Cestou domů z práce jsem si uvědomil, že svůj názor v tomto vlákně píšu příliš povrchně a možná i "nečitelně". Dovolím si tedy svoje myšlenky rozvést, takže předem děkuji za trpělivost.
Úvodem je nutno říct, že obecná kvalita výroby je ve všech 7! továrnách
velmi vysoká. Pro naši diskuzi je jich v tuto chvíli podstatných 6, americká Alabama je v tuto chvíli irelevantní.
Abych nebyl špatně pochopen, neříkám, že auta z Nošovic nebo Indie jsou kraksny. To co jsem měl na mysli je otázka problémů s kvalitou výroby ve smyslu "systémových chyb". Zmetek jako jednotlivost se "podaří" vyrobit v každé továrně, ale chyby technologické, jako byly odpadávající nástřiky nebo nyní se objevující problémy s uložením zadních tlumičů atp., které se vyskytly v Nošovicích a o nichž se zde obecně ví. Technologické průšvihy z Indie se zatím z 99% podařilo odhalit při předprodejních přípravách a napravit je ještě u dealerů před předáním a jednalo se v podstatě o "blbosti", takže je tu pitvat nebudu, bylo by to zbytečné.
Tyhle problémy se u aut z Koreje, pokud vím, neobjevovaly a neobjevují. Určité drobné problémy, hlavně s lakem, byly v počátcích výroby v Turecku, ale protože se začínalo užitkovými verzemi H-1, tak to takový problém zase nebyl.
A právě výše uvedená "definice" je ona kolísající kvalita výroby o níž jsem psal dříve.
Mám přímou zkušenost s péčí o celkem 18
,které jsem buď vlastnil nebo jsem se o ně staral v rámci firmy či rodiny, z toho 12 bylo vyrobeno v Ulsanu (mateřská továrna
), 3 v Asan Bay Plant (mateřská továrna KIA - vyrábí se tu Sonaty už od modelu EF). Všechna tahle auta najela mraky kilometrů a nikdy nezkolabovala, drobnosti se občas objevily, ale nic podstatného a hlavně to byly jednotlivosti, nikoliv opakující se závady na více autech. 1 auto je z Indie, ale má za 2 roky provozu najeto 15.000 km, takže relevatní data nemám a poslední 2 auta jsou z Turecka, ale Accent má za 3 roky 16.000 km a Matrix je v provozu měsíc, takže taky není z čeho vycházet. Na kvalitu výroby ze Žiliny si budeme muset počkat, ale podle všeho je systémové chyby straší míň než Nošovice.
Když se rozhodlo, že fabrika bude stát tady, tak jsem v prvotní euforii dokonce uvažoval o tom, že se k Nošovicím odstěhuju a budu "bouchat"
i30. Když jsem "vystřízlivěl" tak mě napadlo, že systémové chyby by se objevit mohly. Důvod je prostý, místní nejsou zvyklí na průmyslovou pásovou výrobu. Bez jakéhokoli nádechu pejorativnosti je jim mnohem bližší buď těžký průmysl nebo zemědělství, tento způsob výroby se jim musí nejdřív zažít. A že to nepůjde hned dokládá i výrok, který zazněl kolem stávkové pohotovosti v Nošovicích. "Ať jde na přesčas jen ten, kdo chce." Ono to půjde, potenciál, jak lidský tak technologický, tu rozhodně je a bude to OK, ale ještě to asi bude chvilku trvat.
Díky za pozornost a trpělivost.
Upravil jsem počty, nějak mi s věkem vypadává poměť