Mám vyjeté 3 nádrže, na tachometru přes 2000 km, takže shrnutí prvotních poznatků:
- na ježdění s benzínem jsem si zvykl poměrně rychle, zřejmě pomohlo, že občas projedu ikso. S průběhem výkonu jsem spokojen a těch papírových 15 - 20 koní oproti 1.6 CVVT, resp. 1.6 GDI není moc znát. Plošší výkonnová křivka ten rozdíl relativizuje, takže v běžném režimu otáček je výkon téměr srovnatelný. Zátah turbomotoru to samozřejmě nemá, ale v běžném provozu to lze nahradit podřazením. Na běžné předjetí, tedy zrychlení 80 - 120 ne trojku, to bohatě stačí. Při rychlostech nad 130 km/h po dálnici to bude gumovější, ale i tady se dá použít pětka nebo čtyřka. Sice to není tak komfortní, ale jde to.
- skvělá je opravdu pružnost motoru, vydrží být kultivovaný hodně dolů. V pomalejších zatáčkách můžu klidně nechat trojku, zabírá ochotně bez rezonancí někde od 1250 - 1300 ot. Když projíždím nějakou krátkou vesnicí, můžu jet klidně 60 na šestku, pouze na konci vesnice podřadím a zrychlím. Ono by si to vzalo i na tu šestku, ale už to není ono a taky nechci brzdit ty za sebou...
- zvláštní vlastnost je, že po vytočení do vyšších otáček se mu nechce padat dolů. Nejdřív jsem si myslel, že brzo mačkám spojku, ale jednou jsem se dostal do situace, že jsem po předjetí kamionu z vysokých otáček šel hned do neutrálu (začalo klesání) a ŘJ i po vyřazení podržela otáčky někde okolo 3,5 - 4 tis. cca 3 vteřiny, potom to nechala spadnout k 1500, a teprv potom do neutrálních toček. Zvláštní. Že si motor po svém reaguje na sešlápnutí plynu, to je díky EU eco kravinám běžné, ale naopak?
- s hladinou vnitřního hluku je to o trošku lepší: na volnoběh na křižovatkách a obecně po městě je benzín příjemně tišší, při cestách po okreskách a hlavně po dálnicích se projeví jiné odstupňování převodovky. Na dálnici se běžně držím nad 3000 ot., když to srovnám s CRDi, který měl až při 200 km/h cca 3500 - 3600 ot., tak tam je naopak znatelný lehký nárůst hlučnosti.
- rozdíly výbav, nejprve o co jsem přišel a co mě moc netrápí: automatická klima, samostmívací zrcátko, LED zadní lampy
co mě trošičku mrzí - černá stropnice (fakt jsem si na ni zvykl), vyhřívání volantu, automatické stěrače - nebudu kvůli tomu brečet, ale kdybych to tam měl, tak fajn
co mě sere - bederní opěrka (tu nevymyslím)
, vyhřívání sedadel (to možná dodělám)
co mám navíc a užívám si: parkovací kamera
co mám navíc a moc to nepotřebuju: set bezpečnostních asistentů, automatická světla. Možná se s tím časem sžiju, ale zatím spoléhám dost na sebe a světla používám starosvětsky.
co už nemám a jsem za to rád: no DPF/GPF, no EGR, no turbocharger, no TPMS
- překvapila mě nemožnost sklápět sedáky zadních sedadel. To bylo v PD vždy nebo je to až výdobytek FL 2020? Nadšený z toho nejsem, byl jsem zvyklý sedák vyklopit a usadit bednu z nákladem, bylo to z pohledu uložení nákladu a těžiště optimální. A jak se teď leze k palivovému filtru?
- průměrnou spotřebu mi to zatím ukazuje 5,3, podle tankování to vypadá, že PP proměřuje o cca 0,3 litru (po více nádržích se to zpřesní). Čili reál je asi 5,6, což kvituji s povděkem. Příjemné je, že i při razantnější jízdě spotřeba neletí raketově nahoru: tento týden jsem měl jednání v Náchodě a pro cestu domů jsem si zvolil méně pohodlou cestu (abych ten motor trošku procvičil a nehrkal s ním jenom monotónně po dálnici) přes Lázně Bělohrad, Hořice, Jičín, M.B. a přes Zahrádky a Úštěk domů. Na spotřebu to není optimální trasa - zatáčky, kopečky, vesnice, ale až k Jičínu to poskočilo pouze z 5,0 na 5,1. U Jičína jsme se trošku začali dráždit s jednou nenechavou oktávkou a černým mercedesem, přimotala se k tomu i nějaká Audina, ale ta to brzy vzdala. Drželi se mě hrdinně až na začátek Bolky, kde to prali na padesátce, což jsem je velkoryse nechal, bo mám svoje bodíky rád
No nebyla to eko jízda, zrychlování za vesnicemi, akcelerace do kopců, párkrát razantnější předjíždění, ale PP zareagoval pouze lehkým posunem z 5,1 na 5,3...
Co je naopak hodně znatelné, je správné prohřátí motoru. Po začátku jízdy začne spotřeba klesat tak po 15 - 20 km, v té době už je motor v optimální teplotní kondici. Takže ti, co jezdí do práce 10 - 15 km, ať se nediví, že tu spotřebu mají výš. Já prostě nejsem ekoterorista, ale využívám faktu, že ten motor po poměrně významnou dobu využívám v optimálních provozních podmínkách
Jezdí se mi s tím fakt dobře, odpor pedálů akorát, kulisa příjemně tuhá a přesná, věnec volantu OK. Zpětná vazba od řízení samozřejmě horší, ale u elektro posilovačů zřejmě nic lepšího nedostaneme. Posaz příjemný, při delších cestách možná budu postrádat bederní opěrku, rád jsem si ji nastavoval tak, aby byla opravdu cítit...
Pokud mě ten motor nevypeče nějakou konstrukční chybou, která vyplyne z honby za nízkou hmotností a spotřebou, tak budeme kamarádi. Ale věřím
, že toto řádně otestovali, motory, které poslední dobou uvádí na trh, nebývají poruchové propadáky, takže snad nebude DPíčko černou ovcí.
Závěrem párek obrázků, ještě v době kdy byl Albín skutečně albínem a nebyl zasraný podzimním provozem