Stránka 2 z 3
Re: Sněhové řetězy
Napsal: 06 led 2009, 00:44
od Hardcam
Vitak: bud mas CRDI 83kW nebo VGT s 92kw...ale crdi vgt 83kw neni.
Re: Sněhové řetězy
Napsal: 06 led 2009, 09:51
od luboš
zdenek76 píše:vitak píše:Když o tom přemýšlím, tak problém může být asi v tom, že při nasazení řetězů jen na přední kola se zvětší jejich obvod oproti kolům zadním a tím může dojít k komu, že pokud přední kola nebudou prokluzovat, budou ty zadní spíše brzdit, než zabírat.
asi nejde o to, že by brzdila či ne, ale při stálém pohonu 4x4 a různých obvodech kol na nápravách by mohlo dojít k poškození viskozní spojky
Ale od toho, aby se nic nepoškodilo je tam přece mezinápravový diferenciál!
Jinak stručně řečeno, a píšu to zde už po několikáté, kdo má tlačítko Lock 4x4 má elektronickou lamelovou spojku (Haldex) a přiřazení pohonu zadní nápravy v případě prokluzu kol nápravy přední, pokud není tlačítko Lock 4x4 zapnuto. Kdo tlačítko Lock 4x4 nemá (jako já), má stálý pohon 4x4 s mezinápravovým diferenciálem a viskozní spojkou.
Pokud jde o sněhové řetězy, tak je nemám a zatím jsem je nepotřeboval. Pokud mi cesta k chalupě zapadne půl metrem sněhu, ani ty řetězy by mi nepomohly.
____________________________
Santa Fe 2,4i, Elegance (2004)
Re: Sněhové řetězy
Napsal: 06 led 2009, 22:18
od vitak
to Hardcam: to se ale mýlíš, motor crdi wgt má turbodmychadlo s obtokovým ventilem výfukových plynů - 83 KW, crdi vgt turbodmychadlo s proměnlivou geometrií lopatek - 92 KW.
Re: Sněhové řetězy
Napsal: 06 led 2009, 22:30
od vitak
to Luboš: to nám ale pleteš hlavu, Santa Fe totiž nemá mezinápravový diferenciál.
Kdo nevěří, doporučuji prostudovat nákresy na
http://www.hmaservice.com
Stručný popis přenosu kroutícího momentu na zadní nápravu u starého typu SM:
výkon je přenesen dutým hřídelem z diferenciálu přední nápravy na viskózní spojku, která je součástí tzv. "transfer case" s hypoidním převodem, který převede kroutící moment z příčného do podélného směru. Z "transfer case" je výkon kardanem přenesen na diferenciál zadní nápravy s omezenou svorností - tzv. "limited slip differential" + související výkres "front differential carrier"
Ty anglické názvy jsem tam uvedl pro rychlejší vyhledání příslušných výkresů.
Z výše uvedeného je zřejmé, že viskózní spojka vlastně nahrazuje diferenciál - pokud dojde k rozdílným otáčkám mezi přední a zadní nápravou, dojde k prokluzu na viskózní spojce. Důležité je, aby tato spojka neprokluzovala zbytečně. K tomu může dojít např. pokud budu mít vpředu nové pneu a vzadu ojeté - proto výrobce nařizuje záměnu pneumatik každých 10000 km. No a o tom jsme se se Zdenkem bavili, pokud dám řetězy jen na přední nápravu, zvětší se obvod předních kol oproti zadním a viskózní spojka bude prokluzovat. Jde o to, kolik toho vydrží.
