Stránka 81 z 162
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 18 úno 2022, 13:45
od Mr. HYUNDAI
stefanpilat píše: ↑17 úno 2022, 17:15
Měla by to být norma ČSN 33 2130. Její text u sebe nemám a může se jednat o zastaralý a už neplatný údaj, takže budu jedině rád, když to ověříš. Mě by teda dávat k jištění 16A vodič o průřezu 1,5 mm ani nenapadlo.
ČSN 33 2130 ed. 3 aktuálně, řeší problematiku průřezu a jištění krásně jednoduše, ale jasně v tabulce 6 uvádí, že vodiči průřezu 1,5 mm je předřazeno jištění 10A, vodiči 2,5 mm jištění 16A. Což je mi tedy známo, proto mě zaujala kombinace vodiče průřezu 1,5 mm a předřazeného jištění 16A, protože takový proud by vodič průřezu 1,5 mm dřív nebo později "rozpustil".
Hodnota předjištění se vypočítává dle tepelné zatížitelnosti, na 1,5 mm průřez projde ještě předjištění 13A, ale i když to na papíře vychází a závada to není, já bych tam víc jak 10A nedal.
Když jsem psal o tom, že všechny komponenty musí být v pořádku a správně zvolené, měl jsem na mysli hlavně to, že pokud je vše na zásuvkovém okruhu taženo Cu 2,5 mm, předjištění je 16A, tak i zásuvka musí být na zatížitelnost 16A stavěná a schválená. Občas žasnu co jsou lidi schopni zapojit a používat. Takovým typickým extrémem je do řádného zásuvkového obvodu zapojit prodlužku s vodiči o průřezu 0,75 mm a samotné tělo prodlužky je schválené na zatížitelnost 10A - a nikdo to neřeší a flákne do toho 2 mrazáky a ledničku - obvod v pohodě, jistič v pohodě a prodlužka se roztéká
.
Ale to jsem odkráčel OT - omlouvám se.
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 18 úno 2022, 13:56
od Minko
Mexican píše: ↑18 úno 2022, 10:45
400kWh (0,4MWh) nabijanie elektromobilu na rok? to ti tam chyba nejaka desatinna ciarka alebo sa pletiem?
áno máš pravdu moja chyba, musím menej škrabať rukou keď niečo počítam ručne a následne chcem použiť do príspevku na PC. áno máš pravdu, bolo by to 3,9 MWh. A keď si to prevediem na súčasný stav, momentálne to vychádza tak, že je to zhruba to, čo som na baráku v spotrebe medziročne ušetril iba čiastočným zateplením podkrovia (pri celkovom náklade na zateplenie 1300 €)
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 18 úno 2022, 14:06
od Minko
inak aby som sa vrátil ešte k poznámke elektrické auta vs. jazdenie okolo komína- no zmysel mi to začína dávať asi preto, že jazdím i20 a ako sorry, začínam sa báť ak je 70% áut okolo mňa SUV alebo dodávka. Mám síce auto s XY vybavením na ochranu posádky ale kto bude ťahať za kratší koniec? ja v mojom vysávači alebo vymaľovaná kačkohuba s mobilom v ruke v nejakom GLCčku?
Teda o väčšom aute uvažujem aj z bezpečnostných dôvodov. Navyše nešvar súčasnej doby- pchať osvetlenie auta čo najvyššie a hlavne u dodváok ma začína pekne srať- vkuse má nejaké dodávky pri večerných/nočných jazdách oslepujú- žiaľ moje auto nemá zatmavovanie vonkajších spätných zrkadiel. Nie je to nič príjemné keď ide človek 20-30 km s "RTG" na chrbte.
A teda ak mám ísť do "väčšieho auta"- ideálne som zvažoval i30 combi (ten veľký kufor by mi pichol na občasné výlety) ale pri tomto všetkom začne človek svoje úvahy prehodnocovať.
A na verejnú dopravu presedlať teda nemienim- jej ponuka je tristná. Ak už je intenzita ako taká, ponuka pohodlnosti sa zužuje na SORovraky (nechápem ako niekto môže vyrábať a predávať vrak ktorý drnčí v celom interiéri ešte len zíde z linky) alebo na železničnú dopravu, ktorá poslednú dobu snáď viac nejazdí ako jazdí.
