Stránka 2 z 2

Napsal: 17 srp 2008, 14:09
od Limitz
já mám ledky v parkovačkách 4 měsíce a svítí stále bez problémů :) když sem je kupoval tak u nich bylo napsáno že vydrží změny napětí při startování :roll: sice nevím co je na tom pravda ale stále svítí 8)

Napsal: 17 srp 2008, 16:44
od antek
Karlosy píše:Problem je mozna v tom, ze kdyby si spocital odpor na 15V zdroj, tak by ti to pri 12V nesvitilo pravdepodobne vubec nebo dost malo :twisted:
Věř tomu že bys to nepoznal,protože stejně i při volnoběhu se bude altik snažit dobít nebo udržet napětí baterie zhruba na 14 a neco voltů.Každopádně pod 14,4V což je plynovací napětí olověného akumulátoru,tzn.po nastartování tam budeš mít vždy víc než 12V.Nehledě na to,že aku ve formě tj.plně nabit má 12,6V.Tady ty ledky mají zhruba 50mA(opravdu hrubý odhad).Pokud bys chtěl rozsvítit při vypnutém motoru a měl odpor spočítaný na 15V proud na ledce by klesl zhruba na 40mA což je pro funkci zanedbatelné.

Napsal: 26 srp 2008, 21:36
od Haer
Zdravím,
netuším, jak jsou dělané LED žárovky, které se prodávají, ale do parkovaček jsem si dělal vlastní a zatím s nimi nejsou nejmenší potíže, drží už několik měsíců a pohoda. Zhlediska LED je nejlepší, pokud budou napájeny z proudového zdroje, sám jsem ovšem šel cestou méně ekologickou a ohřívám atmosféru topícím odporem. Je to designově jednodušší a bezpečnější :D
Použil jsem do každého světla celkem čtyři pětimilimetrové LED, zapojené vždy dvě a dvě do série, každá série s vlastním rezistorem.

Dovolím si ještě pár poznámek k dřívějším příspěvkům.
- Při výběru LED je potřeba dávat pozor nejen na svítivost v mcd, ale také vyzařovací úhel. Např. 4,5cd/50stupňů vyzáří asi 2x více světla než 13,5cd/20stupňů. Pro "silné" osvětlení je pak přejít z vysocesvítivých LED k LED výkonovým (>=1W), samozřejmě na úkor vyšší spotřeby (v porovnání s klasickými LED, nikoliv žárovkami!)
- při srážení napětí na rezistoru je potřeba tento dimenzovat tak, aby přes LED tekl max. proud při napětí kolem 18-20V
- dopručoval bych LED provozovat někde mezi 1/2 až 3/4 max proudu. Pro proudy blízké max. proudu se snižuje životnost LED, klesá její účinnost (zvyšuje se její zahřívání) a to při "nepodstatném" zvýšení světelného toku.