Stránka 10 z 17

Re: Hyundai Ioniq

Napsal: 19 zář 2018, 21:27
od Turbo
Chasnik píše: V minulých příspěvcích jsi uváděl, že se to dá nabíjet i z 1F zásuvky. Znáš proudový odběr? V létě je mi to celkem šumák, ale pokud v zimě zapnu topnou patronu v akunádrži, tak potom počítám každá ampér...
Auto má jednofázovou palubní nabíječku 6,6kW, což je nějakých 30A maximum. V nastavení vozu lze upravit nabíjení ve 3 úrovních. Neměřil jsem, ale bude to cca 30/16/8A. K autu je v originálním příslušenství nabíjecí kabel do klasické 1f/230V zásuvky, ten umí ale 12A maximum.

Pro mě je vždy zajímavé, jak se i vystudovaní elektrikáři podivují, že se dá EV nabíjet z klasické 1f zásuvky.

Jedním z bonusů Ioniqu je, že zvládá až 100kW DC nabíjení. Sice aktuálně u nás zatím moc 100KW stanic není, ale i na těch 50kW je poznat rozdíl, kdy nabíjí (téměř) v plném výkonu až do 95%, zatím co např i3 od 80% už nabíjecí výkon výrazně snižuje. To je možné díky použitým Li-Po bateriím, které snesou větší čočku, než Li-Ion u většiny konkurence.

A užrané odporové patrony v nádrži by bylo asi rozumné vyměnit za tepelné čerpadlo, pokud se dobře naprojektuje a vybere se vhodný model, tak je úspora výrazná (vlastní zkušenost)
Chasnik píše: Auto máš na RČ nebo na IČO: jde mi o případné daňové řešení domácího dobíjení.
To bude spíš otázka na daňového poradce, a asi i on možná bude muset zjišťovat, protože to jsou zatím málo probádané vody. Nicméně jako majitel (nebo nájemce) EV můžeš žádat o tarif D27d, ale v Tvém případě se to nevyplatí (předpokládám, že máš ještě výhodnější tarif D26d).

Auto mám na IČO a aktuálně řeším na firmě změnu tarifu na C27d (to je 1,5Kč bez DPH za kWh v NT, neboli 100km za nějakých 17Kč). Ale přijde mi, že dodavatel energie v tom nemá také úplně jasno a už se to docela vleče. Jen doufám, že to nebude podmíněno podružným měřením, jako v případě TČ na firemní odběr.
Chasnik píše: V ceně máš 3F i 1F nabíječku nebo jsi něco dokupoval? Jde to do našich zástrček normálně napasovat nebo se pořizují nějaké redukce? Dají se sehnat?
Viz výše.
Chasnik píše: Chápu, spousta otázek, ale jseš tady tuším první, kdo to auto vlastní (několik lidí před tebou už se s tím projelo, ale víc nic), takže můžeš být zdrojem praktických informací.
Praktické informace tady dostáváte celou dobu, ale moc jste to nechtěli vnímat.

Re: Hyundai Ioniq

Napsal: 19 zář 2018, 21:38
od Turbo
Pokud budete vybírat EVčko (jako že za nedlouho určitě budete), tak z mého pohledu jsou zásadní 2 věci: Jak má řešený tepelný management baterie a jakou má palubní nabíječku. To první má velký vliv na životnost baterie a to druhé na použitelnost auta. A v tomto ohledu se v případě Ioniqa rozhodně vyplatí připlatit za verzi Ultimate, a nebo dokoupit paket Efficiency.

Re: Hyundai Ioniq

Napsal: 21 zář 2018, 21:13
od Chasnik
Díky za info. Dobíjení mimo firmu bude z daňového hlediska při rozšíření EV oříšek. MF podle mě bude muset vymyslet nějaký paušál, představa, že si bude hafo lidí předělávat na sloupku hodiny nebo si dodělávat další (domácí spotřeba + firemní dobíjení) je velká zátěž. Stejně tak je potřeba vyřešit, když zastavím u obchodního partnera a píchnu si to tam do nabíječky - někdo nad tím mávne rukou, ale někdo to bude chtít uhradit a jak to potom zaúčtovat. To není přímo otázka na Turba, ale spíš obecně.

Jinak považuji za plus, že lze navolit intenzitu dobíjení. I když Li-Pol je na to méně háklivý, pořád bych se držel staré baterkářské teze, že pomalejší dobíjení je k bateriím šetrnější, čili když se nespěchá, netlačit na ampéry. Zkoušel jsi někdy, jak dlouho trvá nabít baterie na ten nejnižší proud (tvůj odhad 8A) z 20% na cca 75 - 80%?

Turbo: ohledně tvé poslení poznámky, já jsem tvoje praktické poznámky vnímal a zeptal jsem se na ty, které jsem doteď nenašel. Pokud tu nějaké spory byly, tak se týkaly problému, kdy mi někdo tlačí do hlavy, že EV je momentálně jediné možné a nejlepší univerzální řešení, o čemž stále nejsem přesvědčen. Ale o tom názorovém rozdílu víme, není potřeba ho dále rozvíjet.

Tato diskuse na praktické bázi je mnohem příjemnější a přínosnější. =D>

Re: Hyundai Ioniq

Napsal: 26 zář 2018, 20:45
od Turbo
Měřil jsem to nabíjení:

Redukovaný proud je 8,5A (2kW)
Minimální je 5,5A (1,2kW)

Doba nabíjení 60% kapacity (17kWh) při 5,5A bude cca 19hodin. Ale za nízkých teplot (kolem nuly a méně), kdy bude v provozu tepelný management baterie (bude ji ohřívat) to bude citelně víc, protože něco sežere samotný ohřev a zde platí, že čím delší doba nabíjení, tím horší účinnost.

