Dobrý den všem !
Se zájmem čtu názory a zkušenosti druhých. Proto se chci i já podělit s trochou zkušeností a při tom reagovat na některé názory, které jsem četl i v jiných diskusních fórech. Třeba to někomu pomůže při rozhodování.
Máme starou i30cw, model 2011, ale s motorem 1.6 benzin a šestikvaltovou převodovkou, což je, myslím, dost podobná konfigurace s novou i30.
Najeto 27 000, z toho na LPG 19 000 km, nedávno jsem auto přistavil k první roční prohlídce (necelých 1000Kč, včetně filtru). Doposud vše bez jediné závady!
Na LPG jezdíme 18 let . S Ladou jsme najeli na LPG 160 000km, dále byly v rodině tři Felicie, poslední má 120 000km na LPG. O auta se přiměřeně starám a dosud jsem neměl jedinou plynovou závadu. Kdybych se bál, že mi LPG zdraží, neinvestoval bych do přestaveb a neušetřil ! Na uvedených vozech nedošlo po celou dobu provozu k poškození motorů. Motory si zachovávaly svůj původní výkon – měřil jsem kompresi.
Na Hyundai máme LPG systémem „BRC“ . Přestavbu mi dělali ve značkovém servisu Hyundai v Butovicích, takže bez diskusí zůstává 5ti letá záruka na motor a 2 letá je na LPG. (Dnes již dávají i pětiletou na LPG) Jsem dost preciza a puňťa , ale tuto zástavbu zatím musím co do řemeslného zpracování i do funkčnosti jen chválit! Jezdí to komfortně, bez škubání, rozdíl ve výkonu nepoznám.
Po cenovém skoku paliv zkraje roku 2012, jsem čerpal u Shellů a jezdil svoji stálou, vyjetou, pražskou trať za 1.50Kč na LPG a 2.70Kč na benzin - na 1km. (Letiště Ruzyně, dolů k Vltavě, nahoru do Bohnic a zpět.) Na té vyjeté trati, se při mírném provozu a pohodové jízdě, dostanu na 8 l benzinu a do 8.5 l LPG na 100 km . Na Lpg je vždy o něco vyšší spotřeba, protože směs propan-butanu má menší výhřevnost než benzin.
Na trati Ruzyně-Černý Most, dálnice Praha – Hradec Králové a dál na Náchod, (na dálnici jezdím kolem 120km/hod, bývá však potřeba i předjíždět - a pak "přišlápnu" abych nezdržoval rychlejší) spotřeba LPG vychází kolem 8.5 l/100km. Na ostatních silnicích se pohybuji mezi 7-8 l/100 km. Na dálnici Praha – Brno, v pěti lidech, když jsem se držel 130km/hod. byla spotřeba kolem 9,5l/100km.
Počítám, že při sportovním způsobu jízdy bych se dostal i přes 10l LPG na 100 km V tom případě by i benzinová spotřeba atakovala 9l/100km .
Při tomto způsobu jízdy se negativně projevuje „krátká“ šestka. Při 130km/hod. motor točí 3750ot/min. a zvyšuje tak spotřebu. Ale ani nové i30 na tom nejsou, jak jsem četl, o mnoho lépe! (i30 s přímým vstřikováním točí na šestku při 130km/hod. 3500ot/min.) Musím však přiznat, že skoro nemusím řadit, protože šestka skoro všechno vyjede!
Na trati Praha-Marsei, přes Německo, po dálnici, plus ježdění po Provence, jsem měl průměrnou spotřebu 9.34l/100km. Tři lidi a něco zavazadel, klimatizace šla stále naplno. Přes Německo jsem jel kolem 150, jinak 130 podle GPS, což je tachometrových 135 km/hod. Celkem jsme s jezděním po Provence ujeli 4300km .(Často jsem při každodenních výletech používal dálnici ) Benzinu mi za ty 4300km ubylo o šířku ručičky palivoměru .
V zimním období ubývá benzinu o trochu více, protože se vždy startuje na benzin. A k přepnutí na plyn dojde automaticky, až po dosažení teploty chladicí kapaliny 30 stupňů. (U systému BRC, který mám instalovaný.) Takže, podle velikosti promrznutí auta, se ujede i nějaký kilometr na benzin, než dojde k přepnutí.
Palubní počítač není v případě LPG přesný . Při dálničních rychlostech ukazuje až o 1,2l menší spotřebu než je skutečná. Proto měřím z plné nádrže do plné. Při měření čerpám na stejné čerp. stanici, protože i plnicí tlak není u všech čerpaček stejný. Pak se liší i množství plynu, které do uzavření nádrže načerpám. (Také ne všichni výrobci LPG mají stejně "výživný" LPG - je rozdíl ve výhřevnosti.)
K ceně za kilometr je nutno ještě rozpočítat cca 1000Kč ročně za povinnou prohlídku (včetně výměny LPG filtru.) Ta je po roce nebo po najetí 20 000km, stejně jako servisní prohlídky auta, takže se s nimi pohodlně sloučí.
Přestavba se sekvenčním vstřikováním stála 31 000Kč. Proto po ujetí o něco více než 31 000km jezdíme za cenu LPG. Auta často neměním. Počítám, že s tímto najedeme více než 100 000km a tak se cena zástavby několikanásobně vrátí . Jak dlouho vydrží hlavně vstřikovače, ukáží najeté kilometry. Ale ono ani turbo (snižující spotřebu), před nedávnem praskající rozvodové řetězy a další technika špičkových výrobců nejsou bez závad. Po 10ti letech, budu-li chtít pokračovat s LPG – výměna nádrže ( což je 6 000Kč) a nějaké pryžové díly v regulátoru. Až auto zestárne k povinným technickým prohlídkám, připlatím si několik set korun za LPG.
I tak mi však LPG vychází levněji, než varianta úsporného naftového motoru .
A ještě rezerva ! Zde platí něco za něco ! Místo rezervy mám toroidní nádrž, která pojme přes 40 l LPG. Podle nové úpravy vyhlášky, bych rezervu nemusel mít. Stačí jen sada na opravu pneu, kterou jsem dostal se zástavbou. Ale přeci jen, rezerva je rezerva ! Mám dojezdovou, kterou jsem postavil vpravo do kufru. Prořízl jsem podlážku kufru ve tvaru průniku rezervy přes podlážku tak, že rezerva sedí na kovovém dně kufru, upevněná důkladným úchytem. Mezi rezervu a kapsu za zadním kolem se ještě pohodlně umístí povinná výbava. Kufr je tedy o šíři dojezdové rezervy užší. Protože se vypouklý disk schová do kapsy za pravým kolem a rezerva není přesně svisle, je to o 13 až 15 cm.
Takže - nebojte se LPG, určitě se vám vyplatí ! Přesněji - až na něm najedete číselně o něco víc kilometrů, než co stála přestavba, což bývá zhruba příplatek za naftový motor.
Jen do podzemních parkovišť nesmíte !
Šťastné kilometry přeje Honza. (
zzmeskall@seznam.cz )
Ps.:V případě, že je auto ještě v záruce, bych si zástavbu nechal provést v značkovém servisu! Už s tím mají zkušenosti a na nových autech dávají záruku pět let na motor, včetně LPG !