shawt píše:Urcite bez a vyzkousej...ja jsem jiz full electric ioniq ridil a byl jsem nadsen...vice nez z nove i30.
Včera jsem absolvoval tu předváděčku
Ionic. Bylo to ve dvou verzích jednak hybridní s benznovým motorem 1,6 GDI 77kW + elektromotorem 28 kW a pak ryze elektrický s elektromotorem 88kW. Ten hybrid mě nezajímal, jezdil jsem jen elektrickým.
Základní cena hybridu 700 tis Kč, luxusní verze 850 tis. Kč.
Základní cena elektrického 860 tis.Kč, luxusní verze 1 milon Kč.
Záruka by na to měla být 5 letá a na akumulátory 8 letá (nebo 200 tis. km).
Jízdní dojem velkolepý, jednak vůz je naprosto kvalitně zpracovaný a ergonomicky je to špička, ale hlavně jízda s elektrickým motorm je hrozně dynymická, hlavně odspodu, takže při rozjezdu na semaforech jsem ve vedlejším pruhu benzinový vůz nechal daleko za sebou. Má to také velmi ostré řízení, vemi malý poloměr zatáčení, což bude asi souviset s jiným řešením hnacích poloos. Vůz je také velmi stabilní, je jako želva, nenaklání se, což bude asi vlivem nízkého těžiště v důsledku u podlahy umístěných akumulátorů. Při jízdě se levá noha nudí. Startuje se to tak, že se sešlápne brzda a zmáčkne tlačítko start. Parkovací brzdu to má jen elektronickou, žádná páka jak jí známe z osobáků. Ovšem kámen úrazu je v dojezdu, uvádí se, že dojezd je asi 280 km, s tím, že v městském provozu lze využít rekuperace kinetické energie, což by zvýšilo dojezd asi o 15%. Neboli můžu s tím dojet ode mne, řekněme do Brna a tam zůstat už natrvalo. Přístup Hyundaje reprezentovaný předváděcím technikem k možnosti cestovního nabíjení je poněkud boží. Řekl, že ve výbavě vozu je pohotovostní nabíječka, takže stačí to kdekoli připnout k zásuvce a nabít. Neřekl ovšem, kde tu zásuvku vezmu, neboť jsem huboce přesvědčen, že každá zásuvka někomu patří, ale prakticky nikdo jí nemá vybavenou elektroměrem umožňujícím změřit spotřebu a na základě toho zaplatit spotřebovaný proud. Takže to vidím tak, že zastavím někde u domu, a když na moje bouchání vůbec otevřou, požádám místní majitele nebo nájemníky o zapojení kabelu do tramvaje. Doma se prý dá instalovat na zeď stacioární nabíječka na třífázový proud.
Takže závěr. Jako auto na ježění po městě nebo krátké cesty do práce je to naprosto skvělé, mohu-li doma dobíjet. Ovšem kupte si auto jen na ježdění do práce za milonek. Pro tenhle účel je vůz pak zbytečně převybavený luxusními a nadstandarními prvky. (To byl mimochodem důvod, proč jsem před časem nekupoval I30, protože pro auto do práce tu výbavu prostě nevyužiju, ovšem platím jí jak při pořízení tak v servisu a koupil jsem méně vybavenou, ale tako o dost levnější dacii). Je to vzhledem k účelu primárně o ekonomice provozu, pak teprve o osobním uspokojení.
K širokému využití chybí 2 věci:
1. Infrastruktura pro elektrické dobíjení z veřejných dobíjecích přípojek, a to nejen na národní (státní) úrovni, ale na úrovni minimálně celoevropské.
2. Státní dotační proramy pro majitele těchto vozů. Je nutné, aby si státy uvědomily, že tyto vozy jsou vyvíjeny v důsledku jejich tlaku na omezování emisí spalovacích motorů, a tedy že by se měly podílet na úhradě zvýšených nákladů majitel-obyvatel, firmy si to narozdíl od nás mohou uplatnit do daní rovnou. Přičemž dotační politika by měla být dvousměrná - přímá dotace na pořízení vozu, řekněme ve výši rozdílu mezi stejně velkým a vybaveným benzinovým motorem a elektroautem, nepřímá ve formě úspor na dani (například možnost odpočtu energetické daně jakožto položky snižující daň z příjmu a pak přímé slevy na dani z příjmu v důsledku mání takového vozu).
Technik mi řekl, že Hyundai u nás vozy dotuje částkou 200 tisíc (snížením ceny) oproti cenám na vyspělých trzích a že projednává ještě podobnou dotaci s nějakou další na tom zainteresovanou firmou, ale že se pokoušeli jednat o státních dotacích pro majitele, jenže naši volení b.... na to nechtějí slyšet. Pokud vím, tak v Německu na to nějakou dotační politiku mají.
Závěr: Krásné, kvalitní, skvěle jezdící, ale prakticky nepříliš použitelné, drahé.