Mám obě varianty, AUT i Man.
Rozhodně AUT. Nastavení
pouze teploty a o vše ostatní se nemusíš starat. Tím myslím, spouštění AC, nastavení kudy bude proudit vzduch ( teplý v zimě jde na nohy, studený v létě přední průduchy) rychlost ventilátoru atd.
Rozdíly:
Aut / Man
Rychlost vent. 8 stupnů/ pouze 4 stupně.
Při odmlžování skla nastavení max. otáček / musí se nastavit rychlost vent. ručně.
aut. se dá přepnout do poloautomatu, to znamená můžeš si vybrat změnu otáček vent., směr proudění, dokonce lze zapnout všechny 3 směry výstupu vzduchu! u manuálu pouze 4 možnosti výstupu vzduchu dané výrobcem (já postrádám přední průduchy a sklo). Najdou se další drobnosti komfortu i obsluhy. Za mě jedině Automat.
To Bruno: pěkně jsi udělal úpravu klimatizace
. Bohužel jí dalším
NEDOPORUČUJI !
A to hned z několika důvodů:
Provedenou úpravu jak popisuješ lze udělat jen bez znalosti fungování klimatizace a jejich částí, hlavně kompresoru.
Největším problémem je spouštění kompresoru. Asi ještě před cca 6 lety se spojka která spojuje kompresor s pohonem řemenu spínala rovnou 12V, při tomto zapnutí bylo cítit škubnutí, el. spojka spojila rovnou řemen s kompresorem. Tento postup náběhu kompresoru se dnes již nepoužívá a to právě proto rázové zatížení jak řemenu, tak kompresoru. Představ si, že máš motor vytočený na 3 000 otáček a ted k němu připneš zastavený kompresor. Namáhání je obrovské, proto se doporučovalo zapínat klimatizaci při volnoběžných otáčkách motoru, nebo po sešlápnutí spojky. Mám pár fotek rozebraného kompresoru, když se zapínala klima za jízdy. Utrhla se pojistná mech. spojka v kompresoru. Je to nevratné, musel se kompresor vyměnit.
Naštěstí dnes se používá pomalé spouštění náběhem napětí od cca 4V. proto již u dnešních klimatizací není cítit škubnutí.
Další problém je v mazání kompresoru ( je to většinou jednopíst. typ). Olej ( dnes se používá POE, cena je přes 1000,-Kč za litr) je nasycen chladivem ( nejčastěji R134a), které je v něm "rozpuštěno", po zapnutí se toto chladivo začne rychle uvolnovat a olej začne pěnit, takže hůř maže. Proto by se mělo po zapnutí AC nechat kompresor běžet min 10 minut na promazání. Z tohoto důvodu výrobci kompresorů nedoporučují častější spouštění než 6x za hodinu!
Proto se nastavení teploty dělá mícháním studeného vzduchu z klimatizace a teplého vzduchu z motoru a ne zapínám a vypínáním kompresoru.
Další problém je po zastavení kompresoru, kdy se dostane více odpařeného chladiva do výparníku ( z důvodu úspor zde není elektromagnet pro "oddělení" vysokotlaké části od nízkotlaké, takže tlak se po čase vyrovná). Tím hrozí, že po opětovném zapnutí kompresoru se dostane neodpařené chadivo ve formě tekutiny k ventilům kompresoru a jak je známo, tekutina je
nestlačitelná. Je to samozřejmě pojištěno a to hned několikrát. Např, volný prostor v kompresoru zaručí, že se chladivo odpaří, odlučovač tekuté formy před sacím vstupem do kompresoru atd.
Jak vlastně klimatizace funguje?
1, výstup kompresoru-stlačený plyn o tlaku cca 10-15 Atm a teplotě cca 60C. V tepelném výměníku plyn zkapalní a ochladí se.
2, výstup tekutiny z výměníku o tlaku cca 10-15 Atm a teplotě cca 30C. Vstupuje do Expanzního ventilu ( to není nic jiného jen "zúžení" průřezu potrubí, někdy se tomu říká vstřikovací tryska, odděluje vysokotlakou a nízkotlakou část).
3, podchlazený plyn o tlaku 1-3 Atm. a teplotě cca -20C, který vstupuje do výparníku, zde ochladí procházející vzduch do kabiny vozidla.
4, tím se ohřeje na cca 0-3C a tlak stále 1-3 Atm.
5, na obrázku to není nakresleno, je tu odlučovač neodpařeného chladiva a filtrdehydrátor.
Kompresor stlačí plyn, tím se zahřeje a opět předá své teplo do výměníku, který je ochlazován okolním vzduchem.
Chladivo má velmi nízkou odpařovací teplotu (bod varu), při atm. tlaku někde okolo -40C a víc. Proč se musí doplňovat chladivo? Protože se jedné o otevřený typ kompresor a hřídel se nadá dokonale utěsnit proti úniku chladiva. Únik je do 10% a rok.
Takže za mě: Automat klimu a žádné neodborné zásahy. A když, tak jen na vlastní riziko. Asi nejlepším příkladem je havárie v Černobylu, kde "experiment" řídil elektro inženýr a dopad byl na miliony lidí. Třeba
zde