Ono ty nabíjecí proudy je stále diskutované téma. Osobně si myslím, že pokud to výrobce auta umožňuje a je schopen držet 8 let záruku a baterii, tak rychlého DC nabíjení bych se nebál. Větší problém je chybějící tepelný management baterie.

Re: Hyundai Ioniq

Napsal: 26 zář 2018, 21:12
od Richard555
Nějak mi ten čas nabíjení neštymuje. Beru to logicky když nabíjíš 8,5A je to 8,5x230 = 1995W tedy zhruba 2kw když udržíš proud na 8,5A dobiješ za hodinu 2Kw/h. Píšeš, že dobíjíš 17 Kwh to by mělo být s nějakýma ztrátama zhruba 8,5 -9 hodin, pokud se při skoro plném aku snižuje nabíjecí proud na 5,5A viděl bych nabíjení tak na max. 12h , přece jenom těch 19h na dobití baterky z 60% na plno mi připadá trochu moc :wink:

Re: Hyundai Ioniq

Napsal: 26 zář 2018, 22:53
od Chasnik
Turbo psal o minimálním dobíjení (cca 5,5 A), tam to čistě aritmeticky (beze ztrát) vychází na cca 14 hodin. Jak velké ztráty jsou při vedení proudu a transformování napětí, si netroufám tvrdit, takový elektrikus nejsem. Ale už mi těch 19 hodin nepřipadá jako hausnumero.
Mě nešlo o nějaké přesné počítání hodin, ale o rámcový odhad, že když budu mít k dispozici ty 2 kW (střední režim), tak "přes noc" (cca 12 hodin) jsem schopen dobít něco přes polovinu kapacity baterie. To mi pro představu stačí. Jestli to je 55% nebo 65%, je pro mě v tuto chvíli nepodstatné.

Re: Hyundai Ioniq

Napsal: 10 říj 2018, 15:18
od Tudy
Toto je podle mého názoru budoucnost automobilismu, v auta na zástrčku nevěřím ... Co si myslíte vy ? :)

https://www.toyota.cz/world-of-toyota/n ... mirai.json

Re: Hyundai Ioniq

Napsal: 10 říj 2018, 17:45
od Espero
Vodíkové články má :hyu: vyvinuté, viděl jsem je tam u nich v sídle centrály. Jenže to bude potřebovat také vyvinout infrastrukturu. Zatím se pytlíkují s bateriovými vozy a sami vědí, že to je spíše slepá cesta vývoje.

Re: Hyundai Ioniq

Napsal: 10 říj 2018, 17:58
od Richard555
Jo - hezký, ale zatím používané technologie získávání vodíku nejsou tak úplně "ekologicky přívětivé" snad jen elektrolýza je celkem OK, nicméně je třeba spousty elektriky a třeba jen na stlačení vodíku do uskladňovací podoby je v případě stlačeného plynu třeba asi 30% energie která je v něm ukryta....... v případě zkapalňování až 40% ...... a pak udržet plyn hluboce chlazený.....

Je to samo lepší než baterka, ale stále to není ještě ono :wink: chtělo by to něco úplně jinýho, kapesní jaderný reaktor, studená fúze, nebo anihilace hmoty.....jinak se dál nedostaneme :D

Re: Hyundai Ioniq

Napsal: 10 říj 2018, 19:37
od Axel.Foley
Do vodíku bych šel 8)

Re: Hyundai Ioniq

Napsal: 10 říj 2018, 20:32
od mechoun
Tak mi nějak ty ekologický pindy o nulových emisích CO2 elektrovozítek už lezou krkem. Vzal jsem si do ruky kalkulačku, použil pár údajů ( https://www.electricitymap.org , http://www.ekoblog.cz/?q=emise ) a výsledek je nenulový: Při průměrných emisích CO2 české el.sítě 450g/kWh mi to vychází na cca 40% emise CO2 elektromobilu vůči autu se spotřebou 6,5l/100. A to schválně nezapočítávám stále zamlčované ztráty při nabíjení. A to se Horste vyplatí.
Proč tohle kurňa nikdo nikde neříká?

Re: Hyundai Ioniq

Napsal: 10 říj 2018, 20:41
od Chasnik
Stále se neřeší, že běžná užitečná zátěž (neříkám maximální) je cca 10 - 20% celkové hmotnosti, kterou musí motor utáhnout a uživit. Ať už bude krmený čímkoli. :-k

Re: Hyundai Ioniq

Napsal: 10 říj 2018, 20:46
od mechoun
A to se Horste s téměř půltunovou baterkou opět vyplatí. A koupíš-li si v této akci ještě jednu baterku, máš ji za půl mega zdarma.

Re: Hyundai Ioniq

Napsal: 10 říj 2018, 21:19
od Tudy
Ještě by mě zajímalo, kolik CO2 vyprodukuje elektroauto v Polsku, kde je přes 90% el. energie vyráběno v uhelných elektrárnách :twisted:
Další věcí je těžba lithia a dalších vzácných kovů. To asi moc ekologické nebude, nehledě na závislost importu z Číny.

Re: Hyundai Ioniq

Napsal: 10 říj 2018, 21:33
od mechoun
jednoduchý počty: z https://www.electricitymap.org vyhulí Poláci až 750g CO2/kWh (budiž jim to přáno), a my těch svých cca 450 (a jak blbí to ještě dotujem ze svého prostřednictvím OZE). Takže teď i bez kalkulačky vidím, že nabít si ten krám v Polsku je skoro totéž, jako jezdit čistě benzínem.