Re: Sněhové řetězy
Napsal: 07 led 2009, 00:13
od Hardcam
Vitak: co vim, rozlisovaly se pouze Santy s nasavacem na kapote a bez nej, pojem "turbodmychadlo s obtokovým ventilem výfukových plynů" si pravdepodobne pletes s VGT, kde je zmenou geometrie lopatek turbodmychadla dosazeno vetsi plochy prutoku vyfukovych spalin turbinou...a verze VGT existuje az od roku 2004. Na prvnim odkaze vidis modelovy typ jak bez VGT - coz znamena "promenna geometrie lopatek" a zadny jiny pojem neexistuje, tak s VGT. Ale oznaceni VGT 83kW nikde nelze najit, mas to v technicaku?
http://www.rezecar.cz/modelrady.php?idm ... =55&view=2
na druhem odkazu je do roku 2003 pouze 83kW BEZ VGT - tedy BEZ promenne geometrie lopatek
http://www.rezecar.cz/modelrady.php?idm ... =61&view=2
ani zde neexistuje CRDi VGT s 83kW, pouze 92kW
http://srovnani.katalog-automobilu.cz/
zde o VGT
http://www.tipcars.com/applications/mag ... lanek=1082
a v nemecke inzerci uz vubec neexistuje a to se nemci i obcas spletou...
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/searc ... dCarSeals=
CRDI VGT 83kW NEEXISTUJE!!!
Re: Sněhové řetězy
Napsal: 07 led 2009, 10:42
od luboš
vitak píše:to Luboš: to nám ale pleteš hlavu, Santa Fe totiž nemá mezinápravový diferenciál.
Kdo nevěří, doporučuji prostudovat nákresy na
http://www.hmaservice.com
Stručný popis přenosu kroutícího momentu na zadní nápravu u starého typu SM:
výkon je přenesen dutým hřídelem z diferenciálu přední nápravy na viskózní spojku, která je součástí tzv. "transfer case" s hypoidním převodem, který převede kroutící moment z příčného do podélného směru. Z "transfer case" je výkon kardanem přenesen na diferenciál zadní nápravy s omezenou svorností - tzv. "limited slip differential" + související výkres "front differential carrier"
Ty anglické názvy jsem tam uvedl pro rychlejší vyhledání příslušných výkresů.
Z výše uvedeného je zřejmé, že viskózní spojka vlastně nahrazuje diferenciál - pokud dojde k rozdílným otáčkám mezi přední a zadní nápravou, dojde k prokluzu na viskózní spojce. Důležité je, aby tato spojka neprokluzovala zbytečně. K tomu může dojít např. pokud budu mít vpředu nové pneu a vzadu ojeté - proto výrobce nařizuje záměnu pneumatik každých 10000 km. No a o tom jsme se se Zdenkem bavili, pokud dám řetězy jen na přední nápravu, zvětší se obvod předních kol oproti zadním a viskózní spojka bude prokluzovat. Jde o to, kolik toho vydrží.
No tak to nám potom pletou hlavu někteří motorističtí novináři. Četl jsem to v několika recenzích, jak v časopisech tak na netu, a nejsem si jistý, zda to nebylo uvedeno i v oficiálním bulletinu od prodejce Hyundai. To se ještě podívám doma. Jak jsem koupil, tak prodávám. Pak ale asi nebude pravda to s tím rozdělením točivého momentu v poměru 60:40 (předek:zadek), protože jsem teď v jiné recenzi na netu četl, že viskozní spojka za normálních podmínek posílá na zadek sotva 10% točivého momentu.
Čemu tedy má člověk (běžný uživatel) věřit?
__________________________
Santa Fe 2,4i, Elegance, 2004
Re: Sněhové řetězy
Napsal: 07 led 2009, 22:15
od vitak
to Luboš: Také jsem v jedné recenzi četl, že má Santa mezinápravový diferenciál, ale novináři většinou píší jenom to, co se dozví od dovozce a zbytek si domyslí. (Kde by také k jiným informacím přišli? Leda že by ty auta sami rozebírali.) Ty výše popsané výkresy hovoří o něčem jiném.
