Jak jsem avizovat na tomto fóru někdy začátkem října loňského roku, upgradoval jsem svoji i30 CW první generace na i30 N Performance. Necelých deset měsíců a zhruba 16.000 km sice není až tak moc, ale nějaké zkušenosti a praktické postřehy jsem za tu dobu získal. Pokusím se je tady shrnout, pokud přispěji alespoň trochu k oživené tohoto fóra, tak fajn, pokud pomůžu novým zájemcům ať už o verzi hatchback nebo fastback, samozřejmě v „N“, tím lépe.
Jak jsem se dostal k verzi „N“ - vcelku jednoduše, už nejezdím na dva týdny na dovolenou se čtyřčlennou rodinou a psem, tak nepotřebuji kombíka (byť by se občas hodil
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
), současně jsem chtěl něco, co vedle mne nezastaví na červenou na každé druhé křižovatce a přitom zachovám značku
![Hyundai :hyu:](./images/smilies/eusa_boohoo.gif)
. Protože výkonu auta (stejně jako objemu mrazáku) není nikdy dost a současný trend downsizingu spolu s elektronickými asistenty čehokoliv dělá z drtivé většiny aut nudná přemísťovadla, o to víc mě zaujaly reportáže Rasťo Chvály, Martina z Martina, a dalších. Řekl jsem si, že než tohle auto vyloučím, protože s hot hatchem se určitě nedá normálně jezdit do práce, tak se v něm musím svézt. V Říčanech mě loni v létě nechali objet ves a v Butovicích mi ho na jeden den, či spíše „od soumraku do úsvitu“ půjčili (navíc v nádherné černé metalíze). Za noc jsem najel přes 400 km a bylo rozhodnuto – s autem se dalo jezdit do práce stejně jako blbnout (což jsem pochopitelně s půjčeným autem nedělal a popravdě, dveřmi napřed nejezdím do dneška). Takže jsem začal shánět i30 N ve verzi Performance, což bylo o to složitější, že fabrika pomalu najížděla výrobu všech motorů s filtrem pevných částic. Nakonec se zadařilo v Brně a přivezl jsem si „enko“ bez filtru, možná jedno z posledních v ČR
K vlastním zkušenostem:
• Cena - tohle auto se nekupkuje pro poměr cena/výkon ani jako první nebo jediné auto ve vícečlenné domácnosti. K tomu, co auto umí, je ceník podle mne odpovídající a navíc prodejce vždycky něco vymyslí. „Enko“ není auto do akce typu „Léto s Hyundai – klima zdarma“
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
, v rámci které by dealeři doprodávali minulý modelový ročník. Dávám 4,5 hvězdičky z 5 možných.
• Exteriér – nekomentuji červené linky pod předním spoilerem a zadním difuzorem, podobnost s golfem GTI je asi nesporná, ale není na závadu, i tak si auta na parkovišti málokterý z laiků všimne. Jakkoliv je posouzení vzhledu auta subjektivní, přesto si myslím, že agresívní maska, krásná 19“ kola s 35 % pirellkami a prolisem v zadních blatnících je skvěle namíchaný koktejl. Dávám 5 hvězdiček.
• Interiér – za mne dobrý, odpovídá poslání vozu a ceně. Interiér si na nic nehraje, žádná imitace leštěných tropických dřev na palubní desce, většina materiálů jsou měkčené plasty a ty, co jsou tvrdé, tak to neschovávají a nevržou. Kdo chce luxus od Korejců, koupí si Genesis. Kožený volant je boží stejně jako kulová hlavice řadicí páky. Tragédií je páka ruční brzdy, ale to neříkám nic nového. Dávám 4 hvězdičky.
Chápu, že udělat zkušenost jako Deegr, budu mluvit jinak, ale asi málokdo bude reálně volit mezi H i30 N a BMW M850i
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
, že ano?
• Vnitřní rozměry – vepředu bez problémů (měřím 180 cm), vzadu samozřejmě trošku méně místa na kolena, stará „třicítka“ CW měla rozvor 2.700 mm a tohle má 2.650 mm. Nicméně si myslím, že jakkoliv jsou zadní sedačky plnohodnotné, v tomhle autě se stejně jezdí nejlépe v jednom, maximálně ve dvou
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Dětská sedačka se vejde dozadu bez problémů (i s vnukem
![Applause =D>](./images/smilies/eusa_clap.gif)
). Do kufru jsem zatím naložil všechno, co jsem potřeboval, pro případ exodu mám příčníky a můžu na střechu nasadit rakev
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
. Dávám 4 hvězdičky.
• Něco jako míra komfortu -audio ve staré „třicítce“ CW mi subjektivně přišlo lepší (taky ho většina recenzentů chválila), ale možná to spraví jiné nastavení ekvalizéru. Na druhou stranu, ještě mě neomrzel koncert pro čtyři válce, šestnáct ventilů a výfukovou klapku
![Applause =D>](./images/smilies/eusa_clap.gif)
.
