Stránka 2 z 2
Re: Santa Fe na ledu
Napsal: 18 úno 2010, 17:06
od clay
luboš píše:kuzma píše:Ahoj určitě je to normální.... u našich aut se automaticky při prokluzu předních kol připojí zadek a občas je to nepříjemný. Musí se stim počítat dělají to všechna auta která mají 4x4 přes haldex spojku. Je to jen o zviku.
Až na to, že Santa Fe I. generace nemá Haldex spojku, ale viskózní spojku a mezinápravový diferenciál, který za normálních okolností rozděluje točivý moment mezi kola přední a zadní nápravy v poměru 60:40. Takže se při prokluzu předních kol zadek nepřipojuje z nuly, ale dojde pouze k přerozdělení točivého momentu až do poměru 50:50. Už se to tu řešilo několikrát. Je potřeba si přečíst starší příspěvky. A zopakovat si vyjmenovaná slova po "V".
_________________________
Santa Fe 2,4i Elegance 4x4 (204)
myslím. že je ještě rozdíl mezi auty do 2004 a pak 2005 - mají dle mého rozdíl v podvozku
do 2004 - bez ESP a bez uzavření 4 x 4 na 50% x 50 % - toto přišlo až 2005 po nástupu Tucsonu
podle chování mého - koupě 11/2004 bych si troufal tvrdit, že se přesune na zadek více než 50%
clay
Re: Santa Fe na ledu
Napsal: 18 úno 2010, 19:32
od ivojan
Souhlasím s Clayem,
jezdím po zasněžené polňače domů (občas závěje) a je sakra znát, když se sepne zadek. Někdo to tu už psal - je to jako když vám někdo najede do zadku. Občas bývá problém to ukočírovat. Se Santíkem jezdím letos první zimu, ale naprostá spokojenost.
Re: Santa Fe na ledu
Napsal: 25 úno 2010, 02:43
od vitak
Zdenku 76 - už jsem to tady jednou psal, ale je vidět, že sis z toho nic nevzal - SF SM nemá mezinápravový diferenciál.
Od pravého hnacího hřídele přední nápravy je kroutící moment pomocí dutého hřídele vyveden na viskózní spojku a dále přes čelní a hypoidní převod (tzv.transfer case), který jej otáčí o 90 stupňů, na kardan a zadní diferenciál. Proto se nikdy nemůže stát, že by zadní náprava přenášela více než 50% kroutícího momentu - pokud se neotáčí přední poloosy, nepřenáší se kroutící moment na zadek.
Jinak to, že zabírá více předek než zadek považuji spíše za výhodu - zvláště v terénu. Zadek se začne "předbíhat" až v případě, že se protáčí přední kola a začne silněji zabírat zadek. Potom pokud stojíš na nakloněné ploše (do boku) a zadní kola prokluzují, dochází k jejich posunu ve směru po svahu - čehož jsem si tento týden užil po oblevě v rozbředlém 20 cm sněhu, kdy jsem málem skončil pod cestou v příkopě. Pomohla až lopata a řetězy na přední kola.Ta potom přenášela více kroutícího momentu a po kouscích jsem se z toho vyhrabal.
Co mě ale zarazilo bylo chování ABS. Když jsem se v kopci zahrabal a chtěl couvnout zpět, ABS mě blokovalo brzdy,takže jsem musel použít ručku. V mezních situacích při pohybu vpřed pomáhalo vyšlápnout spojku, dostat motor do otáček a zase do boje. Nebo jen ubrat plyn, srovnat auto a zase akcelerovat.Jako by tam byl protikluzový systém, který přibržďuje prokluzující se přední kola a tím způsobuje "předbíhání" zadku.
Re: Santa Fe na ledu
Napsal: 25 úno 2010, 08:40
od zdenek76
vitak: možný to je, já vycházím z toho, co mám z dob spolupráce s Korejci. Ti mi napsali:
Sanat Fe SM - A full-time four wheel drive system (without low-ratio) is fitted: the interaxle "centre" differential is located beside the front axle differential. The gearbox drives the centre diff whose output shafts drive the front axle diff and a bevel gear taking drive to the rear. The torque split is 60:40 front:rear, which matches the Santa Fe's weight distribution. A viscous coupling linked to the centre diff can send all of the torque fore or aft in case of a loss of traction at one end, 0:100/100:0. Austrian military company Steyr had a hand in the Sanat Fe's 4WD system. Due to this sophisticated 4WD system is Santa Fe used like safety car in very much rallye races in Asia continent and also in Telstra Rally Australia.
Když jsem se díval pod auto, tak to rozložení komponent přesně odpovídá. Někde jsem od nich měl i dílenský rozkres pohonu.
Re: Santa Fe na ledu
Napsal: 25 úno 2010, 19:53
od pepan
Re: Santa Fe na ledu
Napsal: 26 úno 2010, 00:03
od vitak
Pepane, my na staré SF (typ SM) nemáme Haldex, vše funguje mechanicky a opravdu dobře.
Zdenku, to co píší Korejci je opravdu zajímavé, rád bych se dopátral, jak to opravdu funguje, protože já na těch výkresech, které jsem stáhl z Hyundai Service Website nic co by se podobalo mezinápravovému diferenciálu nevidím. Převodovka vypadá normálně jako každá jiná u předokolky s normálním předním diferenciálem a za ním je ta "transfer case" s viskózní spojkou a hypoidním převodem. Co není jasné, je funkce 2 dutých hřídelů mezi předním diferenciálem a viskózní spojkou. Tam je asi ten zakopaný pes. Nemáš nějaký podrobnější výkres těchto částí?
Re: Santa Fe na ledu
Napsal: 26 úno 2010, 08:02
od pepan
však sem psal ..at je to jak je...stejně ste v prdeli..
to zase bude prdel....
co sem koukal na ty vidééja....prostě si to lidi pletou s suvoffroadem
zaplatbůh,že tad z klubu z nich ani jeden není
jináč auto je to pěkný..vo tom žádná
Re: Santa Fe na ledu
Napsal: 26 úno 2010, 08:10
od zdenek76
vitak: snažím se ty výkresy od nich najít. Bezpečně můžu potvrdit informaci, že systém 4x4 pochází od rakouského Steyru. A ještě, že na převodovce je použita licenční technologie Porsche.
Ať je to jak je to, podle mě má staré Santa Fe po této mechanické stránce ve srovnání s dnešními SUV výrazně navrch. Bylo to přece jen první SUV Hyundaie zaměřené primárně na americký trh, tak se chtěli vytáhnout a podle mě použili osvědčené a spolehlivé technologie s dlouhou životností.