Tak na tohle téma by se dala napsat disertační práce s jednou rukou za zády, protože s rozsahem by problém nebyl
.
Jednoduché vysvětlení to taky nemá, protože je to hodně složitá věc, ale aspoň se pokusím.
Existuje základní systém právních předpisů, říká se mu právní pyramida, kde je jasně definováno, že předpis z nižšího patra nesmí být v rozporu s předpisem z vyššího patra. Pokud v rozporu je, tak daná část předpisu je neplatná.
Na vrcholu je Ústava, pak jsou Zákony, Nařízení vlády, Vyhlášky atd....
Ústava je základním právním předpisem, v rozporu s jejím zněním nic být nesmí - i když mnohdy je.
Odbočka k Volebnímu zákonu - jednotlivé části zákona v rozporu s Ústavou nejsou, v rozporu je finální "produkt". Samo dělení na 14 volebních okrsků je v pořádku, sám přepočet je v pořádku, ale kombinace už v pořádku není. A proč to ÚS neřekl už dávno? Protože každý soud se může zabývat jen tím k čemu byl podán podnět. Nemůže jednat sám od sebe. Takže dokud někdo oprávněný, protože k ÚS se žaloby nepodávají tak snadno jako k obecným soudům, to nehodil na papír nemohlo se nic dít. A že to nebyla zrovna jednoduchá otázka ukazuje jednak délka samotného zpracování spisu, pan soudce zpravodaj je znám svou extrémní pečlivostí, tak i tím, že rozhodnutí bylo většinové, ale nikoliv jednomyslné. ÚS soud jasně řekl v čem spatřuje problém a dal Parlamentu dost času najít řešení, které bude v pořádku. Za mě žádný problém.
Co se týče Nouzového stavu - protiústavnost jeho vyhlášení předminulý týden je zřejmá od začátku, je to jen ohýbání ústavy. I já patřím k jeho zapřisáhlým odpůrcům, protože umožňuje věci, které jsou za hranou. Jednak mám velký problém s nákupy čehokoliv z našich daní prakticky bez kontroly a vadí mi, stejně jako ÚS, že se kašle na další právní nástroje. To není nic jiného než lenost Vlády a úředníků.
Prakticky všechna opatření jde vyhlásit v návaznosti na jiné právní předpisy, ale musí se řádně odůvodnit a stát musí být připraven jednak před obecnými soudy své rozhodnutí obhájit a opřít např. o čísla a taky zajistit řádné náhrady škod. A to se jim nechce, protože čísla nemají - vše se vyhlašovalo najednou, bez rozmyslu, bez následné analýzy. A o škodách nemá smysl mluvit.
Kobzanovou jsem nečetl a nic na tom měnit nehodlám, ale obecně platí, že je to vždy o právním rámci a jakési " společenské dohodě". Společenská dohoda s touto vládou není možná, nikdo jim nevěří, porušují zákony, lžou, kradou....
Takže zbývají právní nástroje, které mají (a v Kanadě je zjevně využívají a neserou na to metodou kecáme, ale nekontrolujeme). Ale na ty rezignovali hned na začátku - 20 let starý pandemický plán je lepší než žádný, dosud na něj nesáhli a místo, aby to celé měl na triku štáb odborníků na krizové řízení, tak na tiskovkách exhibují neschopní politici.
O opozici se nemá smysl vyjadřovat, to je ve většině stejná banda šašků, která na tom politicky exhibuje.
Od loňského března se to v ČR dělá blbě a pořád stejně blbě! Situaci neřídí profesionálové na základě relevantních dat a komunikace s veškerou odbornou veřejností, kašle se na nové technologie, nehledají se cesty jak zařídit, aby věci šly, ale jen důvody proč to nejde. Místo důrazu na odpovědnost každého z nás za své vlastní zdraví bylo na začátku blbě nastaveno heslo "Tvoje rouška chrání mě, moje chrání Tebe" - tím byl do mysli lidí vložen klíč, že někdo to zařídí za ně a někdo je ochrání. Pokud se nezmění ti, kteří to řídí nemůžou změnit tuhle od základu špatnou premisu...