Nastal čas pro souhrnné srovnání motorů 1.6 GDi a 1.4 t-GDi (oba s manuálem), s prvním mám najeto 110 tis km (a stále s ním občas jezdím), s druhým jsem najel něco přes 7 tis. km. Srovnání jsem provedl z hlediska uživatele a jízdních režimů. Už roky jezdím stále stejnou trasu do práce, takže podmínky provozu jsou totožné.
Režim město: 1.6 je lepší
Důvodů je několik. 1.6 se rozjíždí plynule, bez zaváhání, téměř okamžitá reakce na plyn. Tento motor táhne prakticky od volnoběhu a na křižovatkách budete rychlíci. V rychlostech kolem 50 km/h motor točí cca 1 900 ot. Na 4. stupeň akorát. Motor 1.4 byla zpočátku tragédie, musel jsem 1. st. točit ke 2,5 tis ot. aby to jelo, po přeřazení na 2. st. následoval propad otáček a výkonu, nemohl jsem si zvyknout. Po aktualizaci SW řídící jednotky se chování motoru výrazně zlepšilo, ale na 1.6 to stále nemá. Dále při 50 km/h nevíte co řadit, pořád střídáte 3. a 4. st., u trojky vás radílek stále nutí dát 4, ale 1650 ot. se mi zdá málo a mám pocit že motor trpí.
Režim okresky: 1.4 je lepší
Tady už se projevuje větší síla turba, nemusíte u rychlých předjížděcích manévrů podřazovat až na trojku, motor je tichý. Snad jen v hraničních situacích víte, že 1.6 táhne až k omezovači, kdežto u 1.4 se narůst síly nad 4 tis.ot. zpomaluje a má trochu dieselový charakter.
Režim dálnice.: 1.4 je mnohem lepší
Ticho, to ticho...
Rozdíl ve 130 km/h při 6. stupni činí 500 ot. (3 400 vs 2 900), což se samozřejmě promítne i do spotřeby. Další věc je zapnutá klima, plné auto a kopec - 1.6 prostě už ztrácí dech a nutí vás podřadit, kdežto u 1.4 stačí jen trochu víc šlápnout na plyn.
Spotřeba: 1.4 je lepší.
Jak jsem psal, jezdím stále stejné trasy, dlouhodobý průměr u 1.6 mám 6,4 l a u 1.4 to dělá 5,9 l/100 km. Tj. 0,5 l ve prospěch turba. Turbo je prý hodně citlivé na jízdní styl, ale alespoň u mě platí, že i když jedu svižně, nedostanu se výrazně se nad 7 l, zato při jen trochu úsporné jízdě spadne spotřeba pod 5 l a to se mi u 1.6 nikdy nepovedlo.
Suma sumárum považuji nový motor za povedený krok dopředu, čas ještě ukáže zda je motor také spolehlivý. Na 1.6 GDi jsem však rozhodně nezanevřel a rád se ním občas projedu, svou čitelností a lineárností je příjemným společníkem.
Ještě drobný dodatek: všiml jsem si, že 1.4 méně brzdí motorem, lze toho využít a déle s ní "plachtit" a tím dále šetřit palivo.