Stránka 2 z 4
Re: Spojka
Napsal: 15 pro 2009, 12:58
od Donald
Mirpie sice vysvětloval pěkně, ale podstata mi stejně není jasná. Když jsem se rozjížděl se Škodou Superb 1.9 PD, motor mi zhasnul, protože na volnoběh měl mémě než 10 NM (odhad). Musel jsem nejprv dostat motor do otáček a pak teprve pouštět spojku, podobně jako u benzínového motoru. Jenže Hyundai Elantra CRDi má při 850 ot. - volnoběh - tolik krouťáku, že se bez problému rozjedu na 1. př. st. a bez přískoků, motor táhne bez cukání na volnoběh na dvojku a dokonce i na trojku a nezhasne. Tohle nedokáže TDI a pokud vím, tak ani některé další tubodiesely, např. TDCi od forda (peugeota). Otázka zní, proč? Ví to někdo?
Re: Spojka
Napsal: 15 pro 2009, 13:39
od Hardcam
Je to tak, minimalne do tretiho prevodoveho stupne, tzn. rozjezd na jednicku, zaradit dva, pak tri (stale bez plynu) auto nechipne, nema tendenci chcipnout, spise naopak. jen doufam, ze mi nikdo nebude tvrdit, ze mam v haji spojku, protoze to je absolutni nesmysl:)
Re: Spojka
Napsal: 15 pro 2009, 14:01
od zdenek76
já se rozjedu se Santíkem taky na volnoběh, akorát na zpátečku, dopředu jsem to ani nezkoušel, ale schválně zkusím.
Re: Spojka
Napsal: 15 pro 2009, 14:09
od Hardcam
Tohle zboznuju pri parkovani, za mam nohu na brzde a jen si spojkou tvorim rychlost dopredu/dozadu...abych se priznal, tak Getz mi uz dvakrat chcipnul, Yaris taky, asi neumim s malym obsahem, HTP mi chciplo pri zkouskach v autoskole...
co me tady casto prekvapuje je to, ze nekteri berou zavadu to, ze pri prerazeni nepadaji otacky..a dalsi prakticky vychytavky. Skodovka to nemela, Hyundai to ma, to je jasna zavada.
Re: Spojka
Napsal: 15 pro 2009, 15:32
od mirpie
Donald píše:Mirpie sice vysvětloval pěkně, ale podstata mi stejně není jasná. Když jsem se rozjížděl se Škodou Superb 1.9 PD, motor mi zhasnul, protože na volnoběh měl mémě než 10 NM (odhad). Musel jsem nejprv dostat motor do otáček a pak teprve pouštět spojku, podobně jako u benzínového motoru. Jenže Hyundai Elantra CRDi má při 850 ot. - volnoběh - tolik krouťáku, že se bez problému rozjedu na 1. př. st. a bez přískoků, motor táhne bez cukání na volnoběh na dvojku a dokonce i na trojku a nezhasne. Tohle nedokáže TDI a pokud vím, tak ani některé další tubodiesely, např. TDCi od forda (peugeota). Otázka zní, proč? Ví to někdo?
tak záleží na velikosti točivého momentu při volnoběhu a na převodovce. Je možný, že TDI má delší jedničku. Pokud třeba CRDI má k dispozici např. o 500 otáček více, že to nevytočíš maximláně na 4tis jako u TDI, ale třeba až na 4500ot/min, pak si mohli u CRDi dovolit dát kratší stupeň a tím mít na kolech při volnoběhu větší moment....
Re: Spojka
Napsal: 15 pro 2009, 15:35
od Donald
to je ono - při zaparkování nebo při popojíždění v koloně nemusí člověk na plyn ani sáhnout, což má prokazatelný vliv na spotřebu ve městě. ale jak říkám, u H. je to spíš výjimka, ostatní td se musí točit. Možná by nám víc napověděla křivka průběhu kroutícího momentu v NM. Má někdo srovnání, kolik má např. 2.0 CRDi v 850 ot. NM?
Re: Spojka
Napsal: 15 pro 2009, 15:37
od Donald
mirpie - určitě to není kratší jedničku. Prostě TDi PD je na volnoběh naprosto mrtvé. Chce to porovnat křivky krouťáku, nicméně stejně není jasné, proč jeden bude víc hodně, druhý málo NM
Re: Spojka
Napsal: 17 pro 2009, 12:24
od mirpie
klidně to může být převodovkou, rozhoduje točivý moment na kolech na silnici, ne na klikovém hřídeli. Je to stejný, jak kdyby ses rozjížděl na dvojku. Bude delší jednička a ten plyn tam prostě musíš nacpat, abys měl potřebný točivý moment v daných otáčkách motoru.
Já včera stál na zablokované dálnici (hromadná nehoda 30ti aut u Jihlavy, napadl sníh a opět se našli idioti, co si mysleli, že obejdou fyziku) s Golfem plus V 1.9TDI 77kW a poskakoval v koloně, než jsem se dostal na nejbližší exit a byl čas si tedy pohrát, na kolik razantně můžu pustit spojku bez přidání plynu, aniž by to zdechlo. No je fakt, že tady je ten rozjezd na volnoběh taky slabší a jednička víc jak 30km/h nepojede. V kopci už je lepší tam ten plyn dát a rozjet se s menším prokluzem spojky jak u benzinu.
Záleží na převodovce.
Re: Spojka
Napsal: 17 pro 2009, 12:51
od matysekul
Tady jsou nějaké grafy současných motorů.Měl jsem ještě podrobnější,ale nemůžu je najít.
Re: Spojka
Napsal: 17 pro 2009, 12:56
od Donald
No právě včera jsem si liboval, že nestojím v koloně na D1.
K tématu - klidně se rozjedu bez plynu i na dvojku. To prostě TDi nedokáže ani na jedničku. V převodovce to není, je to v motoru.
Re: Spojka
Napsal: 17 pro 2009, 12:58
od Donald
Z grafu je vidět, že krouťák je i pod 1000 ot poměrně vysoko.
Re: Spojka
Napsal: 17 pro 2009, 13:02
od matysekul
Přesně tak. U mně to vychází na 150Nm při 1000 ot.min-1. To samé přes 4000 ot.min-1 Sám mám vyzkoušeno,že jde točit pomalu do 5000 ot.min-1.
Re: Spojka
Napsal: 18 pro 2009, 15:15
od mirpie
Donald píše:Z grafu je vidět, že krouťák je i pod 1000 ot poměrně vysoko.
z grafu pod 1000ot/min není vidět nic
Re: Spojka
Napsal: 17 bře 2010, 13:45
od StanleyCZ
My máme v rodině oktávkuI 1.9 TDI 66kw a rozjet se na spojku u ní není žádný problém, jak dopředu tak dozadu. V kolonách je to úžasná věc. Zas tak technicky na tom se znalostma nejsem, ale nemohla by to ovlivňovat velikost setrvačníku (to jak jste tu řešili, že některé diesely se na spojku rozjedou, ale některé potřebují víc otáček než volnoběžné) ??? Vliv krouťáku je jasný, to nepopírám.
Re: Spojka
Napsal: 23 bře 2010, 10:58
od Donald
Údajně si ŘJ sama přidá otáčky, aby motor neschcípl. Tak nevím