Stránka 2 z 2

Re: prevodovka, optimálne otáčky

Napsal: 10 pro 2013, 18:37
od alarm
Toto nemá význam asi riešiť. Ak je pílový diagram a niekto si ho chce pozrieť, nech si ho pozrie.....
Nechcem sa chváliť, ale hovoria o mne.... :-#
Skrátka, som diplomovaný konštruktér podvozkových častí automobilov.
Ak chce niekto jazdiť podla nejakého diagramu, musel by mať v každom okamihu jazdy všetky potrebné vstupy, aby mohol jazdiť optimálne. Znamená to, napr. odpor vzduchu, ktorý je premenlivý počas jazdy, a počas jedného kilometra pri tej istej rýchlosti sa môže niekolko krát meniť, ďalej odpor zo stúpania, čo je konštanta pre jeden jediný kopec, raz klesáme, raz stúpame, odpor valenia, ktorý závisí od povrchu vozovky, zvýšenie odporu vplyvom váhového zaťaženia auta......
Jednoducho, ísť dole kopcom na 5 a mať 800 otáčok sa dá, ale ísť po rovine alebo do kopca sa nedá.
Limitne sa dá povdať, že ak je vodič sám, dokáže udržať rovnomernú rýchlosť s velmi nízkymi otáčkami, ale ak zoberia zo sebou ďalších štyroch, tak mu to skape.Navyše, aj motory a prevodovky nie sú úplne zhodné, čo sa týka účinnosti, vnútorných odporov (množstvo oleja)....
Tvrdím, a ako vysokoškolák som to chcel technicky urobiť (ale vtedy boli v republike len dva počítače :mrgreen: ) existuje pre daný režim jazdy, v konkrétnom stúpaní, pri konkrétnych pneumatikách a počte cestujúcich a pri konštantnej rýchlosti len jeden jediný optimálny bod, kde sa pretne krivka jazdných odporov s krivkou sily na kolesách . Sami dobre viete, že ten istý kopec sa dá prejsť na dvojke pri 4500 otáčkach, alebo na trojke pri napr. 2300otáčkach. Ale je to optimum? Optimum je možno trojka 3000 otáčok.Tento priesečník sa dá zistiť, ale na používanie v praxi by musel byť program, kde v aute navolím 3 pasažierov, nebudem brať do úvahy kolísanie vetra, len odpor podla tachometra,musel by som merať stúpanie, prehodiť ho na elektrickú veličinu, elektricky spočítať, a pod ručičkou rýchlomera by bola druhá ručička, ktorá by ukazovala optimum.
Toto by sa dnes dalo urobiť uplne v pohode, , ale či by to prinieslo niečo pozitívne ,ťažko povedať.
Takže lepšie je jazdiť s citom, keď sa motor trápi, tak podradím, keď hučí, dám vyššiu rýchlosť (ak ju mám) :mrgreen:

Re: prevodovka, optimálne otáčky

Napsal: 10 pro 2013, 18:49
od mmv
no vida, alarm tu vyšší dívčí s nástavbou má a taky nemá pilový diagram ;-)

Re: prevodovka, optimálne otáčky

Napsal: 10 pro 2013, 19:02
od alarm
stačí mi ucho :mrgreen: a spotreba podla počítača 6,6 (teraz)

Re: prevodovka, optimálne otáčky

Napsal: 11 pro 2013, 07:56
od oltcitak
nerobte z toho dramu,povedal som,ze existuju(a vyrobci ich urcite maju) tak co? ze sa podla toho neda jazdit uplne presne,je tez jasne a skuseny vodic to nepotrebuje.... :wink: tak netlacte na pilu :roll:

Re: prevodovka, optimálne otáčky

Napsal: 11 pro 2013, 14:23
od balumb
oltcitak píše:nerobte z toho dramu,povedal som,ze existuju(a vyrobci ich urcite maju) tak co? ze sa podla toho neda jazdit uplne presne,je tez jasne a skuseny vodic to nepotrebuje.... :wink: tak netlacte na pilu :roll:
presne tak nenafukujte to niektorí ako ženské, skrátka chcel som vidieť (už viem aj jeho presný názov:) pilový diagram pre zaujímavosť, len som sa nie presne vyjadril:)

