Po delší době mi ministerstvo odpovědělo dopisem, podepsaným 22.01.2008 Ing. Josefem Pokorným, ředitele Odboru silničních vozidel. Cituji:
"...K vazbě denní svítilny na obrysová světla. Text předpisu EHK OSN č. 48 nezakazuje aby současně s denními světly svítila obrysová světla, avšak důvodem zavedení denních svítilen bylo snížení energetické náročnosti denního osvětlení automobilu při zachování jeho dostatečné viditelnosti.........Použití obrysových světel spolu s denními svítilnami umožňuje také zákon č. 361/2000 Sb. Text odst. 1 § 32 zákona č. 361/2000 Sb., kterým se kladou požadavky na použití denních světel automobilu, odpovídá požadavkům stanoveným předpisem EHK OSN č. 48, k čemuž je Česká republika zavázána přistoupením k předpisu EHK OSN Ženevské dohody 1958 ....."
Je tedy na úvaze uživatele, zda chce denní světla používat pouze úplně samostatně, nebo spolu s obrysovými světly. Já osobně považuji argument o spotřebě proudu za irelevantní- těch pár desítek Wattů je pouhé promile výkonu motoru (v kW), spotřebovávaného na jízdu samotnou. Jaký význam má ušetřit 0,1% benzínu, když styl jízdy ovlivní spotřebu i o více než 10%?
Předpis č. 48 Evropské hospodářské komise Spojených národů (EHK/OSN) — Jednotná ustanovení pro schvalování typu vozidel z hlediska montáže zařízení pro osvětlení a světelnou signalizaci
Dodatek 47: Předpis č. 48
Revize 4 (zahrnuje změnu 1)
Obsahuje platné znění včetně:
Série změn 03 – datum vstupu v platnost: 10. října 2006
6.19. Denní svítilna (11)
6.19.1. Užití
Nepovinné na motorových vozidlech. Zakázané na přípojných vozidlech.
6.19.2. Počet
Dvě.
6.19.3. Uspořádání
Žádné zvláštní požadavky.
6.19.4. Umístění
6.19.4.1. Na šířku: bod přivrácené plochy ve směru vztažné osy, který je nejvíce vzdálen od střední podélné roviny vozidla, nesmí být vzdálen více než 400 mm od nejvzdálenějšího vnějšího okraje vozidla.
Vnitřní okraje přivrácených ploch ve směru vztažných os musí být od sebe vzdáleny nejméně 600 mm.
Tato vzdálenost může být zmenšena na 400 mm, je-li celková šířka vozidla menší než 1 300 mm.
6.19.4.2. Na výšku: nejméně 250 mm a nejvýše 1 500 mm nad vozovkou.
6.19.4.3. Na délku: na předku vozidla. Tato podmínka se považuje za splněnou, jestliže vyzařované světlo neobtěžuje řidiče ani přímo, ani nepřímo přes zpětná zrcátka nebo jiné odrážející plochy na vozidle.
6.19.5. Geometrická viditelnost
Vodorovná: 20° směrem ven a 20° dovnitř.
Svislá: 10° směrem nahoru a 10° směrem dolů.
6.19.6. Orientace
Směrem dopředu.
6.19.7. Elektrické zapojení
Pokud jsou montovány, musí být denní svítilny automaticky zapnuty, když je zařízení pro spouštění a/nebo zastavení motoru v poloze, ve které může motor pracovat. Aktivace a deaktivace zařízení pro automatické zapnutí denních svítilen musí být možná bez užití nářadí. Denní svítilny musí být automaticky zhasnuty, jakmile se rozsvítí světlomety, s výjimkou případu, kdy jsou světlomety užity pro přechodné rozsvěcení v krátkých intervalech.
6.19.8. Kontrolka
Kontrolka zapojení obvodu je nepovinná.
6.19.9. Další požadavky
Žádné.
Na závěr lze říci jediné tak jak je to ????