Stránka 75 z 180

Re: Spotřeba i30

Napsal: 17 bře 2011, 01:03
od pietro32i
Tuším už, že asi máte pravdu (príklad s tou gumou), ale stále nie som presvedčený :oops: Adhézia je predsa priľnavosť a tá je okrem druhu dotýkajúcich sa povrchov priamo závislá na tom tlaku a nie na ploche, na ktorej sa odohráva, či? Nemýlime si náhodou trenie s adhéziou? Mám v tom chaos trochu...

Re: Spotřeba i30

Napsal: 17 bře 2011, 07:06
od oKo
Drobná nápověda: http://cs.wikipedia.org/wiki/Adheze a http://cs.wikipedia.org/wiki/T%C5%99en%C3%AD.
Můj zjednodušený závěr (doufám, že se mne kolegové fyzici nejmou kamenovat): dokud se kolo nesmýká, máme tu adhezi, jakmile se smýká, je tu tření (konkrétně smykové). Ale možná jsem to taky nepochopil správně nebo jsem to příliš zjednodušil.

Re: Spotřeba i30

Napsal: 17 bře 2011, 09:24
od jose3
pietro32i píše:Adhézia je predsa priľnavosť a tá je okrem druhu dotýkajúcich sa povrchov priamo závislá na tom tlaku a nie na ploche
Ano, pokud budeme měřit adhezi na cm2, pak adheze závisí na tlaku a druhu povrchů se dotýkajících. Jenže větší vliv z těchto dvou veličin má právě ten druh materiálů. A protože guma a asfalt mají adhezi velkou, větší vliv má plocha než tlak. Zase jednoduchý příklad. Polož si žvýkačku na podllahu a aniž bude zatížená zkus s ní pohnout. Pak si vem třeba ocelovou matičku o stejné ploše, ale zatiž ji třeba menším závažím. Přesto, že na matičku bude působit mnohem vyšší tlak, pohneš s ní snadněji než s tou žvýkačkou. Proto i větší styčná plocha gumy s vozovkou má vyšší adhezi než úzká pneumatika pod vyšším tlakem.

Re: Spotřeba i30

Napsal: 17 bře 2011, 10:21
od pietro32i
Škoda, že tu nie je nejaký fyzik, aby nám to dokumentoval nejak matematicko-fyzikálne, ale asi teda máte pravdu - na leto si kúpim širšie gumy, až zoderiem tie hankooky 8) V zime by som to neriskoval, tam bude asi vhodnejšia predsa len užšia pneumatika, pretože ako sa píše na wikipedii: "Tam, kde je relativně nízký součinitel tření mezi kolem a jízdní dráhou, je důležitým parametrem adhezní hmotnost." Týka sa to síce hlavne železnice, ale ani ľad určite nemá vysoký koeficient trenia a vyššia adhézna hmotnosť získaná zmenšením styčnej plochy pneumatiky s ľadom bude asi užitočnejšia.

Re: Spotřeba i30

Napsal: 20 bře 2011, 18:11
od vena.m
Tak se musím pochlubit po skoro ročním ježdění slušnou spotřebou, mám najeto skoro 7,5tis. V sobotu sem si vynuloval PP (měl sem tam za poslední 3 měsíce 7,9L/100km), jezdil sem převážně krátké trasy po městě. Cesta Ustí n.L - Česká Kamenice cca 39 km. jel sem normálně poklidnou jízdu a snažil se motor nevytáčet víc jak nějakých 2500 ot. a průměrka 6,4L. Dneska sem jel zpátky a opět vynuloval PP....cesta je nazpátek víc z kopce (kdo to zná) a doma my ukazoval Palubák průměr 5,6L... což si myslím je na tenhle motor výborný ( skoro dííízláááček) :D/

Re: Spotřeba i30

Napsal: 21 bře 2011, 08:02
od maco
tak neco informaci z dalnicniho cestovani :wink: Brno - Praha, Praha - Brno, +- 400km, prum. rychlost 108 km/h, prum. spotreba 8,3 l/100km dle PP (v realu tedy o neco malo pravdepodobne vyssi) :mrgreen: takovej malej cervenej tank, na cestovani po dalnici bych mel ten benzin zacist krast :D

:!: :!: :!: halo, halo piste k te prum. spotrebe i prumer. rychlost :!: :!: :!:

Re: Spotřeba i30

Napsal: 21 bře 2011, 08:05
od matysekul
Průměrná rychlost 108 km.h-1 není zase tak málo,ovšem pokud jsi za celou dobu nepřibrzdil a i po Praze jsi jezdil touto rychlostí,pak to zas tak moc není.