Re: prevodovka, optimálne otáčky

Napsal: 11 pro 2013, 18:22
od alarm
Ak tým "drámu" myslíš mňa, tak to nebolo účelom môjho príspevku. Chcel som len vysvetliť, že pílový diagram je síce fajn, pozrieť si ho, ale to je všetko...praktické využitie je nulové.

Re: prevodovka, optimálne otáčky

Napsal: 12 pro 2013, 08:25
od oltcitak
teba som alarme urcite nemyslel,dokonca povazujem tvoje prispevky za hodnotne a ostatnym prospesne :wink: ved oni sa ti dotycni sami spoznaju [-o<
to balumb: no vidis nieco si sa dozvedel,kecov si nevsimaj,tie sa vyskytuju vsade na webe. Ten diagram si spravis aj sam,zozen si vykonovu a momentovu charakteristiku vo forme grafu,na zvislici daj hodnoty rychlosti,odmeraj si na jednotlive rychlosti dosiahnute rychlosti pri rovnakych otackach,pospajaj body s priesecnikom osi x a y,z bodv spust zvislice a diagram je hotovy.a porovnaj s priebehmi tocaku,vseobecne plati,ze pri otackach najvyssieho toc. momentu je najlepsi"zatah" a najmensia merna spotreba.Az taka blbost to nebude(s tym diagramom) daju sa na nom pekne najst hluche miesta, a podla toho prisposobit preradovanie(urcite rychlosti preradovat pri roznych otackach) Ale v praxi to aj tak moc nepouzijes,lebo tie premenlive veliciny(odpory) su natolko roznorode,ze optimalny system preradovania plati iba pre konkretny pripad,ako to tu uz alarm pekne napisal.
PS mna to napr. zaujima tiez,nakreslim diagram a ked budem davat upravovat mapy do ECU,chcem vytvorit rozsah otacok s minimalnou spotrebou(na trvalu stabilnu rychlost s najmensou spotrebou) a tam bude dolezite vediet,na kolko vytocit nizsi stupen,aby po preradeni na vyssi stupen som nespadol do tej diery. Nechce sa mi to podrobnejsie vysvetlovat,ale v skratke chcem dosiahnut stav vacsieho tocaku vo vyssich a velmi nizkych otackach a v rozmezi 2300-2400 otm,naopak mat co najnizsiu spotrebu(jazdne odpory budu len o kusok mensie ako potrebny vykon na ich prekonanie.Uvidim,co z toho vzide. :mrgreen:
PS a mozno je to cele blbost,dramu z toho nerobim,som len amater samouk :oops:

Re: prevodovka, optimálne otáčky

Napsal: 12 pro 2013, 20:48
od balumb
oltcitak =D> , alarm =D> , robo28 =D>
díki za info :D