Co se týká přenosu točivého momentu, já jsem někde četl, že na zadek se přenáší 20-50% kroutícího momentu, podle adhézních podmínek. Viskózni spojka pracuje z principu své činnosti s prokluzem (mezi lamelami je tenká vrstva viskózní kapaliny), čím větší je rozdíl otáček hnacích a hnaných lamel, tím větší kroutící moment přenese. Pokud tedy přední kola neprokluzují, jde skoro všechen výkon na předek - záleží to na "napružení" systému. Pokud přední kola prokluzují, zvětší se rozdíl otáček lamel viskózní spojky a dozadu se přenáší vyšší podíl výkonu.
to Hardcam: Já tvrdím, že WGT má 83 kW, a VGT má 92 kW - pozor, v prvním případě je dvojité W !!!Toto rozdělení je v Návodu k obsluze na poslední stránce kapitoly 9 - Technické údaje. Ono se to WGT dříve nikde neuvádělo, pak asi chtěli odlišit ten nový výkonější motor, tak tam připsali VGT a aby nás nepletli, ten původní nechali bez označení.
Re: Sněhové řetězy
Napsal: 07 led 2009, 22:21
od Hardcam
Vitak: o WGT jsem nikdy neslysel a Santa Fe tak urcite neni oznacovano, pouze chybne v inzerci. ma WGT kazde Santa Fe s 83kW popripade i Elantra, kterou mam ja? Jsem liny hledat manual - je nekde zasantroceny.
Re: Sněhové řetězy
Napsal: 07 led 2009, 22:28
od vitak
to Hardcam: Já to v manuálu mám, sice tam není přímo napsáno, že WGT má 83 kW, ale vyplívá to z logoky věci - pokud se vyrábí jen 2 typy CRDi 2,0 a jeden z nich je VGT, ten druhý musí být WGT.
Re: Sněhové řetězy
Napsal: 07 led 2009, 22:40
od Hardcam
Vitak: a co ta zkratka znamena?
Re: Sněhové řetězy
Napsal: 07 led 2009, 23:19
od vitak
Jak už jsem psal výše - WGT - turbodmychadlo s obtokovým ventilem výfukových plynů (někde jsem četl anglický význam jednotlivých písmen, ale už nevím kde). Myslím, že na Tvém odkazu
http://www.tipcars.com/applications/mag ... lanek=1082
by to mohl být obrázek 3/6 ,ale jistě to nevím, v ruce jsem to nikdy neměl.
Re: Sněhové řetězy
Napsal: 07 led 2009, 23:21
od Hardcam
Vitak: to jsou ale porad obrazky patrici k VGT.
Re: Sněhové řetězy
Napsal: 08 led 2009, 13:36
od vitak
To si nemyslím, to natáčení lopatek je jenom na obrázcích 2, 5, 6.
Re: Sněhové řetězy
Napsal: 08 led 2009, 13:58
od mirpie
CRDI VGT je opravdu jen 92kW. Podobně to maj motory třeba v Octávii, ale ty tam nepíšou to VGT. 1.9TDi 66kW má obyč obtokový ventil (regulace plnicího tlaku výfukovými plyny tím, že část spalin se pustí přímo do výfuku a obejde tak lopatky turbíny, tzv. By pass, stejný případ i CRdi 83kW). No a 1.9TDi 81kW je identický motor jako 1.9Tdi 66kW, ale má plnicí tlak turbodmychadla řízen právě proměnnou geometrií statorových lopatek. Takže tady jdou na lopatky turbíny výfukové plyny všechny, jen pod jiným úhlem, což ovlivňuje rychlost dopadu plynů na lopatku a tím otáčky turbíny-dmychadla. Tak to má i CRDi VGT 92kW. Nárůst výkonu o 9kW v příadě Hyundai, u Octávy +15kW.
V překladu VGT= Variable Geometry Turbine
Re: Sněhové řetězy
Napsal: 08 led 2009, 14:01
od mirpie
a žádné WGT neexistuje