Vybitý akumulátor

Osvětlení, signalizace, audio, pojistky.

Moderátoři: 89majlo96, Moderátoři

Uživatelský avatar
jouda22
*
Příspěvky: 88
Registrován: 09 zář 2014, 19:20

Re: Vybitý akumulátor

Příspěvek od jouda22 »

děkuji. A zapojuješ to přímo na ty póly na baterce? Matně si pamatuji, že u mínusového mi někdo říkal něco o nějaké pojistce která je kabelu ke kostře.
Hyundai i30 II 1.6 CVVT 88kW-Parking, bílá
http://www.spritmonitor.de/en/detail/649608.html
Reklama
 

mmv
*****
Příspěvky: 1703
Registrován: 06 kvě 2012, 22:50
Bydliště: skoro Praha

Re: Vybitý akumulátor

Příspěvek od mmv »

přímo na baterku, je to asi nejpřístupnější, nejjednodušší

kostra - mínusovej kabel, je u IX20 dlouhý asi 10 cm a žádná pojistka tam neni, osobně si nedovedu představit na co by tam byla dobrá, startovací proud je "obrovský" a ta pojistka by musela být rozměrově dost veliká ve jmenovité hodnotě přes 100Ampér, ta nabíječka dá max 3,6A (tuším) takže je jedno kam to případně na kostru (mínus) připojíš
odesláno z křesla u televize
ix20 1,4 MPI LPG 5/2012
zajic
**
Příspěvky: 178
Registrován: 31 říj 2014, 08:09

Re: Vybitý akumulátor

Příspěvek od zajic »

Taky připojuji nabíječku (Ctek MXS 5) přímo na baterku bez jejího odpojování. Nikdy jsem s tím neměl problém jak u současného, tak i u minulého auta.
I30 combi, 1,4Tgdi,
soban
***
Příspěvky: 990
Registrován: 01 dub 2013, 19:42

Re: Vybitý akumulátor

Příspěvek od soban »

Asi takto:

I blbá jedna malá žárovka dokáže baterku vycucnout! (Proto při dlouhém odstavení je v návodu napsáno že třeba vytáhnout pojistky které jsou v tom zvláštním držáčku - odstaví rádio a další nepotřebné věci co neusínají)

Takže i v garáži auto zavřít a zamčít, když ho nezavřete může zůstat svítit nějaké světlo, které je připojené přímo na kontakt dveří (záleží jak to výrobce vymyslel) a pokud auto nezamčete nemusí usnout všechny řídící jednotky (zase záleží na výrobci jak naprogramovat SW).

Takže jistota při dlouhodobém odstavení je vytáhnout ty pojistky a auto zavřít a zamčít!

Jinak samozřejmě na týden není třeba vytahovat pojistky, ale třeba auto zavřít a zamčít!

Jinak pokud to chceš podrobněji musel by jsi k baterce dát ampérmetr a vyskoušet v jakém režimu to kolik bere a pak se dá i spočítat jak dlouho to třeba vydrží s otevřenými dveřmi.

K nabíjení:

Pokud máš kvalitní nabíječku která je určená k nabíjení baterky co máš v autě netřeba při nabíjení odpojovat cokoliv v autě.

Pokud máš v autě gelové baterky (AGM/GEL) a podobné bezúdržbové třeba skontrolovat zda je nabíječka vhodná pro tyto baterky (protože jim vadí přebíjení (AGM/GEL), u baterek které mají zase jiné chemické složení desek (Ca/Ca)* zase vadí malé napětí....) a pokud použiješ normální nabíječku tak baterce výrazně škodíš!

Odpojování baterek je doporučeno z toho důvodu protože můžeš mít starou klasickou olověnou baterku kterou budeš nabíjet starou nabíječkou kde je pouze transformátor a usměrňovač a u těchto nabíječek nejsou žádné ochrany kromě pojistky takže když bude vadná baterka tak se může po připojení nabíječky objevit na kabelech větší napětí jak jmenovité > 30V a nebo se může dokonce v rozvodech objevit záporné napětí (po přepolování baterky) a podobně a můžeš odrovnat nějakou elektroniku.