Re: prevodovka, optimálne otáčky

Napsal: 12 pro 2013, 21:35
od alarm
oltcitak:
"chcem vytvorit rozsah otacok s minimalnou spotrebou"
zo školy som von už viac ,ako 25 rokov....takže spolieham len na pamäť (ale som už v preddôchodkovom veku #-o )....
ak ti môžem poradiť, tak treba urobiť toto:
zober momentovú charakteristiku motora, a vynes ju do grafu "F" a "v", kde "F" je sila na kolesách po prevodoch a "v" je rýchlosť vozidla(tú vieš zistiť tiež, lebo vieš otáčky motora a cez prevody vieš, ako sa točí koleso pri danej pneumatike.
Treba to urobiť pre všetky prevodové stupne. Dostaneš 5 kriviek, ktoré budú pripomínať tvar momentovej charakteristiky motora. V miestach maximálnej sily je minimálna spotreba.To je vyjadrené niekde v charakteristike motora a je to v jednotkách tuším gram paliva na kWh....
Potom spojíš krivkou všetky maximá kriviek sily. Táto krivka vyjadruje minimálnu spotrebu pre danú rýchlosť v závislosti na požadovanej sile na kolesách.
Samozrejme, treba si uvedomiť, že to vychádza z maximálneho krúťaku, ale pod tou krivkou je tisíce iných kriviek, môžeš si urobiť takúto krivku pre 75% využitie krúťáku, ale je to zbytočné...
Teraz už možno mnohí pochopia, prečo som chcel urobiť do auta meranie stúpania v kopci. Ak by som vedel do akého stúpania idem, poznal hmotnosť vozidla aj s pasažiermi a vedel rýchlosť vozidla a tým pádom aj cez "cx" odpor vzduchu a tieto silové odpory spočítal a bola by to výsledná sila " F potrebná", tak z grafu pre "F potrebnú" sa dá odčítať najoptimálnejšia rýchlosť.
Je niečo nejasné? Ak si ešte budem pamätať,odpoviem.... :-k

Re: prevodovka, optimálne otáčky

Napsal: 13 pro 2013, 00:42
od mmv
[quote="alarm"]...
Teraz už možno mnohí pochopia, prečo som chcel urobiť do auta meranie stúpania v kopci. Ak by som vedel do akého stúpania idem, /quote]

s praxí bych začal tady :-)
http://www.youtube.com/watch?v=q1BA-wNPjgo

Re: prevodovka, optimálne otáčky

Napsal: 13 pro 2013, 10:38
od oltcitak

Re: prevodovka, optimálne otáčky

Napsal: 13 pro 2013, 10:54
od severtom
Bohužel pan inženier úplně zapomněl na čerpací ztráty motoru, tj. celá jeho úvaha je k ničemu.
Jezdi jako my normální lidi (třeba taky inženýři, i když v jiných oborech) - podle našeptávače se dá jen s lehkou nohou. Pokud na to dupneš, radši podřaď.
Osobně (a nejsem sám) jezdím ve městě 55-60 tacho na pětku, když to není do kopce.
Nezapomeň pustit stěrače, až neuvidíš ven. Na toto téma - existuje kapalina na skla, po níž déšť odtéká v tenkých proužcích a stěrače vůbec nemusíš pouštět. Kamioňáci to používají spoustu let.

Re: prevodovka, optimálne otáčky

Napsal: 13 pro 2013, 11:53
od mmv
to oltciták: no vždyť jo ;-) vidím kopec > podřadím na tři> dle pilového diagramu (který samozřejmě běžně používám a mám i v tabletu zadané všechny proměnné včetně čerpacích ztrát motoru ) nastavuji polohu škrtící klapky v rozmezí 34 - 38%, ALE ještě předtím zkontroluji výšku, tlak teplotu a rosný bod DNES BY TO ŠLO : "Posuďte sami: Okluzní fronta: 356 42, 359 44, 360 30. Teplá fronta: 350 38,345 34, 341 3. Výška, tlak, teplota, rosný bod: 570 954 7,6 3,6. Lepší počasí na výjezd kopce jsme si nemohli přát...
a VONO OUHA :-( JE TO Z KOPCE :cry:

Re: prevodovka, optimálne otáčky

Napsal: 13 pro 2013, 12:56
od mnkk
oltcitak píše:ked budem davat upravovat mapy do ECU,chcem vytvorit rozsah otacok s minimalnou spotrebou
Poznám človeka, ktorý robil niečo podobné. Funguje to k jeho spokojnosti. Aj spotrebu má "dobrú". Cca -1,5l/100km oproti normálu. Akurát nemá iba úpravu ECU, ale polovice motora (benzinového).

Držim palce, nech sa to podarí k tvojej spokojnosti.

Re: prevodovka, optimálne otáčky

Napsal: 13 pro 2013, 17:52
od alarm
severtom:
čo sú čerpacie straty motoru?