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 18 úno 2022, 14:28
od Školník
Jojo když jsem koupil Tucsona, tak první pojistka byla 18tis a každý rok šla o 2tis dolů.
Pořád tady řešíte ty náklady. Chtěl jsem původně Tucsona PHEV, jsou pouze dva stupně výbav ve 4x2 jedna je za 1,025Mio a druha za 1,125Mio. Když jsem viděl Ioniq5, tak jsem si řekl, že ho chci a abych ho mohl mít, tak jsem hledal předváděčku, no a našel za 1,2Mio(cena nového 1,38Mio), tedy rozdíl 80tis. Předchozí Tucson byl taky předváděčka a na funkci rostlináře to vliv nemělo
.
Srovnání Tucson:
Poj 18tis+16+14+12+10tis=70tis za 5 let
Servis: 5 x 8tis. = 40tis.
PHM: 70000km v průměru za 6L/100km = 4200L x 38kč = 159600kč, když budu půlku jezdit na El a Půlku na PHM mělo by to být :PHM:79800kč EL: 18kWhx350=6300kWh x 2,4kč = 15120kč celkem tedy 94920kč když to vše půjde o 100% nahoru je to 189840kč
Srovnání Ioniq5:
Poj 20tis+18+16+14+12=80tis za 5 let
Servis: 5 x 3tis=15tis + jednou za 3 roky výměna chladiva baterie 15tis(dle infa ze servisu, stejné jako u Kony, tedy 15tis) celkem 30tis
EL: 70000km v průměru 20kWh/100km, 700 x 20 = 14000kWh x 2,4kčNT = 33600kč (mám fix tarif na 3 roky) když to půjde o 100% nahoru tak to bude 67200kč. Kdybych nenabíjel doma ale jenom v práci, tak to je za 70000kč při nárůstu o 100% 140000kč
Nepočítal jsem pneu, obě auta mají 19ky, takže +/- stejná cena.
Zůstatkové hodnoty nejdou bohužel predikovat
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 18 úno 2022, 15:25
od Mexican
Minko vidim to ako ty. ako motorkar proste nemam rad velke auta. Dodavky chapem, pretoze tiie proste rozvazaju veci ktore vsetci chcu a potrebuju. Ale nechapem obscesiu velmymi stodolami SUV, pretoze su "bezpecne". Nas sused, je to taky multi level marketing floutek dava najavo svoj uspech tym ze ma X7 od BMW. A jeho profi manzelka (blondyna s pol kilom makeupu na xsichte zdedila jeho Porsche Caynene. NObaja s tym jazdia maximalne do Brna alebo do 2x rocne Praglu na lestisko ked letia niekam na dovolenku. Na tom cayennu to vidiet pac maju stanie pochcate olejom
ja seba vidim tiez v i30 kombik a stve ma prave ten fakt, ze koncernova segra Ceed PHEV kombik ma tak zmenseny kufor. Pretoze aj napriek mojim kecom tu si myslim, ze by mi ten hybrid a PHEV zmysel daval. Preto pokukujem aj po Corolle TS (hybrid) ale vo vybave v ktorej sa mi paci (Trek Hybrid) som na 800 000kc. Na druhu stranu je to uz skvele postavene a vybavene auto s vybornym hybridnym systemom. A aj keby som si vedla postavil hoci aj Tucsona za 800 000kc, asi by som si nepolepsil. To je ta dilema, pretoze pekne postaveny a vybaveny I30 kombik s 1,5 TGDi MHEV s DCT je za 550 000kc. A s tym sa dlhodobo da jazdit okolo 6l/100 co je proste pecka
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 18 úno 2022, 19:37
od petzl62
Za 7l/100 dlouhodobě bych řekl.
A u té Toyoty si 50tis. aktuálně přidej
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 18 úno 2022, 20:22
od Srandista
Bohužiaľ, Corolla TS tento rok podražela o ďalších 40 tisíc... Za tých pár rokov, čo je na trhu to robí už nárast o 83 tisíc, a to už je fakt pálka...
