airwaves píše:Spotřeba oleje A5 nula! Píšu podruhé. 5W-30W konzultováno s tribotechnikem Sunoca. Je pro dálniční provoz s LPG na jihu Itálie s rezervou dostačující. Platí pro 1,6 benzin a dodržování rychlostních limitů
. Uf!
sry za citaci, z pohledu technika ti budu namlouvat cokoli jen abych prodal,kdyz ti budu tvrdit ze i 0W/10 je dostacujici a vyborny olej plnesynteticky tak si ho taky koupis?? bude na nej plno reklam a vsehomozneho. budes mit jistotu ze ten motor pak skutecne vydrzi?? ano vydrzi ale jak dlouho, to uz je technikovi jedno, vsak jak klekne motor mame zajistenou praci a pan technik misto stvrzenky napise zakazku
ale zpet k olejum ,neco malo o olejich
Vliv zatížení na výběr viskozity
Vhodná viskozita oleje závistí na zatížení oleje. Čím je zatížení vyšší, tím je vyžadována vyšší viskozita oleje (vyšší viskózní třída ). Proto může být pro motor, pro který je předepsán normálně olej SAE 30 v režimu vysokého zatížení-dalnicni provoz(vyssi teploty,vyssi otacky motoru) použit olej SAE 40 nebo SAE 50.
Vliv rychlosti na výběr viskozity
Se vzrůstající rychlostí vzájemného pohybu mazaných ploch se olej dostává obtížněji do mazacího prostoru a je z něj rychleji vytlačován. Čím je vzájemná rychlost pohybujících se ploch vyšší, tím musí být viskozita použitého oleje nižší. Proto například vysokootáčkové motory a převodovky vyžadují oleje s nižší viskozitou než nízkootáčkové.
Vlivy změny teploty, zatížení a rychlosti se mohou někdy kompenzovat. Zvýšení zatížení motoru může být kompenzováno zvýšením otáček motoru. Například při jízdě do kopce (vzrůst zatížení - nutná vyšší viskozita) je zařazen nižší rychlostní stupeň čímž dojde ke zvýšení otáček motoru (vzrůst rychlosti - nutná nižší viskozita). Nejvhodnější viskozita zůstává v tomto případě nezměněna a je jakýmsi kompromisem.
Některé oleje s vysokým viskozitním indexem (vícerozsahové oleje u kterých se změnou teploty dochází pouze k malé změně viskozity) dokáží zabezpečit dobré mazání i při větším rozsahu změn teploty, zatížení a rychlosti a proto jsou univerzálnější a mohou být využívány ve větším množství aplikací.
________________________________________
Viskozitní třídy olejů pro motorová vozidla jsou klasifikovány normou SAE J300 následovně:
Motorové oleje:
Viskózní třída SAE Viskozita ve studeném
stavu Viskozita
při 100°C HTHS
150°C
max. viskozita [mPa.s] *hraniční čerpací teplota [°C] minimální viskozita [mm2/s] maximální viskozita [mm2/s] minimální viskozita [mPa.s]
0W 6200 při -35°C -40 3,8 - -
5W 6600 při -30°C -35 3,8 - -
10W 7000 při -25°C -30 4,1 - -
15W 7000 při -20°C -25 5,6 - -
20W 9500 při -15°C -20 5,6 - -
25W 13000 při -10°C -15 9,3 - -
20 - - 5,6 < 9,3 2,6
30 - - 9,3 < 12,5 2,9
40 - - 12,5 < 16,3 2,9**
40 - - 12,5 < 16,3 3,7***
50 - - 16,3 < 21,9 3,7
60 - - 21,9 < 26,1 3,7