http://www.autorevue.cz/koroze-se-tyka- ... si-pripady
Že záruka proti prorezavění vždy automaticky nereflektuje skutečnou kvalitu protikorozní ochrany, tušíme nejen z toho, co vidíme na silnicích, ale i z pozornějšího čtení záručních podmínek. Za prvé se v nich nejčastěji skloňují termíny typu „prorezavění směrem zevnitř ven“ (což je pro garančního technika díra v plechu pod nepoškozeným originálním lakem) či „nezpůsobená vnějším poškozením, úpravami, korozivním nákladem či tekutinami
Za druhé bývají jmenovitě určeny díly, které záruka kryje – obvykle prahy, blatníky, dveře, kapota atd., tedy díly, jejichž lokální opravitelnost by na rozdíl od děravých nosníků nezatížila servis týdenním rozebíráním auta a nákladnou opravou nejpodstatnější části vozu.
Jen velké výjimky připouštějí opravu rezivějící podlahy. Například Jeep doslovně uvádí, že „záruka pokrývá náklady na opravu nebo výměnu jakéhokoliv plechu se známkami prorezavění s výjimkou těch s vnějším poškozením“. Naštěstí (pro sebe) se pouze sedmiletou zárukou postaral o to, aby na jeho dobrotu v praxi pokud možno nedošlo.
Třeba třicet let, ale zadarmo to nebude
U zmiňovaného Mercedesu je záruka proti korozi přímo vychytralou součástí komplexní záruky mobility. Tváří se jako impozantní třicetiletá, reálně je však pouze dvouletá s možností až patnáctinásobného prodloužení. Jednoduché – jestli vystačíte s dechem.
Když po šesti, osmi letech provozu servisem navržené opravy pro udržení auta v bezchybném technickém stavu (jen tak vám přece zaručí, že se nepokazí) začnou dosahovat desetitisícových až statisícových částek, snadno pochopíte, proč na silnicích vídáme tolik děravých mercedesů z nedávného „špatného období“. Jejich majitelé si už zkrátka nemohli dovolit setrvat v takto nastaveném záručním systému – a o to výrobci šlo.
O to jde každému výrobci. Tím se dostáváme k zásadní otázce, kterou si můžeme klást u všech značek.
Průběžně jsme počítali několik modelových situací, ale spíše než jejich podrobným rozborem můžeme vše shrnout takto: Pokud dlouhá léta setrváváte „ve značce“ a trpělivě snášíte desetitisícové faktury za poctivé dodržování výrobcem stanoveného servisního plánu jen proto, aby vám po 11 letech vyměnili prorezlý blatník, klidně to vzdejte.
Zaprvé uznání výrobní vady není jisté.
Drtivá většina dealerů (zejména asijských značek, ale nejen jich) se při reklamaci koroze velice ošívá, za druhé oprava nepříliš rozsáhlého problému u autoklempíře bývá v konečném důsledku levnější. A to ve většině případů.
Pečlivější majitel může zvolit i dodatečné ošetření dutin konzervačním voskem. To má však smysl jen tehdy, pokud práci svěříte skutečným profesionálům a na pokud možno co nejnovějším voze.