Vážení priatelia, majitelia ix20.
Na túto tému napísalo príspevok viac, ako 1000 užívateľov. Prečítal som iba nejakých 10% z nich, pretože si vážim svoj čas a tiež preto, lebo príspevky sú poväčšine staršie ako 3 roky.
Problematika ma zaujala z dôvodu, že som na svojom ix20v priebehu necelého roka (8400 km najazdených) nepozoroval žiadne nadštandardné odskakovanie oproti iným typom automobilov s tuhou zadnou nápravou. Podotýkam, že síce nie som vodič z povolania, ale počas cca 40 rokov som nabehal zhruba 700 000 km na cca 20 rôznych typoch osobných aut. Takže mám bohaté skúsenosti s jazdnými vlastnosťami vozidiel s tuhou aj viacprvkovou nápravou.
Hoci som elektrikár, dovoľujem si konštatovať, že z fyzikálneho hľadiska sa jedná o jednoramennú páku (učivo 7. ročníka základnej školy). Pokiaľ je tlmič ďalej od kolesa a bližšie k bodu otáčania - uchyteniu zadnej nápravy o karosériu, prekonáva kratšiu dráhu. Pre dosiahnutie rovnakého účinku, ako keby bol umiestnený v osi pružiny musí mať väčšiu "tuhosť". V konkrétnom prípade ix 20, kedy dĺžka páky je 40 cm a uchytenie tlmiča vo vzdialenosti 30 cm od osi otáčania (približné hodnoty namerané pod autom v pozícii ležiaceho strelca - nechcelo sa mi dávať auto nad jamu), sa bavíme o rozdiele nejakých 25 %. O toľko väčšie je aj namáhanie karosérie a nižšií zdvih tlmiča. Inými slovami, ak je pri takomto uchytení použitý správny typ tlmiča (zdvih, charakteristika), tak je jeho pôsobenie úplne rovnaké, ako keď je iný typ tlmiča s adekvátnou charakteristikou umiestnený priamo v osi pružiny.
Frantaservis iba posunie uchytenie tlmiča bližšie k pružine. Z fotografií odhadujem, že o nejakých 5-6 cm. To znamená, že pomery na páke sa zmenia na 35/40 cm. Ak pri pôvodných 30/40 cm bol rozdiel vo zdvihu a spol. tlmiča 25 %, teraz je to 12,5%. Zaokrúhlim ho v prospech Frantu na 10 %. Viem, že už ste "prepercentovaní", ale rozdiel vo zvihu tlmiča, namáhaní uchytenia atď medzi Frantovým zlepšovákom a pôvodným riešením je ak dobre počítam nejakých
16%. Nechám na posúdenie každého z vás, či je to výrazná zmena. Dovolím si upozorniť na riziká:
1. Zásah do vozidla, porušenie záruky, v prípade havárie spôsobenej úpravou problémy s poisťovňou.
2. Zmena jazdných vlastností. Ak mal pôvodný tlmič správne charakteristiky, tak zmena k horšiemu (tuhší tlmič nerovná sa automaticky lepší tlmič). Všeho musí být přiměřeně
.
3. Zbytočne vyhodených 5 000 Kč za úpravu. Ak niekomu odskakuje náprava, je problém v tlmiči. Je lepšie odstrániť príčinu, ako riešiť dôsledky takýmto neštandardným spôsobom.
Nechám na vašom posúdení, či Franta naozaj verí, tomu čo napísal. Teda či mu ide o blaho druhých (a profit 5 000 Kč je iba podpora jemu, ako filantropovi), alebo naschvál vyvoláva paniku a šíri konšpiračné teórie s cieľom zarobiť.
Ja sa samozrejme môžem mýliť, ale neverím tomu, že by neschopní/sabotážni konštruktéri ix20 naschvál robili zle svojmu chlebodarcovi Hyundai. Tým skôr, že ak by naozaj ix20 + Kia Venga mali takúto konštrukčnú vadu, tak by ju už dávno konkurencia vytrúbila do sveta. A pokiaľ si dáte tú prácu a prečítate si profesionálne recenzie motoristických novinárov na slovenskom a českom WEBe zistíte, že hodnotia jazdné vlastnosti (špeciálne ix20) poväčšine ako nadštandardné.
Záverom sa chcem ospravedlniť, ak nepoužívam celkom odbornú terminológiu z oblasti technológie tlmičov. Myslím, že napriek tomu je jasné, čo som mal na mysli. Pokiaľ niekto túži hlbšie sa ponoriť do tejto problematiky, nech si klikne napr. na:
http://www.fm.tul.cz/files/autoreferat_rv.pdf
Integrálmi, deriváciami a viacrozmernými grafmi sa to tak len hemží
.