Mé zkušenosti s LPG v Hyundai i30. O tom, že Hyundai šel s kvalitou hodně, ale hodně dolů, jsem se přesvědčil po zhruba třech letech provozu. Do nějakých 85 tis. km auto i LPG sloužilo vcelku dobře, až na občasné rozsvícení kontrolky Check z důvodu příliš chudé nebo bohaté směsi. Po najetých 85 tis. km kontrolka Check svítila téměř neustále (většinou do jednoho dne od vymazání vad), kromě bohatosti směsi diagnostika hlásila vynechání 1 válce, otáčky kolísaly, bylo nutné motor udržovat ve vyšších otáčkách a spotřeba vystřelila nad 10 l. Také jsem změřil komprese na válcích a na prvním nebyla téměř žádná. Protože jsem nedodržoval záruční podmínky (olej, filtry jsem si měnil sám ve zkrácených intervalech a v autoservisu Hyundai na pražském Spořilově mi řekli při výměně čelního skla, ať už k ním nejezdím, když tam mám LPG), nechal jsem auto opravit u neznačkového servisu (známost přes manželku, tuto cestu bych už rozhodně nevolil). Opravě ovšem předcházela diagnostika v Hyundai v Průhonicích, kde prý nic nezjistili a za 250 Kč vymazali závady z ŘJ.
Nejdříve opravu servis odhadoval na nějakých 8 – 10 tis. Kč. Podezření bylo na ventily, ale aby mohli sundat hlavu motoru, museli vyndat motor (prý kvůli rozvodům). Po rozebrání ovšem zjistili, že jsou ve špatném stavu obě vačky (okousané), jedna za min. 10 tis. Kč. A to už cena rapidně stoupala, protože měli motor celý rozhozený, vyměnili i pístní kroužky, všechna možná těsnění, takže taková malá generálka motoru v 87 tis. km (to snad tak brzy se nedělaly generálky ani u škody 100)! Další problém byl při seřízení motoru, protože byly vymlácené gufera u ventilů (vypadá to jako větší zátky od piva), zřejmě část, na kterou působí vačka, opotřebení (promáčknuto) v řádech 0,5 mm. Cena za opravu motoru téměř 67 tis. Kč, a to když k tomu připočítám neustálé návštěvy LPG servisu na seřízení bohatosti, výměny hadic předehřevu, plynového filtru, tak se dostávám na cenu dost přes 70 tis. Kč.
Ušetřil jsem tedy něco? Na LPG jsem s ičkem najezdil 85 tis. km, oprava motoru a servis LPG mě vyšel min. na 70 tis. Kč a přestavba na dalších 27 tis. Kč. I kdybych měl úsporu 1 Kč na km (tomu ale nevěřím, protože dlouhodobou spotřebu LPG mám cca 9 litrů, spotřeba na benzín byla do 7 litrů, jezdím ale především po dálnicích a rozhodně se neslimáčím), tak si dovoluji tvrdit, že plyn patří do sporáku. Hyundai šetří, na čem může, pokud bych chtěl někdy auto na LPG, musel by v něm být kvalitní prověřený motor, u nových aut už tuto jistotu nemám. Jsem přesvědčen, že kdybych si pořídil naftový motor, měl bych oproti benzínovému skutečnou úsporu, nicméně do teď jsem považoval naftu za palivo tak do traktorů.
Pár aut na LPG jsem měl nebo je užíval, od Vaz 2107, Felicie, Getze, 2 x Mondeo ale znovu bych už do LPG asi nešel, i když prodejci nyní již nabízejí záruky, řešit s nimi poté reklamace a opravy, to opravdu nemám rád. Auto potřebuji denně k ježdění! Nyní po opravě jsem nechal nainstalovat přimazávání ventilů, ale vačky to rozhodně nezachrání a původní ventily a sedla byly v rámci opravy zabroušeny, poškození na nich nebylo.
Teď jsem zjistil, že někde teče převodový olej, další návštěva servisu mě čeká (doufám, že to bude v rámci záruky na předešlou opravu, protože předtím z toho nic neteklo). K íčku jsem ztratil důvěru a protože autem jezdím denně, chci se ho co nejrychleji zbavit formou protiúčtu za nové nebo zánovní auto. A to jsem sázel na to, že těch 160 tis. min. také s ním najezdím, jako s předešlým Getzem (to bylo zlaté autíčko, bohužel pro čtyř člennou rodinu už malé).
Toť má zkušenost, Vám ostatním přeji, aby Vám Vaše íčka sloužila min. tak dobře, jako mě sloužil Getz
.