No ve švajcu je to úplně jinak. Nevím teda přesně, kolik musíš mít odjeto jízd, ale praxe v AŠ je tam rozhodně delší.
Každopádně, prvně se učíš teorii a zdravovědu, hlavně to druhé je tam hodně obsáhlejší než u nás. Potom děláš z obojího zkoušky a teprve, když je zvládneš, tak můžeš začít jezdit s instruktorem. Snaží se, aby z AŠ opravdu vyšel "hotový" šofér. Samozřejmě, praxi ničím nenahradíš, ale rozhodně absolventi tam umí jezdit a orientovat se v provozu lépe než ti naši.
Jenom pro názornost: napoprvé máma jízdy neudělala, zkušební komisař jí vytkl tyto dvě věci:
1) mimo obec jela zbytečně pomalu a zbržďovala tak plynulost provozu;
2) při podélném parkování v řadě vozidel (což dodnes plno řidičů vůbec neumí) měla mezi autem a chodníkem mezeru "více než jednu stopu" tj. cca přes 30 cm, což bylo podle komisaře příliš.
Žádné další výhrady neměl, ovšem i toto stačilo na to, aby musela závěrky opakovat.
Samozřejmě je potřeba také dodat, že jí celá autoškola vyšla v přepočtu skoro na 100 000 našich peněz!! A to si ještě při návštěvách ČR dokupovala kondiční jízdy tady, aby jí to vyšlo levněji. Holt v SUI je fakt draho a jakmile tam jednou máš trvalý pobyt, tak ti neumožní dělat AŠ jinde:( Pokud tam už přijdeš s hotovým řidičákem odjinud, tak ho uznají, ale když si chceš dělat nové papíry, tak jenom tam.
Ale asi jim ta dopravní politika funguje, protože se tam jezdí dobře
Všeobecně je tam míň řidičů, kteří pospíchají a také méně těch, kteří brzdí provoz. Celé je to takové klidnější a plynulejší. Napomáhá tomu i fakt, že mimo obec je povoleno pouze 80 km/h, což je rychlost, kterou (mimo kopce a zatáčkovivé úseky) zvládají i autobusy a kamiony, takže není moc co předjíždět. A pokud někdo jede třeba 70, tak ho vyblikají a vytroubí. Tady je 80, tak jeď prostě 80 a basta. Docela mi to vyhovovalo, což mě překvapilo, protože jsem rozhodně předjížděcí typ řidiče
Ale tam to nebylo moc potřeba, protože mě zkrátka málokdo brzdil v mém jízdním tempu.
Má to něco do sebe, ale tady je to těžko aplikovatelné, chtělo by to dlouhodobou a hloubkovou výchovu řidičů, čehož se tady těžko dočkáme...
Taky tam mají jednu zajímavou vychytávku: pokud na železničním přejezdu mimo obec bliká červená, tak kamiony (pokud to dovolují rozhledové podmínky) musí zastavit cca 100 metrů před přejezdem, aby umožnily předjetí (resp. objetí) ostatním autům. Prostě se počítá s tím, že ty osobáky budou o trošku rychlejší, takže proč je před sebe nepustit.