Re: Spotřeba i30

Napsal: 21 bře 2011, 08:08
od maco
matysekul píše:Průměrná rychlost 108 km.h-1 není zase tak málo,ovšem pokud jsi za celou dobu nepřibrzdil a i po Praze jsi jezdil touto rychlostí,pak to zas tak moc není.
jj, vsak ja uz to neberu nejak negativne, k benzinovy 1,6 to patri :) proto apeluju na psani prum. rychlosti - hned to rekne vice

Re: Spotřeba i30

Napsal: 21 bře 2011, 08:14
od matysekul
Já měl největší spotřebu 7,5.A to jsem měl průměrnou rychlost 130km.h-1.Jenže to jsem jel na otočku na moravu v sobotu odpoledne a po prázdné dálnici.A cestovní rychlost od 130 do 190.A těch 130 bylo minimálně,proto průměrnou rychlost neberu moc v potaz.

Re: Spotřeba i30

Napsal: 21 bře 2011, 08:50
od maco
matysekul píše:Já měl největší spotřebu 7,5.A to jsem měl průměrnou rychlost 130km.h-1.Jenže to jsem jel na otočku na moravu v sobotu odpoledne a po prázdné dálnici.A cestovní rychlost od 130 do 190.A těch 130 bylo minimálně,proto průměrnou rychlost neberu moc v potaz.
nechapu...no to prave musis brat v potaz, protoze ta vypovida aspon priblizne o stylu jizdy - urcite jsi totiz celou dobu nehledel jen na tachec a nezkoumal kolik jedes a taky ses urcite nekde rozjizdel, popojel ci otacel...takze proc bys nemohl mit prum. rychlost 130...ja se snazil na dalnici jet mezi kolem 130 (samozrejme to kolisalo treba od 100 do 150 pri nejakym predjizdeni a taky aspon kousky jizdy ve meste 40-50) a prumerna je 108. No a prum. rychlost je v nasich autech zjistitelna tak je to urcite jeden z udaju, kterej doplnuje predstavu o spotrebe auta, stejne jako delka trasy. Kdybys napr napsal, ze jsi jel treba 200km, spotreba 7,5, rychlost 130 tak je jasny proc tolik tvuj naftak zral, pokud bys na stejne trase mel stejnou spotrebu a prumernou 70 tak je s tvym autem nebo tebou asi neco v neporadku :D ...myslim ze ted uz to musi byt pochopitelny... ja vim, ze k uplnymu obrazu by bylo treba jeste vic info (relief trasy, vitr, teplota, pouzite pneu, naklad, stav silnice...blablabla), ale aspon treba ta delka trasy a prum rychlost je v tom nasem primitivnim PP jasna stejne jako spotreba tak proc to nenapsat ne?

Re: Spotřeba i30

Napsal: 21 bře 2011, 08:57
od N2DRFT
pietro32i píše:Tuším už, že asi máte pravdu (príklad s tou gumou), ale stále nie som presvedčený :oops: Adhézia je predsa priľnavosť a tá je okrem druhu dotýkajúcich sa povrchov priamo závislá na tom tlaku a nie na ploche, na ktorej sa odohráva, či? Nemýlime si náhodou trenie s adhéziou? Mám v tom chaos trochu...
to ano ale u spotřeby jde především o tření a valivý odpor, pokud vím. A to by mělo vzrůstat s plochou co se dotýká silnice.

Re: Spotřeba i30

Napsal: 21 bře 2011, 10:46
od vena.m
Myslím si že průměrná rychlost sama o sobě toho taky moc nevypoví. Záleží hlavně myslím na profilu tý cesty co se jede. Pokud máte průměr rychlosti 70 km/h a jedete krajinou do kopce a zas z kopce, přes vesnice atd., tak ta spotřeba bude určitě jiná než když se těch průměrnejch 70km/h jede po dálnici nebo rovný okresce. Hlavně je to myslím na řidiči jak chce jezdit ( ale motor v žádném případě nepodtáčím) snažím se jezdit minimálně cca 2000 - 2500 ot.... a občas ho proženu když jedu trochu delší trasu a je zahřátej 8)

Re: Spotřeba i30

Napsal: 21 bře 2011, 11:48
od pavkt
Ono není podtáčení jako podtáčení. Myslím, že není problém jet na dvojku 1500-2000ot. I s trojkou se občas dostanu pod 2000ot.


1.6cwcvvt

Re: Spotřeba i30

Napsal: 21 bře 2011, 12:50
od vena.m
Pavkt: No myslel sem samozřejmě 4 a 5 rychl. stupeň. Na 4 se dá už v pohodě jezdit od 2000 a na 5 se snažím držet min kolem 2500

Re: Spotřeba i30

Napsal: 21 bře 2011, 13:21
od Luboshak
Klidně jezdím po městě po rovině ustálených 60 km/h na pětku (spotřeba je cca 4 l). Otáčky jsou tak 1800. Za podtáčení to nepovažuji. Když chci zrychlit, podřadím.