Stránka 8 z 16

Re: Problém s baterkou

Napsal: 09 srp 2010, 17:43
od alarm
Mám 55 Ah, väčšiu som ani nechcel, ani by tam nevošla a menšiu ani nemali.... :mrgreen:

Re: Problém s baterkou

Napsal: 09 srp 2010, 18:29
od oKo
vena.m: proč by se větší neměla stíhat dobíjet?

Re: Problém s baterkou

Napsal: 09 srp 2010, 18:43
od alarm
skúsim odpovedať:
dobíjacia sústava je konštruovaná pre to-ktoré vozidlo, kde maximálny odber prúdu by sa dal spočítať ako súčet prúdov zapnutých spotrebičov, ktoré môžu byť zapojené súčastne, plus zasuvka, plus dobíjanie. Samozrejme je tam nejaká rezerva. Väčší aku potrebuje väčší dobíjací prúd, uvádza sa väčšinou 0,1 z hodnoty akumulátora.
To znamená, ak použiješ miesto 45 Ah aku 55 Ah, trvalo zaťažíš celú sústavu odberom o 1 A väčším, ako predpokladá výrobca. Nie je to len krátkodobé zaťaženie-špička a dosť, ale trvalé zaťaženie, to znamená, že aj taký klinový remeň, remenica, hriadel, ktorý ich drží...sú zaťažované väčšími silami a reakciami na zaťaženie, ktoré sú vyvolané odporom pri rotácii alternátora.....
Stačí?
Takže, ak je most projektovaný na 200 osobných aut za hodinu, znesie aj dodávku, ale ak budú po ňom jazdiť len dodávky a občas nákladiak.......

ale tú 55 Ah znesie...

Re: Problém s baterkou

Napsal: 09 srp 2010, 20:11
od vena.m
Alarm: Souhlas... tak nějak bych to viděl....a nejspíš ani alternátor nebude stavěný na dobíjení tak silné baterky tak se určitě dřív unaví

Re: Problém s baterkou

Napsal: 09 srp 2010, 21:08
od oKo
Ale vždyť alternátor nejenom nabíjí baterku, ale taky napájí elektrické spotřebiče v autě. Výkon alternátoru je kolem 1 kW (pokud ne, tak mě opravte) - proud 90 A. Nabíjení aku si vezme necelých 90 W (pro 60 Ah aku). A právě že to trvalé zatížení není. Po nabití aku se nabíjecí proud sníží na udržovací.

Re: Problém s baterkou

Napsal: 09 srp 2010, 21:37
od robotron
Takže batériu sa podarilo úspešne oživit, nabíjanie totálne vymlátenej batérie trvalo vyše 30 hodín...
Dnes som zmeral odber auta pri vypnutom zapaľovaní - po pripojení batérie je odber vyše 10 ampérov, postupne klesá na cca 9,5 ampéra. Potom sa skokom zmení na 0,48 A, po nejakých 20 sekundách klesne na 0,16 A. Po ďalšej minúte ešte klesne na 0,03 A a už sa nemení. Údaj 0,03 A je s odpojeným alarmom, po pripojení alarmu (Magicar 4000) stúpne odber na 0,05 A, čo je ok. Denný odber vychádza cca 1,2 Ah, takže vybitie 45 Ah batérie pri státí v garáži je teoreticky možné po nejakých 37 dňoch. Suma sumárum - na závadu to nevyzerá, musím iba začať konečne jazdiť :mrgreen:

Re: Problém s baterkou

Napsal: 09 srp 2010, 22:54
od alarm
oKo píše:Ale vždyť alternátor nejenom nabíjí baterku, ale taky napájí elektrické spotřebiče v autě. Výkon alternátoru je kolem 1 kW (pokud ne, tak mě opravte) - proud 90 A. Nabíjení aku si vezme necelých 90 W (pro 60 Ah aku). A právě že to trvalé zatížení není. Po nabití aku se nabíjecí proud sníží na udržovací.
Skúsim, ale len orientačne, lebo neviem čo koľko berie,( píšem len čo si myslím):
tlmené svetlá 2 x 45W
obrysky 2x5W
hmlovky 4 x 21W
vnútorné osvetlenie 10W
prístrojovka 10W
rádio 40W
brzdové 2x21 + tretie 5W
klaksón 10W
elektrické okná 4 x50W
ventilácia 20W
ventilátor chladiča 100W
centrál 4 x 15W
palivové čerpadlo 20W
Výstražné 4x 21W
ostrekovač 20W
Nemám tam dobíjanie, zásuvku, zapalovač, zapalovanie a určite som niečo vynechal (napr. el.posilovač riadenia) a už toto je skoro 800W, a nevieš vylúčiť, že toto všetko, aj keď to vyzerá ako nezmysel, môže byť zapnuté súčastne.

