Stránka 10 z 22

Re: start&stop i30

Napsal: 11 lis 2021, 07:33
od Foxy
No tak sa pozrime na čísla.

Povedzme, že motor spotrebuje 0,5-1,0 litra keď je na voľnobehu za hodinu. Nové autá sú pri 0,5 aj nižšie a staršie autá alebo autá s veľkými motormi sú pri 1,0 litra. Počítajme s priemerom 0,65 litra vzhľadom k autám čo tu riešime. Ak teda 1 liter benzínu stojí 40 kč, tak vás voľnobeh stojí 26 kč na hodinu. Ak stojíte "na vlaku" 5 minút, spálite benzín za 2,2 koruny. Za minútu na semaforoch spálite cca 0,5 kč. Do práce chodím asi 30 km a rozmýšľam koľko času asi stojím na červených a v križovatkách. Je to veľmi rôzne deň od dňa, ale na tých 30 km to môžu byť tak 3 minúty, podľa toho ako mám šťastie na červené. Ak by S/S odstránil tento čas celkom a dokonale (čo reálne neodstráni) a ak by po nakopnutí nevybehla spotreba na vyššiu ako bežne, tak by som denne so S/S ušetril až 3 kč. Ak idem do práce 250x za rok, je to úspora 750 kč ročne, pri nájazde 15 000 km. Za životnosť auta 10 rokov je to 7500. A z ekologického hladiska to je zaujímavé. Je to úspora približne 18,5 litrov paliva ročne. To je cca 35 kg CO2 ročne, alebo 350 kg za 10 rokov používania. Ak je takto vyrobených 1 000 000 áut, je to už možno významené aj pre ekológiu.

Ale ja nejazdím miliónom áut, ale jedným. Oplatí sa to, alebo sú to vzhľadom ku komfortu a istote že sa rozbehnete a neostanete trčať zanedbateľné peniaze? 750 nie je zrovna málo, ale vyplatí sa to? Nie sú tam započítané náklady (ekonomické ani ekologické) za rýchlejšie opotrebenie batérie, zapečenia turba a podobne. Tiež tam nie je započítané riziko že sa proste auto nenakopne a ostanete niekde trčať, čo vás stojí peniaze aj nervy. Či je to výhodné si každý musí zodpovedať sám.

*Je ráno a ešte som nemal kávu, takže ak som tam spravil chybu opravte ma. Zaokrúhľoval som tiež dosť divoko, čo môže tieto sumy rozhádzať. Niekto kto jazdí viac v meste alebo len častejšie stojí na semaforoch ušetrí potenciálne viac, kľudne násobne viac. Myslím ale že je ilustrácia je to dobrá.

Re: start&stop i30

Napsal: 11 lis 2021, 08:24
od idam.i
Zaokrúhlene hore,či dole je fuk.Pre mňa je to blbosť a bodka.To čo sa od stola javí ako dobrý nápad v praxi je úplne inak.Stačilo by keby úradnici žili bližšie k prostým ľuďom. :(

Re: start&stop i30

Napsal: 11 lis 2021, 11:20
od Votavik
Dik za reakce. Ja si myslim ze pokud auto stoji a vim ze jeste par minut stat bude, motor se ma vypnout. Ne kvuli uspore paliva, ale protoze je to slusnost.
Vzdycky rostu kdyz napr. pred skolkou stoji 10 nastartovanejch aut dlouhe minuty (z nich je 8 smradlavejch TDI-cek) a dusej tak cely okoli... Ja vim ze smradlavy TDIcka nejsou nas pripad 8)
Nicmene napr. kus od nas od baraku prodavaj vybornou zmrzlinu, kam se sjizdi cely mesto... samozrejme kazdej autem. Klasicky rodinka dohromady cca 500 kilo, sedej v aute 10 minut, nez ji vylizou, pustenou klimu, aby jim v lete nebyla zima. A do toho se jim samozrejme zapne ventilator, takze to huci na cely okoli, diezel jim smrdi na metry daleko... a takovejch je tam vzdy nekolik
To jsou duvody, proc si myslim, ze se ma motor pri delsim stani vypinat a proto to i delam - povazuji to za slusnost vuci svemu okoli.
V Nemecku se to bezne pokutuje, a bylo by super kdyby i u nas.