Nabíječky se vždy připojují přímo k baterce jak + tak - !

Připojování kabelu - na kostru se dělá pouze v případě že potřebuješ nastartovat auto s vybitou baterkou a máš zdroj který dokáže dodat velký proud - tam kdyby jsi to připojil přímo k baterce co je vybitá by velký procházející proud mohl skroutit desky uvnitř, kdešto když to připojíš na kostru tak i ten drobný odpor dokáže omezit počáteční proudový náraz.

Při propojování baterek při startování se doporučuje propojit nejdříve + poly a pak až kostru.

Důvod když škrtneš + polem co připojuješ na druhém autě o kostru nedojde ke skratu protože - kostra není propojena ještě mezi auty a kostrou škrtnout o + pol jde už hůř. :-)

Odpojení obráceně nejdřív - a nakonec +.

*Ca/Ca baterie - nová konstrukce baterie s elektrodami s legovanými vápníkem. Je určena pro moderní automobily s velkou spotřebou elektrické energie. Mezi výhody patří nižší samovybíjení. Nevýhody pak jsou vyšší cena, vyšší nabíjecí napětí (17,7V). Z tohoto důvodu není vhodná do starších automobilů, u kterých hrozí, že by byla baterie dlouhodobě podbíjena a tím degradována.
Uživatelský avatar
jouda22
*
Příspěvky: 88
Registrován: 09 zář 2014, 19:20

Re: Vybitý akumulátor

Příspěvek od jouda22 »

soban: děkuji za vyčerpávající popis, Petře.

A jak teda poznám, jakou mám v i30 1,6 cvvt rok výroby 2014, když to na ní nemám napsáno? Mám přesně tu co je na obrázku
http://www.e-auto.cz/upload/image/Auton ... 0Combi.JPG

Je tam napsáno akorát kapacita, ale předpokládám že ani AGM/GEL či CA/CA to není. To bude obyčejná olověna bezúdržbová, že jo?
Hyundai i30 II 1.6 CVVT 88kW-Parking, bílá
http://www.spritmonitor.de/en/detail/649608.html
Uživatelský avatar
tomiboy
**
Příspěvky: 109
Registrován: 22 kvě 2012, 20:47

Re: Vybitý akumulátor

Příspěvek od tomiboy »

ja mam v i30 rv 2012 GDH tuto: solite cmf 45l-din
je to Pb.
google moc toho nenajde, aka je to bateria..
predpokladam ze ju maju vsetky i30tky.
pred tyzdnom som ju mal vytiahnutu z auta a doma som si ju pred zimou dobil (na voltmetri som mal 12,4V).

Obrázek
i30 2012 1.6 GDI, Cool Red
Uživatelský avatar
robil
**
Příspěvky: 451
Registrován: 14 zář 2013, 10:59

Re: Vybitý akumulátor

Příspěvek od robil »

Nevidím jedniny důvod proč dobíjet baterii před zimou pokut nedošlo k nedbalosti nebo nehodě.
25.7.2013Hyundai i30 combi.1.6GDi 99KW,Trikolor Parking světle modrá metalíza 170000km.6,59 l/100km
2.7.2003-13.7.2013 Š.fabia combi 2002 1.4 74KW,Comfort-modrá selhání rozvodového řemene.173000km.
4.1983-6.2003.Š120LS červená.Prasklou poloosu.340000km,
soban
***
Příspěvky: 990
Registrován: 01 dub 2013, 19:42

Re: Vybitý akumulátor

Příspěvek od soban »

Přímo tvou baterku jsem u výrobce nenašel.

http://www.solite.co.kr/front/english/p ... &group=121

Není tam někde 5 místné číslo? No. XXXXX?
Uživatelský avatar
tomiboy
**
Příspěvky: 109
Registrován: 22 kvě 2012, 20:47