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 20 úno 2022, 16:14
od Mexican
ked sa nam tie BEV rozsiria, moze vzniknut tlacenica:
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi ... tomoto_fdv
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 20 úno 2022, 17:28
od petzl62
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 20 úno 2022, 18:41
od Richard555
Tohle je situace, která nikdy neměla nastat. Situace kdy nesmyslný příkaz či zákon je postaven nad zdravý rozum. Prostě úmysl byl dobrej a dopadlo to jako obvykle - na hovno ...... bohužel ti nejhlasitější , ne ti nejchytřejší nám teď vládnou a bude to tak dlouho dokud bude mlčící většina mlčet
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 20 úno 2022, 18:52
od Martinsp
Mlčící většina se přidá. Na větší počet elektromobilů nejsme a dlouho nebudeme připraveni. Zatím je to max pro ty co bydlí ve vlastním domě s možností nabíjet a ještě k tomu na to mají a jsou ochotni to za to dát.
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 21 úno 2022, 07:13
od Minko
Mexican píše: ↑18 úno 2022, 15:25
Dodavky chapem, pretoze tiie proste rozvazaju veci ktore vsetci chcu a potrebuju.
To ja nechápem ani tie dodávky. Prečo by nemohli mať svetlá vo výške normálnych áut? (nemyslím SUV) Dokážu to kamióny aj Autobusy, tak by to mohli dokázať aj dodávky.
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 21 úno 2022, 07:16
od slabostka
Martinsp píše: ↑20 úno 2022, 18:52
Mlčící většina se přidá. Na větší počet elektromobilů nejsme a dlouho nebudeme připraveni. Zatím je to max pro ty co bydlí ve vlastním domě s možností nabíjet a ještě k tomu na to mají a jsou ochotni to za to dát.
- načo všetko nebol svet pripravený a stalo sa to realitou... ono sa to všetko pekne usporiada aj bez našich vzlykov... mobilita bude stále potrebná a aká bude nech čas ukáže. Možno budeme prekvapení.
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 21 úno 2022, 10:53
od sarin007
Takové počtení ze života:
https://autobible.euro.cz/reportaz-cest ... ima-zepta/
Prostě vezmu EV auto a chci jej používat stejně jako spalovací. Takový test ze života pro běžného člověka. A ptám se, opravdu je to TEN krok kupředu, když se musíme pořád dokola bavit o dojezdu a o tom, že se dojezd dost mění s počasím a s podmínkami? Nebo, že ujedu 100 km a už musím řešit nabíjení, kde strávili hodku času? Je tu hezky ukázané, že ne vše jde dopředu naplánovat a ne vše funguje vždy na 100%, jako je rychlost nabíjení, to, že bude nabíječka volná nebo vůbec fungovat (nebo že se můžu spolehnout na to, že si u hotelu nabiju). I zmíňka o cenách za elektřinu je zajímavá a už jsem o tom četl několik poznatků, že nevýhoda je stále v tom, že jsou obrovské rozdíly v cenách elektřiny. Jako ty ceny, které uvádí v článku jsou brutální. To mi provoz EV auta/km vyjde dráž než spalovací. Nově jsem zaregistroval už i info, že u některých stojanů si začínají započítávat cenu za minutu stání, kdy je auto nabité a je stále připojené a zabírá místo jiným. Podle mě jsou ceny levného nabíjení tatam, vše se bude zdražovat s počtem aut, které budou jezdit. I různá nabíjení zdarma vezme brzy za své. Ze všeho mi vyplývá, že vlastnit EV auto = nutnost mít možnost vlastního nabíjení. Tím mám stabilní cenu elektřiny a jasnou časovou možnost nabíjení bez stresu, kdy, kde, jestli vůbec.
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 21 úno 2022, 11:17
od remkren
Já se tedy do diskuzí o elelektromobilitě nechci nějak moc montovat, protože tomu nerozumím a na elektrické auto v dohledné době mít nebudu. Ale myslím si, že @sarin007 tvůj názor je tak trošku demagogicý: "Prostě vezmu EV auto a chci jej používat stejně jako spalovací." každá změna dopravního prostředku přináší změny a nutnost jiného způsobu používání. Dovedu si představit stejné diskuze kočích koňských povozů a zastánců prvních aut, kde kočí argumentuje tím, že chce auto používat stejně jako povoz, aby se motor nažral na zelené louce, nebo dostal oves v zájezdním hostinci a jaký je dojezd z benzínem a kde ho bude shánět, že ho v každém hostinci nemají.