Re: start&stop i30

Napsal: 11 lis 2021, 11:31
od Axel.Foley
To s klimou a zimou uprostřed léta myslíš vážně :?: :shock:

Re: start&stop i30

Napsal: 11 lis 2021, 15:22
od Foxy
Ako človek ktorý občas musí 10-20 minút čakať v aute musím reagovať - vypnúť to nie je slušnosť, mať to zapnuté nie je neslušné. Bežne sa pokutuje za zbytočne zapnutý motor, ale mať zapnutý motor kvôli klimatizácii či teplu nie je predsa zbytočne zapnutý motor. [-X

Na slnku sa ti auto vyhreje za pár minút na nevydržanie, a ak si myslíš že ušetríš palivo tak si na omyle, pretože tá klíma musí potom pracovať extra ťažko na to aby to opätovne zase vychladila. A vtedy tiež najviac hučí. A kto sedí vnútri bude krásne prepotený aj za 10 minút na slniečku, to sa potom bude dobre šoférovať, nič nehovoriac o tom keď je tam tých ľudí viac. Niekde som čítal že "prehriaty" vodič šoféruje horšie ako ten čo je mierne pod vplyvom. A cez zimu je problém zase rosenie skla zvnútra. Keď som študoval (a nemal som fakt na benzín) tak som tak ekologicky sedel cez pol hodinku v aute s bundou a s vypnutým motorom, no a oškrabávať okná zvnútra mi za tú úsporu fakt nestálo. Čo nebolo primrznuté bolo navlhnuté, musel som to utierať zvnútra, spravil som šmuhy a viditeľnosť bola potom v noci fakt katastrofálna, vyslovene to bolo nebezpečné, ale nemal som to čím a ako vyleštiť.

Keď je vonku príjemne a stačia otvorené okná, nepoviem. Ale cez zimu či horúce letné dni je lepšie nechať tie systémy bežať v kľude rovnomerne.

Re: start&stop i30

Napsal: 11 lis 2021, 15:46
od Mr. HYUNDAI
Tak se pojď v létě nebo v zimě nastěhovat do naší ulice. Je to fakt labůžo neustále nastartované alespoň jedno auto - smrad, hluk...
Už se nemůžu dočkat, až se celá ulice osadí značkami zákaz zastavení!!!

Re: start&stop i30

Napsal: 11 lis 2021, 16:13
od Foxy
Ja ti neviem, tie (relatívne) nové a udržiavané autá nerobia ani moc smrad, ani moc hluk, hlavne na voľnobehu. Pochybujem že je hluk horší ako keď si sused dá na stenu klímu či tepelné čerpadlo vzduch-vzduch. A tiež pochybujem že sa ten zápach z toho jedného či dvoch aut tak strašne dostane až k vám do okien a nerozptýli sa. Je to fakt až tak strašne kritické? Ako jasne, z emisného hladiska by bolo najlepšie keby tam nejazdil nikto, ale to nie je úplne reálne. Otázka je či je lepšie vypnúť alebo nechať bežať - osobne by som preferoval keby mi pod oknom bežalo 15 minút auto na voľnobehu ako 15 minút stálo vypnuté a potom malo 2 minúty naštartované a pustené ventilátory na plno kvôli odmlženiu / vychladeniu... a tiež radšej to ako by mal byť šofér kvôli vysokému teplu nepozorný, alebo si to nenechal odmlžiť a jazdil so zníženou viditeľnosťou tam kde chodím ja alebo sa hrajú decká. Nemôžeme mať autá a komfort a zároveň život bez otravného hluku či zápachu, to proste úplne nejde, ide o to čo je ešte rozumná miera. A možno by to šlo, možno nás pred tým zachráni EU s elektrovozmi :wink:

Re: start&stop i30

Napsal: 11 lis 2021, 16:34
od Cecil67
Mr. HYUNDAI píše: 11 lis 2021, 15:46 Tak se pojď v létě nebo v zimě nastěhovat do naší ulice. Je to fakt labůžo neustále nastartované alespoň jedno auto - smrad, hluk...
Už se nemůžu dočkat, až se celá ulice osadí značkami zákaz zastavení!!!
No a co teprve takový elektromobil na volnobeh :mrgreen:

Re: start&stop i30

Napsal: 11 lis 2021, 16:36
od Axel.Foley
Když to bude IONIQ 5 nebo Santa Fe PHEV, bude hrát Moravanka :mrgreen:

Re: start&stop i30

Napsal: 11 lis 2021, 19:57
od remkren
Votavik píše: 11 lis 2021, 11:20 Dik za reakce. Ja si myslim ze pokud auto stoji a vim ze jeste par minut stat bude, motor se ma vypnout. Ne kvuli uspore paliva, ale protoze je to slusnost.
Vzdycky rostu kdyz napr. pred skolkou stoji 10 nastartovanejch aut dlouhe minuty (z nich je 8 smradlavejch TDI-cek) a dusej tak cely okoli... Ja vim ze smradlavy TDIcka nejsou nas pripad 8)
Nicmene napr. kus od nas od baraku prodavaj vybornou zmrzlinu, kam se sjizdi cely mesto... samozrejme kazdej autem. Klasicky rodinka dohromady cca 500 kilo, sedej v aute 10 minut, nez ji vylizou, pustenou klimu, aby jim v lete nebyla zima. A do toho se jim samozrejme zapne ventilator, takze to huci na cely okoli, diezel jim smrdi na metry daleko... a takovejch je tam vzdy nekolik
To jsou duvody, proc si myslim, ze se ma motor pri delsim stani vypinat a proto to i delam - povazuji to za slusnost vuci svemu okoli.
V Nemecku se to bezne pokutuje, a bylo by super kdyby i u nas.
Myslel jsem, že se tady bavíme o i30 s atmosferickým motorem 1.5 DPI a jeho dopadu na hlučnost, ekologii a "smrad" a ne o mnoha jiných "smardlavých TDI", tak nevím proč je do téhle diskuze zatahuješ. Podle mne 5 minut i30 1.5 DPI s motorem na volnoběh zatíží prostředí mnohem méně než opětovné startování. Kdybych měl TDI nebo starší auto, tak motor vypínám, u nové i30 1.5 ho vypínat nebudu, protože si myslí, že je to kontraproduktivní. Schválně jsem teď nechal auto běžet na volnoběh a obešel jsem ho kolem dokola:
1) Už ze dvou metrů jsem nic neslyšel (respektive šum okolí byl hlučnější než moje auto)
2) Vůbec nic jsem necítil.

Re: start&stop i30

Napsal: 11 lis 2021, 21:05
od slabostka
to je tiež názor... ale neviem prečo by moje decko malo čuchať smrad z akéhokoľvek auta pretože idiot rodič pred školou kvôli svojmu egoizmu nevypne motor. Nemysli si že z tvojho hypermoderného motora ide čistý kyslík. ](*,)

Re: start&stop i30

Napsal: 11 lis 2021, 21:15
od Mexican
realna situacia v brne v kolone ked ma vynimocne na moto tocvolanti nepustia predseba pac stoja v lajnach akoby ich tam rozhadzalo hyperaktivne decko vidim a sledujem - na 30 metroch to modernym autam chcipne snad 5x a znova mastartuju v rozmedzi sekund. to je proste brutal a nech mi nikto nehovori, ze to je ekologicke. Auto s litrovym benzinovym motorom ma baterku rovnaku ako 1.5l diesel. tazku, drahu a plnu drahych materialov. Kde su tie casy (10-12 rokov dozadu ked mensie auta (Fiesta) mali 45Ah baterku. problem je zafixovanost na jednu vec a tou je co2. nikoho netrapi, ze sa blby toaletak na stredne slovensko kde je sedem prdeli lesov, pil a najma dve velke celulozky a napriek vsetkemu sa vozi z Bosny (realny priklad z lidlu minuly tyzden)

Re: start&stop i30

Napsal: 11 lis 2021, 21:27
od petzl62
Naprostý souhlas, se vším - a k té celulózce, včera jsem tu Harmaneckou projel :wink:

Re: start&stop i30

Napsal: 11 lis 2021, 21:31
od i30mpact
1.5DPi má možná na volnoběh malou spotřebu, ale taky nemá filtr pevných částic, takže si myslím, že rozhodně stojí za to při čekání ten motor vypnout.

Re: start&stop i30

Napsal: 11 lis 2021, 22:08
od remkren
Nic než ekologický terorismus. Jestli si myslíte že při častých startech jde z auta míň svinstva než při volnoběhu, tak jste na omylu.