Podvozek a tlumiče odpovídají poslání vozu, chtějí kvalitní povrch, jednou jsem na zkoušku vjel v N-režimu na dlažbu a málem mi vypadaly plomby ze zubů. Na delší trasy volím režim „Normal“, i tak spolujezdec neusne. Rozvážet s tímhle autem pizzu po Kampě by byla blbost, ale to asi nikdo nedělá
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
.
Není tu až tak moc odkládacích přihrádek, v podstatě jen velká schránka před spolujezdcem, kapsy ve dveřích, schránka na brejle u zpětného zrcátka a bezedná jáma pod loketní opěrkou. Odpovídá to charakteru auta, ale něco na parkovací lístky, mince (ideální je popelník) a peněženku by se hodilo.
Škoda, že sedačky nejsou ventilované, to bych ocenil v létě. Dovedl bych si představit sedačky s ještě lepším bočním vedením, ale nechat si tam dát Recaro (to prý lze v dodávkách do Německa), tak je auto za mega a všechno bude jinak. Celkově dávám 3,5 hvězdičky.
• Spotřeba – skoro tří set koňový auto nebude jezdit za 5,5 litru, to asi nikdo nečeká. Některé recenze na ni žehraly, já jezdím reálně (cesta 10 km do práce, do 100 km takové to „kolem komína“) za 9 až 9,3 l/100 km (prostě se neudržím, abych to i ráno v půl šestý chvílemi nevyhnal do otáček), v první zimě to možná bralo k 10 litrům, letos už to snad bude lepší. Rekord mám na trase po D1 z Brna do Litoměřic, kdy si to vzalo sedmičku, ale v režimu Eco s max. rychlostí 100-110 km/h. Šílená otrava, mít autopilota, tak ho zapnu a jdu se dozadu natáhnout. Tohle píšu v Chorvatsku, kam jsem dojel s respektováním všech rychlostních limitů po trase Litoměřice - Praha – České Budějovice – Linec – Salzburk – Villach – Udine –Terst – Koper – Vrsar za velmi slušných 8,1 l/100 km. Celou cestu klima, v custom nastavení mám řízení a motor v režimu „Sport“, tlumiče „Normal“, meziplyny „Sport“. No, upřímně, od benzinek a z odpočívadel jsem většinou odjížděl na „Sport+“, abych se rychleji zařadil na dálnici
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
. Stejně dávám 4 hvězdičky z 5.
• Co se mi nelíbí - jako asi největší problém vnímám předního asistenta detekce vzdálenosti od překážky, pokud zajíždím ke zdi, tak OK, ale 20 cm vysoký obrubník to většinou nevidí, takže musím zajíždět „na oči“, abych neurazil lízátko. Vzadu díky kameře není s parkováním problém, jenom by si auto zasloužilo HD displej, manželka v kie Rio za čtvrtinovou cenu ho má
Stejně jako mnozí další jsem se v zimě setkal s vrzáním od tyče řízení. Poprvé to bylo v momentě, kdy jsem přezul na zimní pneu a vyděsil jsem se, že gumy drhnou o podběhy. Tím to naštěstí nebylo, prostě ráno při -10° C si to při rejdu vrzne, odpoledne je na nule a není problém. Trochu pomohlo namazání všeho možného vč. tlumičů v servisu, ale fakt jen trochu. Někdo tady na fóru řešil, že kolem tyče chybí zátka, resp. manžeta, ale v servisu to odmítli, že takhle chodí auto z fabriky.
Občas není úplně hladký chod páky při řazení ze 4 na 5, trochu jako „zub proti zubu“, z 5 nahoru na 6 už je to OK a dolů, na což si tady taky někdo stěžoval, úplně sametové.
Problém je se světlou výškou ve starších podzemních garážích, např. pod Národním divadlem jsem to málem pověsil za práh na obrubník
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Prostě sportovní auto je nízký, kdo chce jezdit přes obrubníky, koupí si SUV nebo klasiku a obuje ji do balonů s profilovým číslem 60 a více.
• Společenská prestiž – tohle žádná recenze dosud neřešila, ale já si to nemůžu odpustit, a to směrem k českým motoristům. Mám na mysli mnohokrát potvrzenou zkušenost - jedu přesně na povoleném limitu, příp. o 1-2 km/h méně, dojede mne pašík nebo bavor nebo lexus (naposledy to byl kluk s Panamerou) s německou, rakouskou, lucemburskou nebo kdoví jakou SPZ, upraví tempomat na stejnou rychlost, kterou jedu já a klidně se za mnou drží dalších 50 km. Pak nás dojede soused z Boleslavi, okamžitě hodí levej blinkr a usí nás předjet. Pro boha živého proč? Netušíte, nemají to náhodou nařízené od výrobce? Všem kromě souseda z Boleslavi dávám 5 hvězdiček, jemu 0
To je všechno, co by mohlo být zajímavé pro potencionální nové majitele, příp. jako téma k diskusi stávajících vlastníků.
A propos, netušíte, kolik nás je v ČR? Na okrese Litoměřice nevím o nikom a moc „enek“ jsem u nás po republice zatím taky nepotkal.