Re: Problém s baterkou

Napsal: 09 srp 2010, 23:11
od oKo
No tak na tu dobu, kdy by toto všechno bylo zapnuté se aku nabíjet nebude. Jak dlouho se otvírají/zavírají okna? Jak dlouho se troubí? Jak dlouho se bliká? Určitě hodně bude brát vyhřívání skel a zrcátek, to se ale po 1/4 hodině samo vypne.
14,4V x 90A = 1,3kW. 90A je nejslabší alternátor pro i30, který jsem na netu našel.
Tyhle argumenty mě nepřesvědčí, že aku s větší kapacitou je problém (kromě rozměrů). I kdyby si větší aku vzal díky menšímu vnitřnímu odporu o 2 A navíc, tak to je něco přes 2 % navíc. To je pod běžnou tolerancí parametrů.
BTW je-li most projektovaný na 200 aut, musí být dimenzovaný alespoň na 800.
Obrázek

Re: Problém s baterkou

Napsal: 10 srp 2010, 07:34
od alarm
V tomto máš pravdu, ja som ti len chcel napísať, že v princípe zväčšuješ priemerné nominálne namáhanie sústavy.
Skúsim príklad nie z mostom, ale autom-prevodovka:
je navrhovaná na percentuálne využitie prevodových stupňov pre definovaný počet cyklických namáhaní.
Pokial konštruktér predpokladá využitie 1 stupňa na 2% z celkovej doby, počíta s tým, že ložiská, hriadele, ozubené kolesá dostavajú obrovské šupy, lebo je to prevod do pomala.
Tie dve percentá predstavujú jazdu bežného človeka v bežnom otypovanom teréne. Ak ale niekto býva v Himalájach, určite bude používať stupeň 1 nie 2% ale 10% a na 5-ku ani nešáhne.
Tým posunul predpokladané priemerné namáhanie uplne niekde inde a životnosť prevodovky je možno o štvrtinu nižšia.
Ale ešte raz- 55-ku tam môžeš dať v pohode a väčšiu tam asi nedostaneš.

Re: Problém s baterkou

Napsal: 10 srp 2010, 07:45
od vena.m
Našel sem vcelku zajímavou kalkulaci. z toho vyplívá že záleží taky právě dost na schopnosti alternátoru jak je výkonný:

http://www.feliciaklub.cz/forum/posting ... 7ffc125053

Re: Problém s baterkou

Napsal: 10 srp 2010, 08:24
od alarm
pekne a jednoducho vysvetlené.
Ja som išiel cez "W" , lebo sa mi nechcelo spočítavať prúdy :)

Re: Problém s baterkou

Napsal: 10 srp 2010, 09:15
od oKo
Myslím, že na to máme celkem podobný pohled. Zatížení nabijecí soustavy se samozřejmě zvětší. Zvětší se ale špičkové a ne průměrné. A už vůbec ne jmenovité. Ty zůstanou stejné. Rozsoudit nás může jen ten, kdo ví jakou charakteristiku nabíjecí obvod používá. Pokud se nabíjí konstantním napětím, pak pravdu nemám, pokud konstantním proudem, pak mám. Při konstantním napětí se skutečně větší aku projeví větším nabíjecím proudem (díky nižšímu vnitřnímu odporu), ale bude se nabíjet kratší dobu. Při nabíjení konstantním proudem je celá naše polemika k ničemu, protože doba nabíjení bude stejná. Pak jsou ještě kombinované charakterisitiky, ale to bych u i30 nepředpokládal. I když kdo ví?
Jsem rád, že vím, že příští aku bude 55 Ah. Doufám jen, že k nákupu dojde až za velmi dlouho.

Re: Problém s baterkou

Napsal: 10 srp 2010, 09:37
od alarm
s tou 55-kou trochu opatrnejšie, predajca mi ju doviezol, a platil som ju, až keď mi ju tam narval, lebo cez telefón sa vyjadril tak, že už to na i30-ke menil jeho kolega a mal tam problémy. Takže najprv namontovať , potom platiť, inak ju budeš voziť na sedadlo spolujazca :roll:

Re: Problém s baterkou

Napsal: 10 srp 2010, 09:48
od matysekul
Přesně tak,nejdřív zjistit přesné rozměry,aby se vůbec vešla.

Re: Problém s baterkou

Napsal: 10 srp 2010, 10:03
od oKo
jasně. díky za připomenutí. snad to za těch pár let nazapomenu. teď to nechám Obrázek .