tak nikto to nebude tak rozoberat. Ale dostat sa realnym dojazdom na nejakych 200-300 km, a potom na "pumpe" travit 30-40 minut, myslim ze to to nadsenie mnohych prejde.
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 10 úno 2022, 22:11
od stefanpilat
Myslím, nebo aspoň doufám, že nikdo nedá milion a víc za auto, aniž by si předem zjistil, jak to s tím dojezdem reálně je. Takže pro koho to je stále problém, ten si ho prostě nekoupí. Nebude pak zklamán. A jestliže si ho někdo i tak koupí, tak proto, že pro jeho způsob užívání není reálný dojezd ani doba nabíjení problém. Já pravidelně jezdím max. trasu cca. 300 km v jednom směru. Zvládnu to v pohodě na jeden zátah, ale když jedu s rodinou, tak stejně děláme obvykle jednu pauzu na jídlo. Takže pro mě osobně není reálný dojezd kolem 300 km nijak zásadně omezující. I kdyby to za horšího počasí znamenalo jednu nabíjecí pauzu. A jednou za rok delší cestu na dovolenou bych už nějak přežil. Zásadní problém v tom nevidím, kromě pořizovací ceny. Prozatím.
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 10 úno 2022, 22:24
od lumix
cernymotyl píše: ↑10 úno 2022, 19:17
lumix píše: ↑10 úno 2022, 18:49
Mě by jenom zajímalo proč 99% EV jezdi výrazně pod limit a tím brzdí provoz, je zcela běžné ze na 90 jedou obvykle max 80 a jeste co nejvíc uprostřed a to nemluvím o pomalých opatrnych rozjezdech na křižovatkách.
90 km/h neznamená, že musím jet maximální rychlostí. Jezdím s BEV stejně jako dřív se spalovákem podle počasí, stavu vozovky a provozu kolem. Myslím, že nejsem brzda provozu. To mě vadí spíš opačná věc jako dnes ráno. Jedu jako třetí v obci cca padesátkou a najednou světla za mnou. Bez blinkrů nás všechny tři na plné čáře hodně svižně předjede borec v černém Golfu. K vůli protijedoucímu autu to stihnul jen proto, že mu první v naší koloně přibrzdil.
Rozjezdy jsou s EV plynulejší než kdybych kvedlal klackem. U elektrických předokolek může být ale problém s vysokým kroutícím momentem a lehkým předkem. Na mokru s těžkou nohou si rády prohrábnou. I kdyby byl rozjezd pomalejší, tak pořád je lepší si raději vteřinku počkat, než se dusit za jedničkovou oktávkou v ropě. Nebo ano?
Co má Golf a jednickova Octavie společně s tím co jsem napsal? V podstatě řidiči EV bezdůvodně pomalou jízdou ohrožuje ostatní, kteří chtějí jet normálně a tak se ho musí snažit předjet. To pak muzu říci ze ten golf i EV je na obdobné úrovni. Mě vadí tedy oboje jak rychlej golf, nebo i Hyundai (s rostoucími prodeji přibylo u této značky dost zavodniku) tak pomalý EV (tech pomalých EV je ovšem více, takřka všichni).
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 10 úno 2022, 22:26
od devotional
toto ale paušalizovat jednoducho nejde, enormne pomaly može ist aj babka s i10, alebo traktor z pola- čo spravíš? zakažeš mini auta, mopedy, traktory? sorry, ale toto ta rozčulovat nemože aj ked ani ja z toho niesom v danej chvíli nadšený.
ak sa ten človek neovládne a nech ide v čom chce, tak je zraly na psychotesty
jazdím na elektro a normálne tie auta ešte predbehujem ak idu pomaly
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 11 úno 2022, 06:28
od lumix
Traktor jede téměř vždy maximální rychlosti jakou může a to je sakra rozdíl oproti EV, kde jezdi 99% příliš pomalu.
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 11 úno 2022, 06:43
od Mexican
myslim, ze ev krivdite. jazdievam dialniciu 120 tacho a moc EV nepredbieham. Resp viac (najma tesly) predbehnu mna. vcera som sa tahal snad 10 km na valassku za novym Tucsonom NX (blondyna, vela aut v protismere). slnecno, such, 10 stupnov - zakruty 40-50, rovinky 80 - proste na zabitie. tym ale negeneralizujem ze vsetky bloncky alebo tusconaci su slimaci
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 11 úno 2022, 06:55
od petzl62
A počkej, až jí uvědomělý manžel dbající na "její" bezpečnost a bezpečnost "dětí" (to je taková moderní berlička pro pořizování větších a větších SUV
) pořídí EV Tucson
A patřičně důležitě řekne hlídej děti na sedadlech a hlavně dojezd
To bude teprve sprint
Blicí smajlík stále nedostupný