Re: Vybitý akumulátor

Příspěvek od tomiboy »

robil: pretoze jazdim 90% mesto a vela startov, baterka sa nema sancu dobit.
soban: cislo som nikde nenasiel, resp som si ho nevsimol
i30 2012 1.6 GDI, Cool Red
Uživatelský avatar
jouda22
*
Příspěvky: 88
Registrován: 09 zář 2014, 19:20

Re: Vybitý akumulátor

Příspěvek od jouda22 »

dnes v servise při kondiční prohlídce mi řekli, že ta baterka je gelová a nabíjet jen pulsní nabíječkou. To ta z Lidlu splňuje. A nakonec při těch otevřených dveřích v garáži opravdu něco muselo zůstat zapnuto, byť světlo v kufru to nebylo. Za dva dny byl celkový úbytek 0,2V, což je dost.

Jinak koukal jsem jaký typ mám já (viz foto) a jediný kod co jsem našel je RA 607 878 (na štítku) a další kod přímo vylisovaný v obalu je 583224.
Přílohy
baterie.jpg
baterie.jpg (140.3 KiB) Zobrazeno 4788 x
Hyundai i30 II 1.6 CVVT 88kW-Parking, bílá
http://www.spritmonitor.de/en/detail/649608.html
Uživatelský avatar
tomiboy
**
Příspěvky: 109
Registrován: 22 kvě 2012, 20:47

Re: Vybitý akumulátor

Příspěvek od tomiboy »

jouda22 - presny typ baterie nevies ? zistis to ked odklopis kryt s +

edit: pardon az teraz som si vsimol co si pisal v poste. a vyrobcu tam nemas napisaneho na tej baterii?
i30 2012 1.6 GDI, Cool Red
Uživatelský avatar
jouda22
*
Příspěvky: 88
Registrován: 09 zář 2014, 19:20

Re: Vybitý akumulátor

Příspěvek od jouda22 »

není tam nic dalšího. když odklopím kryt, tak tam taky nic není. To bych musel asi sundat plusový pol, který je tak nějak celý dohromady s tím plastovým krytem a asi bych viděl celou nálepku. Ale podle těch čísel je to ta samá co máš ty.
Hyundai i30 II 1.6 CVVT 88kW-Parking, bílá
http://www.spritmonitor.de/en/detail/649608.html
soban
***
Příspěvky: 990
Registrován: 01 dub 2013, 19:42

Re: Vybitý akumulátor

Příspěvek od soban »

jouda22 píše:dnes v servise při kondiční prohlídce mi řekli, že ta baterka je gelová a nabíjet jen pulsní nabíječkou.
Blbost!!!!!

Je jedno jaká je to nabíječka (jakým systémem nabíjí) ale musí tam být elektronika která hlídá nabíjecí proud a gelové baterky se nesmí přebíjet!

Takže na nabíječce musí být napsáno že je určena i pro gelové baterie, pokud to na té nabíječce není napsáno tak použitím nesprávné gelovou baterku odrovnáš!
Gelový VRLA akumulátor – zde je proces nabíjení více kritický, neboť se
jedná o hermeticky zapouzdřený akumulátor s vnitřním rekombinačním
cyklem a tak jej nelze nechat jen tak svému osudu či ho dokonce nabíjet jako
klasické akumulátory se zaplavenými elektrodami. Na druhou stranu způsob
nabíjení gelových akumulátorů není nic tajemného, ani komplikovaného,
pokud dodržíme základní podmínku, že akumulátor nesmíme nabíjet napětím
převyšujícím hodnotu napětí plynovacího a dále, po nabití akumulátoru
nabíjení ihned ukončíme, tedy pokud nepřecházíme na nabíjení udržovací,
sníženým napětím. Přebíjení gelových akumulátorů zkracuje jejich životnost,
v některých případech může skončit i výbuchem.

U gelových akumulátorů je tedy absolutním pravidlem, že napětí na svorkách
nabíječky nesmí překročit cca 14,4V (po krátkou dobu, z počátku nabíjení,
lze připustit i vyšší napětí k oživení vybité baterie). V opačném případě
dochází ke zkrácení životnosti akumulátoru. Už dobíjecí napětí vyšší o 0,5V
(tj. napětí 14,6 – 14,9V) např. špatně nastavenou nabíjecí soustavou v
motocyklu, zkracuje životnost akumulátoru o třetinu, napětí vyšší o 0,7V pak
o více než 60%. Jinými slovy, stačí jen trochu „rozhašené“ nabíjení ve
vozidle a místo 5 let nám bude akumulátor sloužit nejvýše jednu či dvě
sezóny, nebo také jen několik týdnů. Abychom zajistili bezpečnost nabíjení,
využívá se při nabíjení gelových akumulátorů tzv. „IU“ nabíjecí
charakteristika. To znamená, že nabíjení zahajujeme konstantním proudem
(I) o velikosti 0,1 jmenovité kapacity (pro 12Ah akumulátor 1,2A), po
dosažení 14,1 až 14,4V přepínáme na nabíjení konstantním napětím (U) o
velikosti 14,1 až 14,4V. Vzhledem k tomu, že okamžik dosažení plynovacího
napětí je kritický, je vhodné používat nabíječku s jistou inteligencí, která
sama včas přepne na dobíjení konstantním napětím a ohlídá, že toto napětí
nepřekročí 14,4V. Díky nabíjení konstantním napětím, teče do akumulátoru v
konečné fázi jen malý proud. Následovat může i fáze udržovací, kdy se
dobíjí konstantním napětím sníženým na cca 13,6 - 13,8V. Pokud nemáme
„inteligentní“ nabíječku, nabíjíme raději v režimu konstantního napětí o
velikosti do 14,4V. I u gelového akumulátoru kontrolujeme teplotu v průběhu
nabíjení, stejně jako u akumulátoru se zaplavenými elektrodami.
Podrobněji o akumulátorech dokumentace v pdf http://www.motola.cz/UserFiles/Diskuzni ... latory.pdf
Uživatelský avatar
robil
**
Příspěvky: 451
Registrován: 14 zář 2013, 10:59

Re: Vybitý akumulátor

Příspěvek od robil »

tomiboy píše:robil: pretoze jazdim 90% mesto a vela startov, baterka sa nema sancu dobit.
soban: cislo som nikde nenasiel, resp som si ho nevsimol
Jestli máš tolik startu tak ti jedno nabití před zimou nepomůže. Můžeš baterii uškodit.Podle mých zkušeností když baterii končí životnost nepomůže jí ani svěcená voda.Jednou selže a při nejbližší příležitosti jde z auta ven.
25.7.2013Hyundai i30 combi.1.6GDi 99KW,Trikolor Parking světle modrá metalíza 170000km.6,59 l/100km
2.7.2003-13.7.2013 Š.fabia combi 2002 1.4 74KW,Comfort-modrá selhání rozvodového řemene.173000km.
4.1983-6.2003.Š120LS červená.Prasklou poloosu.340000km,
rcc
**
Příspěvky: 144
Registrován: 13 úno 2012, 12:34

Re: Vybitý akumulátor

Příspěvek od rcc »

Zdravím, pokud je baterie i dobíjení v pořádku ztráta ze startu se dobije po pár minutách či kilometrech. Já jezdím 100% město a nikdy jsem baterku nedobíjel. Pokud je člověk nucen baterii dobíjet, je příčina vždy v baterce, dobíjení nebo skrytém odběru. Nutno podotknout, že životnost baterií je kolem 6let, u modernějších aut s více spotřebiči i méně. V teple nastartují i polomrtvé baterie, ale přicházející teploty pod nulou nyní ukážou jejich kondici.
Škoda Fabia 1.0 Junior
Hyundai i20 1,2i/57kw Inclusive Plus New 10/2011 sold 12/2013
Odpovědět

Zpět na „i30 2012- Elektronika“